Verdi skrev:Den där är väl inte mer lik en Model 3 än vad en Audi A4 är lik en Mercedes C-klass? Snarare mindre lik.


Moderator: Redaktion
Verdi skrev:Den där är väl inte mer lik en Model 3 än vad en Audi A4 är lik en Mercedes C-klass? Snarare mindre lik.
Håller inte med. Den är kantigare än Saab. Mer lik Kia Stinger då. (förutom att A-stolpen inte är svart på den, vilket antagligen är det som gjort att man tycker att den är lik Saaben)Henrik Torphammar skrev:Verdi skrev:Den där är väl inte mer lik en Model 3 än vad en Audi A4 är lik en Mercedes C-klass? Snarare mindre lik.
Ja, precisVerdi skrev:Håller inte med. Den är kantigare än Saab. Mer lik Kia Stinger då. (förutom att A-stolpen inte är svart på den, vilket antagligen är det som gjort att man tycker att den är lik Saaben)Henrik Torphammar skrev:Verdi skrev:Den där är väl inte mer lik en Model 3 än vad en Audi A4 är lik en Mercedes C-klass? Snarare mindre lik.
Exakt min spontana reaktion också. Pinsamt!Beigler skrev:Jag tycker hela grejen känns riktigt pinsam. De säljer saker som att det är revolutionerande trots att tesla mfl gjort alla dessa saker i flera år. Om den inte finns förän tidigast om ett år och då med förhoppningsvis 50 Mils räckvidd och förhoppningsvis 4,7 på 0-100 osv så vill jag nog påstå att de är kraftigt på efterkälken.
Lägg på lite förseningar och låg leveranskapacitet i början så kommer det att finnas tio ggr fler Model Y på vägarna innan man får tillgång till denna. Så dragkrok som enda unika pitch från en chatt känns som extremt vagt.
Sorry att jag är neggo, men det är lite pinsamt att vara Svensk ingenjör idag. Känns som att vi har tagit över den Kinesiska kopieringen.
Nåja, lite nyheter fanns det nog va? och även om det inte är nytt, så är det ju nytt för volvo...Nicke Nyfiken skrev:Exakt min spontana reaktion också. Pinsamt!Beigler skrev:Jag tycker hela grejen känns riktigt pinsam. De säljer saker som att det är revolutionerande trots att tesla mfl gjort alla dessa saker i flera år. Om den inte finns förän tidigast om ett år och då med förhoppningsvis 50 Mils räckvidd och förhoppningsvis 4,7 på 0-100 osv så vill jag nog påstå att de är kraftigt på efterkälken.
Lägg på lite förseningar och låg leveranskapacitet i början så kommer det att finnas tio ggr fler Model Y på vägarna innan man får tillgång till denna. Så dragkrok som enda unika pitch från en chatt känns som extremt vagt.
Sorry att jag är neggo, men det är lite pinsamt att vara Svensk ingenjör idag. Känns som att vi har tagit över den Kinesiska kopieringen.
Det fanns ju ingenting nytt. Alla fantastiska saker som presenteras som nyheter finns redan på marknaden och Polstar ska ha ytterligare över ett år på sig innan man kommer ut med dessa på marknaden.
Men en pinsam presentation gör inte bilen sämre. Den kan helt säkert bli ett intressant allternativ när laddinfrastrukturen byggts ut. Och det lär ju hända en del på den fronten på 1,5 år innan Pållsta 2 börjar komma ut på marknaden.
Men räckvidden på Pållsta 2 LR vet vi inte ännu. 500 km WLTP är endast ett mål, inte ett faktum. Blir det i slutänden 480 km så är det 8 mil kortare än Model 3.
En fundering: Är den bara 4-sitsig? Med tanke på batteriets utformning så lär det inte kunna sitta tre vuxna bak. Och på presentationen klev det bara ut 2 personer från baksätet.
Nicke Nyfiken skrev:Exakt min spontana reaktion också. Pinsamt!Beigler skrev:Jag tycker hela grejen känns riktigt pinsam. De säljer saker som att det är revolutionerande trots att tesla mfl gjort alla dessa saker i flera år. Om den inte finns förän tidigast om ett år och då med förhoppningsvis 50 Mils räckvidd och förhoppningsvis 4,7 på 0-100 osv så vill jag nog påstå att de är kraftigt på efterkälken.
Lägg på lite förseningar och låg leveranskapacitet i början så kommer det att finnas tio ggr fler Model Y på vägarna innan man får tillgång till denna. Så dragkrok som enda unika pitch från en chatt känns som extremt vagt.
Sorry att jag är neggo, men det är lite pinsamt att vara Svensk ingenjör idag. Känns som att vi har tagit över den Kinesiska kopieringen.
Det fanns ju ingenting nytt. Alla fantastiska saker som presenteras som nyheter finns redan på marknaden och Polstar ska ha ytterligare över ett år på sig innan man kommer ut med dessa på marknaden.
Men en pinsam presentation gör inte bilen sämre. Den kan helt säkert bli ett intressant allternativ när laddinfrastrukturen byggts ut. Och det lär ju hända en del på den fronten på 1,5 år innan Pållsta 2 börjar komma ut på marknaden.
Men räckvidden på Pållsta 2 LR vet vi inte ännu. 500 km WLTP är endast ett mål, inte ett faktum. Blir det i slutänden 480 km så är det 8 mil kortare än Model 3.
En fundering: Är den bara 4-sitsig? Med tanke på batteriets utformning så lär det inte kunna sitta tre vuxna bak. Och på presentationen klev det bara ut 2 personer från baksätet.
Det är precis så Tesla blir behandlade av utomstående. Folk dömer ut Model 3 för att den inte har rattvärme osv. Känns sjukt tragiskt att samma sak händer här fast åt "andra hållet".Jeppe_E skrev:Det är fantastiskt att se hur folk kan hitta på fiktiva problem för att hitta brister hos bilen.
Det finns likheter ja.Verdi skrev:Det är precis så Tesla blir behandlade av utomstående. Folk dömer ut Model 3 för att den inte har rattvärme osv. Känns sjukt tragiskt att samma sak händer här fast åt "andra hållet".Jeppe_E skrev:Det är fantastiskt att se hur folk kan hitta på fiktiva problem för att hitta brister hos bilen.
Verdi skrev:Det är precis så Tesla blir behandlade av utomstående. Folk dömer ut Model 3 för att den inte har rattvärme osv. Känns sjukt tragiskt att samma sak händer här fast åt "andra hållet".Jeppe_E skrev:Det är fantastiskt att se hur folk kan hitta på fiktiva problem för att hitta brister hos bilen.
Model Y kommer ju tidigast att finnas på USA-marknaden 2020, i EU förmodligen 2021.taliz skrev:Gillar Volvo, men detta var inte så imponerande tyvärr.
Tror nog Model Y kommer göra att denna är bortglömd redan innan den finns att köpa.
Att man inte vågar sätta Volvo-märket på den är rätt talande.
Jag fattar inte. Exakt vad är det som inte är bra?taliz skrev:Gillar Volvo, men detta var inte så imponerande tyvärr.
Tror nog Model Y kommer göra att denna är bortglömd redan innan den finns att köpa.
Att man inte vågar sätta Volvo-märket på den är rätt talande.
Jeppe_E skrev:Model Y kommer ju tidigast att finnas på USA-marknaden 2020, i EU förmodligen 2021.taliz skrev:Gillar Volvo, men detta var inte så imponerande tyvärr.
Tror nog Model Y kommer göra att denna är bortglömd redan innan den finns att köpa.
Att man inte vågar sätta Volvo-märket på den är rätt talande.
Hur menar du? XC40 kommer som elbil, den lär ha ett Volvomärke i fronten, och det är nog mer den som Model Y kommer konkurrera med. Polestar är ett nytt märke som Volvo har ansett sig behöva av någon anledning (jag är inte helt med på anledningen, men det är en annan femma). Volvo kommer med elbilar både som Volvo och som Polestar, så det där argumentet känns lite uttjatat.taliz skrev:Gillar Volvo, men detta var inte så imponerande tyvärr.
Tror nog Model Y kommer göra att denna är bortglömd redan innan den finns att köpa.
Att man inte vågar sätta Volvo-märket på den är rätt talande.
+1Mr S skrev:Jag älskar Tesla även att jag inte äger eller kommer äga någon den närmsta tiden. Det blir e tron för oss.
Vad älskar jag då med Tesla och Elon? Jo, hans extrema och visionära galenskap i kombination med ett skevt tidsperspektiv, har vänt upp och ner på hela fossil-industrin. Hans tidsplaner spricker alltid, men det mesta går i mål tillslut. Så är det inte bättre att vara galen och få saker att hända än att vara konservativt normal och bara prata om vad som borde göras?
Polestar 2, superfin bil, hade inte existerat ens i tanken om inte Tesla funnits. Inte e tron heller. Så jag tycker att debatten är löjlig om vem som är först med vad, huvudsaken är ju att vi går åt rätt håll. Jag tycker oxå att det är löjligt att döma ut en bil, som inte ens existerar än, på grund av någon liten detalj. Alla är olika och uppskattar olika saker.
Grattis till alla er som boka, ni kommer bli sjukt nöjda och bilen kommer säkert passa er.
Grattis till alla som äntligen får sin Model 3, kanske redan på fredag. Sjukt fin bil trots att den saknar rattvärme.
Grattis till mig som snart får hämta ut sin e tron. Den Kommer passa min familjs behov helt perfekt, trots att den är långsam som en snigel och dricker fler elektroner per km än många andra bilar.
Grattis jorden för att vi tillsammans kan bidra till ett mer fossilfritt levene!
Man använder Polestar för att doppa tårna lite så att säga.Geni87 skrev:Hur menar du? XC40 kommer som elbil, den lär ha ett Volvomärke i fronten, och det är nog mer den som Model Y kommer konkurrera med. Polestar är ett nytt märke som Volvo har ansett sig behöva av någon anledning (jag är inte helt med på anledningen, men det är en annan femma). Volvo kommer med elbilar både som Volvo och som Polestar, så det där argumentet känns lite uttjatat.taliz skrev:Gillar Volvo, men detta var inte så imponerande tyvärr.
Tror nog Model Y kommer göra att denna är bortglömd redan innan den finns att köpa.
Att man inte vågar sätta Volvo-märket på den är rätt talande.
Model Y kommer ju presenteras rätt snart, och det vet väl alla att det viktigaste med elbilar är att visa att de finns, på pappret.Verdi skrev:Jeppe_E skrev:Model Y kommer ju tidigast att finnas på USA-marknaden 2020, i EU förmodligen 2021.taliz skrev:Gillar Volvo, men detta var inte så imponerande tyvärr.
Tror nog Model Y kommer göra att denna är bortglömd redan innan den finns att köpa.
Att man inte vågar sätta Volvo-märket på den är rätt talande.
Exakt. Och så sugen på en SUV är jag ändå inte.
Polestar har kanske inte ett superchargernätverk men de har ett stort nätverk med Volvo-verkstäder och en mer mogen organisation. Kaoset kring Model 3 hade inte hänt Volvo. Så jag tycker man ska försöka zooma ut lite och försöka se saker från flera håll.
taliz skrev:Model Y kommer ju presenteras rätt snart, och det vet väl alla att det viktigaste med elbilar är att visa att de finns, på pappret.Verdi skrev:Jeppe_E skrev:Model Y kommer ju tidigast att finnas på USA-marknaden 2020, i EU förmodligen 2021.taliz skrev:Gillar Volvo, men detta var inte så imponerande tyvärr.
Tror nog Model Y kommer göra att denna är bortglömd redan innan den finns att köpa.
Att man inte vågar sätta Volvo-märket på den är rätt talande.
Exakt. Och så sugen på en SUV är jag ändå inte.
Polestar har kanske inte ett superchargernätverk men de har ett stort nätverk med Volvo-verkstäder och en mer mogen organisation. Kaoset kring Model 3 hade inte hänt Volvo. Så jag tycker man ska försöka zooma ut lite och försöka se saker från flera håll.
Med tanke på att det är ett svenskt märke som har en stor del av försäljningen här, så kan man tycka att de borde satsa lite på just Sverige. Satsa rejält på att täcka Sverige med snabba laddstationer. Satsa på vehicle 2 grid.
Kom med något som gör att man vill ha bilen.
Jag tror det är rätt rejält kaos hos Volvo just nu. Försäljningen rasar ju. De har tvingats sänka priserna rejält. Och att tro att deras verkstäder ska kunna serva elbilar från start... nja... mina upplevelser av service hos Volvo har inte varit de bästa, ens med ny avgasbil...
What?taliz skrev:Jag tror det är rätt rejält kaos hos Volvo just nu. Försäljningen rasar ju. De har tvingats sänka priserna rejält. Och att tro att deras verkstäder ska kunna serva elbilar från start... nja... mina upplevelser av service hos Volvo har inte varit de bästa, ens med ny avgasbil...
https://www.nyteknik.se/fordon/nytt-for ... rs-6943775Volvo cars sålde 2018 642.253 bilar globalt. En ökning med 12,4 procent jämfört med föregående år. Det är nytt rekord.
Förra året gick bra, om än med minskande marginaler. 2019 ser ut att bli utmanande. Tullar, kvalitetsproblem, prispress m.m.dhanjel skrev:What?taliz skrev:Jag tror det är rätt rejält kaos hos Volvo just nu. Försäljningen rasar ju. De har tvingats sänka priserna rejält. Och att tro att deras verkstäder ska kunna serva elbilar från start... nja... mina upplevelser av service hos Volvo har inte varit de bästa, ens med ny avgasbil...
https://www.nyteknik.se/fordon/nytt-for ... rs-6943775Volvo cars sålde 2018 642.253 bilar globalt. En ökning med 12,4 procent jämfört med föregående år. Det är nytt rekord.
Tesla har ju inte direkt fått beröm för sina servicecenter heller, så det kanske man inte behöver ta uppJag tar åtminstone en verkstad på orten istället för att behöva ta ledigt från jobbet för att åka till närmaste Tesla 22 mil bort.
taliz skrev:
Jag tror det är rätt rejält kaos hos Volvo just nu. Försäljningen rasar ju. De har tvingats sänka priserna rejält. Och att tro att deras verkstäder ska kunna serva elbilar från start... nja... mina upplevelser av service hos Volvo har inte varit de bästa, ens med ny avgasbil...
Det pratas en del om kopiering. Jag är bara nyfiken på exakt vad det är de har kopierat och vilka de isf har kopierat från?Beigler skrev:Det kanske blir en lagom bra bil som säljer bra. Fullt möjligt. Det jag tycker är pinsamt är att man bara lyckats kopiera. Och dessutom kopierat något som inte är det allra senaste utan ett par år tillbaka i tiden. Finns liksom inget nytt. Det är helt ok. Men som tidigare stolt högteknologisk nation står jag för att det är pinsamt om våra främsta fordonsingenjörer inte klarar av mer än att kopiera.
Kopiera är bra. Kopiera och vidareutveckla är ännu bättre!