Blev det kanske en petaflop för dig?jan_b skrev:Haha! Är det sant? Hela min tes föll precisBeigler skrev:Sen ska man inte glömma att Thomas Ingenlath först och främst är designer

Moderator: Redaktion
Blev det kanske en petaflop för dig?jan_b skrev:Haha! Är det sant? Hela min tes föll precisBeigler skrev:Sen ska man inte glömma att Thomas Ingenlath först och främst är designer
Nej, någon Model 3 blir det inte som familjebil. Efter att jag kollat på den i verkligheten så begärde jag tillbaka pengarna för bokningen jag haft sedan 31/3-16. Och någon bokning på Polestar 2 blir det absolut inte. Kommer inte att förboka någon bil fler gånger. Det börjar hända så mycket på marknaden nu att det antagligen ändå kommer något mer intressant medan man väntar.Jeppe_E skrev:Ber om ursäkt att jag misstolkade dig. Om du har behov av 5 vuxna i bilen, så tror jag inte att varken Model 3 eller PS2 är rätt bil till dig. Du behöver en större bil.
Så egentligen är det bara kritik mot Polestars lanseringsevent? - Där håller jag med. Det blir lite patetiskt att försöka efterlikna Apple (som sedan många, inkl Tesla har efterapat).jan_b skrev:Måste skriva några ord om detta. Viss kritik förekommer så de som varit känsliga mot negativa kommentarer tidigare i tråden gör bäst i att inte läsa![]()
Med risk för att jag använder ordet fel så kändes hela presentationen väldigt "cringe". Jag har inte förstått vad Volvo vill med det här varumärket innan. Samtidigt som jag kollade på presentationen läste jag den här tråden och någon beskrev det som att Volvo inte vågar riskera sitt riktiga varumärke, utan använder PS, och jag har aldrig tänkt på det på det sättet innan. Jag inte blivit klok på varför man gör den här uppdelningen eller ens vad det är för uppdelning. Men jag tror skribenten har rätt. Polestar var synonymt med performance tidigare, vad är det nu? Är PS el och Volvo bensin? Nej. Är PS premium och Volvo svensson? Nej. Är PS bil-as-a-service och Volvo traditionellt ägande? Nej (tänk xc40). Jag tror PS är ett desperat sätt att hoppa på ett tåg som man ser håller på att rulla ut från perrongen. Går det helt åt helvete har man inte förlorat varumärket Volvo i alla fall (men vad ska Volvo hålla på med under tiden?).
Åter till presentationen. Varför måste man hänga på VDn en skinnpaj och vita sneakers och låtsas att han är en designer-typ? Alla vet ju hur VD-personer egentligen är. Kan de inte få vara så? För min del hade jag hellre sett hans riktiga persona på scen. Alternativt en riktig designerperson som berättade om bilen, det måste inte vara VDn? Hur många presentationer har man inte sett på senare år där PR-avdelningen tvingat en stel VD att stå på scen i svart polotröja och sneakers. Detta måste sluta. Cringe. Resten av presentationen var också jobbig att kolla på. Som en gammal bilförsäljare som tvingas stå i gallerian och sälja senaste mobilen till tonåringar men förväxlar pixlar med petaflops. Jag förstår heller inte varför? Volvo har aldrig känts omoderna innan? För mig känns den här uppdelningen och det här varumärket som ett misstag. Volvo har ju ett starkt varumärke, kända för säkerhet och bra familjebilar, varför spinner man inte bara vidare på det och skyndar på elektrifieringen? Jag kan inte sammanfatta detta bra märker jag så jag tar ytterligare några punkter från presentationen som var fysiskt jobbiga att kika på.
Uppvisningen av den nya lokalen som skulle se ut som en kreativ lekplats för formgivare, agila utvecklare och andra unga visionärer i bästa google-kontor-stil
Hunden
Publikens entusiasm och jubel
Den lite för höga ration av teknik-lån från Tesla, inklusive modeordet "vegan interior"
Säljargumentet att man sparar (upp till) 4kg vikt på "fully veeegan interior"
Hur man valt att bara sälja bilen i Californien i USA
Suspekt apple-lika showrooms
Några saker som var bra också:
Själva bilen verkade ju helt OK!
Viss innovation kring strålkastarna, men jag antar att det är Volvos ingenjörer som tagit fram den, inte hunden Kiwi?
Helt rätt att lägga ner egen utveckling av infotainment. Det finns andra bolag som gör det bättre och dessutom klarar av mjukvarulivscykeln
Försäljning utan ÅF-nät tycker jag är helrätt. Hoppas man lyckas bättre än Tesla bara.
Hade den presenterats under lite andra former och under varumärket Volvo hade jag varit riktigt intresserad även om jag inte är helt överens med exteriören. Jag älskar inte exteriören på TM3 heller men har ändå beställt. Inredningen i PS2 verkade schysst. Men är den mer lyxig? Mer elektrisk? Mer vegansk? Jag har inget mot att man snor bra lösningar och teknik från andra, steal with pride, skrev nån. Jag tycker nog det här var mer steal without pride. Var man tvungen att sno precis allt och inte låtsas om sitt Volvo-dna? Nåja man kanske vänjer sig och jag har haft fel förr, PS blir säkert en smash hit. Vill även poängtera att jag inte är någon Tesla-fanboy, mina tre senaste nybilsköp har varit Volvo
Det var nog mig du skulle citera där.jan_b skrev:Haha! Är det sant? Hela min tes föll precisBeigler skrev:Sen ska man inte glömma att Thomas Ingenlath först och främst är designer
OKGeni87 skrev:Det var nog mig du skulle citera där.jan_b skrev:Haha! Är det sant? Hela min tes föll precisBeigler skrev:Sen ska man inte glömma att Thomas Ingenlath först och främst är designerThomas var designchef på Volvo innan han tog över som VD för Polestar. Så han är nog faktiskt den där typiska designpersonen du beskriver.
Vet inte om det var hans egen stil. Kändes som att de sneglat en hel del på Petter Stordalen med den korta skinnjacka osv.jan_b skrev:Haha! Är det sant? Hela min tes föll precisBeigler skrev:Sen ska man inte glömma att Thomas Ingenlath först och främst är designer
Håller med.jan_b skrev:OKGeni87 skrev:Det var nog mig du skulle citera där.jan_b skrev:Haha! Är det sant? Hela min tes föll precisBeigler skrev:Sen ska man inte glömma att Thomas Ingenlath först och främst är designerThomas var designchef på Volvo innan han tog över som VD för Polestar. Så han är nog faktiskt den där typiska designpersonen du beskriver.
Jag vidhåller dock att han inte var någon ny Steve Jobs
Du har under lång tid kritiserat det mesta med Tesla, genom ständiga pikar och sura kommentarer på detta forum.Jeppe_E skrev:När det gäller varumärket och spekulationerna att Volvo skulle ha distanserat sig från det pga att inte riskera sitt eget varumärke - Så säger jag BS. Polestar är (för de som hängt med ett tag) synonymt med Volvo. Det är också tydligt när man bokar bilen att det är volvo som står bakom. Avtalet man ingår är nämligen med Volvo Car Corporation 556074-3089. Genom att lägga elbilsutvecklingen på en separat enhet hos Volvo så vinner man mycket i form av korta beslutsvägar och alla de fördelar som en mindre organisation har, samtidigt som man ha Volvos muskler, kontaktnät att tillgå.
När det gäller kopieringsspekulationerna så undrar jag vad exakt det är som de snott? Det är klart att man tittar på konkurrenter och vad de har gjort bra och försöker replikera det. Så gör alla. Men jag ser inte riktigt något i PS2 som är en blåkopia på en Tesla.
Jeppe är Volvo fantast.Nicke Nyfiken skrev:Du har under lång tid kritiserat det mesta med Tesla, genom ständiga pikar och sura kommentarer på detta forum.Jeppe_E skrev:När det gäller varumärket och spekulationerna att Volvo skulle ha distanserat sig från det pga att inte riskera sitt eget varumärke - Så säger jag BS. Polestar är (för de som hängt med ett tag) synonymt med Volvo. Det är också tydligt när man bokar bilen att det är volvo som står bakom. Avtalet man ingår är nämligen med Volvo Car Corporation 556074-3089. Genom att lägga elbilsutvecklingen på en separat enhet hos Volvo så vinner man mycket i form av korta beslutsvägar och alla de fördelar som en mindre organisation har, samtidigt som man ha Volvos muskler, kontaktnät att tillgå.
När det gäller kopieringsspekulationerna så undrar jag vad exakt det är som de snott? Det är klart att man tittar på konkurrenter och vad de har gjort bra och försöker replikera det. Så gör alla. Men jag ser inte riktigt något i PS2 som är en blåkopia på en Tesla.
Och nu hugger du på precis allt och alla som inte lovprisar Polestar 2, som om du blir personligt kränkt så fort någon inte står med armarna i luften och jublar.
Jag får inte ihop logiken. Varför ens söka sig till ett Teslaforum?
Med det sagt kommer jag mycket troligt äga en el-Volvo i framtiden. Har inget mot bilen, är bara allergisk mot såna här efterapnings-spektakel.Jeppe_E skrev:Så egentligen är det bara kritik mot Polestars lanseringsevent?
Ja framförallt. Men även det ängsliga PS varumärket.
När det gäller varumärket och spekulationerna att Volvo skulle ha distanserat sig från det pga att inte riskera sitt eget varumärke - Så säger jag BS. Genom att lägga elbilsutvecklingen på en separat enhet hos Volvo så vinner man mycket i form av korta beslutsvägar och alla de fördelar som en mindre organisation har, samtidigt som man ha Volvos muskler, kontaktnät att tillgå.
Så Volvo ska inte göra elbilar? Eller bara inte just nu? Ska Volvomärket upphöra i takt med att ICE-drivning fasas ut? Hybrider är ok men inte elbilar, och var ligger i så fall PS1 varumärkesmässigt? Det verkar snarare som att Volvo ska fortsätta göra Volvos (bensin och el) och PS ska göra elbilar för millenials.
När det gäller kopieringsspekulationerna så undrar jag vad exakt det är som de snott?
Problemet för mig är som sagt inte att de snor bra teknik, det är att de försöker vara något de inte är. Jag tyckte man presenterade ett koncept som var mycket likt ett annat bilmärke, inklusive teknikska lösningar (OTA updates, vegan interior, mobilnyckel, mittkonsolskärmen) och låsades som det var PS-innovationer. De kändes inte bekväma i den här nya rollen tyckte jag. Inte förtroendeingivande. Vad hände med "one more thing" förresten, klipptes streamen i förtid?
Skilj på kritik mot företaget och mot produkten. Tråkigt om du uppfattar mina kommentarer som sura, alla har rätt till sin egen uppfattning, men du har helt fel. Jag har inte kritiserat det mesta med Tesla. Det är DU som väljer att läsa in det så och bara läsa kritiken.Nicke Nyfiken skrev:Du har under lång tid kritiserat det mesta med Tesla, genom ständiga pikar och sura kommentarer på detta forum.Jeppe_E skrev:När det gäller varumärket och spekulationerna att Volvo skulle ha distanserat sig från det pga att inte riskera sitt eget varumärke - Så säger jag BS. Polestar är (för de som hängt med ett tag) synonymt med Volvo. Det är också tydligt när man bokar bilen att det är volvo som står bakom. Avtalet man ingår är nämligen med Volvo Car Corporation 556074-3089. Genom att lägga elbilsutvecklingen på en separat enhet hos Volvo så vinner man mycket i form av korta beslutsvägar och alla de fördelar som en mindre organisation har, samtidigt som man ha Volvos muskler, kontaktnät att tillgå.
Och nu hugger du på precis allt och alla som inte lovprisar Polestar 2, som om du blir personligt kränkt så fort någon inte står med armarna i luften och jublar.
Jag får inte ihop logiken. Varför ens söka sig till ett Teslaforum?
Nja, fantast skulle jag nog inte beskriva mig som. Men jag har ägt några Volvo i mitt liv som jag varit väldigt nöjd med. Men eftersom Volvo envist vägrat komma med någon elbil så har ju mitt bilintresse riktats mot andra märken och där lyser ju Tesla starkast, fram till idag. Jag reserverade en PS2 mest för att vara med i matchen. Men jag tycker den ligger lite sådär obekvämt långt fram i tiden, eftersom jag ville ju byta till elbil nu. Man kanske skulle ta en 12-månaders leasing på någon under tiden?Verdi skrev:
Jeppe är Volvo fantast.
Jag håller dock med honom om att Volvo/Polestar fick oförtjänt och överdriven kritik här. Vad ska andra märken göra för att falla Tesla-fantaster i smaken? Damned if they do, damned IF they don't...
Ja, märkligt varje modul innehåller 2,88 kWh så bara 25 moduler? Förvisso är Kina en prisutsatt marknad, men med lokal produktion så kan väl inte 6kWh slå så mycket på priset?Geni87 skrev:Klickade runt lite på Polestars hemsida och såg att man i Kina verkar få ett batteri med några kWh lägre energiinnehåll jämfört med i resten i världen, lite skumt.
Varför inte bara släppa sargen och klicka hem en Model 3 LR som du får i April när leveransrushen är över och Tesla trimmat in sin process lite? I värsta fall kan du köra den några månader, ta ut miljöbonusen och sälj den. Kommer säkerligen vara ett bra andrahandsvärde om 6 månader -60k om du köper bilen nu. Dessutom får du möjlighet att testa AP, elbil och allt annat kul det innebär och verkligen se hur nice det är med en Tesla och inte bara sitta på "läktaren" i 15 månader till och köra dieselJeppe_E skrev:Nja, fantast skulle jag nog inte beskriva mig som. Men jag har ägt några Volvo i mitt liv som jag varit väldigt nöjd med. Men eftersom Volvo envist vägrat komma med någon elbil så har ju mitt bilintresse riktats mot andra märken och där lyser ju Tesla starkast, fram till idag. Jag reserverade en PS2 mest för att vara med i matchen. Men jag tycker den ligger lite sådär obekvämt långt fram i tiden, eftersom jag ville ju byta till elbil nu. Man kanske skulle ta en 12-månaders leasing på någon under tiden?Verdi skrev:
Jeppe är Volvo fantast.
Jag håller dock med honom om att Volvo/Polestar fick oförtjänt och överdriven kritik här. Vad ska andra märken göra för att falla Tesla-fantaster i smaken? Damned if they do, damned IF they don't...
Det var inte lite du tar i. De säger ju själva att Model 3 är en konkurrent, och i min mening överlägsen redan idag. En stor anledning är superchargers. En annan just att den numera är vältestad, man vet vad man får - och det är en bil som så gott som alla som köpt en gillar skarpt.joel80 skrev:Vilka andra i den prisklassen överträffar P2? Pris kring 40-60k €, dragkrok, 78kWh batteri, 400+ hk, hatchback, bra vettig infotainment, OTA, helt säker bra app och bra byggkvalité (Inte lika tveksam som Model 3) och bra utbyggt servicenätverk i Sverige.taliz skrev:Men kära du, tror du alla andra kommer stå still till 2021?
Det finns redan idag bilar på marknaden som matchar eller överträffar denna.
Jag tar gärna något av det andra i väntan på den då. Kan t.o.m skippa dragkrok under väntan... men förstår inte riktigt vilka bilar du menar.
Eller så har de unika (och något sämre) celler för Kinamarknaden, de har ju väldigt många konstiga protektionistiska regler där borta. Finns en koppling till att elbilsrabatt från staten kräver battericeller från lokala tillverkare i bilen man köper.Jeppe_E skrev:Ja, märkligt varje modul innehåller 2,88 kWh så bara 25 moduler? Förvisso är Kina en prisutsatt marknad, men med lokal produktion så kan väl inte 6kWh slå så mycket på priset?Geni87 skrev:Klickade runt lite på Polestars hemsida och såg att man i Kina verkar få ett batteri med några kWh lägre energiinnehåll jämfört med i resten i världen, lite skumt.
Jo det framgår väldigt tydligt, även om han själv förnekar det.Verdi skrev:Jeppe är Volvo fantast.
Köper du en Volvo S90 idag är den byggd i Kina, då det är enda stället den byggs på. Vad jag har hört så håller de fin kvalitet, huvudsaken är väl att Volvo har processer för sina fabriker som säkerställer samma kvalitet oavsett om bilen tillverkas i deras fabriker i Sverige, Belgien, Kina eller USA. Sen kan jag tycka att det är lite trist att den bara byggs i Kina, men antar att Gent i Belgien reserveras för XC40 BEV (Torslanda bygger inte CMA-bilar).taliz skrev:Det var inte lite du tar i. De säger ju själva att Model 3 är en konkurrent, och i min mening överlägsen redan idag. En stor anledning är superchargers. En annan just att den numera är vältestad, man vet vad man får - och det är en bil som så gott som alla som köpt en gillar skarpt.joel80 skrev:Vilka andra i den prisklassen överträffar P2? Pris kring 40-60k €, dragkrok, 78kWh batteri, 400+ hk, hatchback, bra vettig infotainment, OTA, helt säker bra app och bra byggkvalité (Inte lika tveksam som Model 3) och bra utbyggt servicenätverk i Sverige.taliz skrev:Men kära du, tror du alla andra kommer stå still till 2021?
Det finns redan idag bilar på marknaden som matchar eller överträffar denna.
Jag tar gärna något av det andra i väntan på den då. Kan t.o.m skippa dragkrok under väntan... men förstår inte riktigt vilka bilar du menar.
Hursomhelst, vi vet att infotainmentsystemet i PS2 görs av Google. Vi vet också att det är första versionen på marknaden. Vi vet även att Google misslyckas ibland. Titta tex på nya Pixel Slate, så laggig så den är oanvändbar.
Hur kommer appen bli? Också oklart.
Den ska byggas i Kina, det görs inte de bilar vi kör i Sverige idag. Dvs oklar byggkvalitet.
Servicenätet idag servar endast avgasbilar, hur många av dessa kommer kunna serva PS2? Oklart.
Hur blir det med tillgänglighet? Oklart...
Kort sagt PS2 är en pappersprodukt. Hur den faktiska bilen kommer funka att leva med återstår att se.
Volvo är viktigare än kärnkraften för Sverige.Jerker skrev:Det här är ju värre än kärnkraftsdiskussionerna!
Njataliz skrev:Hursomhelst, vi vet att infotainmentsystemet i PS2 görs av Google. Vi vet också att det är första versionen på marknaden. Vi vet även att Google misslyckas ibland. Titta tex på nya Pixel Slate, så laggig så den är oanvändbar.
Hur kommer appen bli? Också oklart.
Den ska byggas i Kina, det görs inte de bilar vi kör i Sverige idag. Dvs oklar byggkvalitet.
Servicenätet idag servar endast avgasbilar, hur många av dessa kommer kunna serva PS2? Oklart.
Hur blir det med tillgänglighet? Oklart...
Kort sagt PS2 är en pappersprodukt. Hur den faktiska bilen kommer funka att leva med återstår att se.