Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Polestar 2

Inlägg av Geni87 »

jan_b skrev:
Dum fråga kanske men är PS enbart branding? Det finns ingen utveckling, inga ingenjörer etc? Volvo cars är företaget, Volvo och PS deras två märken? Eller är PS mer en volvomodell och strålkastare, inforainment etc som visades kommer i nästa volvomodell (XC90 face lift)?
Så tolkar jag den information som finns, dvs att Volvo Cars är företaget som utvecklar och tillverkar bilar under märkena Volvo och Polestar. Har inget facit på det men det är det enda rimliga med tanke på hur kort tid Polestar har funnits som bilmärke och hur få anställda de verkar vara (och att de håller till vägg i vägg med Volvo i Torslanda). Det är orimligt att bygga upp en parallell utvecklingsorganisation med tanke på hur mycket folk som krävs och vilka anläggningar som behövs. Sen kan man ju fortfarande utveckla unika modeller för Polestar med unikt utseende och vissa egna egenskaper, det handlar nog om positionering.
Jerker skrev:
Polestar är Volvos motsvarighet till Lexus?
Typ så, förutom att Volvo redan är mer Lexus än Toyota. :) Polestar är Volvos motsvarighet till Porsche kanske? Fast det blir ju fel eftersom Porsche faktiskt har en egen komplett organisation.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Polestar 2

Inlägg av Jeppe_E »

jan_b skrev:
Dum fråga kanske men är PS enbart branding? Det finns ingen utveckling, inga ingenjörer etc? Volvo cars är företaget, Volvo och PS deras två märken? Eller är PS mer en volvomodell och strålkastare, inforainment etc som visades kommer i nästa volvomodell (XC90 face lift)?
Så är det. Volvo står bakom, men det jobbar (som jag förstått det) dedikerade ingenjörer i bolaget Polestar (ja, det är ett eget bolag)

Det är klart att PS2 är en Volvo.

Strålkastarna baseras ju på Tors hammare-designen från Volvo och så har Polestar förfinat den. Kommer säkert att komma i framtida Volvomodeller.

Det är bara Volvologgan som är utbytt här:
Skärmavbild 2019-02-27 kl. 23.24.07.png
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1613
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Polestar 2

Inlägg av pefreli »

PS2 är verkligen en Teslafierad Volvo.

Jag är ingen Volvofantast men tycker de gjort ett bra jobb. Steal with Pride!

Jag tycker också det var ett genidrag av Volvo att starta elektrifieringen (på riktigt) med Polestar-varumärket

Men vad f-n håller tyskarna på med?

Dags att komma in i matchen nu.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Jerker skrev:
Det här är ju värre än kärnkraftsdiskussionerna! Bild
Kärnkraft är farligt! Rätt vad det är har man tappat bort ett par reaktorer och nedläggningen blir mkt dyrare än man tänkt sig!
BildBildBild
BildBildBild

https://www.nrk.no/ostfold/trodde-de-sk ... 1.14447615

Bild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
jan_b
Inlägg: 77
Blev medlem: 05 dec 2018 18:59
Ort: Linköping

Re: Polestar 2

Inlägg av jan_b »

OK! Bilden klarnar något. Man vill komma bort från ofta sunkiga bilhallar där Volvo säljs idag. Och kunna ta mer betalt då såklart, som Lexus. Tror det blir svårt i Sverige men det behöver ju inte vara här man tänkt sälja bilar. Farsan kommer ju inte åka till Stockholm och beställa en Polestar i någon glasbutik i kungsträdgården exempelvis. Han får nog vänta till Volvo-Volvo släpper en elbil, om dom nu gör det.

Volvo-Volvo vill ju redan nu positionera sig bland premiumtyskar. Man måste erbjuda ngt väldigt speciellt för att kunna ta ännu mer betalt. Tesla lyckas ju med det just nu. Såklart man sneglar ditåt, men utan eget laddnätverk, utan egen mjukvaruutveckling och med den konkurrens som kommer från bl.a. VAG, Tesla etc blir det tufft.

Jag ska sluta tjata om det men jag tycker redan Volvos varumärke är starkt. Förstår inte vad man vill åt.
jan_b
Inlägg: 77
Blev medlem: 05 dec 2018 18:59
Ort: Linköping

Re: Polestar 2

Inlägg av jan_b »

pefreli skrev:

Men vad f-n håller tyskarna på med?
Tyskarna har väl presenterat mängder elbilar på sistone?
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Polestar 2

Inlägg av Geni87 »

jan_b skrev:
OK! Bilden klarnar något. Man vill komma bort från ofta sunkiga bilhallar där Volvo säljs idag. Och kunna ta mer betalt då såklart, som Lexus. Tror det blir svårt i Sverige men det behöver ju inte vara här man tänkt sälja bilar. Farsan kommer ju inte åka till Stockholm och beställa en Polestar i någon glasbutik i kungsträdgården exempelvis. Han får nog vänta till Volvo-Volvo släpper en elbil, om dom nu gör det.

Volvo-Volvo vill ju redan nu positionera sig bland premiumtyskar. Man måste erbjuda ngt väldigt speciellt för att kunna ta ännu mer betalt. Tesla lyckas ju med det just nu. Såklart man sneglar ditåt, men utan eget laddnätverk, utan egen mjukvaruutveckling och med den konkurrens som kommer från bl.a. VAG, Tesla etc blir det tufft.

Jag ska sluta tjata om det men jag tycker redan Volvos varumärke är starkt. Förstår inte vad man vill åt.
Håller med dig, jag är inte heller helt såld på idén med ett till varumärke. Men men, det blir nog bra bilar iaf.

Volvo-Volvo kommer också med elbilar. 5 elbilar till 2021 har kommuniceras, varav 3 Volvo-Volvo och 2 Polestar-Volvo. :D
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Polestar 2

Inlägg av Jeppe_E »

jan_b skrev:
Jeppe_E skrev:
Så egentligen är det bara kritik mot Polestars lanseringsevent?
Ja framförallt. Men även det ängsliga PS varumärket.

När det gäller varumärket och spekulationerna att Volvo skulle ha distanserat sig från det pga att inte riskera sitt eget varumärke - Så säger jag BS. Genom att lägga elbilsutvecklingen på en separat enhet hos Volvo så vinner man mycket i form av korta beslutsvägar och alla de fördelar som en mindre organisation har, samtidigt som man ha Volvos muskler, kontaktnät att tillgå.
Så Volvo ska inte göra elbilar? Eller bara inte just nu? Ska Volvomärket upphöra i takt med att ICE-drivning fasas ut? Hybrider är ok men inte elbilar, och var ligger i så fall PS1 varumärkesmässigt? Det verkar snarare som att Volvo ska fortsätta göra Volvos (bensin och el) och PS ska göra elbilar för millenials.

När det gäller kopieringsspekulationerna så undrar jag vad exakt det är som de snott?
Problemet för mig är som sagt inte att de snor bra teknik, det är att de försöker vara något de inte är. Jag tyckte man presenterade ett koncept som var mycket likt ett annat bilmärke, inklusive teknikska lösningar (OTA updates, vegan interior, mobilnyckel, mittkonsolskärmen) och låsades som det var PS-innovationer. De kändes inte bekväma i den här nya rollen tyckte jag. Inte förtroendeingivande. Vad hände med "one more thing" förresten, klipptes streamen i förtid?
Med det sagt kommer jag mycket troligt äga en el-Volvo i framtiden. Har inget mot bilen, är bara allergisk mot såna här efterapnings-spektakel.
Förstår inte vad du menar med att polestar skulle vara ett ängsligt varumärke? :)

Volvo kommer absolut att tillverka elbilar. Först ut är XC40. Men precis som alla andra tillverkare av fossilbilar så handlar det om att respektera omställningen. Något som vi bilentusiaster tycker är sjukt långsamt, är snarare mer normal takt för en så pass stor omställning som det faktiskt handlar om.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10471
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Polestar 2

Inlägg av Legato »

Det viktigaste kring Volvo och Polestars elbilar har väl inte ens nämnts i tråden? Geelys JV med CATL. Det känns som Volvo är en av få tillverkare som har potential att få tillgång till stora volymer av batterier redan inom ett par år.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5433
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Polestar 2

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jeppe_E skrev:
Tråkigt om du uppfattar mina kommentarer som sura, alla har rätt till sin egen uppfattning, men du har helt fel. Jag har inte kritiserat det mesta med Tesla. Det är DU som väljer att läsa in det så och bara läsa kritiken.

Vi för väl en diskussion här? Det är väl det som forum är till för? Eller har jag missuppfattat det?

Jag hugger inte på allt och alla, men jag kan tycka att det är ett märkligt beteende när man hyllar Tesla för något som man sedan kritiserar andra för. Jag sökte mig hit för att jag var (och är) intresserad av Teslas bilar. Jag var väldigt nära att beställa en TM3 men ville se vad Volvo hade att erbjuda och PS2 checkar i fler boxar än vad Teslas M3 gör. För mig är detta inte ett Teslaforum, utan ett elbilsforum. Ledsen att du blir så upprörd över mina inlägg.
Nä jag blir inte alls upprör över dina inlägg, mest trött på sättet de framförs. Tycker du ska ta ett par steg tillbaka och läsa igenom de trådar där du varit mest aktiv i. De är fulla med pikar, sarkasm och sura kommentarer kring Tesla och Teslaägare. Även om du har ett intresse så verkar inte riktigt Tesla vara din grej.

Sedan om detta är ett Teslaforum eller inte, har vi olika uppfattning om. Det beror nog till stor del på hur länge man varit med och ifall man har en Tesla eller inte.

Men det behövs sakligt kritiska inlägg också, för ibland blir det väldigt mycket sekt över det hela. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
jan_b
Inlägg: 77
Blev medlem: 05 dec 2018 18:59
Ort: Linköping

Re: Polestar 2

Inlägg av jan_b »

Med ängsligt menar jag att man bevisligen vill vara något annat än Volvo men jag (och fler här) tycker inte det är självklart vad man vill vara? (Mer exklusiva, mer miljövänliga? Mer prestanda? Mindre villa-volvo-vovve?) Varken pris eller prestanda skiljer ju värst mot Volvo och uppenbarligen ska Volvo också göra elbilar. Tack för det klargörandet förresten :) Min känsla blev efter att ha sett presentationen att Polestar försöker vara som Tesla eller Rivian. Att försöka vara som någon annan - ängslig. Jag har ju noll insyn i Polestar, de kanske är mycket mer som Tesla och inte alls som Volvo, men som du själv påpekade är det ju i princip en Volvo dom säljer :roll:
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10471
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Polestar 2

Inlägg av Legato »

Geni87 skrev:
Klickade runt lite på Polestars hemsida och såg att man i Kina verkar få ett batteri med några kWh lägre energiinnehåll jämfört med i resten i världen, lite skumt.
PS2_battery.PNG
Volvos phevs har ju också andra batterier i de kinesiska bilarna. I de kinesiska bilarna är det Geely som byggt batterierna på licens från LG. Kanske planerar Geely att skippa licenstillverkningen för att istället tillverka dem helt själva till PS2?
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Polestar 2

Inlägg av Geni87 »

Legato skrev:
Geni87 skrev:
Klickade runt lite på Polestars hemsida och såg att man i Kina verkar få ett batteri med några kWh lägre energiinnehåll jämfört med i resten i världen, lite skumt.
PS2_battery.PNG
Volvos phevs har ju också andra batterier i de kinesiska bilarna. I de kinesiska bilarna är det Geely som byggt batterierna på licens från LG. Kanske planerar Geely att skippa licenstillverkningen för att istället tillverka dem helt själva till PS2?
Sant, och det har ju garanterat att göra med de Kinesiska subventionerna som bara gäller om cellerna är tillverkade i Kina. Men tydligen är inte de Kinesiska cellerna riktigt lika bra.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Polestar 2

Inlägg av Walker »

827EA33F-82A5-420C-978F-0B646E3F1AC5.png
Fattar fortfarande inte varför man alltid måste hänvisa till ett märke man föraktar och som man inte anser vara ett hot. :roll:
Kan inte de stora dinosauriernas produkter stå på egna ben?
Jag svarar själv: tydligen inte. 8-)
JA - jag är ett Tesla fanboy. Men jag står för det.
Btw: provade 3’an igår. Skulle aldrig välja polestar2 istället. Om det inte blir byte till en 3’a behåller jag eGolfen tills den börjar brinna (vilket iofs bör intäffa rätt snart enligt alla ”experter”)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Polestar 2

Inlägg av Beigler »

Nicke Nyfiken skrev:
Verdi skrev:
Jeppe är Volvo fantast. ;)

Jag håller dock med honom om att Volvo/Polestar fick oförtjänt och överdriven kritik här. Vad ska andra märken göra för att falla Tesla-fantaster i smaken? Damned if they do, damned IF they don't...
Jo det framgår väldigt tydligt, även om han själv förnekar det. :lol:

Jag tror kritiken till största delen beror på hur man presenterade bilen. Hade man inte försökt presentera gamla grejer som världssensationer så hade nog det mesta av kritiken uteblivit.

För själva bilen är det väl inget fel på tycker jag. De verkar ha tagit till vara på väldigt många av de saker som man uppskattar med Teslan. Och förhoppningsvis saknar den även många av de mindre uppskattade sakerna som Tesla har. ;)

Jag tror mesta det är besvikelsen över att det var så få nyheter, som speglar sig i kritiken här på forumet. Det är väl ingen som sågat bilen i sig?
Helt rätt!
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Henrik Torphammar »

Batteriet... 324 celler fördelat i 27 moduler och 12celler i varje. Kan det tänkas bli 108S3P av det?

I så fall kommer den ju vara i framkant beträffande befintligt CCS nät där högre spänning är av godo pga strömgränsen
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Polestar 2

Inlägg av Geni87 »

Henrik Torphammar skrev:
Batteriet... 324 celler fördelat i 27 moduler och 12celler i varje. Kan det tänkas bli 108S3P av det?

I så fall kommer den ju vara i framkant beträffande befintligt CCS nät där högre spänning är av godo pga strömgränsen
Ja det låter rimligt! De flesta nya elbilar verkar för övrigt släppas med 108 celler i serie typ e-tron och I-pace, men just de har en "sträng" till parallellt.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Walker skrev:
Fattar fortfarande inte varför man alltid måste hänvisa till ett märke man föraktar och som man inte anser vara ett hot. :roll:
Kan inte de stora dinosauriernas produkter stå på egna ben?
Jag svarar själv: tydligen inte. 8-)
JA - jag är ett Tesla fanboy. Men jag står för det.
Btw: provade 3’an igår. Skulle aldrig välja polestar2 istället. Om det inte blir byte till en 3’a behåller jag eGolfen tills den börjar brinna (vilket iofs bör intäffa rätt snart enligt alla ”experter”)
Nu är det väl tidningen som jämför och inte Volvo? Fast iofs har de väl också jämfört sig själva med Model 3. Varför skulle de inte göra det? Då skulle de också få en massa skit här. Då skulle det heta att de inte pratar om elefanten i rummet och gör sig löjliga när de låtsas som om inte Model 3 fanns.

Vad gäller presentationen så kollade jag inte på den. Många verkar tycka att den var löjlig hit och dit. Men det ÄR ju nyheter för alla som inte lever i Tesla-bubblan. För Volvo-entusiasterna i Karlskoga, Flen, Hässleholm osv som ser med stor skepsis på Tesla så är det ju fantastiska nyheter. Inte för oss kanske men... Och jag vet inte riktigt hur de skulle pitcha bilen annars heller. Skulle de be om ursäkt på nåt sätt och hylla Tesla som den store föregångaren? :lol:

Jag ser det lite som när HTC, Samsung osv började utmana Apple om smartphone-kunderna. Man gör samma sak men lite mer traditionellt. Supercharger-nätverket är iOS och Ionity är Android. Apple är ensamma på sin plattform och "alla andra" utvecklar konkurrenten.

Polestar-kärran har avgörande fördelar i halvkombilucka och dragkrok. Tror den kommer bli mer populär i Sverige än Model 3. Men vi får se vart det barkar.
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Nicke Nyfiken skrev:
Jeppe_E skrev:
Tråkigt om du uppfattar mina kommentarer som sura, alla har rätt till sin egen uppfattning, men du har helt fel. Jag har inte kritiserat det mesta med Tesla. Det är DU som väljer att läsa in det så och bara läsa kritiken.

Vi för väl en diskussion här? Det är väl det som forum är till för? Eller har jag missuppfattat det?

Jag hugger inte på allt och alla, men jag kan tycka att det är ett märkligt beteende när man hyllar Tesla för något som man sedan kritiserar andra för. Jag sökte mig hit för att jag var (och är) intresserad av Teslas bilar. Jag var väldigt nära att beställa en TM3 men ville se vad Volvo hade att erbjuda och PS2 checkar i fler boxar än vad Teslas M3 gör. För mig är detta inte ett Teslaforum, utan ett elbilsforum. Ledsen att du blir så upprörd över mina inlägg.
Nä jag blir inte alls upprör över dina inlägg, mest trött på sättet de framförs. Tycker du ska ta ett par steg tillbaka och läsa igenom de trådar där du varit mest aktiv i. De är fulla med pikar, sarkasm och sura kommentarer kring Tesla och Teslaägare. Även om du har ett intresse så verkar inte riktigt Tesla vara din grej.

Sedan om detta är ett Teslaforum eller inte, har vi olika uppfattning om. Det beror nog till stor del på hur länge man varit med och ifall man har en Tesla eller inte.

Men det behövs sakligt kritiska inlägg också, för ibland blir det väldigt mycket sekt över det hela. :lol:

Jeppe är vår variant av slaven som hade till uppgift att viska i Caesars öra att han var dödlig. Memento mori! :lol: Tror han själv iaf. ;)


(Dock är det där en faktoid. Dvs, det har antagligen aldrig funnits en slav med det jobbet.)
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Stevvee »

jan_b skrev:
OK! Bilden klarnar något. Man vill komma bort från ofta sunkiga bilhallar där Volvo säljs idag. Och kunna ta mer betalt då såklart, som Lexus. Tror det blir svårt i Sverige men det behöver ju inte vara här man tänkt sälja bilar. Farsan kommer ju inte åka till Stockholm och beställa en Polestar i någon glasbutik i kungsträdgården exempelvis. Han får nog vänta till Volvo-Volvo släpper en elbil, om dom nu gör det.

Volvo-Volvo vill ju redan nu positionera sig bland premiumtyskar. Man måste erbjuda ngt väldigt speciellt för att kunna ta ännu mer betalt. Tesla lyckas ju med det just nu. Såklart man sneglar ditåt, men utan eget laddnätverk, utan egen mjukvaruutveckling och med den konkurrens som kommer från bl.a. VAG, Tesla etc blir det tufft.

Jag ska sluta tjata om det men jag tycker redan Volvos varumärke är starkt. Förstår inte vad man vill åt.
Fast Polestar kommer ju säljas i "vanliga sunkiga bilhallar"(när var du in i en bilhall senast?) bara det att det är enbart en säljare du kommer få vända dig till istället för hela hallen.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Stevvee »

Lite kul att läsa alla som gnäller på Polestar att dom skulle ha släppt bilen tidigare och att den är gammal innan den ens nått marknaden. Men sen säger att det är fräna lysen på den som klarar av att göra sådär medans det är dock en funktion som funnits i snart 10 år (bara det att polestar nu kanske lyckas lösa fler bilar istället för 2)

Sluta gnäll och var glada nu at fler tillverkare kommer med elfordon som faktiskt kan vara utav intresse!
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Polestar 2

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Polestar-kärran har avgörande fördelar i halvkombilucka och dragkrok. Tror den kommer bli mer populär i Sverige än Model 3. Men vi får se vart det barkar.
Om de priser Tibor anger stämmer, dvs, 870k SEK ( 59 900 * 10.55 * 1.1 * 1.25) för LR versionen, så är jag lite tveksam. Dvs, priserna som Volvo har angett är utan moms. Tydligen ska priset i USA vara $63 000 för LR vilket indikerar att priset i euro är just utan moms.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Polestar 2

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
Verdi skrev:
Polestar-kärran har avgörande fördelar i halvkombilucka och dragkrok. Tror den kommer bli mer populär i Sverige än Model 3. Men vi får se vart det barkar.
Om de priser Tibor anger stämmer, dvs, 870k SEK ( 59 900 * 10.55 * 1.1 * 1.25) för LR versionen, så är jag lite tveksam. Dvs, priserna som Volvo har angett är utan moms. Tydligen ska priset i USA vara $63 000 för LR vilket indikerar att priset i euro är just utan moms.
Nja, priserna Polestar anger i € är retail price, och i EU måste det då inkludera moms. Sannolikt är det den Tyska momsen på 19% som är inkluderad i €-priset.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Polestar 2

Inlägg av Laban »

Geni87 skrev:
Nja, priserna Polestar anger i € är retail price, och i EU måste det då inkludera moms. Sannolikt är det den Tyska momsen på 19% som är inkluderad i €-priset.
Som jag skrev i en kommentar till Tibors artikel så borde väl rimligen priset i USA i så fall vara betydligt lägre än $63 000 eftersom man där inte har med moms. Om man nu inte räknar med en enorm tull (Trump...) eftersom bilen skickas från Kina.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5531
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Laban skrev:
Geni87 skrev:
Nja, priserna Polestar anger i € är retail price, och i EU måste det då inkludera moms. Sannolikt är det den Tyska momsen på 19% som är inkluderad i €-priset.
Som jag skrev i en kommentar till Tibors artikel så borde väl rimligen priset i USA i så fall vara betydligt lägre än $63 000 eftersom man där inte har med moms. Om man nu inte räknar med en enorm tull (Trump...) eftersom bilen skickas från Kina.
Enorm tull behöver det inte vara, men med 10% (vilket väl är samma som EU kör) så kommer man rätt nära med Tysk moms.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar