Nya lägre priser på Model S och X?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Re: Nya lägre priser på Model S och X?

Inlägg av OfarligTesla »

Remuz skrev:
För mig som håller på att sälja är det surt
För P modellerna kan det dock inte stämma, det är en sak om de sänkt konverteringen USD till SEK med 10% men för P är det uppenbart fel då det inte alls är samma procentuella skillnad LR mot P som i USA.

Men ja, för de som säljer nu är det lite surt.
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Lexsign skrev:
Hoppas faktiskt att detta inte stämmer utan att det exempelvis är momsen som saknas. Visst är det bra med lägre priser, men det känns ju minst sagt surt att bilen jag beställde och fick runt jul 2018, nu plötsligt är 200.000 kronor billigare:-( Inte seriöst av Tesla och betyder att man framöver kommer att titta på andra alternativ....
Jag håller inte med om resonemanget. Att köpa en ny bil är inte en investering utan man får räkna med ett stort värdefall. Ju dyrare bil desto större risk och desto större potentiellt värdefall. Det har förvisso varit lite utav ett undantagstillstånd bland elbilarna ett tag nu, eftersom tillgången har varit låg och priserna generellt höga - vilket har lett till ett mycket mindre värdefall än vad som varit normalt för bilar.

Jag tror att läget för elbilar härifrån kommer att normaliseras. Priserna går ner, utvecklingen går framåt, tillgången ökar och tillgängligheten för Svenssons att köpa elbil ökar allt mer. Om några år kommer det finnas betydligt bättre tillgång på batterier. Batterierna kommer vara lättare, billigare och lagra mer energi. Det kommer finnas renodlade elbilsplattformar från nästan alla tillverkare. Det kommer finnas en reell konkurrens även i elbilssegmentet. Det kommer finnas en snabbt fallande andrahandsmarknad eftersom utvecklingen kommer gå snabbt framåt och tillgången kommer öka.

Att Tesla sänker priserna visar att de är seriösa med att elektrifiera bilvärlden och att de är seriösa i sin konkurrens mot andra aktörer. Jag tycker inte man kan förvänta sig att Tesla ska hålla uppe priserna av hänsyn till andrahandsmarknaden. Jag tycker istället att det är hedervärt av Tesla att agera på detta sätt och fortsätta pressa marknaden.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Verdi

Inlägg av Verdi »

juristen skrev:
Lexsign skrev:
Hoppas faktiskt att detta inte stämmer utan att det exempelvis är momsen som saknas. Visst är det bra med lägre priser, men det känns ju minst sagt surt att bilen jag beställde och fick runt jul 2018, nu plötsligt är 200.000 kronor billigare:-( Inte seriöst av Tesla och betyder att man framöver kommer att titta på andra alternativ....
Jag håller inte med om resonemanget. Att köpa en ny bil är inte en investering utan man får räkna med ett stort värdefall. Ju dyrare bil desto större risk och desto större potentiellt värdefall. Det har förvisso varit lite utav ett undantagstillstånd bland elbilarna ett tag nu, eftersom tillgången har varit låg och priserna generellt höga - vilket har lett till ett mycket mindre värdefall än vad som varit normalt för bilar.

Jag tror att läget för elbilar härifrån kommer att normaliseras. Priserna går ner, utvecklingen går framåt, tillgången ökar och tillgängligheten för Svenssons att köpa elbil ökar allt mer. Om några år kommer det finnas betydligt bättre tillgång på batterier. Batterierna kommer vara lättare, billigare och lagra mer energi. Det kommer finnas renodlade elbilsplattformar från nästan alla tillverkare. Det kommer finnas en reell konkurrens även i elbilssegmentet. Det kommer finnas en snabbt fallande andrahandsmarknad eftersom utvecklingen kommer gå snabbt framåt och tillgången kommer öka.

Att Tesla sänker priserna visar att de är seriösa med att elektrifiera bilvärlden och att de är seriösa i sin konkurrens mot andra aktörer. Jag tycker inte man kan förvänta sig att Tesla ska hålla uppe priserna av hänsyn till andrahandsmarknaden. Jag tycker istället att det är hedervärt av Tesla att agera på detta sätt och fortsätta pressa marknaden.

Nej, men man kalkylerar med ett visst restvärde. Att de sänker nypriset med flera hundra tusen i vissa fall slår hårt mot den kalkylen.

Exakt hur ska du få folk att köpa elbilar i stor skala om de droppar som stenar i värde?

Jag har personligen vare sig råd eller lust att donera en massa pengar extra för nåt slags "greater good". Så nån ny elbil lär jag inte köpa på många år.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Remuz skrev:

Det kan väl nästan inte sälja nu? Du får ju ingen ekonomi i bytet mot en Model 3 om priserna stämmer.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Verdi skrev:
Remuz skrev:

Det kan väl nästan inte sälja nu? Du får ju ingen ekonomi i bytet mot en Model 3 om priserna stämmer.
Exakt, som sagt, surt
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare

Inlägg av Beigler »

Med tanke på att Tesla garanterar restvärdet tycker jag inte att detta är det minsta fult. Även utan denna ovanliga garanti tycker jag det är helt i sin ordning. Saker händer. Att köpa dyra saker innebär alltid en risk. Om man har så tighta marginaler att kalkylen inte går ihop för att andrahandsvärdet är 10% lägre än man räknat med bör man inte köpa en så dyr bil. Det kan även slå åt andra hållet. Pga prisökningar kan nog flera tidigare ägare vittna om ovanligt höga andrahandsvärden.

För egen del är bilen tre år efter sommaren och det ör dags att byta in. Totala kostnaden för mitt bilägande över tid kommer gå ned med lägre nybilspriser. Även om min nuvarande bil tappt i värde. Jag välkomnar prissänkningar med varm hand!
Användarvisningsbild
hencjo
Teslaägare

Inlägg av hencjo »

Vi skall inte glömma att Tesla sparar mycket på att referralprogrammet slutat.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Beigler skrev:
Med tanke på att Tesla garanterar restvärdet tycker jag inte att detta är det minsta fult. Även utan denna ovanliga garanti tycker jag det är helt i sin ordning. Saker händer. Att köpa dyra saker innebär alltid en risk. Om man har så tighta marginaler att kalkylen inte går ihop för att andrahandsvärdet är 10% lägre än man räknat med bör man inte köpa en så dyr bil. Det kan även slå åt andra hållet. Pga prisökningar kan nog flera tidigare ägare vittna om ovanligt höga andrahandsvärden.

För egen del är bilen tre år efter sommaren och det ör dags att byta in. Totala kostnaden för mitt bilägande över tid kommer gå ned med lägre nybilspriser. Även om min nuvarande bil tappt i värde. Jag välkomnar prissänkningar med varm hand!

Jag köpte min S 100D för 1,1 miljoner efter bonusen i höstas och då fick jag ändå rabatt, skippade 21" och AP så jag tyckte jag kom över den "billigt". Nu kostar den 200 000:- mindre ny.

Personligen gör det mig inget just nu. Jag tänker ändå ha kvar den. Men om nåt oförutsett händer (Sjukdom, blir av med jobbet eller vad som helst... ) som gör att jag vill sälja den tidigare så är det numera en ren katastrof ekonomiskt. Jag gillar inte riktigt det. Och tyvärr. Jag är inte så rik att jag kan skaka av mig en förlust på 200 tusen bara sådär.
kallekula

Inlägg av kallekula »

Verdi skrev:
Jag köpte min S 100D för 1,1 miljoner efter bonusen i höstas och då fick jag ändå rabatt, skippade 21" och AP så jag tyckte jag kom över den "billigt". Nu kostar den 200 000:- mindre ny.

Personligen gör det mig inget just nu. Jag tänker ändå ha kvar den. Men om nåt oförutsett händer (Sjukdom, blir av med jobbet eller vad som helst... ) som gör att jag vill sälja den tidigare så är det numera en ren katastrof ekonomiskt. Jag gillar inte riktigt det. Och tyvärr. Jag är inte så rik att jag kan skaka av mig en förlust på 200 tusen bara sådär.
Äsch, pengar är det enda vi har gott om! :D ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Remuz skrev:
Verdi skrev:
Remuz skrev:

Exakt, som sagt, surt
Samma här. Jag ska (måste) ju sälja min S. Om priserna stämmer har den med ett slag förlorat typ 200.000kr i nypris, vilket innebär att jag inte har råd med en ny bil längre. Jag börjar verkligen hata Tesla. Dags att köpa en skitig diesel igen. :evil:
Jag har alltid sån jäkla tur när det gäller Tesla....
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare

Inlägg av ellerstrom »

Gjorde en enkel kalkyl baserat på priserna i USD och SEK, räknade ut "tesladollarn" och vad bilarna skulle kostat med Model 3s "tesladollar" som referens. Det känns spontant som att det är fel på priserna för S & X (som sagt) och att Ludicrous versionerna är helt åt skogen. MS med Ludicrous får en Tesladollar som är lägre än nuvarande SEK/USD kurs.
Teslas nya priser.jpg
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

mati skrev:
Remuz skrev:
Verdi skrev:
Remuz skrev:

Exakt, som sagt, surt
Samma här. Jag ska ju sälja min S. Om priserna stämmer har den med ett slag förlorat typ 200.000kr i värde, vilket innebär att jag inte har råd med en ny bil längre. Jag börjar verkligen hata Tesla. Dags att köpa en skitig diesel igen. :evil:
Hur skulle din begagnade bil förlora 200k i värde menar du?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

OfarligTesla skrev:
mati skrev:
Remuz skrev:
Verdi skrev:
Remuz skrev:

Exakt, som sagt, surt
Samma här. Jag ska ju sälja min S. Om priserna stämmer har den med ett slag förlorat typ 200.000kr i värde, vilket innebär att jag inte har råd med en ny bil längre. Jag börjar verkligen hata Tesla. Dags att köpa en skitig diesel igen. :evil:
Hur skulle din begagnade bil förlora 200k i värde menar du?
Jag ändra inlägget precis. Nypris menade jag.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

Nu är det bekräftat att prissänkningarna inte är felaktiga då de är justeringar även i USA. Den här prissänkningen på X/S, framförallt P-modeller är ju helt sanslös. Nu kostar alltså en S P100DL 1.016.000kr. Vad kostade den igår? 1.540.000? Prissänkning på en halv miljon över en natt :o

Efter miljöbonus kostar nu alltså en S P100DL 956.000kr. Det här kommer slå rejält mot begagnatmarknaden :shock:

https://electrek.co/2019/03/01/tesla-mo ... s-options/
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

ellerstrom skrev:
Gjorde en enkel kalkyl baserat på priserna i USD och SEK, räknade ut "tesladollarn" och vad bilarna skulle kostat med Model 3s "tesladollar" som referens. Det känns spontant som att det är fel på priserna för S & X (som sagt) och att Ludicrous versionerna är helt åt skogen. MS med Ludicrous får en Tesladollar som är lägre än nuvarande SEK/USD kurs.
Teslas nya priser.jpg
Japp, jag håller med. Gjorde liknande kalkyl förut och något verkar konstigt, enda anledningen jag kan se på icke P varianterna är om Tesla på något vis vill sänka sin marginal i Sverige/EU för att försäljningen gått för dåligt här. För P är det dock uppenbart fel.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

helix skrev:
Nu är det bekräftat att prissänkningarna inte är felaktiga då de är justeringar även i USA. Den här prissänkningen på X/S, framförallt P-modeller är ju helt sanslös. Nu kostar alltså en S P100DL 1.016.000kr. Vad kostade den igår? 1.540.000? Prissänkning på en halv miljon över en natt :o

Efter miljöbonus kostar nu alltså en S P100DL 956.000kr. Det här kommer slå rejält mot begagnatmarknaden :shock:

Om du kollar på priserna i USD så framgår det ju att det är uppenbart fel på P och de övriga har för låg kurs om inte Tesla tar den kostnaden för oss i Sverige. Så det du länkar är snarare bevis på att det är fel.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare

Inlägg av Beigler »

Självklart tråkigt för individer som just köpt. Det var tråkigt för mig att AP2 släpptes en vecka efter min leverans också. Men för den skull kan jag inte tycka att det var fel att de släppte AP2.

Betänk det motsatta. En biltillverkare som tar 200’ extra för varje bil trots att de lyckats sänka sina kostnader och istället kan sälja fler. Då får du ju ligga ute med 200’ till, där du förvisso får tillbaka 100’ när du säljer. Men det har ändå kostat dig 100’ extra i minskat värde. Så med det i bakhuvudet. Kommer du att välja ett dyrare bilmärke vid nästa bilköp bara för att du vet att detta märke aldrig någonsin sänker priserna? Eller kommer du köpa en Tesla igen? Det är en ganska dyrköpt försäkring.

Alltså, som sagt tråkigt att individer förlorar på det. Men strategin från Teslas sida kommer sannolikt inte att göra att folk räds att köpa nya bilar. (För om de räds det så hålls ju andrahandsvärdet uppe och då har vi ett riktigt moment 22) Då kan man väl inte säga att det är fel?
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

OfarligTesla skrev:
helix skrev:

Om du kollar på priserna i USD så framgår det ju att det är uppenbart fel på P och de övriga har för låg kurs om inte Tesla tar den kostnaden den för oss i Sverige. Så det du länkar är snarare bevis på att det är fel.
Yes, du har rätt. Det som är fel är nog att de har missat att "Ludicrous" är en option på $15k i amerikanska konfiguratorn. Men de kan fortfarande stämma att P100D utan Ludicrous kostar 1.016.000kr
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

helix skrev:
OfarligTesla skrev:
helix skrev:

Om du kollar på priserna i USD så framgår det ju att det är uppenbart fel på P och de övriga har för låg kurs om inte Tesla tar den kostnaden den för oss i Sverige. Så det du länkar är snarare bevis på att det är fel.
Yes, du har rätt. Det som är fel är nog att de har missat att "Ludicrous" är en option på $15k i amerikanska konfiguratorn. Men de kan fortfarande stämma att P100D utan Ludicrous kostar 1.016.000kr
Inte om inte Tesla vill få in mindre pengar på en bil såld i Sverige jämfört med USA nej, bara räkna på USD pris + 25% moms och 5% tull och du hamnar över nuvarande Sverige priser, sen skall ju leverans och vagnskadegaranti in också.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

MB gjorde på sätt och vis så på slutet av 70 och 80 talet fast tvärt om! Höjde priserna rejält varje år (betänk dock att inflationen var hög) så att man fick riktigt bra pris i inbyte men betala ännu mer för att köpa ny!
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Matte

Inlägg av Matte »

Här har ni en annan kalkyl som visar att detta är märkligt. Antar linjär model, alltså y=kx+m. Borde vara hyffsat rimligt med tanke på att "m" borde ungefär vara lika stora för alla bilar, kanske lite dyrare för model S/X med tanke på vagnskadegarantin.
Dock får man m = 383 och k=6.1 vilket är helt off.

from sklearn.linear_model import LinearRegression
import numpy as np

tesla_prices=[]
tesla_prices.append([733,58])
tesla_prices.append([616,47])
tesla_prices.append([1022,114])
tesla_prices.append([932,83])
tesla_prices.append([880,79])
tesla_prices.append([1013,88])
tesla_prices.append([1095,119])

tesla_prices = np.array(tesla_prices)

reg = LinearRegression().fit(tesla_prices[:,1].reshape(-1, 1), tesla_prices[:,0].reshape(-1, 1))

print(reg.coef_)
#[[6.13841406]]

print(reg.intercept_)
#[383.08750509]
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

OfarligTesla skrev:
helix skrev:
OfarligTesla skrev:
helix skrev:

Inte om inte Tesla vill få in mindre pengar på en bil såld i Sverige jämfört med USA nej, bara räkna på USD pris + 25% moms och 5% tull och du hamnar över nuvarande Sverige priser, sen skall ju leverans och vagnskadegaranti in också.
Ja, nåt lurt är det. Antingen är det som du skriver något som är fel med priserna på hemsidan, eller så har helt enkelt Tesla valt att prisa bilarna lägre i Europa. Det låter långsökt att de skulle gjort fel på alla marknader, men vi får väl se under dagen om det klarnar.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Stör mig på folk som gnäller när priserna sänks på något det köpt.
Finns gott om dessa på bostadsmarknaden med nu.
Suck it up and shut the fuck up!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

helix skrev:
OfarligTesla skrev:
helix skrev:
OfarligTesla skrev:
helix skrev:

Ja, nåt lurt är det. Antingen är det som du skriver något som är fel med priserna på hemsidan, eller så har helt enkelt Tesla valt att prisa bilarna lägre i Europa. Det låter långsökt att de skulle gjort fel på alla marknader, men vi får väl se under dagen om det klarnar.
Sen är ju P på hemsidan väldigt konstigt prissatt i USD mot SEK också, det saknas inte bara de där 15k USD för L. I USA kostar en P utan L 16k USD mer än LR.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

När man jämför med de tyska priserna och räknar bort momsen på 19, respektive 25% och sedan omräknat till dollar så är en svensksåld Model S ungefär 1500 dollar billigare än en tysk, och båda är billigare än en US-bil. Och då ingår dessutom 3 års vagnskadegaranti i den svenska bilen.
Skriv svar