Autopiloten
Moderator: Redaktion
Re: Autopiloten
Nu finns det ett officiellt blogginlägg
https://www.tesla.com/sv_SE/blog/upgrad ... edirect=no
Kortfattat kan man sammanfatta att man får köpa det för halva priset som tidigare Teslaägare.
https://www.tesla.com/sv_SE/blog/upgrad ... edirect=no
Kortfattat kan man sammanfatta att man får köpa det för halva priset som tidigare Teslaägare.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Alltså, vänta nu. Igår, för mig som beställt utan EAP så skulle jag få AP gratis (värde 33 k) med anledning av prissänkningarna. Nu, enligt länken, ska jag behöva betala drygt 20 k för det? Och varför pratas det siffror "after delivery" i inlägget, den har ju inte levererats. Finns ju inte att jag går miste om en prissänkning på ca 45 k och sen ska betala 20 k för AP, när jag kan beställa om och betala 33 k för AP, besparing på ca 32 k. Eller har jag fattat allt fel? Jag tycker allt känns snurrigt...
Som jag förstår gäller det endast de som har en tesla sen tidigare, alltså vi som beställt men inte fått bilen än får det gratis. Annars har Tesla med gårdagens sms helt vilselett oss.4900 skrev:Alltså, vänta nu. Igår, för mig som beställt utan EAP så skulle jag få AP gratis (värde 33 k) med anledning av prissänkningarna. Nu, enligt länken, ska jag behöva betala drygt 20 k för det? Och varför pratas det siffror "after delivery" i inlägget, den har ju inte levererats. Finns ju inte att jag går miste om en prissänkning på ca 45 k och sen ska betala 20 k för AP, när jag kan beställa om och betala 33 k för AP, besparing på ca 32 k. Eller har jag fattat allt fel? Jag tycker allt känns snurrigt...
Så kan det vara, läser in det så också nu. Får väl hålla en tumme för att det är så, skulle slutfakturan visa något annat får det bli avbokning och nybeställning. Sen är det ju så att eftersom prissänkningen är ca 45 k borde man ju kunna få alternativet att lägga till ca 10 k och få FSD., kan jag tycka iaf.
Som jag ser det så är det bra hanterat av Tesla. De enda egentliga förlorarna är de som pröjsat för EAP och FSD. De blir ersatta genom att vara med i Teslas betaprogram där man får testa och ge synpunkter på nya funktioner. Så 32000kr för att få vara betatestare?
Lite märklig ersättning tycker jag.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Fortfarande jävligt mycket sämre än att få FSD på köpet, vilket de signalerade om tidigare... För tidigt på morgonen för att räkna på det hela, men spontant känns det som en prisökning jmf med "gamla" EAP.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Ja, om man vill ha alla funktioner som gamla EAP erbjöd, så är det numera 33000kr dyrare och man får fortfarande inte med något extra. Så tesla tog helt enkelt bort FSD och inkluderade det i EAP. Men det har ju efterfrågats en billigare adaptiv farthållare. Så nu är AP paketet för 33000kr mer att likställa med andra märkens AP/LKAJohnalm skrev:Fortfarande jävligt mycket sämre än att få FSD på köpet, vilket de signalerade om tidigare... För tidigt på morgonen för att räkna på det hela, men spontant känns det som en prisökning jmf med "gamla" EAP.
De som har beställt utan AP, för att de verkligen inte vill ha det, är väl delvis förlorare också. Runt fyrtiotusen-kronors-förlorare.Jeppe_E skrev:Som jag ser det så är det bra hanterat av Tesla. De enda egentliga förlorarna är de som pröjsat för EAP och FSD. De blir ersatta genom att vara med i Teslas betaprogram där man får testa och ge synpunkter på nya funktioner. Så 32000kr för att få vara betatestare?
Har du inte fått bilen än så kan du ju alltid lämna tillbaka den och beställa en ny om man tycker att man blivit blåst på 40000:-, visst du förlorar ev. gratis supercharging men man kan ladda väldigt mycket för 40000:-M3apan skrev:De som har beställt utan AP, för att de verkligen inte vill ha det, är väl delvis förlorare också. Runt fyrtiotusen-kronors-förlorare.Jeppe_E skrev:Som jag ser det så är det bra hanterat av Tesla. De enda egentliga förlorarna är de som pröjsat för EAP och FSD. De blir ersatta genom att vara med i Teslas betaprogram där man får testa och ge synpunkter på nya funktioner. Så 32000kr för att få vara betatestare?
Själv är jag nöjd med att på FSD, hade räknat med priset jag fick och jag nu får FSD "på köpet" ser jag bara som en bonus. Vet dock inte om jag kommer få använda den någon gång pga att lagarna kommer komma långt efter tekniken är klar.
Vi får se om de håller detta löfte (de som fått höra på telefon/mail att de kommer få FSD gratis). Om du läser Teslas pressmeddelande måste man betala $2k för att få FSD om man redan beställt med EAP.frippan skrev:Själv är jag nöjd med att på FSD, hade räknat med priset jag fick och jag nu får FSD "på köpet" ser jag bara som en bonus.
- Model 3 beställd 10/12-18: LR+AWD+AP, Midnight Silver Metallic, vit interiör
- Model 3 bokad 10/8-16
- Model 3 bokad 10/8-16
Tesla (och många andra) skiljer nog på köpt och beställt. Prova läsa deras meddelanden så istället.
Köpt räknas rimligtvis om man hämtat ut bilen 28 februari eller tidigare.
Köpt räknas rimligtvis om man hämtat ut bilen 28 februari eller tidigare.
Bokade tidigt den 31 mars 2016
Beställde 5 dec 2018 kl 20
Första Teslan
Silver, AWD, 18" Aero, EAP(=FSD), svart inredning
Inget leveransdatum, har fått VIN, inget regnr, slutfaktura betald.
Har varit Tesla-fanboy i många år, har lite tålamodet kvar.
Beställde 5 dec 2018 kl 20
Första Teslan
Silver, AWD, 18" Aero, EAP(=FSD), svart inredning
Inget leveransdatum, har fått VIN, inget regnr, slutfaktura betald.
Har varit Tesla-fanboy i många år, har lite tålamodet kvar.
34200 kr. Men det gäller ju generellt sett alla produkter som säljs. Ibland blir saker billigare. Det slår bara lite hårdare på saker som kostar mycket. Fast det mer normala är ju att man får mer för samma pris.M3apan skrev:De som har beställt utan AP, för att de verkligen inte vill ha det, är väl delvis förlorare också. Runt fyrtiotusen-kronors-förlorare.Jeppe_E skrev:Som jag ser det så är det bra hanterat av Tesla. De enda egentliga förlorarna är de som pröjsat för EAP och FSD. De blir ersatta genom att vara med i Teslas betaprogram där man får testa och ge synpunkter på nya funktioner. Så 32000kr för att få vara betatestare?
Det står att om man köpt så måste man betala $2k, inte om man beställt. Har inte köpt någon bil än, bara beställt den.Martey skrev:Vi får se om de håller detta löfte (de som fått höra på telefon/mail att de kommer få FSD gratis). Om du läser Teslas pressmeddelande måste man betala $2k för att få FSD om man redan beställt med EAP.frippan skrev:Själv är jag nöjd med att på FSD, hade räknat med priset jag fick och jag nu får FSD "på köpet" ser jag bara som en bonus.
Precis, så tolkar jag det också. EM riktar sin tweet till alla befintliga ägare. Hur TM Sverige hanterar de med liggade order är en annan sak.
Nu var det mest en hypotetisk fråga och inte specifikt mitt fall. Visst är det så att ibland blir saker billigare, ibland dyrare. Men hårdast slår det nog mot själva kunden som inte ens hunnit få sin vara innan en större sänkning. Framförallt om det är trogna kunder som i många fall stått i kö och väntat i snart tre år på produkten.Jeppe_E skrev:34200 kr. Men det gäller ju generellt sett alla produkter som säljs. Ibland blir saker billigare. Det slår bara lite hårdare på saker som kostar mycket. Fast det mer normala är ju att man får mer för samma pris.M3apan skrev:De som har beställt utan AP, för att de verkligen inte vill ha det, är väl delvis förlorare också. Runt fyrtiotusen-kronors-förlorare.Jeppe_E skrev:Som jag ser det så är det bra hanterat av Tesla. De enda egentliga förlorarna är de som pröjsat för EAP och FSD. De blir ersatta genom att vara med i Teslas betaprogram där man får testa och ge synpunkter på nya funktioner. Så 32000kr för att få vara betatestare?
- FlyingBlue
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/Roger53431
Ringde tesla igår och fick besked om att jag skulle få uppgradering till FSD utan extra kostnad. Jag sade att jag ville ha en bekräftelse på detta fick efter samtalet ett SMS med bekräftelse på att jag får de funktioner som jag har i EAP, som jag redan betalt.
Slarv ? Jag tycker det känns otydligt, och har därför annullerat och beställt igen, nu med AP.
Slarv ? Jag tycker det känns otydligt, och har därför annullerat och beställt igen, nu med AP.
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Fick sånt ENORMT mothugg av vissa när man beställde FSD. SKulle aldrig få några fördelar eller nya funktioner, utan det skulle ta för lång tid enligt vissa.
Skönt ändå att många av oss som gjorde order offmenu, nu får en förmån som tesla skriver nedanför
Customers who previously purchased Full Self-Driving will receive an invitation to Tesla’s Early Access Program (EAP). EAP members are invited to experience and provide feedback on new features and functionality before they are rolled out to other customers.
Skönt ändå att många av oss som gjorde order offmenu, nu får en förmån som tesla skriver nedanför

Customers who previously purchased Full Self-Driving will receive an invitation to Tesla’s Early Access Program (EAP). EAP members are invited to experience and provide feedback on new features and functionality before they are rolled out to other customers.
Från skatteverket.se "För miljöbil används nybilspris för en jämförbar bil." Att priset för en miljöbils sänks behöver alltså inte betyda att förmånsvärdet sänks. Den justering som t ex "Model 3 Long Range Dual Motor AWD, miljöbil" har (-292 400) gör att förmånsvärdet baseras på ett nybilspris på 392 600kr. Så länge justeringen följer med sänkning så kommer förmånsvärdet att vara detsamma, hur skatteverket kommer att göra i slutändan får vi se.Rosse skrev:Borde inte förmånsvärdet ändras nu när bilmodellen har fått ett lägre grundpris?
- MrStarhouse
- Teslaägare
Meddelandet ovan från Tesla borde ju betyda att det är dom som köpt och fått leverans av sin Tesla som får köpa uppgradering för halva priset.
För oss som beställt men inte fått leverans så borde ju det sms vi fick om gratis uppgradering då fortfarande vara det som gäller.
Det vore ju dock bra om nån som har en bra kontakt på Tesla kunde ringa och få det ordentligt verifierat, samt få det verifierat att vi som blivit uppgraderade till FSD vekligen får en full FSD inkl HW3.
För oss som beställt men inte fått leverans så borde ju det sms vi fick om gratis uppgradering då fortfarande vara det som gäller.
Det vore ju dock bra om nån som har en bra kontakt på Tesla kunde ringa och få det ordentligt verifierat, samt få det verifierat att vi som blivit uppgraderade till FSD vekligen får en full FSD inkl HW3.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
I Tesla Club Sweden på Facebook har vissa redan fått detta skriftligen bekräftat på mail.MrStarhouse skrev:Meddelandet ovan från Tesla borde ju betyda att det är dom som köpt och fått leverans av sin Tesla som får köpa uppgradering för halva priset.
- Model 3 bokad 10/8-16
- Model 3 bokad 10/8-16
Jag tolkar det som att man får nya FSD, det vill säga i stort sett samma funktioner som gamla AP. Beroende på vad man läser ut av Elons tweets så kommer även advanced summon inkluderas.Martey skrev:I Tesla Club Sweden på Facebook har vissa redan fått detta skriftligen bekräftat på mail.MrStarhouse skrev:Meddelandet ovan från Tesla borde ju betyda att det är dom som köpt och fått leverans av sin Tesla som får köpa uppgradering för halva priset.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
FSD kräver HW3.
- Model 3 bokad 10/8-16
- Model 3 bokad 10/8-16
Martey skrev:FSD kräver HW3.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Ja? Som jag sa, för att få total självkörningsförmåga i bilen krävs HW3.Johnalm skrev:Martey skrev:FSD kräver HW3.
- Model 3 bokad 10/8-16
- Model 3 bokad 10/8-16