Moms på restvärde?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Moms på restvärde?

Inlägg av Beigler »

Någon som vet hur det funkar med moms på restvärdet. Om man kör bilen på leasing i firman och säljer den så kan man ju sälja den utan att lägga på moms. Men om tesla köper tillbaka den för 50% så antar jag att de bara vill betala 50% av ex moms priset? Eller tänker jag fel?
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Moms på restvärde?

Inlägg av Beigler »

Ingen som har nyttjat restvärdet från företag och vet hur det blir?
Användarvisningsbild
Jonas83
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 08 feb 2019 23:18

Re: Moms på restvärde?

Inlägg av Jonas83 »

25% moms som gäller.
Sedan kan ju köpare så som Tesla eller företag dra momsen (men den skall ju på igen vid försäljning.

Halv moms på leasingavgifter inklusive första förhöjd leasing avgift.
Svart XP100DL Vit inredning - Beställd
MODEL ≡ - Avbokad
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Moms på restvärde?

Inlägg av Beigler »

Ah, nu fattar jag varför de bara erbjöd restvärde genom leasingbolagen. Det är ju för att min firma (som inte är bilhandlare) aldrig defakto äger bilen. Den köps då av tesla från leasingbolaget och de kan dra av momsen. Med den insikten var det ju väldigt dumt att betala av mer än restvärdet under leasingperioden om man hade för avsikt att nyttja restvärdesgarrantin. Då har jag ju betalat 50% moms som kag aldrig får igen på 30% av bilen. Nåväl, det får bli att köpa ut den i firman och antingen sälja den till någon eller köpa loss den privat och ha kvar den ett par år till om andrahandsvärdet sjunkit alldeles för mycket. Det är ju fortfarande en sjukt bra bil som jag trivs med. Även om det hade varit kul att uppgradera till AP2 när leasingen löpte ut.
Användarvisningsbild
lano
Teslaägare
Inlägg: 95
Blev medlem: 25 jul 2017 23:38

Re: Moms på restvärde?

Inlägg av lano »

Om jag minns rätt från tidigare förmånsbilar så får ditt företag skillnaden mellan restvärdet och försäljningspriset inklusive moms och det skall bokföras som en intäkt utan moms.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3196
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Moms på restvärde?

Inlägg av Leo »

Har för mig att det är så här: Du lyfter 1/2 moms på alla leasinginbetalningar OCH kontantinsatsen.

När du sen säljer bilen. Får du mer betalt är aktuell restskuld så är det hela "övervärdet" som ska in som intäkt ingen moms lyfts. Så därigenom är det bra med lågt restvärde eftersom du lyft mer 1/2 moms än vad bilen faktisk sjunkit i värde.

Nackdelen är att om du i efterhand måste "skjuta till" pengar för att restvärdet är för högt (högre än vad du säljer bilen för) så får du tyvärr inte lyfta 1/2 på det extra beloppet du måste skjuta in.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar