Förhöjd första leasingavgift

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pikkenix
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 feb 2019 20:45

Förhöjd första leasingavgift

Inlägg av pikkenix »

Sugen på att beställa en MS LR. Via hemsidan kan jag välja 0 eller 20% vid beställning. Om jag skulle vilja köra på 10% - är det möjligt att justera efter beställningen eller via SC?

Köper jag via säljare verkar det inte vara några problem att köra 10%
Användarvisningsbild
Addex86
Teslaägare
Inlägg: 113
Blev medlem: 28 nov 2017 21:59
Ort: Tyresö

Re: Förhöjd första leasingavgift

Inlägg av Addex86 »

Jag valde 10% när jag plockade ut min MS, pratade bara med min säljare på Tesla så gjorde han en offert med 10% instället.
Det var inga problem då iaf!
Sedan tog det ca 3 månader innan DNB fick miljöbonusen så att leasingavgiften sänktes.
Model S 75D Midnight Silver -18 -Såld
Beställt Model Y LR Blå 20"
Användarvisningsbild
pikkenix
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 feb 2019 20:45

Re: Förhöjd första leasingavgift

Inlägg av pikkenix »

La du beställningen via hemsidan då, eller direkt från säljaren?
Användarvisningsbild
Addex86
Teslaägare
Inlägg: 113
Blev medlem: 28 nov 2017 21:59
Ort: Tyresö

Re: Förhöjd första leasingavgift

Inlägg av Addex86 »

Jag gjorde till slut beställningen i butiken i MoS. Men hade kunnat beställa den över telefon eller mail.
Model S 75D Midnight Silver -18 -Såld
Beställt Model Y LR Blå 20"
Användarvisningsbild
brynascalle
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 04 feb 2019 09:53
Ort: Norsesund
Kontakt:

Re: Förhöjd första leasingavgift

Inlägg av brynascalle »

Fortsätter här då jag har samma frågor och står i färd med att beställa en X.
Har gjort klart min bil i design studion, kan jag få en offert på leasing med 10% förhöjd hyra utan att först betala in 30kkr?
Vill ju dessutom gärna ha en skriftlig offert på vad de bjuder för min befintliga bil, eller börjar hela denna procedur först efter beställning och 30kkr inbetalning? Har liksom ingen lust att "låna" ut 30 papp om vi inte kommer överens om detaljerna.

Avslutningsvis hur lång tid har jag på mig att ändra mig och få tillbaka mina 30 papp? Vet att om jag köpt det privat hade det varit 14 dagar men vad gäller om ett AB betalar in det?

Tack för hjälpen

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Jonas83
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 08 feb 2019 23:18

Re: Förhöjd första leasingavgift

Inlägg av Jonas83 »

brynascalle skrev:
Fortsätter här då jag har samma frågor och står i färd med att beställa en X.
Har gjort klart min bil i design studion, kan jag få en offert på leasing med 10% förhöjd hyra utan att först betala in 30kkr?
Vill ju dessutom gärna ha en skriftlig offert på vad de bjuder för min befintliga bil, eller börjar hela denna procedur först efter beställning och 30kkr inbetalning? Har liksom ingen lust att "låna" ut 30 papp om vi inte kommer överens om detaljerna.

Avslutningsvis hur lång tid har jag på mig att ändra mig och få tillbaka mina 30 papp? Vet att om jag köpt det privat hade det varit 14 dagar men vad gäller om ett AB betalar in det?

Tack för hjälpen

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk
För att få en offert innan ”beställning” och handpenning får du ta kontakt med någon säljare.

Från det att du trycker på beställknappen och betalar 30K så har du 7 dagar på dig att avbryta beställningen. Hur lång tid återbetalningsprocessen tar är dock lite oklart, uppemot 45 dagar.
Svart XP100DL Vit inredning - Beställd
MODEL ≡ - Avbokad
Användarvisningsbild
brynascalle
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 04 feb 2019 09:53
Ort: Norsesund
Kontakt:

Re: Förhöjd första leasingavgift

Inlägg av brynascalle »

Jonas83 skrev:
brynascalle skrev:
Fortsätter här då jag har samma frågor och står i färd med att beställa en X.
Har gjort klart min bil i design studion, kan jag få en offert på leasing med 10% förhöjd hyra utan att först betala in 30kkr?
Vill ju dessutom gärna ha en skriftlig offert på vad de bjuder för min befintliga bil, eller börjar hela denna procedur först efter beställning och 30kkr inbetalning? Har liksom ingen lust att "låna" ut 30 papp om vi inte kommer överens om detaljerna.

Avslutningsvis hur lång tid har jag på mig att ändra mig och få tillbaka mina 30 papp? Vet att om jag köpt det privat hade det varit 14 dagar men vad gäller om ett AB betalar in det?

Tack för hjälpen

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk
För att få en offert innan ”beställning” och handpenning får du ta kontakt med någon säljare.

Från det att du trycker på beställknappen och betalar 30K så har du 7 dagar på dig att avbryta beställningen. Hur lång tid återbetalningsprocessen tar är dock lite oklart, uppemot 45 dagar.
Tack så mycket. Har nu kontaktat säljaren om offert. Hoppas på det bästa.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8748
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Förhöjd första leasingavgift

Inlägg av Pontus »

Kapar lite här med en leasingfråga.
Är priserna på hemsidan räknat på att man får miljöbonusen utbetald som engångsbelopp efter 6 månader eller den på något sätt inräknad i månads kostnaden?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Förhöjd första leasingavgift

Inlägg av pejvic »

efter 6 månader så skjuts den in till Dnb. det utbetalas såvitt jag vet på beloppet innan moms, månadskostnaden sjunker då massivt.
dvs de 6 första månaderna betalar du mer än resten av tiden.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8748
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Förhöjd första leasingavgift

Inlägg av Pontus »

pejvic skrev:
efter 6 månader så skjuts den in till Dnb. det utbetalas såvitt jag vet på beloppet innan moms, månadskostnaden sjunker då massivt.
dvs de 6 första månaderna betalar du mer än resten av tiden.
Dvs en bil som på hemsidan kostar 8000 kr/mån + moms kostar det bara de 6 första månaderna sedan de resterande 30 månaderna dras 2000 kr av varje månad så det blir 6000 kr/mån + moms?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
BoaNeo
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 19 feb 2019 12:47

Re: Förhöjd första leasingavgift

Inlägg av BoaNeo »

Har iofs ikke regnet efter, men tror den pris der er på sitet er prisen som den ville have været hvis du havde fået bonusen fordelt på hele leasing perioden (nu får du istedet meget højere afgift de første måneder og derefter noget lavere resten af tiden)... Det er vel det der giver mest mening, eller?
Incoming: Midnight Silver LR AWD +FSD
Användarvisningsbild
BoaNeo
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 19 feb 2019 12:47

Re: Förhöjd första leasingavgift

Inlägg av BoaNeo »

... Eller nu skal jeg passe på hvad jeg skriver - hvilken pris tænker du på? Tesla har jo for uvane at skrive "pris efter besparelser" som inkluderer en helt masse fri fantasi... Men uanset hvad så skal den samlede leasing afgift over hele perioden vel svare til (totalpris-restvärde-bonus+renter). Give or take...
Incoming: Midnight Silver LR AWD +FSD
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förhöjd första leasingavgift

Inlägg av Bjelke »

Jag tolkar det som att deras exempel på månadskostnad inte tar med bidraget i kalkylen utan det kommer som en bonus (hehe)
efter minst 6 månader, ungefär som Pontus/pejvic skrev...
månadskostnad leasing.JPG
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 14 feb 2019 10:37

Re: Förhöjd första leasingavgift

Inlägg av FutureTesla »

Hej,
En fråga gällande första förhöjd avgift (10-20%): Är det en faktura man får från leasingbolaget för detta och kan man betala den direkt via pengar som finns på företagskontot?
Eller måste man ha pengarna redo privat?

Ex: ett nytt AB (6 mån) som har pengar på kontot.

Tacksam för svar:)
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Förhöjd första leasingavgift

Inlägg av GreenMachine »

FutureTesla skrev:
Hej,
En fråga gällande första förhöjd avgift (10-20%): Är det en faktura man får från leasingbolaget för detta och kan man betala den direkt via pengar som finns på företagskontot?
Eller måste man ha pengarna redo privat?

Ex: ett nytt AB (6 mån) som har pengar på kontot.

Tacksam för svar:)
Leasingen ska/bör företaget betala för att kunna dra halva momsen förutsatt att man har likvid.
Är väl å andra sidan inga problem att först betala privat, och sedan räkna av det från bolaget men för att slippa hela momsen så måste ju bolaget ändå ta kostnaden.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Förhöjd första leasingavgift

Inlägg av GreenMachine »

pikkenix skrev:
Sugen på att beställa en MS LR. Via hemsidan kan jag välja 0 eller 20% vid beställning. Om jag skulle vilja köra på 10% - är det möjligt att justera efter beställningen eller via SC?

Köper jag via säljare verkar det inte vara några problem att köra 10%
Det går att justera, men det är ju upp till finansbolaget att avgöra/besluta om. Själv då valde jag 14% på min nya MX eftersom det passade mig och det var inga problem.
Användarvisningsbild
McMagnus
Teslaägare
Inlägg: 159
Blev medlem: 27 jul 2019 11:58

Re: Förhöjd första leasingavgift

Inlägg av McMagnus »

FutureTesla skrev:
Hej,
En fråga gällande första förhöjd avgift (10-20%): Är det en faktura man får från leasingbolaget för detta och kan man betala den direkt via pengar som finns på företagskontot?
Eller måste man ha pengarna redo privat?

Ex: ett nytt AB (6 mån) som har pengar på kontot.

Tacksam för svar:)
Jag har oxå ett nytt bolag, därför krävde DNB 20%.
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Förhöjd första leasingavgift

Inlägg av loftux »

Har bolaget kontanter som inte behövs för annat så kan man lägga en högre kontantinsats.
Kontantinsatsen skall ändå periodiseras över leasingperioden (oftast 36 månader), så resultatmässigt för bolaget så påverkar högre kontantinsats inte så mycket. Men det blir lägre räntekostnader, du lånar mindre.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Förhöjd första leasingavgift

Inlägg av GreenMachine »

loftux skrev:
Har bolaget kontanter som inte behövs för annat så kan man lägga en högre kontantinsats.
Kontantinsatsen skall ändå periodiseras över leasingperioden (oftast 36 månader), så resultatmässigt för bolaget så påverkar högre kontantinsats inte så mycket. Men det blir lägre räntekostnader, du lånar mindre.

Stämmer. Om man som jag fick 0,49% på ny bil så valde jag tvärt om istället.
Skriv svar