Dags för sommardäck igen
Moderator: Redaktion
Dags för sommardäck igen
Är i behov av sommardäck inför våren och det börjar kanske bli hög tid för att leta efter ett par lämpliga.
Har kört på Michelin, de originaldäck som bilen levererades med 2015, men däckhandlaren tyckte de var lite för slitna för att sätta på igen.
Vad är rekomenderbart nu, till en Model S 70D?
Vissa rekomenderar Landsail eller Achilles eller är det värt att gå på Europeiska märkesdäck som är betydligt dyrare?
Får väl lägga till att det är 19" som avses.
Har kört på Michelin, de originaldäck som bilen levererades med 2015, men däckhandlaren tyckte de var lite för slitna för att sätta på igen.
Vad är rekomenderbart nu, till en Model S 70D?
Vissa rekomenderar Landsail eller Achilles eller är det värt att gå på Europeiska märkesdäck som är betydligt dyrare?
Får väl lägga till att det är 19" som avses.
Senast redigerad av frippe, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Dags för sommardäck igen
Är extremt nöjd med mina Good Year Eagle F1 Assymetric 2 med dämpskum. Grym väghållning på både torrt och blött. Tysta och lågt rullmotstånd. Lite billigare än Michelin/Pirelli.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Har tidigare haft Conti sport contact och har nu Pirelli PZero och vid körning i svenska förhållanden märks ingen skillnad. Däremot är Conti stabilare i sidled i farter över 160. Så om du gillar autobahn-cruising och gillar när det biter ifrån även när det svänger i 180 så är Conti mitt val.
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Jag har kört en dryg säsong med Achilles 21" och tycker de är kanon. Tysta och bra komfort.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Landsail utan tvekan. Har kört min 70D 2015 på dom Michelin som satt på bilen vid leverans 4025 mil till en kostnad av 2,30/mil.
Kunde kanske kört dom ytterligare några 100 mil, men ville ha färska när våren kom. Läste lite norska tester och fick förtroende för Landsail.
De har nu gått 4723 mil med 2,5 mm kvar att slita ner. Priset för 4 däck var 3104:- från www.dack365.se vilket gör en kostnad på 0,40/mil.
Märker ingen skillnad i komfort men det måste vara hårdare gummi eftersom dom ger så mycket mer mil.
Blir intressant att se resultatet av däcken på M3 (som jag hoppas kunna hämta inom kort).
Kunde kanske kört dom ytterligare några 100 mil, men ville ha färska när våren kom. Läste lite norska tester och fick förtroende för Landsail.
De har nu gått 4723 mil med 2,5 mm kvar att slita ner. Priset för 4 däck var 3104:- från www.dack365.se vilket gör en kostnad på 0,40/mil.
Märker ingen skillnad i komfort men det måste vara hårdare gummi eftersom dom ger så mycket mer mil.
Blir intressant att se resultatet av däcken på M3 (som jag hoppas kunna hämta inom kort).
Om mön köper däck online, behöver man hitta en däckverkstad som fixar balansering och montering. Vilket jag då antar kostar extra utöver däcken. Men, hur vet man att de klarar av att göra det på en Tesla? Om det nu skulle vara så speciellt.h37 skrev:Landsail utan tvekan. Har kört min 70D 2015 på dom Michelin som satt på bilen vid leverans 4025 mil till en kostnad av 2,30/mil.
De har nu gått 4723 mil med 2,5 mm kvar att slita ner. Priset för 4 däck var 3104:- från http://www.dack365.se vilket gör en kostnad på 0,40/mil.
Model Y LR.
Model S70D
Det låter bra men hur var de i regnet..? och hur var det med ljudet?h37 skrev:Landsail utan tvekan. Har kört min 70D 2015 på dom Michelin som satt på bilen vid leverans 4025 mil till en kostnad av 2,30/mil.
De har nu gått 4723 mil med 2,5 mm kvar att slita ner. Priset för 4 däck var 3104:- från http://www.dack365.se vilket gör en kostnad på 0,40/mil.
Upplever inga problem med vattenplaning, men det är nog mer bilens förtjänst.
Ljudnivån märker jag inte nån större skillnad på, det är som många påpekat förut mer beroende vart man kör.
Söderut i Europa blir det ljudlöst och här får man försöka köra på sidan av dubbdäcks spåren.
I min yrkesverksamhet jagade jag driftskostnader därav mitt intresse att göra uppföljningar.
På trean skall jag prova Nereus vinterdäck.
Ljudnivån märker jag inte nån större skillnad på, det är som många påpekat förut mer beroende vart man kör.
Söderut i Europa blir det ljudlöst och här får man försöka köra på sidan av dubbdäcks spåren.
I min yrkesverksamhet jagade jag driftskostnader därav mitt intresse att göra uppföljningar.
Jag hade Nereus på Kona electricen och de var väl ok, men inga höjdardäck direkt. Ganska svampiga och inget vidare i sidled.h37 skrev:Upplever inga problem med vattenplaning, men det är nog mer bilens förtjänst.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Mycket nöjd med de Contisilent jag bytte upp mig till förra säsongen. Markant lägre ljudnivå och lika bra egenskaper i övrigt.
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,