Det stämmer om du kör över 3000 mil i tjänsten som ger 25% rabatt på fmv.p1457 skrev:Jag fick en en offert från Sixt på en MS standard range med endast autopilot som tillval. Förmånsvärdet var angivet till 3970 / månad brutto.
Låter sjukt lågt.
Sixt verkar för övrigt vara ett bra alternativ för att få ner försäkringskostnaden.
Nya lägre priser på Model S och X?
Moderator: Redaktion
Re: Nya lägre priser på Model S och X?
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Om du pratar operationell leasing så har iaf aldrig jag fått försäkringen specad från Sixt. Man betalar lite extra totalt sett men trevligt att inte ta restvärdesrisk (särskilt efter detta). De är också trevliga/smidiga att ha att göra med.p1457 skrev:Jag fick en en offert från Sixt på en MS standard range med endast autopilot som tillval. Förmånsvärdet var angivet till 3970 / månad brutto.
Låter sjukt lågt.
Sixt verkar för övrigt vara ett bra alternativ för att få ner försäkringskostnaden.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Man får se upp med operationell leasing, speciellt v g försäkringsvillkoren. De kan verka billiga, men beror ofta på att villkoren är kraftigt försämrade jämfört med vad man ofta väljer privat. Se skärmdump för Sixt leasings försäkringsvillkor hos LF: 10% av BB i självrisk rätt över är högt. För Trafik är det anmärkningsvärt högt.
- FutureTesla
- Teslaägare
Det är nog klokt att vänta till 14 mars innan man köper något, är ju bara några dagar kvar...om det kommer helt nya uppdateringar av inredningen samt ev. ny kaross så lär ju priset på befintliga modeller sjunka ännu mer på marknaden...
Model S Plaid 2023
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Om man väljer betala senare, hur lång tid har man på sig då tro?
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Tittar man på hur säkningarna gjorts så är det bara på dom värsta varianterna av S & X som det kommerFutureTesla skrev:Det är nog klokt att vänta till 14 mars innan man köper något, är ju bara några dagar kvar...om det kommer helt nya uppdateringar av inredningen samt ev. ny kaross så lär ju priset på befintliga modeller sjunka ännu mer på marknaden...
någon slags super-nyheter typ grymmare batteri prestanda på performance och snabbare laddning även på alla Long Range typ.
Ungefär den principen och priserna blir ungefär som förut dvs 1,5 mille för en värsting.
Då blir det en återställning av marknaden till något under läget som var tidigare...
Det som talar emot är att priserna inte ändrats lika i alla länder...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
FutureTesla skrev:Det är nog klokt att vänta till 14 mars innan man köper något, är ju bara några dagar kvar...om det kommer helt nya uppdateringar av inredningen samt ev. ny kaross så lär ju priset på befintliga modeller sjunka ännu mer på marknaden...
Vill man ha Ludicrous-modellen till det nya låga priset så gör man nog klokt i att beställa innan den 14:e. Man vet aldrig vad som händer med den.
Märkligt att det blev så stora prissänkningar.
Speciellt med tanke på att dollarn har stärkts med ca 7% sedan årsskiftet.
Skulle inte förvåna mig och Tesla snart höjer sina priser igen pga valutan.
Speciellt med tanke på att dollarn har stärkts med ca 7% sedan årsskiftet.
Skulle inte förvåna mig och Tesla snart höjer sina priser igen pga valutan.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Beställde en blå Ludicrous, hur knäpp får man vara när det gäller bilar. 

Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Insidertips jag fått påstår att X/S bilar som byggs nu även ska ha AP3. Tror också att priset på performance varianterna kommer stiga.
Taycan 4S - 2021
Model S 100D - 2018
Model X P100DL - 2019
Model S P100D - 2018
Model X 100D - 2017
Model S 75D - 2016
Model S 85 - 2014
Model S 100D - 2018
Model S 85 - 2014
Låter intressant, att priset stiger - tror du pga väl lågt pris nu eller att det blir nya bättre performance varianter?Patrik83 skrev:Insidertips jag fått påstår att X/S bilar som byggs nu även ska ha AP3. Tror också att priset på performance varianterna kommer stiga.
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Det kommer nog bli så att priset justeras upp för att täcka upp för den försvagade kronan.
Men den som räknar med att andrahandsvärdet skall öka tror jag bedrar sig själv.
Tror att om 2-3 kommer det bli ytterligare prissänkningar (pga billigare produktion och konkurrens), men då kommer det finnas andra modeller. Eftersom elbilar då kommer närma sig inköpspriset för dagens icebilar. Visst det låter hårt men bilar har alltid haft en stor värdeminskning, så det är fullkomligt normalt.
Men den som räknar med att andrahandsvärdet skall öka tror jag bedrar sig själv.
Tror att om 2-3 kommer det bli ytterligare prissänkningar (pga billigare produktion och konkurrens), men då kommer det finnas andra modeller. Eftersom elbilar då kommer närma sig inköpspriset för dagens icebilar. Visst det låter hårt men bilar har alltid haft en stor värdeminskning, så det är fullkomligt normalt.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Fast det beror ju på hur man ser det, Model S och X ligger ju helt i linje med dagens icebilar också. Det har alltid funnits olika nivåer av bilar och lär göra det även sen beroende på storlek, features och prestanda. Bara för att det kommer billigare bilar innebär inte att alla bilar kommer röra sig till den nivån.Mickep skrev:Det kommer nog bli så att priset justeras upp för att täcka upp för den försvagade kronan.
Tror inte de övriga biltillverkarna kommer trycka ur sig billiga elbilar som konkurrerar i andra klasser än deras vanliga bilar, dvs en vanlig Golf för 200 papp lär fortsätta vara långsam och nedskalad oavsett om den går på el eller inte. Och en Porsche lär kosta 1 mille även efter alla deras bilar går på el.
För en som är noob när det gäller leasing, men är det bättre i så fall att köra operationell leasing nu än finansiell leasing och få restvärdesgaranti på tex 50%?
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
MarcusC skrev:För en som är noob när det gäller leasing, men är det bättre i så fall att köra operationell leasing nu än finansiell leasing och få restvärdesgaranti på tex 50%?
Sköter du servicen så får du restvärdesgaranti på finansiell leasing också. https://www.tesla.com/sites/default/fil ... eement.pdf
Håller helt med, prestanda bilarna kommer troligtvis kosta runt miljonen oavsett. (som den senaste dator kommer ha samma prislapp med kraften kommer förändras) det som kommer att hända är att vi kommer se billigare bilar med mer kraft kommer underifrån, de kommer trolgtivis ha samma prislapp.(och där kommer prispressen) som maximalt tror jag att det lägsta priset för motsvarande s kommer vara 5-600 000 (som det var för några år sedan). Men de billigare kommer få längre räckvidd och acceleration. Prestanda varianterna kommer att vara vansinniga (nästan så man måste vara klinisk galen för att få tillstånd att köra en eftersom de kommer närma sig självmordsmaskinsfarter).OfarligTesla skrev:Fast det beror ju på hur man ser det, Model S och X ligger ju helt i linje med dagens icebilar också. Det har alltid funnits olika nivåer av bilar och lär göra det även sen beroende på storlek, features och prestanda. Bara för att det kommer billigare bilar innebär inte att alla bilar kommer röra sig till den nivån.Mickep skrev:Det kommer nog bli så att priset justeras upp för att täcka upp för den försvagade kronan.
Tror inte de övriga biltillverkarna kommer trycka ur sig billiga elbilar som konkurrerar i andra klasser än deras vanliga bilar, dvs en vanlig Golf för 200 papp lär fortsätta vara långsam och nedskalad oavsett om den går på el eller inte. Och en Porsche lär kosta 1 mille även efter alla deras bilar går på el.
Men faktum är att många tillverkare säger att priset kommer motsvara vad en icebil kostar. (och de börjar redan nu närma sig även om det är del kvar).
- OfarligTesla
- Teslaägare
Jag tror inte det kommer bli så helt enkelt. De gamla tillverkarna kommer helt enkelt inte vilja helt konkurrera ut sina fossilbilar de närmsta åren. Det du säger kanske stämmer om 10-15 år men det är inte 2-3 år bort, så länge de fortsätter sälja mest fossilbilar så kommer acceleration osv hamna kring motsvarande de bilarna.Mickep skrev:Håller helt med, prestanda bilarna kommer troligtvis kosta runt miljonen oavsett. (som den senaste dator kommer ha samma prislapp med kraften kommer förändras) det som kommer att hända är att vi kommer se billigare bilar med mer kraft kommer underifrån, de kommer trolgtivis ha samma prislapp.(och där kommer prispressen) som maximalt tror jag att det lägsta priset för motsvarande s kommer vara 5-600 000 (som det var för några år sedan). Men de billigare kommer få längre räckvidd och acceleration. Prestanda varianterna kommer att vara vansinniga (nästan så man måste vara klinisk galen för att få tillstånd att köra en eftersom de kommer närma sig självmordsmaskinsfarter).OfarligTesla skrev:Fast det beror ju på hur man ser det, Model S och X ligger ju helt i linje med dagens icebilar också. Det har alltid funnits olika nivåer av bilar och lär göra det även sen beroende på storlek, features och prestanda. Bara för att det kommer billigare bilar innebär inte att alla bilar kommer röra sig till den nivån.Mickep skrev:Det kommer nog bli så att priset justeras upp för att täcka upp för den försvagade kronan.
Men faktum är att många tillverkare säger att priset kommer motsvara vad en icebil kostar. (och de börjar redan nu närma sig även om det är del kvar).
Finns inte en chans att någon annan tillverkare kommer med motsvarande en model S för 5-600k (givet samma dollarkurs) med utrustning, så snabbt går det inte. Varför skulle t.ex. Audi lansera en motsvarande deras RS7 mycket billigare än vad deras RS7 kostar idag, bara för den går på el? Den är ju inte billigare för dem att tillverka.
2025 kommer det enligt tillverkarna finnas elbilar till samma pris som icebilar. Det enligt utsago från vd.
Men realistiskt så kommer det ta längre tid, för precis som ni säger så vill de inte slå undan benen för sig själva.
Elbilar kommer bli billigare att tillverka än motsvarande ice. om det kommer påverka priset är svårt att säga men de kommer vara samma pris för motsvarande idag. en audi kommer kosta som en audi.
om tesla kommer sänka sina priser åer stå att se. men jag har svårt att se att de kommer under 500-600 (det har de kostat tidigare). (Sedan förstår jag att de som köpt inte vill se det, men om man vill öka accerationen så är billigare pris en stor faktor. Dock kommer det dröja några år, om det är 2-3 år eller 5-6 år eller mer innan större prisjustering sker återstår att ske. jag tror att kommande kommer bli mindre justeringar pga kronkurs).
Men det kommer ske en prisjustering nedåt (för kommande bilar, troligtvis lite enklare) men det är klart åt vad det barkar. tv apparater hoppades också de som köpte de först att de skulle behålla sitt värde. men det kommer fortfarande att köpa prestanda monster för 1 miljon i framtiden också även om det kommer finnas billigare bilar.
Men realistiskt så kommer det ta längre tid, för precis som ni säger så vill de inte slå undan benen för sig själva.
Elbilar kommer bli billigare att tillverka än motsvarande ice. om det kommer påverka priset är svårt att säga men de kommer vara samma pris för motsvarande idag. en audi kommer kosta som en audi.
om tesla kommer sänka sina priser åer stå att se. men jag har svårt att se att de kommer under 500-600 (det har de kostat tidigare). (Sedan förstår jag att de som köpt inte vill se det, men om man vill öka accerationen så är billigare pris en stor faktor. Dock kommer det dröja några år, om det är 2-3 år eller 5-6 år eller mer innan större prisjustering sker återstår att ske. jag tror att kommande kommer bli mindre justeringar pga kronkurs).
Men det kommer ske en prisjustering nedåt (för kommande bilar, troligtvis lite enklare) men det är klart åt vad det barkar. tv apparater hoppades också de som köpte de först att de skulle behålla sitt värde. men det kommer fortfarande att köpa prestanda monster för 1 miljon i framtiden också även om det kommer finnas billigare bilar.
- OfarligTesla
- Teslaägare
När har Model S kostat 5-600k? Justerat för valutaförändringar såklart för Tesla sänker/höjer ju inte priset bara för att vår valuta förändras. I dollar har det väl snarare sagt blivit billigare med tiden?Mickep skrev:2025 kommer det enligt tillverkarna finnas elbilar till samma pris som icebilar. Det enligt utsago från vd.
Jag tror det kommer se ut som innan helt enkelt, det finns bilar i alla prisklassar. Model S har ju faktiskt inte alls speciellt högt pris om man jämför med likvärdiga bilar hos fossilerna, detsamma gäller Model 3. Så Teslorna är redan prissatta som fossilbilarna i dagsläget.
Vad som är 2-3 år bort är ju sådant som vi har en uppfattning om redan idag, det är ju vad tillverkarna presenterat planer för redan. Jag tycker mig inte så mycket som kommer tävla med en Model S/X till ett markant lägre pris.
Sen så kommer andrahandsvärdet i Sverige gissningsvis mer likna vanliga fossilbilar i samma prisklass framöver när valutaförändringen inte hjälper till att hålla värdet uppe. Dvs lär värdet droppa relativt snabbt för att plana av och nå en botten där den ligger ett tag tills den anses "passé". Men det är ju inte för att det kommer massa billigare bilar.
Det går mycket fortare än så.Mickep skrev:2025 kommer det enligt tillverkarna finnas elbilar till samma pris som icebilar.
Redan 2020 kommer vissa elbilar vara billigare i inköp än avgasbilar, 2023 är i princip alla elbilar billigare än avgasbilen.
Renaults ex VD Ghosn sa:
"– Det är slut nu, bilköpare frågar sig varför de ska köpa en dieselbil när de straffas om tre, fyra år med en bil som inte går att sälja, säger Ghosn."
Dessutom finns det en tipping point. När en avgasbils fabriks kapacitetsutnyttjande minskar under ca 80%, då går den med förlust.
Och då måste den konverteras till elbilsproduktion eller läggas ner.
Och ju mindre antal modeller av avgasbilar som finns på marknaden, desto fler kunder styrs över till elbilar.
Ca 30% höjs ju bilskatten 1 januari för avgasbilar, vilket påskyndar övergången ännu mera.
Dessutom pratas det om att hårdare avgaskrav från 1 januari 2020 gör att avgasbilens pris höjs med 35-40.000kr.
Jag tror att 2023 så säljs det mindre än 10% avgasbilar, laddbara bilar har helt tagit över.
Power Circle tror på 25% elbilar 2023 och 30% plugin. Totalt 55% laddbara bilar. Jag tror det går snabbare än så.
https://www.nyteknik.se/ponIltIpIv-1548 ... f116ef690e
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Kostade inte en naken S60 runt 600 när den kom? Har för mig min kollegas S85 2013 gick på under 700 i alla fall.OfarligTesla skrev:När har Model S kostat 5-600k? Justerat för valutaförändringar såklart för Tesla sänker/höjer ju inte priset bara för att vår valuta förändras. I dollar har det väl snarare sagt blivit billigare med tiden?Mickep skrev:2025 kommer det enligt tillverkarna finnas elbilar till samma pris som icebilar. Det enligt utsago från vd.
Jag tror det kommer se ut som innan helt enkelt, det finns bilar i alla prisklassar. Model S har ju faktiskt inte alls speciellt högt pris om man jämför med likvärdiga bilar hos fossilerna, detsamma gäller Model 3. Så Teslorna är redan prissatta som fossilbilarna i dagsläget.
Vad som är 2-3 år bort är ju sådant som vi har en uppfattning om redan idag, det är ju vad tillverkarna presenterat planer för redan. Jag tycker mig inte så mycket som kommer tävla med en Model S/X till ett markant lägre pris.
Sen så kommer andrahandsvärdet i Sverige gissningsvis mer likna vanliga fossilbilar i samma prisklass framöver när valutaförändringen inte hjälper till att hålla värdet uppe. Dvs lär värdet droppa relativt snabbt för att plana av och nå en botten där den ligger ett tag tills den anses "passé". Men det är ju inte för att det kommer massa billigare bilar.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
- OfarligTesla
- Teslaägare
Fast vad kostade den i dollar? Måste som justera för valutaförändringen då det är vad som är intressant när man gör sådana jämförelser över tid.olarsson skrev:Kostade inte en naken S60 runt 600 när den kom? Har för mig min kollegas S85 2013 gick på under 700 i alla fall.
Juli 2014 kostade en helt ren S60 630 950:-OfarligTesla skrev:Fast vad kostade den i dollar? Måste som justera för valutaförändringen då det är vad som är intressant när man gör sådana jämförelser över tid.olarsson skrev:Kostade inte en naken S60 runt 600 när den kom? Har för mig min kollegas S85 2013 gick på under 700 i alla fall.
Dollarns månadsgenomsnitt i (juli 2014) var 6,816 Skr
Installerat 13,2 kWp solceller
740 gav jag för min s60.
Då fick jag lägga till för både supercharge och ”teknikpaket med AP” som det hette då. Soltak lade jag också till. Men det var allt.
Då fick jag lägga till för både supercharge och ”teknikpaket med AP” som det hette då. Soltak lade jag också till. Men det var allt.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
- SolnaGnagarn
- Teslaägare