Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Daoops

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Daoops »

taliz skrev:
Knepigt läge nu. Kan fortsätta upp men kan också bli en rekyl.
Köpte på 185 så jag har en rätt bra vinst just nu.
Funderar på att sälja av och "hoppas" på en rekyl...
Jag har investerat långsiktigt så sälja är inget alternativ innan Gig1 går för full maskin och model 3 och kanske 3,5 är ute. Typ runt 2020. Min plan är att dom då säljer av biltillverkningen till Apple för en saftig peng vilket borde generera en fin utdelning.
Men jag köpte ju för $30 och sålde hälften på $90 vilket fortfarande grämer mig så jag är lite bränd på att kortsiktigt spekulera tsla. Är din plan inte långsiktig måste du ju gambla lite, sälja lite toppar och köpa i dippar. Så med det sagt så är min känsla att den nog kommer närma sig $400-450 innan nästa dipp, tror lite X och bra power pack nyheter kommer driva den uppåt och Q4 kommer att vara ett plus-kvartal i böckerna. Och Google kommer att annonseras som delpartner i Gig (inte apple. Eller kanske Apple. Fast jag tror google). Men sen kommer timingen där med M3 och Gig om ett år att generera nevösa traders, kanske något skakigt händer i världen och GM och dom andra kommer att trumma på att dom har sin "tesla dödare" runt hörnet och den kommer att sjunka ned till $330 i April-16, då kan du köpa igen.
Du fattar ju också att jag inte har den blekaste aning, men man bygger ju sin uppfattning lite utifrån vad andra tror och säger så jag hoppas bidra med något för att du ska fatta det rätta investeringsbeslutet för dig :)
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Daoops skrev:
taliz skrev:
Knepigt läge nu. Kan fortsätta upp men kan också bli en rekyl.
Köpte på 185 så jag har en rätt bra vinst just nu.
Funderar på att sälja av och "hoppas" på en rekyl...
Jag har investerat långsiktigt så sälja är inget alternativ innan Gig1 går för full maskin och model 3 och kanske 3,5 är ute. Typ runt 2020. Min plan är att dom då säljer av biltillverkningen till Apple för en saftig peng vilket borde generera en fin utdelning.
Men jag köpte ju för $30 och sålde hälften på $90 vilket fortfarande grämer mig så jag är lite bränd på att kortsiktigt spekulera tsla. Är din plan inte långsiktig måste du ju gambla lite, sälja lite toppar och köpa i dippar. Så med det sagt så är min känsla att den nog kommer närma sig $400-450 innan nästa dipp, tror lite X och bra power pack nyheter kommer driva den uppåt och Q4 kommer att vara ett plus-kvartal i böckerna. Och Google kommer att annonseras som delpartner i Gig (inte apple. Eller kanske Apple. Fast jag tror google). Men sen kommer timingen där med M3 och Gig om ett år att generera nevösa traders, kanske något skakigt händer i världen och GM och dom andra kommer att trumma på att dom har sin "tesla dödare" runt hörnet och den kommer att sjunka ned till $330 i April-16, då kan du köpa igen.
Du fattar ju också att jag inte har den blekaste aning, men man bygger ju sin uppfattning lite utifrån vad andra tror och säger så jag hoppas bidra med något för att du ska fatta det rätta investeringsbeslutet för dig :)
Sitter i samma trevliga sits som dig taliz, men är nog inne på Daoops linje.
Dipparna kan komma när som helst, men trenden är uppåtgående. Svårt att pricka in toppar och dalar.
Måhända är TSLA en aktie man ska försöka glömma bort ett tag och ta fram runt 2020 och hålla tummarna
för en fantastisk kursutveckling.
tesla-motors-inc.png
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Grejen är ju att det också är hyffsad risk för en mer eller mindre global börskrasch närmaste året, och det kommer förstås påverka även Tesla.
Själv har jag sålt av allt i Sverige och Europa senaste månaderna, då det lär få störst påverkan här.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Jepp håller med, det är scary. Känns lite som att vi säker räntor och pumpar in pengar i systemen sedan 2008 men det tar aldrig riktigt fart. Bygger vi bara en bubbla på en bubbla? Det är svårt läge att tro så mycket på ett bolag så man vill vara med på den resan, men samtidigt inte lita på världsmarknaden.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Va, menar ni att börsen har stigit mycket? Förstår inte vad ni snackar om.
När jag tittar på grafen över Stockholmsbörsens 30 mest omsatta aktier så ser
jag inget som skulle indikera att............vänta nu.........ja jävlar, ni har rätt. :D
omx-stockholm-30.png
Det är verkligen ett dilemma att vilja vara tungt viktad i TSLA när dom riskerar att
dras med ner vid ett ev. ras. Att ta rygg på Mr Musk är dock förmodligen ekonomiskt bra och
samtidigt spännande. Den nervsvage kan nöja sig med en bil från sagda bolag.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ja, få man ingen ränta så måste man ha pengarna någonstanns... Jobbigt kanske säkrast att köpa bil istället. ;)
Användarvisningsbild
Werzion

Inlägg av Werzion »

Vad jag kan se och vet om så finns det inga större nyheter kring Tesla Motors de senaste dagarna, ja, förutom att drzaphod här på forumet numera är ägare till en Model S, och det märks, +3,44% för tillfället. :D

Tesla Motors har ett värde omkring 31 miljarder USD, så en värdeökning på 3-4% på en dag bör ju ha en ganska stark info/nyhet bakom sig kan man ju tycka. :shock:
Men men, det är väl bara att tacka och ta emot; Tack drzaphod ;)
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Analysfirman Baird höjde sin rekommendation från $275 till $335. http://www.marketwatch.com/story/teslas ... eid=yhoof2

Bra sida annars för finansiella nyheter angående Tesla: http://finance.yahoo.com/q?s=tsla
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

Det är "shareholders meeting" imorgon. Man förväntar sig att det skall pratas de nya modellerna X & 3. Får se hur aktien reagerar efter detta.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
Werzion

Inlägg av Werzion »

Franz skrev:
Analysfirman Baird höjde sin rekommendation från $275 till $335. http://www.marketwatch.com/story/teslas ... eid=yhoof2

Bra sida annars för finansiella nyheter angående Tesla: http://finance.yahoo.com/q?s=tsla
Jodå, hade koll på det, men ser inte det som någon större nyhet egentligen, även om jag välkomnar den :)
3% värdeökning på ett bolag som redan är värderat omkring 31 miljarder dollar, det är nästan +1 miljard dollar, känns inte rimligt i proportion till vad en analysfirma (av många) förespråkar.
Men samtidigt, du kan mycket väl ha rätt, rimligt och logiskt är ju inte alltid två ordval som är lämpade för börshandeln :)

Stefan skrev:
Det är "shareholders meeting" imorgon. Man förväntar sig att det skall pratas de nya modellerna X & 3. Får se hur aktien reagerar efter detta.
Aha, se där :)
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare

Inlägg av drzaphod »

Werzion skrev:
Vad jag kan se och vet om så finns det inga större nyheter kring Tesla Motors de senaste dagarna, ja, förutom att drzaphod här på forumet numera är ägare till en Model S, och det märks, +3,44% för tillfället. :D

Tesla Motors har ett värde omkring 31 miljarder USD, så en värdeökning på 3-4% på en dag bör ju ha en ganska stark info/nyhet bakom sig kan man ju tycka. :shock:
Men men, det är väl bara att tacka och ta emot; Tack drzaphod ;)
Glad att jag kan hjälpa, det gör jag så gärna. :)
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Är det köpläge igen tro?
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Tänkte bara nämna att jag är med sedan ett par månader tillbaka.

Knasigt folk på aktiemarknaden som spelar TSLA på kort sikt när hela företaget är inställt på ångvälts-taktik...
Användarvisningsbild
Werzion

Inlägg av Werzion »

Teslaspolen skrev:

Knasigt folk på aktiemarknaden som spelar TSLA på kort sikt när hela företaget är inställt på ångvälts-taktik...
Det är bara att tacka och ta emot, aktien får gärna droppa 10% till, bara att passa på att fylla på (tanka!?) :)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Werzion skrev:
Teslaspolen skrev:

Det är bara att tacka och ta emot, aktien får gärna droppa 10% till, bara att passa på att fylla på (tanka!?) :)
Nej nej, nu laddar vi för en spännande resning igen! ;)
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Undrar hur Kinas devalvering påverkar när handeln med TSLA startar om ett par timmar:

http://www.svd.se/borsen-tagen-pa-sange ... or=AD-500-
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Kermit75

Inlägg av Kermit75 »

Hur funkar det med nyemissionen som Tesla ska göra? Har Aktie ägare förtur? Pris på nya aktier?

/Kermit
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Kermit75 skrev:
Hur funkar det med nyemissionen som Tesla ska göra? Har Aktie ägare förtur? Pris på nya aktier?

/Kermit
Det brukar vara så att befintliga aktieägare erbjuds att köpa aktier i nyemissionen till föredelatkiga priser. Mer info kommer förhoppningsvis.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Vad är detta och hur fungerar det?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

En nyemission kan vara öppen eller riktad. Vid en öppen en nyemission kan vem som helst köpa aktier om de vill. Vid en riktad nyemission kan bara en grupp eller individ köpa, det kan vara gamla aktieägare men också någon helt utomstående.

En nyemission görs för att få pengar till företaget. Så är Tesla på väg mot konkurs? Nej förmodligen inte Tesla investerar stora pengar i Supercharger, Gigafactory och Model III och det är det pengarna ska användas till. Tror man på den taktiken så är det kanske läge att investera.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

LarsL skrev:
En nyemission kan vara öppen eller riktad. Vid en öppen en nyemission kan vem som helst köpa aktier om de vill. Vid en riktad nyemission kan bara en grupp eller individ köpa, det kan vara gamla aktieägare men också någon helt utomstående.

En nyemission görs för att få pengar till företaget. Så är Tesla på väg mot konkurs? Nej förmodligen inte Tesla investerar stora pengar i Supercharger, Gigafactory och Model III och det är det pengarna ska användas till. Tror man på den taktiken så är det kanske läge att investera.

Tack, men hur vet vi vem den är riktad till? Och är det bara att köpa på sin valda aktiehandel eller måste det göras något speciellt?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jag har inte sett någon specifik information om den här nyemissionen.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Direkt från källan (men ni får tolka själva:)

http://ir.teslamotors.com/secfiling.cfm ... IK=1318605
Skriv svar