Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
I kategorin långresor, i min Trosta-tråd, har jag nu lagt in en beskrivning av min Ionity laddupplevelse.
Spoiler alert: Den är inte bra.
Senast redigerad av boreno, redigerad totalt 1 gånger.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Du vet väl att CCS står för Charging Couldn’t Start?boreno skrev:I kategorin långresor, i min Trodta-tråd, har jag nu lagt in en beskrivning av min Ionity laddupplevelse.

Tror att bilmärkena som står bakom Ionity, BMW, Mercedes, Ford och VW-gruppen, inser att de inte har särskilt många bilar som kan ladda via CCS utan att de egentligen bygger upp laddnätverket för Model 3...chaffis75 skrev:Men man undrar ju vad de pysslar med, ganska många siter byggda i Sverige men saknar laddare.. Väldigt konstigt tycker jag.
Ganska säker på att Tesla kommer vara den vanligaste bilmärket som laddar vid Ionitys stolpar kommande 1-2 åren...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fast då skulle de väl inte påbörja nya byggen? Jag tror det handlar om att leverantörerna av laddarna inte har hunnit bygga ut sin tillverkningskapacitet för att möta det växande behovet.Svenssons skrev:Tror att bilmärkena som står bakom Ionity, BMW, Mercedes, Ford och VW-gruppen, inser att de inte har särskilt många bilar som kan ladda via CCS utan att de egentligen bygger upp laddnätverket för Model 3...chaffis75 skrev:Men man undrar ju vad de pysslar med, ganska många siter byggda i Sverige men saknar laddare.. Väldigt konstigt tycker jag.
Ganska säker på att Tesla kommer vara den vanligaste bilmärket som laddar vid Ionitys stolpar kommande 1-2 åren...
Vet inte hur bra koll konkurrenterna hade att Model 3 skulle få CCS. Det var väl egentligen inte offentligt förrän mitten av november.Geni87 skrev:Fast då skulle de väl inte påbörja nya byggen? Jag tror det handlar om att leverantörerna av laddarna inte har hunnit bygga ut sin tillverkningskapacitet för att möta det växande behovet.Svenssons skrev:Tror att bilmärkena som står bakom Ionity, BMW, Mercedes, Ford och VW-gruppen, inser att de inte har särskilt många bilar som kan ladda via CCS utan att de egentligen bygger upp laddnätverket för Model 3...chaffis75 skrev:Men man undrar ju vad de pysslar med, ganska många siter byggda i Sverige men saknar laddare.. Väldigt konstigt tycker jag.
Leverantörerna har väl känt till Ionitys planer i minst ett år och man kan tycka att det inte är några små aktörer bakom Ionity så de borde kunna sätta press på leverantörerna om det verkligen behövs. Nu kanske de tycker det är bättre att skynda långsamt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Nej det kan vi ju inte veta, men Tesla har varit en av "core members" i CharIN i ett tag nu så egentligen var det ingen jätteskräll att M3 fick CCS i Europa. Det är också möjligt att Tesla har delat med sig av dessa planer (iaf i stora drag) i interna diskussioner i CharIN.Svenssons skrev:Vet inte hur bra koll konkurrenterna hade att Model 3 skulle få CCS. Det var väl egentligen inte offentligt förrän mitten av november.Geni87 skrev:Fast då skulle de väl inte påbörja nya byggen? Jag tror det handlar om att leverantörerna av laddarna inte har hunnit bygga ut sin tillverkningskapacitet för att möta det växande behovet.Svenssons skrev:Tror att bilmärkena som står bakom Ionity, BMW, Mercedes, Ford och VW-gruppen, inser att de inte har särskilt många bilar som kan ladda via CCS utan att de egentligen bygger upp laddnätverket för Model 3...chaffis75 skrev:Men man undrar ju vad de pysslar med, ganska många siter byggda i Sverige men saknar laddare.. Väldigt konstigt tycker jag.
Leverantörerna har väl känt till Ionitys planer i minst ett år och man kan tycka att det inte är några små aktörer bakom Ionity så de borde kunna sätta press på leverantörerna om det verkligen behövs. Nu kanske de tycker det är bättre att skynda långsamt.
Ionity sätter säkert press på leverantörerna (ABB och Tritium), men det finns fler aktörer än Ionity som bygger dessa 350 kW laddstationer numera så de är inte ensamma om att konkurrera om tillgången på laddare. Det tar ju ett tag att skala upp produktion så jag tror att det kan vara en faktor, som jag tycker blir ännu tydligare i och med att många platser har allt förarbete klart men själva laddaren fattas. Med det sagt så finns det säkert andra faktorer som också påverkar takten på utbyggnaden, men de har ju iaf inte stoppat utbyggnaden så mycket kan man ju säga då det ändå färdigställs och påbörjas byggen.

- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Min privata teori är att Ionity skulle ju ha alldeles egna designade laddstolpar. De visste att de inte var färdiga än så de köpte in några alternativa stolpar till sina första installationer. De beställde till 50 stationer, sedan skulle de börja installera sina egna laddstolpar.
Men de blev inte färdiga i tid, fick problem med den egna stolpen. Så tills den är färdigutvecklad och börjar serietillverkas kan Ionity inte sätta upp nya stationer för de har inga laddare till dem. Dem de förbeställde är redan installerade, nu droppar det bara in några extrabeställda. Det är nog kö hos snabbladdarleverantörerna också. Och så hör de från utvecklingsavdelningen att de är "snart färdiga" med den egna stolpen...
Snart så...
(Detta var min privata teori helt utan några som helst bevis.)
Men de blev inte färdiga i tid, fick problem med den egna stolpen. Så tills den är färdigutvecklad och börjar serietillverkas kan Ionity inte sätta upp nya stationer för de har inga laddare till dem. Dem de förbeställde är redan installerade, nu droppar det bara in några extrabeställda. Det är nog kö hos snabbladdarleverantörerna också. Och så hör de från utvecklingsavdelningen att de är "snart färdiga" med den egna stolpen...
Snart så...
Om inte annat så är det som sagt inte bara IONITY som köper in dessa laddare nu.
Tillverkarna har nog ett rejält orderinflöde, och de kan säkert likt batteritillverkarna sätta sina egna villkor.
Tillverkarna har nog ett rejält orderinflöde, och de kan säkert likt batteritillverkarna sätta sina egna villkor.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Precis så, det var lite det som var min poäng.taliz skrev:Om inte annat så är det som sagt inte bara IONITY som köper in dessa laddare nu.

Kan nog ligga viss sanning i det. Å andra sidan har det tidigare meddelats att Tritium ska stå för laddare till 100 av de 400 stationerna, och att ABB är "main charging supplier" till Ionity. Man kan nog misstänka att det är ABB som kommer stå för den Ionityspecifika stoplen, men att de också förser Ionity från sitt egna sortiment under tiden då flera stationer har ABB:s Terra HP installerade.TiborBlomhall skrev:Min privata teori är att Ionity skulle ju ha alldeles egna designade laddstolpar. De visste att de inte var färdiga än så de köpte in några alternativa stolpar till sina första installationer. De beställde till 50 stationer, sedan skulle de börja installera sina egna laddstolpar.
Snart så...
Jag har sett laddare med minst 4 olika utseenden på Ionitys stationer så för närvarande verkar de sätta upp allt de kan köpa.

https://www.electrive.com/2018/07/05/io ... m-tritium/
https://insideevs.com/abb-charging-supplier-ionity/
Intervju på Genevesalongen med Ionitys VD Michael Hajesch.
https://www.drivingelectric.com/news/94 ... el-hajesch
"Today, we have 58 live right, and about 50 in construction across nine countries. In 2020, we will finish the 400 that we’ve been aiming for, and of course there are four to six chargers at each IONITY charging station."
Nästan rätt, då det finns stationer med både tre och åtta laddare.
Han säger också att 80 kronor/laddning är ett intropris och att det i framtiden blir pris per kWh.
De jobbar på plug-and-charge - bra!
"You must use the IONITY white-label app, but we are working on a plug-and-charge system. For now, you just register via the app, type in your credentials and pay for it."
https://www.drivingelectric.com/news/94 ... el-hajesch
"Today, we have 58 live right, and about 50 in construction across nine countries. In 2020, we will finish the 400 that we’ve been aiming for, and of course there are four to six chargers at each IONITY charging station."
Nästan rätt, då det finns stationer med både tre och åtta laddare.

De jobbar på plug-and-charge - bra!
"You must use the IONITY white-label app, but we are working on a plug-and-charge system. For now, you just register via the app, type in your credentials and pay for it."
Om jag förstått det rätt så är Ionity på
400V, 175kW
800V, 350kW.
Och nya Tesla V3 är på
400V, 250kW.
Alltså kan Tesla 3 bara ladda i 250kW på den egna V3 laddaren.
Hos alla andra inklusive Ionity så kan man max ladda med 175kW.
400V, 175kW
800V, 350kW.
Och nya Tesla V3 är på
400V, 250kW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Ionitys laddnätverk
Rent tekniskt bör det funka så ja.Zalman3 skrev:Om jag förstått det rätt så är Ionity på
400V, 175kW
800V, 350kW.
Och nya Tesla V3 är på
400V, 250kW.
Men tillsvidare har väl Tesla begränsat till 120kw i bilen.
När v3 är färdigtestad och produktionssatt så kanske de höjer begränsningen även för annat än SUC.
Men de kan ju också hålla det exklusivt för SUC.
Kanske de tex anser det för osäkert, med tanke på de garantiåtaganden de har, att släppa på full fräs på laddare de inte har nån kontroll över.
En tanke slog mig. Vi ska nog inte stirra oss blind på stolpens ”märkeffekt” i allt för hög grad.
Tex de första ”små” ID bilarna är designade för 100kW max. Plattformen MEB och de lite senare (största batteriet?) klarar 125kW.
Audi har jag för mig sagt 150kW på e-Tron.
Den kommande Porsche (Taycan) bygger ju antagligen på 800V teknik vilket gör att den kan ta upp till 350kW osv.
Ioniq tar väl 70kW på de nya 100kW laddarna.
Osv. Så det kommer säkerligen att variera. Lägg därtill olika äldre 50kW stationer där tex e-Golf får max 40kW drygt.
Sen tillkommer ju SoC, batteritemp, delade stolpar/lastbalansering, mjukvarumässigt spärrade batterier osv som också påverkar.
Lär bli många frågetecken framöver då olika elbilsägare, får olika laddning (kW) vid olika tillfällen. Från en viss stolpe märkt med en viss (max) effekt =kW.
Här är det nog viktigt att få fram poängen att ”Det beror på” så att säga.
Tex de första ”små” ID bilarna är designade för 100kW max. Plattformen MEB och de lite senare (största batteriet?) klarar 125kW.
Audi har jag för mig sagt 150kW på e-Tron.
Den kommande Porsche (Taycan) bygger ju antagligen på 800V teknik vilket gör att den kan ta upp till 350kW osv.
Ioniq tar väl 70kW på de nya 100kW laddarna.
Osv. Så det kommer säkerligen att variera. Lägg därtill olika äldre 50kW stationer där tex e-Golf får max 40kW drygt.
Sen tillkommer ju SoC, batteritemp, delade stolpar/lastbalansering, mjukvarumässigt spärrade batterier osv som också påverkar.
Lär bli många frågetecken framöver då olika elbilsägare, får olika laddning (kW) vid olika tillfällen. Från en viss stolpe märkt med en viss (max) effekt =kW.
Här är det nog viktigt att få fram poängen att ”Det beror på” så att säga.

Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Det lär ju i så fall inte handla om speciellt många minuter, eftersom bilen kommer att begränsa laddningen efter ett givet SoC. Kanske 5-10 minuter snabbare än dagens laddning?Zalman3 skrev:Om jag förstått det rätt så är Ionity på
400V, 175kW
800V, 350kW.
Och nya Tesla V3 är på
400V, 250kW.
Model 3 kan ladda max 525A och med 400V är det 210kW. Men detta är före laddförluster och bara under en begränsad tid under laddcykeln. Personligen tycker jag att det är bättre om de fokuserar på att bygga stationer än att utveckla högre laddstyrkor.
Tydligen någon som gjort en teoretisk beräkning.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Nej, det är inte en teoretisk beräkning utan tester från Teslas första 3.0 SuperCharger.Jeppe_E skrev:Det lär ju i så fall inte handla om speciellt många minuter, eftersom bilen kommer att begränsa laddningen efter ett givet SoC. Kanske 5-10 minuter snabbare än dagens laddning?Zalman3 skrev:Om jag förstått det rätt så är Ionity på
400V, 175kW
800V, 350kW.
Och nya Tesla V3 är på
400V, 250kW.
Model 3 kan ladda max 525A och med 400V är det 210kW. Men detta är före laddförluster och bara under en begränsad tid under laddcykeln. Personligen tycker jag att det är bättre om de fokuserar på att bygga stationer än att utveckla högre laddstyrkor.
Ionitys laddnätverk
Det är stor skillnad på att ladda 10 min istf 20 min på långresa.Jeppe_E skrev:Det lär ju i så fall inte handla om speciellt många minuter, eftersom bilen kommer att begränsa laddningen efter ett givet SoC. Kanske 5-10 minuter snabbare än dagens laddning?Zalman3 skrev:Om jag förstått det rätt så är Ionity på
400V, 175kW
800V, 350kW.
Och nya Tesla V3 är på
400V, 250kW.
Och det är just det som är tanken med v3.
Tidigare var man tvungen att ta en längre paus vid varje stopp, men det kanske man bara vill göra varannan eller var tredje.
Med v3 kan man tex stanna 5-10min, vilket inte är mkt längre än fossiltankning, på en SUC. Sen när det är läge för längre stopp på nästa SUC för matpaus osv passa på att ladda till högre SoC. Tredje SUC kan man då hoppa över om man vill...
Tror det kommer göra enorm skillnad faktiskt.

om folk laddar till max 75% så är det ca 20 min per stopp i skillnad som sparar. men mest effektiv är det nog att ladda max till 50% och sedan göra kortare stopp för att fylla på. (då gäller det att de finns många laddställen). jag tror inte det är ekonomiskt försvarbart att byta ut fungerande stationer (som just fått ccs dessutom) så det är nog främst de nya som kommer bli v3.
Det har de ju redan sagt. Som tur är ska väl det byggas SuC i Hudiksvall, Sveg, Norrköping, Markaryd osv inom kort.Mickep skrev:om folk laddar till max 75% så är det ca 20 min per stopp i skillnad som sparar. men mest effektiv är det nog att ladda max till 50% och sedan göra kortare stopp för att fylla på. (då gäller det att de finns många laddställen). jag tror inte det är ekonomiskt försvarbart att byta ut fungerande stationer (som just fått ccs dessutom) så det är nog främst de nya som kommer bli v3.
Som bonus blir det mer plats på dagens "långsamma" stationer om alla Model 3 ska trängas på v3.

Ja då kommer model 3 ägare säga att de blev s- eller x-ad när det kommer och det står en gammal s eller x och långsamladdar på en v3.
Verdi skrev:Det har de ju redan sagt. Som tur är ska väl det byggas SuC i Hudiksvall, Sveg, Norrköping, Markaryd osv inom kort.Mickep skrev:om folk laddar till max 75% så är det ca 20 min per stopp i skillnad som sparar. men mest effektiv är det nog att ladda max till 50% och sedan göra kortare stopp för att fylla på. (då gäller det att de finns många laddställen). jag tror inte det är ekonomiskt försvarbart att byta ut fungerande stationer (som just fått ccs dessutom) så det är nog främst de nya som kommer bli v3.
Som bonus blir det mer plats på dagens "långsamma" stationer om alla Model 3 ska trängas på v3.
Ja... inom kort... vilken torsdag som helst nu

Ibland tror jag att Teslas intentioner är betydligt större än den praktiska verkligheten tyvärr. Men detsamma kanske gäller för ionity. 400 Stationer inom 20 månader, är det rimligt? Det är 7 stationer per månad.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Det är 17 stationer per månad..Jeppe_E skrev:Men detsamma kanske gäller för ionity. 400 Stationer inom 20 månader, är det rimligt? Det är 7 stationer per månad.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Även 17 bör vara görbart.fth skrev:Det är 17 stationer per månad..Jeppe_E skrev:Men detsamma kanske gäller för ionity. 400 Stationer inom 20 månader, är det rimligt? Det är 7 stationer per månad.![]()
/fth
I höstas färdigställde de:
Oktober: 10 stationer
November: 7 stationer
December: 19 stationer
Förutsatt att de kan få leverans av den hårdvara de behöver så bör inte 17 per månad vara omöjligt, men just nu verkar de ha bekymmer med den biten så frågan är hur länge det håller i sig...
Allt arbete är väl outsourcat till olika företag så att få upp 17 siter i månaden känns bara som en budgetfråga?
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Till viss del, men det finns ju andra inblandade i processen som måste göra sitt, tillstånd skall utfärdas, markarbeten skall utföras, matning skall dras fram, etc., det är ju inte bara att smälla upp stolparna.rasssta skrev:Allt arbete är väl outsourcat till olika företag så att få upp 17 siter i månaden känns bara som en budgetfråga?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options