Problem med ljud/högtalarna i Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Max79
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 26 sep 2016 11:42

Problem med ljud/högtalarna i Model 3

Inlägg av Max79 »

Hämtade ut min Model 3 ifrån Malmö idag och började färden hemåt. Tog inte lång tid innan ljudet ifrån Spotify (och högtalarna generellt) började bete sig kontigt. Det klickade till och sedan försvann alla bas och klarhet i ljudet och det lät som man lyssnade på en gammal transistorradio. En kort stund senare så kom ljudet tillbaka korrekt igen.... bara för att försvinna lika snabbt igen.
Jag ringde Tesla såklart och skapade ett supportärende men tänkte kolla om det är någon som annan som varit med om detta?

Jag hoppas och tror att det går att lösa med en mjukvaru-uppdatering men i värsta fall så är det något med hårdvaran, och jag har en ganska lång väg till närmsta service center :O
Kör Model 3 LR AWD+, 19" Sport-fälgar, Pearlwhite med vit interiör, EAP + FSD.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1906
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Problem med ljud/högtalarna i Model 3

Inlägg av themax »

Jag har inte ens fått Spotify att fungera med eget konto så buggigheten med Spotify tycks gå i arv bland Teslas modeller... :?
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
4900
Inlägg: 32
Blev medlem: 04 jan 2019 17:45

Re: Problem med ljud/högtalarna i Model 3

Inlägg av 4900 »

Att ljudet inte funkar bra har jag aldrig läst om tidigare, däremot känner jag ju igen det här med problem med Spotify. Men Spotify via mobil/bluetooth måste väl funka iaf.
Användarvisningsbild
esaiasmaximus
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 okt 2017 14:50

Re: Problem med ljud/högtalarna i Model 3

Inlägg av esaiasmaximus »

Hur är funktionen i vanliga Radion FM ?
Användarvisningsbild
Max79
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 26 sep 2016 11:42

Re: Problem med ljud/högtalarna i Model 3

Inlägg av Max79 »

Det är dessvärre problem med all typ av ljud, upplever jag det som.
Talar jag t ex i telefon så blir ljudet sämre också, men det märks såklart inte lika tydligt som när man lyssnar på musik.
Jag hörde t ex att navigationsrösten också lät dåligt under min färd hemåt och påverkades av samma "ljudfel" om vi ska kalla det så.
Jag ska testa med Spotify via telefonen men man får väl se det som en teståtgärd, då jag såklart helst hoppas kunna använda den "inbyggda".
Tack för svar ;)
Kör Model 3 LR AWD+, 19" Sport-fälgar, Pearlwhite med vit interiör, EAP + FSD.
Användarvisningsbild
Timpa
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 22 dec 2018 12:58

Re: Problem med ljud/högtalarna i Model 3

Inlägg av Timpa »

Problemet med ljud som försvinner eller låter "platt" har diskuterats i den amerikanska motsvarigheten till TCS, Model3 Owners Club, bl.a. här: https://model3ownersclub.com/threads/pr ... stem.8424/ och här: https://model3ownersclub.com/threads/bu ... ost-208049

I det första fallet var det glapp i en kontakt, vilket fixades av servicecentret. I det andra fallet verkar problemet vara mjukvarurelaterat och lösningen så här långt var att växla mellan att streama musiken från telefonen och från bilens egna uppkoppling. Problemet verkar dock inte vara direkt kopplat till vilken version av mjukvaran du har, så det är inte helt lätt att sätta fingret på vad det beror på. Ska bli intressant att se vad Tesla kommer fram till i era fall....
sinvida
Inlägg: 62
Blev medlem: 06 jan 2019 01:10

Re: Problem med ljud/högtalarna i Model 3

Inlägg av sinvida »

Max79 skrev:
Hämtade ut min Model 3 ifrån Malmö idag och började färden hemåt. Tog inte lång tid innan ljudet ifrån Spotify (och högtalarna generellt) började bete sig kontigt. Det klickade till och sedan försvann alla bas och klarhet i ljudet och det lät som man lyssnade på en gammal transistorradio. En kort stund senare så kom ljudet tillbaka korrekt igen.... bara för att försvinna lika snabbt igen.
Jag ringde Tesla såklart och skapade ett supportärende men tänkte kolla om det är någon som annan som varit med om detta?

Jag hoppas och tror att det går att lösa med en mjukvaru-uppdatering men i värsta fall så är det något med hårdvaran, och jag har en ganska lång väg till närmsta service center :O
Tror exakt samma hände mig en gång... återkommer om det händer igen!
Solid Black Model 3 P
Användarvisningsbild
mrjrn
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 30 jan 2019 15:48

Re: Problem med ljud/högtalarna i Model 3

Inlägg av mrjrn »

Max79 skrev:
Hämtade ut min Model 3 ifrån Malmö idag och började färden hemåt. Tog inte lång tid innan ljudet ifrån Spotify (och högtalarna generellt) började bete sig kontigt. Det klickade till och sedan försvann alla bas och klarhet i ljudet och det lät som man lyssnade på en gammal transistorradio. En kort stund senare så kom ljudet tillbaka korrekt igen.... bara för att försvinna lika snabbt igen.
Jag ringde Tesla såklart och skapade ett supportärende men tänkte kolla om det är någon som annan som varit med om detta?

Jag hoppas och tror att det går att lösa med en mjukvaru-uppdatering men i värsta fall så är det något med hårdvaran, och jag har en ganska lång väg till närmsta service center :O
Upplevde det idag. Löste det genom att reboota datorn (hålla inne höger och vänster knapp på ratten några sekunder)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
Max79
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 26 sep 2016 11:42

Re: Problem med ljud/högtalarna i Model 3

Inlägg av Max79 »

Körde hela eftermiddagen och såklart så hände det inte igen (tack och lov, kanske? :D )
I vilket fall så tackar jag för länken till forumtråden och för tipsen om att starta om datorn och byta mellan streaming och telefon. Jag uppdaterar såklart här med status på mitt ärende och om det händer igen.
Kör Model 3 LR AWD+, 19" Sport-fälgar, Pearlwhite med vit interiör, EAP + FSD.
Användarvisningsbild
Gadget
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 01 feb 2017 16:01

Re: Problem med ljud/högtalarna i Model 3

Inlägg av Gadget »

Har haft samma sak en gång efter 1 veckas ägande. Även för mig löste det sig genom "omstart". Hände dagen efter uppgradering, men det kan naturligtvis vara en slump.
Eliard
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 26 feb 2015 19:10
Ort: Uppsala

Re: Problem med ljud/högtalarna i Model 3

Inlägg av Eliard »

Tappat bakre ljudet helt nu.. Inget hjälper :cry:
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Problem med ljud/högtalarna i Model 3

Inlägg av wector »

Testat starta om hela bilen? Annars ring Tesla support.
Eliard
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 26 feb 2015 19:10
Ort: Uppsala

Re: Problem med ljud/högtalarna i Model 3

Inlägg av Eliard »

Yes båda typer av reboot . inget har hjälpt
Användarvisningsbild
Grovsnus
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 14 maj 2018 21:59
Ort: Sandviken

Re: Problem med ljud/högtalarna i Model 3

Inlägg av Grovsnus »

Inget ljud i högtalarna bakom säterna! Samt inget mic i bil heller!
Tesla Model P3D röd med vit inredning!
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Bebopin
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 jan 2019 20:20

Re: Problem med ljud/högtalarna i Model 3

Inlägg av Bebopin »

Oj, verkar vara ett vanligt problem.

Det ”problem” jag upplevt är att musiken helt plötsligt fade:ar ner, och efter bara nån sekund eller två så kommer ljudet tillbaka igen. Känns nästan som om att det är bilen som gör det av en anledning men vilken?

Minns inte om jag lyssnat på radio eller Spotify via bilen när detta hänt.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Problem med ljud/högtalarna i Model 3

Inlägg av bjelkeman »

Bebopin skrev:
Oj, verkar vara ett vanligt problem.

Det ”problem” jag upplevt är att musiken helt plötsligt fade:ar ner, och efter bara nån sekund eller två så kommer ljudet tillbaka igen. Känns nästan som om att det är bilen som gör det av en anledning men vilken?

Minns inte om jag lyssnat på radio eller Spotify via bilen när detta hänt.
Hade samma, men efter omstart så blev det bra. Sen uppgraderades jag till 2019.8.3 och problemet har inte kommit tillbaka (kanske en slump).
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Max79
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 26 sep 2016 11:42

Re: Problem med ljud/högtalarna i Model 3

Inlägg av Max79 »

Och jag har faktiskt inte upplevt mitt ursprungliga problem sedan jag fick uppdateringen 2019.8.3
Kör Model 3 LR AWD+, 19" Sport-fälgar, Pearlwhite med vit interiör, EAP + FSD.
Eliard
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 26 feb 2015 19:10
Ort: Uppsala

Re: Problem med ljud/högtalarna i Model 3

Inlägg av Eliard »

Max79 skrev:
Och jag har faktiskt inte upplevt mitt ursprungliga problem sedan jag fick uppdateringen 2019.8.3
Jag fick totalt haveri kort efter denna update
Användarvisningsbild
PamNym
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 24 sep 2018 13:46

Re: Problem med ljud/högtalarna i Model 3

Inlägg av PamNym »

Model 3. Har precis fått ett klickande ljud ihop med att det att ljudet fungerar/fungerar inte varannan sekund. Men bara på de bakre högtalarna. Har testat omstart utan framgång. Någon som haft liknande problem?
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Problem med ljud/högtalarna i Model 3

Inlägg av Monark1954 »

themax skrev:
Jag har inte ens fått Spotify att fungera med eget konto så buggigheten med Spotify tycks gå i arv bland Teslas modeller... :?
Jag kör på eget Spotify konto i bilen, men även Teslas fungerade innan jag bytte till mitt Spotify.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Problem med ljud/högtalarna i Model 3

Inlägg av Tars »

PamNym skrev:
Model 3. Har precis fått ett klickande ljud ihop med att det att ljudet fungerar/fungerar inte varannan sekund. Men bara på de bakre högtalarna. Har testat omstart utan framgång. Någon som haft liknande problem?
Jag hade det och det försvann i samband med en uppdatering.
Prova att fixa en wi-fi anslutning till bilen för att uppdatera snabbare och hoppas att det löser sig.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Problem med ljud/högtalarna i Model 3

Inlägg av perre »

Och för mig blev det tvärtom igår. Plötsligt utan förvarning åkte volymen upp till max. Skrämde skiten ur både mig och grabben. Trodde att jag kommit åt volymkontrollen av misstag när jag backade in på parkering.
Men sen hände det fyra fem gånger till på vägen hem och till slut höll jag inne bägge styrhjulen i trettio sekunder för en omstart. Därefter gick det bra och får väl hoppas det inte återkommer.
2019.12.1.2

Nån annan som upplevt nåt liknande?
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Problem med ljud/högtalarna i Model 3

Inlägg av Crappy »

Monark1954 skrev:
themax skrev:
Jag har inte ens fått Spotify att fungera med eget konto så buggigheten med Spotify tycks gå i arv bland Teslas modeller... :?
Jag kör på eget Spotify konto i bilen, men även Teslas fungerade innan jag bytte till mitt Spotify.
Mitt funkade kanon tills i fredags, nu är det helt kass. En låt sedan lägger det av
Skriv svar