Hur ställer man egentligen in farthållaren?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Perry
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 09 okt 2014 15:20
Ort: Helsingborg

Hur ställer man egentligen in farthållaren?

Inlägg av Perry »

Jag har haft min Model 3 i några dagar nu och jag är fortfarande ganska förbryllad över hur farthållaren egentligen fungerar. När man trycker ner spaken så sätts hastigheten till den aktuella hastighetsbegränsningen eller ens nuvarande hastighet om man kör fortare än så. Det innebär att om man kör långsammare än hastighetsbegränsningen så börjar bilen istället accelerera innan man frenetiskt hinner skruva på skrollhjulet.

På Model S/X så kan man ju bara dra spaken nedåt eller uppåt för att sätta ens nuvarande hastighet, finns det någon liknande funktion på Model 3?

Sedan förstår jag inte hur man uppdaterar hastigheten till den nuvarande hastighetsbegränsningen. Åter igen på Model S/X så kan man hålla inne spaken för att automatiskt ändra hastigheten till hastighetsbegränsningen när man kör förbi skylten. Hur gör man detta på Model 3 utan att stänga av och sätta igång farthållaren igen?

Manualen verkar vara synnerligen spartansk angående detta.
Senast redigerad av Perry, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
cesar
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 12 jul 2017 13:01
Ort: Växjö

Re: Hur ställer man egentligen in farthållaren?

Inlägg av cesar »

Jag TROR att en inställning är till för detta under menyn autopilot.
Där kan man ställa hur många kilometer under eller över en (icke) given fart man vill ha, antar att det är denna inställning, ska testa ikväll!
"N/A" | Tesla Model Y LR AWD | Vit (svart) | 2021-
"Racer" | Tesla Model 3 LR AWD | Svart (svart) | FSD |2019-2021
4900
Inlägg: 32
Blev medlem: 04 jan 2019 17:45

Re: Hur ställer man egentligen in farthållaren?

Inlägg av 4900 »

Gällande att uppdatera till nuvarande hastighet tror jag att man trycker på hastighetsskylten som visas på skärmen.
Användarvisningsbild
Sascha
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 feb 2019 19:43

Re: Hur ställer man egentligen in farthållaren?

Inlägg av Sascha »

Undrar varför det inte sker automatiskt. Har för mig att nedåt så sker en anpassning, men varför inte uppåt?
Användarvisningsbild
Perry
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 09 okt 2014 15:20
Ort: Helsingborg

Re: Hur ställer man egentligen in farthållaren?

Inlägg av Perry »

cesar skrev:
Jag TROR att en inställning är till för detta under menyn autopilot.
Där kan man ställa hur många kilometer under eller över en (icke) given fart man vill ha, antar att det är denna inställning, ska testa ikväll!
Vad jag menade är under färd så vill man sätta hastigheten till den aktuella hastigheten, inte ändra marginalerna. Men ja, det finns en inställning för det (vilket också är praktiskt ifall man vill köra över hastighetsbegränsningen med Auto Steer igång, för övrigt).
4900 skrev:
Gällande att uppdatera till nuvarande hastighet tror jag att man trycker på hastighetsskylten som visas på skärmen.
Ja, jag upptäckte precis att man kunde göra det, men det är ju verkligen allt annat än praktiskt. Finns det verkligen inget sätt att ställa in det med spaken? Det låter som en väldigt konstig begränsning (framförallt eftersom att hålla spaken neråt likt Model S i nuläget inte gör något alls).
Sandenskog
Inlägg: 7
Blev medlem: 09 feb 2019 08:08

Re: Hur ställer man egentligen in farthållaren?

Inlägg av Sandenskog »

Perry skrev:
cesar skrev:
Jag TROR att en inställning är till för detta under menyn autopilot.
Där kan man ställa hur många kilometer under eller över en (icke) given fart man vill ha, antar att det är denna inställning, ska testa ikväll!
Vad jag menade är under färd så vill man sätta hastigheten till den aktuella hastigheten, inte ändra marginalerna. Men ja, det finns en inställning för det (vilket också är praktiskt ifall man vill köra över hastighetsbegränsningen med Auto Steer igång, för övrigt).
4900 skrev:
Gällande att uppdatera till nuvarande hastighet tror jag att man trycker på hastighetsskylten som visas på skärmen.
Ja, jag upptäckte precis att man kunde göra det, men det är ju verkligen allt annat än praktiskt. Finns det verkligen inget sätt att ställa in det med spaken? Det låter som en väldigt konstig begränsning (framförallt eftersom att hålla spaken neråt likt Model S i nuläget inte gör något alls).
Ska man inte använda högra snurrgrejen på ratten?
Upp/ner = hastighet.
Vänster/höger = avstånd till bilen framför.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Skriv svar