jeppe_sthlm skrev:Lämnade idag in min bil för lite garantifix och fick en 85D som lånebil. Jag har inte kört speciellt många andra Teslor än min egen, så jag tänkte komma med lite reflektioner. Min P85+ är från 2014-10 och 85D:n är från 2015-06.
Spontant så kändes lånebilen rejält mycket tystare på motorväg. Kan iofs bero en del på däcken - kollade inte så noga, men jag tror att det satt Nokian R2 på den. Min har rätt slitna Hankook Winter icept evo2. Den kändes också rätt mycket mjukare än min, som har sportchassie. Helt enkelt bekvämare på motorväg.
Å andra sidan kändes den betydligt mer båt än min att svänga. Märkte det vid redan i krypfart vid första chikanen utanför Service Centret i Upplands Väsby.
4-hjulsdriften gör verkligen under för greppet. Min släpper 8 gånger av 10 när man ger fullt från stillastående eller i låg hastighet. Lånebilen sitter som klistrad.
Kände nog inte riktigt att det fanns samma kick i lånebilen när man tjongar högerfoten i mattan. Greppet gör ju dock att det går hiskeligt fort ändå, men mjukare är det nog allt.
Skulle jag byta? Njae - det tror jag inte. Trots att jag ogillar buller

Har spenderat totalt 50000km i P85+ (veteran och AP1) och cirka 40000km i 70D, 75D, 85D, 90D, P100D.
Performance plus paketet gör S till en förbannat styv och trevlig bil att köra någorlunda inspirerat med i kurviga vägar, jämfört med alla TMS jag någonsin kört. Avsaknaden av motor fram och 260kg lättare gör också styrresponsen fantastisk (ett tips om du gillar styrrespons är att köpa arachnidhjul som är smidda och väger betydligt mindre än turbin och något lättare än slipstream, det gör susen för en redan kul bil)
När det gäller ljudnivå håller AP1 producerade bilar högre standard vad gäller ljudnivå, min första Tesla en P85+ från 2013 var i mitt tycke riktigt dåligt isolerad och tråkig utan TACC samt AP1 och alla andra bekvämligheter AP1 för med sig. Gällande ljudisolering är det samma isolering på en P85+ från september 2014 som en P85D från januari 2015.
När du i tillägg har bekvämligheterna som AP1 bilar är steget över till en D bil för mig enbart om man är ute efter det grymma väggreppet vintertid en D har. Sommartid släpper inte min P85+ med 265or bak och klarar 0-100 på 4.1s blankt med racelogic. Så jag misstänker att du kör med dåliga och bråkiga vinterdäck samt halvkassa eller 245or bak på 19-21".
Vad gäller förvaring tror jag inte jag skulle klara mig utan vår stora frunk heller, jag får in en hel emmaljunga NXT90 vagn med ligg och sittdel till bägge kidzen.
Din P85+ med AP1 är en av cirka 130st i världen (man har på 4år och 6mån spårat 112st inkl våra två)