Superchargers

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Superchargers

Inlägg av TiborBlomhall »

Om Löddeköpinge stämmer är det en av de 3 extraplatserna som avslöjades vid invigningen av Täby C. Den är inte med bland de 11 idag markerade på Tesla Motors karta.

Jag misstänker Tesla Motors vill inte råka ut för norrmän som blir stående med sin Tesla i tunneln mot Danmark.
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

Delta skrev:
Top12 skrev:
Verkar som bygglovet för Löddeköpinge är klart för SC. Men inte vid MAX utan bakom Dahls hotel som ligger vid SHELL macken samt Subway och BurgerKing på samma parkering och lite längre bort hela Centersyd köpcenter. Perfekt avstånd till Falkenberg.
Läste om Löddeköpinge tidigare och det verkade mest logiskt men sen blev det tyst om den platsen. Nu verkar den vara på G ändå och perfekt placerad om man skall vidare ut i Europa eller bara köra upp till Göteborg eller Uddevalla området.
Låter för bra för att vara sant!!
Det är sant :)
http://tesla.sondell.biz/?p=958
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Har du övertygat dig själv av indicierna, eller har du fått det bekräftat på något vis?
Användarvisningsbild
Top12
Teslaägare

Inlägg av Top12 »

TiborBlomhall skrev:
Har du övertygat dig själv av indicierna, eller har du fått det bekräftat på något vis?
Det är bara en gissning för det finns ett nytt bygglov på laddare där. Det kan vara en ChadeMo eller något annat.
Men det troliga är ändå SC då det är samma företag som installerar dom andra SC i Sverige.

Vi håller tummarna !
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

Top12 skrev:
TiborBlomhall skrev:
Det är bara en gissning för det finns ett nytt bygglov på laddare där. Det kan vara en ChadeMo eller något annat.
Men det troliga är ändå SC då det är samma företag som installerar dom andra SC i Sverige.

Vi håller tummarna !
Jag har ju bygglovet i min hand och det är Tesla. Var bara igår jag fortfarande inte visste. 8 platser i sydväst, hörnet mot rondellen.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

sondell skrev:
Top12 skrev:
TiborBlomhall skrev:

Vi håller tummarna !
Jag har ju bygglovet i min hand och det är Tesla. Var bara igår jag fortfarande inte visste. 8 platser i sydväst, hörnet mot rondellen.
Låter riktigt bra, undra bara hur lång tid det tar innan denna börjar byggas. Om den fortfarande inte finns med på teslas karta så är den nog inte så prioriterad men man kan ju alltid hoppas :)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Tvärtom, jag skulle säga att den är prioriterad, iom att den är del av Oslo-Europa rutten. Tesla Danmarks nästa Superchargerprojekt är ju i Köge också längs den rutten, så arbetet i Löddeköpinge kommer nog igång så snart Kalmar och Arboga är färdiga.

Tesla Motors har dessutom lärt sin läxa och ansöker inte om bygglov förrän det är dags att börja bygga, så inte Niklas får nys om saken alldeles i förväg :lol:
Användarvisningsbild
Top12
Teslaägare

Inlägg av Top12 »

Det var ju en glädjande nyhet för oss i Skåne !
Verkar som tempot är precis så högt som Tesla utlovade.( Jag tvivlade, glättig reklam har man ju hört förut, allt måste ju klaffa och det är sällan det gör, inte minst bygglov. Jag tvivlade även att model S skulle vara lika bra som i reklamen på deras hemsida, för vi köpte den utan att se den live eller provköra. Jag får konstatera att den var BÄTTRE live. Nu ber jag om ursäkt även för detta tvivlande, kommer inte tvivla på Teslas uttalande mer).

Vi hade planerat en roadtrip Europa runt våren 2015, ser ut som vi kan tidigarelägga den med 6 månader om det fortsätter så här...

Tesla we love you.
Användarvisningsbild
Dan
Teslaägare

Inlägg av Dan »

En Supercharger i Löddeköpinge är en av de bästa nyheterna jag hört på länge då det är på vägen till (och från jobbet) för min del så det lär inte bli många kronor som kommer att läggas på att ladda bilen i framtiden :D
Användarvisningsbild
Marten
Teslaägare

Inlägg av Marten »

Top12 skrev:
Det var ju en glädjande nyhet för oss i Skåne !
Verkar som tempot är precis så högt som Tesla utlovade.( Jag tvivlade, glättig reklam har man ju hört förut, allt måste ju klaffa och det är sällan det gör, inte minst bygglov. Jag tvivlade även att model S skulle vara lika bra som i reklamen på deras hemsida, för vi köpte den utan att se den live eller provköra. Jag får konstatera att den var BÄTTRE live. Nu ber jag om ursäkt även för detta tvivlande, kommer inte tvivla på Teslas uttalande mer).

Vi hade planerat en roadtrip Europa runt våren 2015, ser ut som vi kan tidigarelägga den med 6 månader om det fortsätter så här...

Tesla we love you.
Hej Top12,

Verkar dom du/ni bor i Skåne? Hur många Tesla finns det i Skåne? Jag har sett 2st under våren. Min kommer i aug/sept. :-)
Få rabatt på din Tesla: http://---
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
vigge50

Inlägg av vigge50 »

TiborBlomhall skrev:
Tvärtom, jag skulle säga att den är prioriterad, iom att den är del av Oslo-Europa rutten. Tesla Danmarks nästa Superchargerprojekt är ju i Köge också längs den rutten, så arbetet i Löddeköpinge kommer nog igång så snart Kalmar och Arboga är färdiga.

Tesla Motors har dessutom lärt sin läxa och ansöker inte om bygglov förrän det är dags att börja bygga, så inte Niklas får nys om saken alldeles i förväg :lol:
I och för sig, jag tänkte att dem skulle ta den i Köpenhamn först kanske och sen skulle den i Löddeköpinge komma senare då dey finns betydligt fler Tesla i Danmark så borde det vara prioriterat
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Dan skrev:
En Supercharger i Löddeköpinge är en av de bästa nyheterna jag hört på länge då det är på vägen till (och från jobbet) för min del så det lär inte bli många kronor som kommer att läggas på att ladda bilen i framtiden :D
Om det är så så hoppas jag du då lämnar din plats åt eventuella långresenärer om de dyker upp och det är fullt.
Att vara på långresa och verkligen behöva ladda och upptäcka att en SC är full av de som snålladdar för att de kan låter lagom skoj.

Sen mår väl inte batteriet alltför bra att superladdas hela tiden, eller?
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Dan
Teslaägare

Inlägg av Dan »

matbl skrev:
Dan skrev:
Om det är så så hoppas jag du då lämnar din plats åt eventuella långresenärer om de dyker upp och det är fullt.
Att vara på långresa och verkligen behöva ladda och upptäcka att en SC är full av de som snålladdar för att de kan låter lagom skoj.

Kommer ju inte att stå där och snålladda varje dag och givetvis släpper jag fram eventuella långväga besökare, vi Skåningar är ju alltid gästvänliga :)

Vad jag har förstått så ska dock inte batterierna påverkas oavsett hur ofta man laddar men det är kanske inget som ännu bevisats utan mer en teori.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Tror inte vi andra behöver oroa oss för det. Laddar man på väg till och från jobbet behövs det nog inte laddas varje dag och förmodligen inte på samma tider som vi långresenärer behöver ladda.

Ang prioritering före Supercharger i Köpenhamn, så tror jag inte att det är Svenskar Tesla Norden tänker på, när de sätter Superchargern i Löddeköping, utan Norrmännen. Den närmaste Superchargern från bron är väl Middelfart och det avståndet är runt 20 mil, rätta mig om jag har fel. Sträckan Falkenberg- Middelfart skulle bli lite osäker för norrmännen (och svenskar) ca 38 mil.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Inbjuden att deltaga i öppningen av de första två svenska Superchargers. Båda 8 juli. Karlstad först kl 11.30 och Arboga 14.45. Tyvärr har vi inte fått vår Tesla tills dess, men jag kanske tar MCn. :D
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

börjar arta sig...

Uppsala (Stockholm)-Arboga-Trollhättan-Falkenberg-Löddeköping-Middlefart...

Hade varit smutt med en SC runt Skara men lär nog inte hända short term.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

TiborBlomhall skrev:

Hehe. Nä det verkar som de bygger ganska omgående efter att de fått bygglov. Så fort de varit i kontakt med offentliga instanser så kan man ju alltid åberopa offentlighetsprincipen. Så de bör hålla tiden från att kommunen blir inblandad till de bygger relativt kort om de ska vara så hemlighetsfulla som de verkar vilja vara.
Användarvisningsbild
Top12
Teslaägare

Inlägg av Top12 »

matbl skrev:
Dan skrev:

Läste att i USA är snittet per Tesla 14 minuter per månad på SC och finns det 8 platser så lär det dröja innan alla platser är tagna i Lödde. Min erfarenhet är att man inte kör ner laddningen mer än i nödfall. Hellre ett stopp för mycket än ett för lite så även KÖGE kommer få besök på vägen ner. Det betyder att dom flesta står väl en typ 15 minuter. Så även om det skulle vara två som delar laddning en stund så blir det väl max 30 minuter och även om man skall vidare asap för sin långresa så gör det gott med en bensträckare och lite frisk luft. Tror ingen pallar köra 5 mil bara för att "snålladda" utan mer om det är längs vägen och för att det går så fort.
Däremot kommer nog Dahls Hotel och restaurangerna där omkring få en hel del nya kunder, då det blir en så viktig knutpunkt från och till EU.
Hur som helst det skall bli kul att testa ladda på SC för längre resor samma dag.
Bigphille

Inlägg av Bigphille »

Det händer grejer bakom Dahls Hotel i lödde. Ser ut som de har börjat bygga redan. :-)

Bild
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

Bigphille skrev:
Det händer grejer bakom Dahls Hotel i lödde. Ser ut som de har börjat bygga redan. :-)

Bild
Tack för bild. Ja bygglovet fick de i fredags så det var på tiden :). Det skal vara 5 platser på den bortre raden (längst från kameran) och 3 på raden närmast kameran. Det kan väl stämma med hur de sågat asfalten iaf.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Vad är det för massa släp? Lånesläp? Hoppasiingen får för sig att lämna tillbaka dem på Supercharger platsen... :roll:
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

Förresten. Denna bild, är det från längst sydväst i området, ned mot den första rondellen man kommer till när man kommer från motorvägen? Där ska det vara enigt planritningen.
Bigphille

Inlägg av Bigphille »

Bilden är tagen i nordvästlig riktning inne på området bakom Dahls Hotel. I rondellen man kommer till om man kör av motorvägen söder ifrån.
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

Bigphille skrev:
Bilden är tagen i nordvästlig riktning inne på området bakom Dahls Hotel. I rondellen man kommer till om man kör av motorvägen söder ifrån.

Den rondellen menade jag ja. Då är det nog rätt detta. Då är de igång redan :).
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare

Inlägg av hanty »

Spännande, nu fattas det bara en SC i nordtyskland, sedan kommer vi nordbor ner till alperna. :D
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Skriv svar