Hemmaladdning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
htt
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 mar 2016 10:46

Hemmaladdning

Inlägg av htt »

Hej
Haft min 3:a et tag nu och känner att jag skulle behöva snabbare laddning än de 3,7 kw jag har idag. Ser främst tre alternativ:

1 Uppgradera befintlig Keba box med 3 fas och Jordfelsbrytare B. Boxen ska tydligen klara 3 fas om jag läser instruktionsboken rätt.

2 Köpa en Tesla wallbox och installera jordfelsbrytare B

3 Köpa en Charge-Amps Halo Typ 2 där det väl inte ska behövas någon jordfelsbrytare typ B

Vad tycker ni vad är mest framtidssäkert och mest ekonomiskt? Har pratat med en elektriker som inte alls var sugen på att installera jordfelsbrytare B och dra 3 fas till Keba boxen. Hävdade tex att de billigare jordfelsbrytarna typ B inte var något att ha utan det behövdes någon som kostade minst 8 000 kr.
Användarvisningsbild
Addex86
Teslaägare
Inlägg: 113
Blev medlem: 28 nov 2017 21:59
Ort: Tyresö

Re: Hemmaladdning

Inlägg av Addex86 »

Då skulle jag kanske behålla den befintliga som gästladdning eller laddning för en framtida andra bil typ plug-in hybrid eller elbil
och låta installera en laddbox med 3-fas och inbyggd jordfelsbrytare.
Model S 75D Midnight Silver -18 -Såld
Beställt Model Y LR Blå 20"
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: Hemmaladdning

Inlägg av clecab »

Kolla in Zappi-V2 trefas 22kW. Den har med en extra grej dynamisk lastfördelning. Dvs flera boxar kan dela på samma inkoppling även hus mm. Bra om man inte vill blåsa säkringar hela tiden.
Får mätvärden mm via app. Har inbyggd B skydd.
Kommer innan sommaren.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Hemmaladdning

Inlägg av kler »

htt skrev:
Hej
Haft min 3:a et tag nu och känner att jag skulle behöva snabbare laddning än de 3,7 kw jag har idag. Ser främst tre alternativ:

1 Uppgradera befintlig Keba box med 3 fas och Jordfelsbrytare B. Boxen ska tydligen klara 3 fas om jag läser instruktionsboken rätt.

2 Köpa en Tesla wallbox och installera jordfelsbrytare B

3 Köpa en Charge-Amps Halo Typ 2 där det väl inte ska behövas någon jordfelsbrytare typ B

Vad tycker ni vad är mest framtidssäkert och mest ekonomiskt? Har pratat med en elektriker som inte alls var sugen på att installera jordfelsbrytare B och dra 3 fas till Keba boxen. Hävdade tex att de billigare jordfelsbrytarna typ B inte var något att ha utan det behövdes någon som kostade minst 8 000 kr.
Om det han säger stämmer så är vi ganska många som sitter med billigare jordfelsbrytarna typ B som inte är något att ha. Han kan ju har rätt, men om jag vore du skulle jag skaffa en second opinion.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Hemmaladdning

Inlägg av Teslaspolen »

Om du redan har en laddbox som klarar trefas så ser jag inte anledningen att byta ut den. Uppgradera installationen helt enkelt!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7263
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hemmaladdning

Inlägg av fth »

kler skrev:
htt skrev:
Hävdade tex att de billigare jordfelsbrytarna typ B inte var något att ha utan det behövdes någon som kostade minst 8 000 kr.
Om det han säger stämmer så är vi ganska många som sitter med billigare jordfelsbrytarna typ B som inte är något att ha. Han kan ju har rätt, men om jag vore du skulle jag skaffa en second opinion.
Håller med, jag gissar att han inte gillar billiga jfb eftersom han inte kan tjäna några tusenlappar extra på sin elektrikerrabatt på den.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Hemmaladdning

Inlägg av MrStarhouse »

fth skrev:
kler skrev:
htt skrev:
Hävdade tex att de billigare jordfelsbrytarna typ B inte var något att ha utan det behövdes någon som kostade minst 8 000 kr.
Om det han säger stämmer så är vi ganska många som sitter med billigare jordfelsbrytarna typ B som inte är något att ha. Han kan ju har rätt, men om jag vore du skulle jag skaffa en second opinion.
Håller med, jag gissar att han inte gillar billiga jfb eftersom han inte kan tjäna några tusenlappar extra på sin elektrikerrabatt på den.

/fth
Klart att elektrikerna vill sälja dyra saker, dom köper ju inte för det priset. :)

Jag köpte en:

https://www.energibutiken.se/sv/jordfel ... typ-b.html

Och min elektriker, vilken jag också känner genom jobbet såg inget fel i den.

Funkar fin fint tillsammans med en Tesla WC
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Skriv svar