Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
Får byta eGolfen mot en Kona electric.
Jag var ju initialt inne på att byta Teslan mot en Kona eller en e-Niro med drag. Ekonomiskt sett helt klart ett klokare val. Men det förslaget ratades pga märkesfobi eller nåt. Och Audin är "finare" och har större bagage, vilket gjorde att jag fick ge mig.
Foluke skrev:
Eller hon kör eTron och du eGolfen' :D
Troligen blir det så, ja. Jag föreslog precis detta igår. Helt okej för mig. Bättre än att byta tillbaka till fossilt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

Stor och litenBild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Här står den. Äntligen. Bara lite plast som ska ryckas bort först. Och så den lilla detaljen att de "glömde" skruva dit en dragkrok i fabriken. Men det visste jag redan. Det får de fixa här i verkstaden.
IMG_20190402_124648.jpg
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mati skrev:
Här står den. Äntligen. Bara lite plast som ska ryckas bort först. Och så den lilla detaljen att de "glömde" skruva dit en dragkrok i fabriken. Men det visste jag redan. Det får de fixa här i verkstaden.
IMG_20190402_124648.jpg
Grattis mati. Det är säkert en grym bil.
Kunde du inte hålla dig utan var tvungen att börja rycka bort plasten? :lol:

Hoppas att AUDI är lite snabbare med att montera dragkroken än Tesla varit med alla de Model X som felaktigt levererades utan. Långsammare kan de ju knappast bli. ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

mati skrev:
IMG_20190402_124648.jpg
Grattis Mati!
Kolla också att bilen är typad för drag så de inte glömt bort det. :-)
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Snotling
Teslaägare

Inlägg av Snotling »

Mati, då blir du nog inte först med e-tron i Lidköping?
Jag pratade med en som skulle få leverans i morgon.
P85DL 2015
P3 2019
BMW i4 M50 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Snotling skrev:
Mati, då blir du nog inte först med e-tron i Lidköping?
Jag pratade med en som skulle få leverans i morgon.
Stämmer, det blev inte som det såg ut för en månad sedan. Det är en kund som redan har fått sin bil. Den andra som du pratar om kom en dag före min, och den står just nu i verkstan och rekondas. Jag tittade på den precis. :-)
Själv valde jag att få leverans nästa vecka, jag hinner inte tidigare. Det spelar ju ingen som helst roll om min bil är först eller inte. Jag är glad att den är här med tanke på att den egentligen var tänkt att komma runt juni/juli.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Klintan skrev:
mati skrev:
IMG_20190402_124648.jpg
Grattis Mati!
Ja, det är den. Anledningen till att den kom utan drag är att krokarna enligt Audi var restnoterade. Lite konstigt dock med tanke på att en del bilar kom med drag, andra utan. Det första jag gjorde var att jag slängde mig under bilen för att kolla. Och visst satt det inget drag där. Men den är förberedd med alla kablar och så. Jag antar att det är bara att skruva dit kroken sen. Mitt släp är fortfarande isärplockat och funkar inte efter tre års stillestånd. Så sett är det ingen jättepanik att få kroken på plats. Jag har inget att kroka på i alla fall.
Användarvisningsbild
Snotling
Teslaägare

Inlägg av Snotling »

Mati, antog att du hade full koll på detta :D .
Blev lovad provkörning av honom också...
P85DL 2015
P3 2019
BMW i4 M50 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Snotling skrev:
Mati, antog att du hade full koll på detta :D .
Blev lovad provkörning av honom också...
Det var ju rätt färg i alla fall. Nästan alla har valt samma färg här i Lisch. Min granne har också valt samma färg. Till och med demobilarna är likadana. :lol:
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

mati skrev:
Klintan skrev:
mati skrev:
IMG_20190402_124648.jpg
Grattis Mati!
Ja, det är den. Anledningen till att den kom utan drag är att krokarna enligt Audi var restnoterade. Lite konstigt dock med tanke på att en del bilar kom med drag, andra utan. Det första jag gjorde var att jag slängde mig under bilen för att kolla. Och visst satt det inget drag där. Men den är förberedd med alla kablar och så. Jag antar att det är bara att skruva dit kroken sen. Mitt släp är fortfarande isärplockat och funkar inte efter tre års stillestånd. Så sett är det ingen jättepanik att få kroken på plats. Jag har inget att kroka på i alla fall.
Säg till om du vill låna släp, jag har släp men ingen dragkrok...
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Klintan skrev:
mati skrev:
Klintan skrev:
mati skrev:
IMG_20190402_124648.jpg
Grattis Mati!
Säg till om du vill låna släp, jag har släp men ingen dragkrok...
Tack. :-)
Pertan

Inlägg av Pertan »

Jag provkörde Etron i Borlänge idag.
Faktiskt första Audin jag någonsin kört. Jag blev impad av det mesta när man är van att köra Leaf :lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

taliz skrev:
I en Q2 sitter man väl betydligt högre än i en golf? Kanske har med det att göra? Många kvinnor(och män..) gillar det...
Hon tjatar fortfarande om den där förbaskade Q2:an. Den är dessutom till salu till ett hyfsat rabatterat pris. - Den där kan du väl leasa på företaget? Den är såååå fin. Det gör väl inget att den inte går på el?
Äh förlåt what!? Det finns inte på världskartan att jag lägger ett enda öre på en fossilbil. Blotta tanken att ens överväga detta är en grov förolämpning. Varför i h*e skulle vi byta en felfri, 1 år gammal, nästintill fullutrustad e-Golf som vi är jättenöjda med (trodde jag) mot en basutrustad bensinbil? Jag fattar inte vad som har hänt. Kvinnlig logik? Hjälp!
Muhlegg
elbilist

Inlägg av Muhlegg »

mati skrev:
taliz skrev:
I en Q2 sitter man väl betydligt högre än i en golf? Kanske har med det att göra? Många kvinnor(och män..) gillar det...
Hon tjatar fortfarande om den där förbaskade Q2:an. Den är dessutom till salu till ett hyfsat rabatterat pris. - Den där kan du väl leasa på företaget? Den är såååå fin. Det gör väl inget att den inte går på el?
Äh förlåt what!? Det finns inte på världskartan att jag lägger ett enda öre på en fossilbil. Blotta tanken att ens överväga detta är en grov förolämpning. Varför i h*e skulle vi byta en felfri, 1 år gammal, nästintill fullutrustad e-Golf som vi är jättenöjda med (trodde jag) mot en basutrustad bensinbil? Jag fattar inte vad som har hänt. Kvinnlig logik? Hjälp!
Q4 etron kommer ju, kan hon kanske vänta in den? Bara två år kvar eller så...
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare

Inlägg av Mr S »

Eller så importerar ni en Q2 e tron från Kina när den släpps där.

https://feber.se/tag/Audi+Q2+L+e-tron
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Muhlegg skrev:
Q4 etron kommer ju, kan hon kanske vänta in den? Bara två år kvar eller så...
Det är precis det jag försöker argumentera med. Och då går dessutom leasingen för e-Golfen ut. Men Q4:an är ju inte så "billig" som nuvarande Q2. Hon menar på att man inte kan få en billigare Audi än denna, och det är kanske sant. Men jag skiter fullständigt i om jag sitter i en Audi eller i en Dacia, så länge den är eldriven. Samtidigt skulle jag inte vilja ha en fossildriven Rolls Royce även om den kostade 0 kronor. Men det är jag det.
Jag har slitit hårt för att kunna ha råd med två elbilar, investerat mycket pengar i en stor solcellsanläggning som täcker hela vår årsförbrukning, bytt ut alla bensinprylar mot batteridrivna diton, lobbat för elbilar vart jag än går, osv.
Och nu ska man alltså kasta bort allting med en axelryckning? Ibland förstår jag mig verkligen inte på det andra könet. Det börjar bli jobbigt det här. Jag hoppas fortfarande att det är en övergående mental obalans eller nåt.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Man riskerar att hamna i det sexistiska träsket om man ger sig in i den här diskussionen, men jag tar risken.

Det handlar om att resonera och följa logik kontra att vara känslomässig. Jag har ofta noterat detta hos mig närstående kvinnor. Alltså, jag personligen är generellt mer rationell och logisk i mitt resonemang än de kvinnor jag har haft i min närhet. Fast å andra sidan upplever jag många Teslaälskare på det här forumet som väldigt irrationella och känslostyrda, och i princip alla är män... ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Ja, jag håller med. Men det här handlar om ett övergipande mål som vi alla vet. Det är inte bara en trevligare körupplevelse, även om jag naturligtvis också tycker att en elbil är körmässigt fullständigt överlägsen en ice-bil. Men vi måste komma bort från fossilberoendet. Det är mycket viktigare än att en bil har tilltalande former eller rätt märkesemblem på huven.
Sen är som du säger alla beslut kanske inte alltid helt genomtänkta även bland oss här på forumet. Men att vilja impulsköpa en utdaterad fossilbil som ingen annan vill ha är nog inte det man skulle förvänta sig av någon som har kört elbil i flera år.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Ja, så är det. Jag förstår verkligen inte din sambo. Min fru är fortfarande motståndare till att själv köra elbil. Hon är rädd för allt som blir annorlunda med en elbil. Det som jag tycker är så enkelt med att ha en elbil skrämmer henne. I mina ögon är det ett irrationellt resonemang hon för. Hon är definitivt inte sån att hon är motståndare till elbilar som sådant, men hon förstorar de delar som är lite besvärligare med elbilar till enorma proportioner. Men din sambo som redan kör elbil, jag håller med om att det är helt obegripligt att hon vill gå tillbaka till fossilbil.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

För mig känns det ganska relevant i sammanhanget att ni ägt en elbil som ni båda avskydde om jag förstått det rätt. Du har tidigare skrivit att du ofta hade ont i magen pga ägandet av Teslan Mati. Med den upplevelsen i bagaget så tycker jag inte det känns så förvånande att din fru inte (längre?) tycker en elbil är det självklara valet.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Legato skrev:
För mig känns det ganska relevant i sammanhanget att ni ägt en elbil som ni båda avskydde om jag förstått det rätt. Du har tidigare skrivit att du ofta hade ont i magen pga ägandet av Teslan Mati. Med den upplevelsen i bagaget så tycker jag inte det känns så förvånande att din fru inte (längre?) tycker en elbil är det självklara valet.
Fast vi har ju haft e-Golfen i ganska exakt ett år nu, och vi har båda tyckt jättemycket om den. Det var aldrig tal om att den skulle bytas bort eller att den skulle vara dålig på något sätt. Tvärtom. Det handlar i hennes fall inte om att hon inte vill ha en elbil. Det är snarare så att det inte spelar någon roll för henne vilken drivlina bilen har. Det är i det här fallet bara så att hon plötsligt har fastat för Audi och att hon anser att den är bättre/finare/exklusivare än en VW. Helt irrationellt. Jag tror i alla fall att det är anledningen. Hon verkar inte heller bry sig om att hennes Golf har all utrustning man kan tänka sig medan den där Audin inte ens har en backkamera. Teslan körde hon för den delen nästan aldrig. Hon brydde sig inte om den alls mer än att hon nog tyckte att det var häftigt att vi hade en Tesla. Men om den hade gått på diesel eller koskit hade det inte spelat någon som helst roll för henne. Jag har många gånger påpekat att Tesla är naturligtvis bara ett intressant märke just eftersom de bygger elbilar. En dieseldriven Model S hade man ju inte velat ha. Men det argumentet förstod hon aldrig.
Det är okej för mig att alla inte har samma elbilsintresse som jag har. Det som däremot stör mig så in i norden är att hon inte verkar bry sig eller vilja förstå att jag känner mig förolämpad när hon plötsligt vill ha en bil som hon vet att jag kommer hata som pesten. Också med tanke på hur mycket jag har jobbat för att äntligen kunna byta bort sista bensinbilen mot e-Golfen.
Jag är lite frustrerad just nu.... :(
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Hon kanske inte vill säga det till dig, eftersom hon vet hur mkt du avskyr avgasbilar.... kanske hon tycker det är jobbigt med elbil helt enkelt? Att kvinnor säger en sak betyder ju inte nödvändigtvis att dom menar det...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

mati skrev:
Legato skrev:
Fast vi har ju haft e-Golfen i ganska exakt ett år nu, och vi har båda tyckt jättemycket om den. Det var aldrig tal om att den skulle bytas bort eller att den skulle vara dålig på något sätt. Tvärtom. Det handlar i hennes fall inte om att hon inte vill ha en elbil. Det är snarare så att det inte spelar någon roll för henne vilken drivlina bilen har. Det är i det här fallet bara så att hon plötsligt har fastat för Audi och att hon anser att den är bättre/finare/exklusivare än en VW. Helt irrationellt. Jag tror i alla fall att det är anledningen. Hon verkar inte heller bry sig om att hennes Golf har all utrustning man kan tänka sig medan den där Audin inte ens har en backkamera. Teslan körde hon för den delen nästan aldrig. Hon brydde sig inte om den alls mer än att hon nog tyckte att det var häftigt att vi hade en Tesla. Men om den hade gått på diesel eller koskit hade det inte spelat någon som helst roll för henne. Jag har många gånger påpekat att Tesla är naturligtvis bara ett intressant märke just eftersom de bygger elbilar. En dieseldriven Model S hade man ju inte velat ha. Men det argumentet förstod hon aldrig.
Det är okej för mig att alla inte har samma elbilsintresse som jag har. Det som däremot stör mig så in i norden är att hon inte verkar bry sig eller vilja förstå att jag känner mig förolämpad när hon plötsligt vill ha en bil som hon vet att jag kommer hata som pesten. Också med tanke på hur mycket jag har jobbat för att äntligen kunna byta bort sista bensinbilen mot e-Golfen.
Jag är lite frustrerad just nu.... :(
Det kunde vara värre. Jag såg en dokumäntär, Flat earth society. En österikisk kvinna blev lämnad av sin familj för att hon envisades med att tro att jorden var platt! ETron löser nog problemet i Götene.:D
Model S P85D,
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

Ryck på axlarna och lägg energin på något roligare istället. Det är ju hon som ska köra bilen. Jag brukar säga att man måste vara entusiast för att köra elbil idag. Om tio år måste man istället vara entusiast för att köra bensinbil. Nästa gång hon byter bil finns det ännu bättre elbilar.
Skriv svar