Toning av rutor på Model 3
Moderator: Redaktion
Är det någon som är påläst gällande om rutorna på Model 3 är tonade eller ej? Taket är definitivt tonat, men när jag googlar lite så verkar det vara olika bud. Vissa säger att sidorutorna bak samt bakrutan är lite tonade (80-90%), andra säger att de är helt otonade.
På S är det (mig veterligen) ingen toning alls. X är ju tonad från fabrik (50%?).
På S är det (mig veterligen) ingen toning alls. X är ju tonad från fabrik (50%?).
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Intrycket av att ha sett demobilarna är att allt utom taket är otonat/tunn toning som är ok på främre 3 rutorna.
Re: Toning av rutor på Model 3
Vad jag läst i andra forum så är det bara taket som är tonat.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Ser inte tonat ut. (eller alla rutor på moderna bilar är ju aningen tonade men ingen skillnad på fram och bakruta iaf.)

Bakre sidorutan ser definitivt "otonad" ut, men bakrutan vet i tusan... På den här bilden ser det ut som bakrutan "gradvis" blir mindre tonad tycker jag.Verdi skrev:Ser inte tonat ut. (eller alla rutor på moderna bilar är ju aningen tonade men ingen skillnad på fram och bakruta iaf.)
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
De främre 3 rutorna tror jag definitivt är otonade. Det det rådde tveksamhet om var bakrutan samt bakre sidorutor. På Verdis bild tycker jag det ser ut som bakre sidorutor är otonade medan bakrutan är svagt tonad. Det jag läst innan så fick jag intrycket att allt var otonat, eller att bakre sidorutor och bakruta var lite tonade. Nu känns det som det finns tre möjliga alternativippodrome skrev:Intrycket av att ha sett demobilarna är att allt utom taket är otonat/tunn toning som är ok på främre 3 rutorna.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Är 99,9% säker att det är ”standardtoning”, de. 75% genomsläpp på vindruta och 70% på övriga, förutom taket som är mer tonat.
Alltså, inte tonat, utan en egenskap hos glaset.Tom skrev:Är 99,9% säker att det är ”standardtoning”, de. 75% genomsläpp på vindruta och 70% på övriga, förutom taket som är mer tonat.

Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Legato skrev:De främre 3 rutorna tror jag definitivt är otonade. Det det rådde tveksamhet om var bakrutan samt bakre sidorutor. På Verdis bild tycker jag det ser ut som bakre sidorutor är otonade medan bakrutan är svagt tonad. Det jag läst innan så fick jag intrycket att allt var otonat, eller att bakre sidorutor och bakruta var lite tonade. Nu känns det som det finns tre möjliga alternativippodrome skrev:Intrycket av att ha sett demobilarna är att allt utom taket är otonat/tunn toning som är ok på främre 3 rutorna.
Det verkar vara nån gradvis övergång från taket. Men kollar du "genom bakrutan" mot jorden och jämför med jorden du ser genom bakrutan så är det samma nyans. Dvs huvuddelen av bakrutan har samma ljusgenomsläpp som bakdörrarna.
Japp, när jag provsatt Model 3 så var det rätt tydligt i backspegeln. Men gränsen/toningen är precis i ovankant av det man ser ut bakåt. Det är förstås för att man ska se ut bra bak som toningen slutar, fast jag vet inte. Jag har väldigt mörk toning på min bakruta och ja, man ser väldigt lite ut när det är kväll, men och? Man tittar väl framåt när man kör bilVerdi skrev:Legato skrev:De främre 3 rutorna tror jag definitivt är otonade. Det det rådde tveksamhet om var bakrutan samt bakre sidorutor. På Verdis bild tycker jag det ser ut som bakre sidorutor är otonade medan bakrutan är svagt tonad. Det jag läst innan så fick jag intrycket att allt var otonat, eller att bakre sidorutor och bakruta var lite tonade. Nu känns det som det finns tre möjliga alternativippodrome skrev:Intrycket av att ha sett demobilarna är att allt utom taket är otonat/tunn toning som är ok på främre 3 rutorna.
Det verkar vara nån gradvis övergång från taket. Men kollar du "genom bakrutan" mot jorden och jämför med jorden du ser genom bakrutan så är det samma nyans. Dvs huvuddelen av bakrutan har samma ljusgenomsläpp som bakdörrarna.

Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Jag skulle nog säga en hel del solfilm även på främre sidorutor. Iaf av dem som faktiskt eftermonterar solfilm. Däremot tror jag väldigt få har lika hård toning på sidorutorna fram som på bakruta och sidorutor bak.
Bakåtsikten är nästan helt ointressant för mig. Med Teslas överlägsna backkamera är det sällan jag överhuvudtaget kollar genom bakrutan
Bakåtsikten är nästan helt ointressant för mig. Med Teslas överlägsna backkamera är det sällan jag överhuvudtaget kollar genom bakrutan

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Om man filmar en bil, ska man välja en "riktig film"
Det finns riktigt bra filmer där man ser ut riktigt bra, och ändå är oerhört mörka. På den tiden jag satte solskyddsfilm hette den HPC (med olika ton) Den är flerskikts med metallager för värmereflektering.
Idag finns det säkert bättre, men en ska är säker, välj ingen billig. Då kan ni lika gärna sätta dit solaplexus, dvs en färgat acryl, eller polycarbonate med noll värmereflektering. Dessutom ser det ut som skit (min personliga åsikt)
Som vanligt, man får vad man betalar för
Det finns riktigt bra filmer där man ser ut riktigt bra, och ändå är oerhört mörka. På den tiden jag satte solskyddsfilm hette den HPC (med olika ton) Den är flerskikts med metallager för värmereflektering.
Idag finns det säkert bättre, men en ska är säker, välj ingen billig. Då kan ni lika gärna sätta dit solaplexus, dvs en färgat acryl, eller polycarbonate med noll värmereflektering. Dessutom ser det ut som skit (min personliga åsikt)
Som vanligt, man får vad man betalar för
Ska lämna in min på onsdag.anna__ skrev:Någon som gjort solfilm ännu?

Nice!!ippodrome skrev:Ska lämna in min på onsdag.anna__ skrev:Någon som gjort solfilm ännu?
Var? Samt ska du tona bakrutan också?
Jag har haft bilen inne på JFBildekor som förmedlade solfilmsbiten genom en annan firma.anna__ skrev:Nice!!
Var? Samt ska du tona bakrutan också?
Hämtade den imorse, är mycket nöjd med både val av folie för bilen och rutorna!

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Fy fan va snyggt det är med matt(-metallic) folie! 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Generalbogge
- Teslaägare
Kolla med någon av Ditec firmorna, flera av dem erbjuder montering av solfilm, finns på flera orter mellan Malmö och Göteborg.
Det är faktiskt Satin-finish, tyckte matt blev lite väl matt (duh!Bjelke skrev:Fy fan va snyggt det är med matt(-metallic) folie!

Mycket nöjd, några småsaker jag ska förbi på måndag för att fixa.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Försiktiga med glasrutan bak bara (glastaket är känsligt redan som det är), se filmklipp ovan.
- Dj Mastergrind
- Teslaägare
Är det någon som har tonat bakrutan på sin 3a och vill berätta hur ni upplever det? Blir det för mörkt i kombination med originaltoningen? Vill gärna inte tappa den där känslan av rymd som glastaket ger.
Samt förslag på någon som är duktig på toning i Stockholmsområdet? Solfilmscenter gjorde min förra Passat GTE och det blev bra men det skadar ju inte att höra runt lite.
Samt förslag på någon som är duktig på toning i Stockholmsområdet? Solfilmscenter gjorde min förra Passat GTE och det blev bra men det skadar ju inte att höra runt lite.
Model Y Performance, White Pearl
Model 3 LR/DM, Deep Blue, 19”, svart premiuminteriör, AP - SÅLD
Model 3 LR/DM, Deep Blue, 19”, svart premiuminteriör, AP - SÅLD
Jepp, han la film på min förra MS, riktigt noggrann. Ser många MS där filmen på det lilla trekantsfönstret bak på sidan inte blir helt bra map de små svarta punkterna i övergången kant-fönster, men Top Tint fick till det perfekt.anna__ skrev:Någon som har erfarenhet av top tint i Göteborg?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Och inte minst hur blir övergången bakruta/tak? Lägger man över hela skivan eller bara till baksätespassagerarnas huvud ca? Blir det en kant mitt i taket då som barnen kan pilla lös? Antar att det blir konstigt att lägga samma toningsfilm på bakruta och tak när taket redan är ordentligt tonat från fabrik.Dj Mastergrind skrev:Är det någon som har tonat bakrutan på sin 3a och vill berätta hur ni upplever det? Blir det för mörkt i kombination med originaltoningen? Vill gärna inte tappa den där känslan av rymd som glastaket ger.
Model 3-24/Polestar 3-24