Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Vilka gnällspikar,
Jag vet åtminstone en bilfabrikant som ser till att ha batterier till sina elbilar utan att kräva att skattepengar ska subventionera.
Visserligen har dom fått en deal med nevada, men det är ju en deal som ska gynna båda.
Jag vet åtminstone en bilfabrikant som ser till att ha batterier till sina elbilar utan att kräva att skattepengar ska subventionera.
Visserligen har dom fått en deal med nevada, men det är ju en deal som ska gynna båda.
Re: Artikel i media
Men du missar ju poängen. Batteritillverkare i konkurrerande länder tillverkar ju batterier med statligt stöd, hur ska vi då kunna konkurrera utan liknande stöd?OfarligTesla skrev:För låga skatter i förhållande till kostnaden av att köra bilen. Gäller ju det mesta där vi subventionerat industrier med mera också då vi låter dem släppa ut. Hade vi tagit rätt pris från början hade vi inte satt oss i den situationen vi nu sitter i då elbilar med mera hade kommit tidigare, vi hade haft mer rening av industrier osv.Geni87 skrev:För låga skatter i förhållande till vilka andra länder? Har de haft högre skatter på exempelvis bensin i USA? Kina? Japan?OfarligTesla skrev:Vi har ju subventionerar bilindustrin här i årtionden genom för låga miljöskatter. Så ägarna skall få plocka hem vinsterna när det är enkelt och få bidrag när de måste investera? Någon borde tala om för fransoserna hur företag fungerar, tyskarna verkar ju förstått att man måste investera för att tjäna pengar.
Klart man måste investera för att tjäna pengar. Men om du har valet att köpa billiga batterier från subventionerade utländska tillverkare eller att starta egen batteriproduktion som inte har samma statliga uppbackning - vad väljer du? Snedvriden konkurrens är faktiskt ett problem på riktigt.
Kan vi inte konkurrera med att tillverka batterierna (utan statligt stöd) så får vi helt enkelt jobba med annat här och köpa in batterier. Batterierna vi skulle tillverka blir ju inte billigare för att vi slänger skattepengar på företagen som använder dem, de blir om något dyrare.
Att dealen ska gynna alla inblandade parter är väl själva definitionen av subventioner, annars skulle det inte finnas något intresse av subventioner. Panasonic/Tesla har som du säger fått rätt rejäla subventioner av Nevada. Där de största delarna består av att de slipper försäljningsskatt i 20 år och fastighetsskatt i 10 år, totalt ca $1,25 miljarder inklusive andra delar av paketet. Det gynnar ju Tesla och Panasonic med lägre kostnader och Nevada får arbetstillfällen.mickeisol skrev:Vilka gnällspikar,
Jag vet åtminstone en bilfabrikant som ser till att ha batterier till sina elbilar utan att kräva att skattepengar ska subventionera.
Visserligen har dom fått en deal med nevada, men det är ju en deal som ska gynna båda.
I en ideal värld hade vi inte haft några tullar eller subventioner i och mellan länder och alla hade fått konkurrera på mer lika villkor. Men så ser det ju tyvärr inte ut och det behöver man nog anpassa sig till.
Senast redigerad av Geni87, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Artikel i media
https://www.nobina.com/sv/sverige/nyhet ... i-sverige/
Scania och Nobina inleder försök i Barkarbystaden med självkörande bussar i linjetrafik.
– Tekniken är nu tillräckligt mogen för att påbörja försök i trafik på allmän väg, säger Karin Rådström, busschef på Scania. Därmed blir detta ett av de första försöken med stora bussar i Europa. Vi kommer att lära oss mycket genom det här projektet för den fortsatta utvecklingen av autonoma bussar.
Scania och Nobina inleder försök i Barkarbystaden med självkörande bussar i linjetrafik.
– Tekniken är nu tillräckligt mogen för att påbörja försök i trafik på allmän väg, säger Karin Rådström, busschef på Scania. Därmed blir detta ett av de första försöken med stora bussar i Europa. Vi kommer att lära oss mycket genom det här projektet för den fortsatta utvecklingen av autonoma bussar.
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Re: Artikel i media
OfarligTesla skrev:För låga skatter i förhållande till kostnaden av att köra bilen. Gäller ju det mesta där vi subventionerat industrier med mera också då vi låter dem släppa ut. Hade vi tagit rätt pris från början hade vi inte satt oss i den situationen vi nu sitter i då elbilar med mera hade kommit tidigare, vi hade haft mer rening av industrier osv.Geni87 skrev:För låga skatter i förhållande till vilka andra länder? Har de haft högre skatter på exempelvis bensin i USA? Kina? Japan?OfarligTesla skrev:Vi har ju subventionerar bilindustrin här i årtionden genom för låga miljöskatter. Så ägarna skall få plocka hem vinsterna när det är enkelt och få bidrag när de måste investera? Någon borde tala om för fransoserna hur företag fungerar, tyskarna verkar ju förstått att man måste investera för att tjäna pengar.
Klart man måste investera för att tjäna pengar. Men om du har valet att köpa billiga batterier från subventionerade utländska tillverkare eller att starta egen batteriproduktion som inte har samma statliga uppbackning - vad väljer du? Snedvriden konkurrens är faktiskt ett problem på riktigt.
Kan vi inte konkurrera med att tillverka batterierna (utan statligt stöd) så får vi helt enkelt jobba med annat här och köpa in batterier. Batterierna vi skulle tillverka blir ju inte billigare för att vi slänger skattepengar på företagen som använder dem, de blir om något dyrare.
Hade vi haft markant ännu högre skatter än omvärlden hade vi varit ett U-land.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5550
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Artikel i media
Nej jag missade inte poängen, du missade ju däremot min. Då får vi helt enkelt arbeta med annat än batteritillverkning. Alla regioner behöver nämligen inte producera alla varor som finns.Geni87 skrev:Men du missar ju poängen. Batteritillverkare i konkurrerande länder tillverkar ju batterier med statligt stöd, hur ska vi då kunna konkurrera utan liknande stöd?
Ja men det förändrar inte faktumet att de områdena inte bär sina kostnader. Sådana skatter måste ju dock självklart sättas för större regioner än enskilda länder.Verdi skrev:Hade vi haft markant ännu högre skatter än omvärlden hade vi varit ett U-land.
Re: Artikel i media
Jag missade inte din poäng, jag tycker dock att den är ogenomtänkt och kortsiktig. Så bara för att andra länder subventionerar sin industri ska vi lägga oss på rygg och ge upp? Alla regioner behöver självklart inte producera alla varor som finns men battericeller kommer behövas i enorma mängder i framtiden, i alla regioner. Det finns därför stora poänger i att producera dem lokalt, inte minst för miljön! Det PSA-chefen konstaterade var att om vi inte har cellproduktion i Europa kommer de tvingas köpa från Asien, med förlorad förädling och arbetstillfällen i Europa som följd. Sen är det ju iofs så att de Asiatiska celltillverkarna nu bygger upp stor produktionskapacitet i Europa, något de tvingas göra om de vill förse de Europeiska OEM:erna. Men då är vi fortfarande beroende av dem för strategiska produkter.OfarligTesla skrev:Nej jag missade inte poängen, du missade ju däremot min. Då får vi helt enkelt arbeta med annat än batteritillverkning. Alla regioner behöver nämligen inte producera alla varor som finns.Geni87 skrev:Men du missar ju poängen. Batteritillverkare i konkurrerande länder tillverkar ju batterier med statligt stöd, hur ska vi då kunna konkurrera utan liknande stöd?
Ja men det förändrar inte faktumet att de områdena inte bär sina kostnader. Sådana skatter måste ju dock självklart sättas för större regioner än enskilda länder.Verdi skrev:Hade vi haft markant ännu högre skatter än omvärlden hade vi varit ett U-land.
Om skatter kunde sättas på global nivå vore det kanon, det är ju dock en utopi och kommer förmodligen aldrig att hända. Därför _måste_ vi förhålla oss till hur andra länder sätter skatter, tullar och subventioner. Utan att det eskalerar, det är en fin balansgång.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5550
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Artikel i media
Ja varför inte ge upp just batteritillverkningen om vi inte kan göra det konkurrenskraftigt? Då kan vi använda skattepengarna vi annars slängt på de företagen till att få folk i arbete inom sektorer där vi faktiskt kan konkurrera utan att staten går in och skjuter till pengarna. Då kan vi i framtiden producera inom områden där vi har en fördel.Geni87 skrev:Jag missade inte din poäng, jag tycker dock att den är ogenomtänkt och kortsiktig. Så bara för att andra länder subventionerar sin industri ska vi lägga oss på rygg och ge upp? Alla regioner behöver självklart inte producera alla varor som finns men battericeller kommer behövas i enorma mängder i framtiden, i alla regioner. Det finns därför stora poänger i att producera dem lokalt, inte minst för miljön! Det PSA-chefen konstaterade var att om vi inte har cellproduktion i Europa kommer de tvingas köpa från Asien, med förlorad förädling och arbetstillfällen i Europa som följd. Sen är det ju iofs så att de Asiatiska celltillverkarna nu bygger upp stor produktionskapacitet i Europa, något de tvingas göra om de vill förse de Europeiska OEM:erna. Men då är vi fortfarande beroende av dem för strategiska produkter.
Om skatter kunde sättas på global nivå vore det kanon, det är ju dock en utopi och kommer förmodligen aldrig att hända. Därför _måste_ vi förhålla oss till hur andra länder sätter skatter, tullar och subventioner. Utan att det eskalerar, det är en fin balansgång.
Att subventionera produktionen är om något kortsiktigt, vi får slut på skattepengar innan de asiatiska länderna gör det. Då står vi där utan pengar och med en arbetsmarknad som är beroende av skattemedel för att vara gångbar. För framtiden bör vi ändå förlita oss så lite som möjligt på att mänsklig produktion bidrar till ekonomin.
Re: Artikel i media
Men det är ju det som är grejen, vi _kan_ göra det konkurrenskraftigt, om vi har mer jämnlika villkor för våra företag. Vi kan absolut konkurrera inom batteritillverkning, det är en produktion som kan göras oerhört automatiserad och där energipriser spelar en enormt mycket större roll än lönekostnader. Det är också produkter som väger mycket och tar mycket plats, med andra ord är det ren idioti att frakta dem kors och tvärs över världen, om man nu bryr sig om miljöpåverkan och världens totala energiförbrukning.OfarligTesla skrev:Ja varför inte ge upp just batteritillverkningen om vi inte kan göra det konkurrenskraftigt? Då kan vi använda skattepengarna vi annars slängt på de företagen till att få folk i arbete inom sektorer där vi faktiskt kan konkurrera utan att staten går in och skjuter till pengarna. Då kan vi i framtiden producera inom områden där vi har en fördel.Geni87 skrev:Jag missade inte din poäng, jag tycker dock att den är ogenomtänkt och kortsiktig. Så bara för att andra länder subventionerar sin industri ska vi lägga oss på rygg och ge upp? Alla regioner behöver självklart inte producera alla varor som finns men battericeller kommer behövas i enorma mängder i framtiden, i alla regioner. Det finns därför stora poänger i att producera dem lokalt, inte minst för miljön! Det PSA-chefen konstaterade var att om vi inte har cellproduktion i Europa kommer de tvingas köpa från Asien, med förlorad förädling och arbetstillfällen i Europa som följd. Sen är det ju iofs så att de Asiatiska celltillverkarna nu bygger upp stor produktionskapacitet i Europa, något de tvingas göra om de vill förse de Europeiska OEM:erna. Men då är vi fortfarande beroende av dem för strategiska produkter.
Om skatter kunde sättas på global nivå vore det kanon, det är ju dock en utopi och kommer förmodligen aldrig att hända. Därför _måste_ vi förhålla oss till hur andra länder sätter skatter, tullar och subventioner. Utan att det eskalerar, det är en fin balansgång.
Att subventionera produktionen är om något kortsiktigt, vi får slut på skattepengar innan de asiatiska länderna gör det. Då står vi där utan pengar och med en arbetsmarknad som är beroende av skattemedel för att vara gångbar. För framtiden bör vi ändå förlita oss så lite som möjligt på att mänsklig produktion bidrar till ekonomin.
Strategin som Kina har för battericeller (och många andra områden) är att de startar upp inom en bransch genom stora statliga subventioner för att "företagen" ska slippa tänka på att gå med vinst under ett antal år. De kan då bygga upp sin kapacitet och förse den lokala marknaden som de mer eller mindre har ensamrätt till. Sen tar de steget ut på exportmarknaden där de prismässigt kan bjuda under sina konkurrenter från andra länder pga statliga uppbackning. Tids nog, när de Kinesiska "företagen" har växt sig tillräckligt starka, släpper staten på subventionerna men då har också dess företag en så stark ställning och stordrifsfördelar att det är enormt svårt att komma ikapp. Kinas plan är att _börja_ släppa på de statliga subventionerna för batteritillverkare under nästa år.
Kinas största fördelar handlar med andra ord inte om konkurrenskraft i den formen som företag kan påverka. De tänker långsiktigt med sina subventioner, inte kortsiktigt. Det handlar om konstgjord konkurrenskraft för att rensa bort så mycket konkurrens som möjligt, för att sedan åtnjuta ett monopol på marknaden. Sånt borde man motarbeta, tycker jag. Vi i väst är så fruktansvärt naiva, speciellt när det gäller Kina och dess strategier. Allt de gör gör de självklart för att skapa så stora fördelar som möjligt för Kina, man ska inte tro något annat. Vi har en naiv tro på att "marknaden" fixar den bästa lösningen, och det är ju jättebra så länge som alla spelare på marknaden har ungefär samma grundläggande förutsättningar när det gäller lagar, skatter osv.
Det har ju pratats om att man med batterier borde göra något liknande som man gjorde i och med Airbus på 60-70-talet. Det kanske inte är en dum idé och det verkar ha påbörjats i och med European Battery Alliance.
Re: Artikel i media
https://www.vk.se/plus/2736188/konkurs- ... -saljas-ut
"Konkurs för välkänt Umeåföretag – lyxbilar kan säljas ut"
Det här var ju tråkigt. Någon som har åtkomst till hela artikeln?
"Konkurs för välkänt Umeåföretag – lyxbilar kan säljas ut"
Det här var ju tråkigt. Någon som har åtkomst till hela artikeln?
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
Re: Artikel i media
"Anledningen är dålig kvalitet menar företagets vice vd.strejf skrev:https://www.vk.se/plus/2736188/konkurs- ... -saljas-ut
"Konkurs för välkänt Umeåföretag – lyxbilar kan säljas ut"
Det här var ju tråkigt. Någon som har åtkomst till hela artikeln?
– Tesla gör de sämsta bilarna, säger han."
Verkar röra sig om Umeå Eltaxi.
Som sagt vore det intressant att läsa hela artikeln, ovanstående är från VK's teaser.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Artikel i media
Det är klart att det var tråkigt att kanske (?) sitta med S ochX Performance i lager när priserna sjönk drastiskt! Då gillar man inte Tesla. För övrigt är det nog lätt att hamna fel i en lyxbilsmarknad när köparna upplever en trend mot "fossilbilsskam".juristen skrev:"Anledningen är dålig kvalitet menar företagets vice vd.strejf skrev:https://www.vk.se/plus/2736188/konkurs- ... -saljas-ut
"Konkurs för välkänt Umeåföretag – lyxbilar kan säljas ut"
Det här var ju tråkigt. Någon som har åtkomst till hela artikeln?
– Tesla gör de sämsta bilarna, säger han."
Verkar röra sig om Umeå Eltaxi.
Som sagt vore det intressant att läsa hela artikeln, ovanstående är från VK's teaser.
Edit: fel slutsats av mig. Jag trodde det var bilhandel med lyxbilar. Taxiverksamhet är ju något annat!
Senast redigerad av Foluke, redigerad totalt 1 gånger.
Model S P85D,
Re: Artikel i media
Det största problemet har nog varit sträng vinter i kombination med 60 mil till närmaste servicecenter. Inte kul om man har fått tag på 3 tidiga teslabilar som körs hårt och kanske hade defekter redan från början.Foluke skrev:Det är klart att det var tråkigt att kanske (?) sitta med S ochX Performance i lager när priserna sjönk drastiskt! Då gillar man inte Tesla. För övrigt är det nog lätt att hamna fel i en lyxbilsmarknad när köparna upplever en trend mot "fossilbilsskam".juristen skrev:"Anledningen är dålig kvalitet menar företagets vice vd.strejf skrev:https://www.vk.se/plus/2736188/konkurs- ... -saljas-ut
"Konkurs för välkänt Umeåföretag – lyxbilar kan säljas ut"
Det här var ju tråkigt. Någon som har åtkomst till hela artikeln?
– Tesla gör de sämsta bilarna, säger han."
Verkar röra sig om Umeå Eltaxi.
Som sagt vore det intressant att läsa hela artikeln, ovanstående är från VK's teaser.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
Re: Artikel i media
Det är Umeå Lyxbil Center AB, företaget bakom Umeå Eltaxi, som försatts i konkurs. Med bland annat tre Tesla-bilar har företaget bedrivit taxiverksamhet i Umeå. Konkursförvaltaren Anders Bergman på Ackordscentralen menar att det främsta skälet till konkursen har varit de återkommande tekniska problemen som bilarna drabbats av. En bild som Mohammed Al-Nasser, marknadschef och vice vd på Umeå Eltaxi, bekräftar.
– Ingenting har fungerat. Tesla gör de sämsta bilarna. Det har varit för mycket fel, för dålig kvalitet och när närmsta verkstäderna finns i Stockholm så har kostnaderna blivit overkligt höga. Till slut såg vi inte någon möjlighet att fortsätta med de här bilarna utan valde att på egen begäran försätta bolaget i konkurs, säger han.
I Anders Bergmans uppdrag ingår att göra nu att inhämta uppgifter om eventuella restskulder på fordonen samt låta göra en värdering på bilparken. En försäljning av Teslorna kan bli aktuell.
– Om det finns ett övervärde säljer konkursboet fordonen och löser skulderna. Om det är ett undervärde så lämnar man tillbaka bilarna till finansbolaget, säger han.
Vad det gäller Umeå Eltaxi så är konkursen inte slutet för verksamheten. Al-Nasser meddelar att ett nytt företag kommer att bedriva verksamheten och att nya bilar är beställda. Även de kommer att vara elbilar.
– Vi har beställt tre stycken Audi Quattro E-tron och den första kommer att levereras någon gång i augusti eller september. Så snart som möjligt därefter kommer vi att sätta i gång verksamheten igen, säger han.
Företaget, med åtta anställda, ansökte om konkurs vid Umeå tingsrätt under måndagen.
Artikel i media
Trist, men bra att de fortsätter med elbilar åtminstone. Det var ju rätt många motorer Tesla fick byta i de tidiga Model S.
Får hoppas etron funkar bättre där uppe och att de kan få service när det behövs.
För en taxiverksamhet är det ju viktigt att bilarna rullar.
Kan tycka Tesla borde etablera ett SC i norr.
Får hoppas etron funkar bättre där uppe och att de kan få service när det behövs.
För en taxiverksamhet är det ju viktigt att bilarna rullar.
Kan tycka Tesla borde etablera ett SC i norr.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Artikel i media
Helt klart behövs det mera service verkstäder, helst med mindre än 20 mils mellanrum.
Har själv 27 mil till närmaste service verkstaden i trondheim, inget fel på den, men det tar ju 18 timmar ifall nåt ska fixas under dan.
Så vill man inte ha det, och ranger servicen kan man glömma här i krokarna.
Innan det köps en till tesla tror jag nog att förutom dragkroken så krävs det bättre servicemöjligheter.
Har själv 27 mil till närmaste service verkstaden i trondheim, inget fel på den, men det tar ju 18 timmar ifall nåt ska fixas under dan.
Så vill man inte ha det, och ranger servicen kan man glömma här i krokarna.
Innan det köps en till tesla tror jag nog att förutom dragkroken så krävs det bättre servicemöjligheter.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7422
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Artikel i media
Bilannonsernas usla resultat: 388 bilar – men bara 5 eldrivna
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -eldrivna/
"Vi har granskat totalt 388 bilannonser i DN:s e-tidning från de tre senaste veckorna. Vi har räknat ihop hur många bilmodeller som visades upp i annonserna och angett om de finns med förbränningsmotor, med gasdrift, som elbil eller som laddhybrid."
"Resultatet är nedslående. Hela tre av fyra bilmodeller som visas är bensindrivna och en av fem har dieselmotor. Det ger en total andel förbränningsbilar på 91 procent – nio av tio av bilmodellerna som visas i annonserna har alltså förbränningsmotor utan hybridhjälp."
"sex bilmärken som över huvud taget inte marknadsför en enda elbil eller laddhybrid: Land Rover, Mercedes, Mini, Nissan, Volkswagen och Volvo.
I Mitsubishis annonser var hela 62 procent av bilarna laddhybrider vilket är bäst i vår genomgång. Därefter följer Renault med 40 procent elbilar och Audi med 22 procent elbilar."
Men Tesla då? Javisst ja, Tesla har inte en enda annons i tidningarna ändå är deras Model 3 den näst bäst säljande bilmodellen i Sverige...
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -eldrivna/
"Vi har granskat totalt 388 bilannonser i DN:s e-tidning från de tre senaste veckorna. Vi har räknat ihop hur många bilmodeller som visades upp i annonserna och angett om de finns med förbränningsmotor, med gasdrift, som elbil eller som laddhybrid."
"Resultatet är nedslående. Hela tre av fyra bilmodeller som visas är bensindrivna och en av fem har dieselmotor. Det ger en total andel förbränningsbilar på 91 procent – nio av tio av bilmodellerna som visas i annonserna har alltså förbränningsmotor utan hybridhjälp."
"sex bilmärken som över huvud taget inte marknadsför en enda elbil eller laddhybrid: Land Rover, Mercedes, Mini, Nissan, Volkswagen och Volvo.
I Mitsubishis annonser var hela 62 procent av bilarna laddhybrider vilket är bäst i vår genomgång. Därefter följer Renault med 40 procent elbilar och Audi med 22 procent elbilar."
Men Tesla då? Javisst ja, Tesla har inte en enda annons i tidningarna ändå är deras Model 3 den näst bäst säljande bilmodellen i Sverige...
Re: Artikel i media
Tesla har ju i alla fall utrymme, snabbladdning och räckvidd för att fungera som taxi men jag har också börjat se Zoe och Leaf användas som taxi. Leaf har visserligen bra kvalitet men inte mycket till räckvidd. Zoe har varken utrymme, räckvidd, snabbladdning eller kvalitet. Stackars satar som måste köra dessa. Den kommande Leafen kanske kan vara nästan OK liksom Kia eNiro. Eller hittar outsidern Mercedes EQC en nisch som taxi?
-
- Inlägg: 457
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Artikel i media
Min chef sa om ett annat företag som man hela tiden såg reklam för att "Det verkar gå väldigt dåligt för dem". Tänkvärt. Om man läser mellan raderna är en annons om "Personal sökes då vi utvidgar verksamheten" bättre reklam.TiborBlomhall skrev:Bilannonsernas usla resultat: 388 bilar – men bara 5 eldrivna
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -eldrivna/
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7422
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Artikel i media
Kia Soul EV är som skapat för eltaxi men Renault gjorde bättre jobb att sälja in sina pyttesmå elbilar till taxibolagen.HenrikC skrev:Tesla har ju i alla fall utrymme, snabbladdning och räckvidd för att fungera som taxi men jag har också börjat se Zoe och Leaf användas som taxi. Leaf har visserligen bra kvalitet men inte mycket till räckvidd. Zoe har varken utrymme, räckvidd, snabbladdning eller kvalitet. Stackars satar som måste köra dessa. Den kommande Leafen kanske kan vara nästan OK liksom Kia eNiro. Eller hittar outsidern Mercedes EQC en nisch som taxi?
Re: Artikel i media
Ser många KIA e-Niro på Taxi påvägen ut till Landvetter, det blir 2-3 bilar som jag möter på morgonen när jag åker till jobbet.
Re: Artikel i media
https://teknikensvarld.se/volvo-xc40-la ... on-kronor/
Vem köper en sådan?
Ska man betala så mycket för en bil så kan man väl välja en riktig elbil istället . I den prisklassen finns det rätt många att välja på.
Vem köper en sådan?
Ska man betala så mycket för en bil så kan man väl välja en riktig elbil istället . I den prisklassen finns det rätt många att välja på.
Re: Artikel i media
Nej, 262 hästar och 0-100 på 7,3 sekunder är inget som imponerar nu för tiden. Och går den på el är effekten bara 82 hk. Samtidigt är den dyr och komplicerad. Perfekt illustration av allt som är fel med laddhybrider.nek0 skrev:https://teknikensvarld.se/volvo-xc40-la ... on-kronor/
Vem köper en sådan?
Ska man betala så mycket för en bil så kan man väl välja en riktig elbil istället . I den prisklassen finns det rätt många att välja på.
Re: Artikel i media
Tippar nog på att när XC40 kommer som BEV (senare i år enligt uppgifter) kommer PHEV-varianten bli tämligen ointressant för de flesta. Än så länge har den nog en marknad då det är väldigt ont om premiumalternativ som går att köra elektriskt om man vill ha en SUV i den storleksklassen.nek0 skrev:https://teknikensvarld.se/volvo-xc40-la ... on-kronor/
Vem köper en sådan?
Ska man betala så mycket för en bil så kan man väl välja en riktig elbil istället . I den prisklassen finns det rätt många att välja på.