SuC laddning trasig

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
perre
Teslaägare

SuC laddning trasig

Inlägg av perre »

Då gav vi oss iväg Sthlm - Lund.
Tänkte småladda lite i Tystberga. Kommer ut efter en fika och upptäcker att det inte laddats något alls. Ringer Tesla assistans medans vi fortsättet till Ödeshög. Ingen direkt jjälp där annat än att vi fick igång kommunikationen med appen och assistans igen.
Samma sak i Ödeshög tog ingen laddning så vi fick ta en AC laddare mitt över gatan. Efter tips från Tesla assistans. Suck. Tog oss till övernattningen i Jönköping och laddar nu enfas 230V. Mer AC laddare i morgon på en Clever.
Suck suck och första resan dessutom.

Nåväl. Vi provade att hååla ned bromspedalen och bägge scrollknapparna i 30 sekunder. Hjälpte inte.
Sen trampade jag ned bromspedalen fem gånger och allt startades om men det hjälpte inte.

Har ni några flert tips & tricks jag kan prova?
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Kylbalsam
Teslaägare

Re: SuC laddning trasig

Inlägg av Kylbalsam »

Hej glade Model 3 ägare perre! :)

Låter som du/ni är lite gröna på laddning... För man MÅSTE kontrollera att laddningen startar innan man går iväg på sin lunch, fika eller för natten.
Annars får man skylla sig själv lite... ;) Det är trots allt elektronik/programmerad kod vi har att göra med.

Man jobbar upp rutinen med kontrollen. :) ...och det är tyvärr enda tipset jag kan ge, vilket inte riktigt är din fråga. :/

Hoppas ni får igång DC-laddningen på ett enkelt sätt och att ingen verkstad behöver besökas.

Lycka till!
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare

Inlägg av perre »

Kylbalsam skrev:
Hej glade Model 3 ägare perre! :)

Låter som du/ni är lite gröna på laddning... För man MÅSTE kontrollera att laddningen startar innan man går iväg på sin lunch, fika eller för natten.
Annars får man skylla sig själv lite... ;) Det är trots allt elektronik/programmerad kod vi har att göra med.

Man jobbar upp rutinen med kontrollen. :) ...och det är tyvärr enda tipset jag kan ge, vilket inte riktigt är din fråga. :/

Hoppas ni får igång DC-laddningen på ett enkelt sätt och att ingen verkstad behöver besökas.

Lycka till!
Klart jag är grön, men nu är det ju inte det som är problemet. Den tar inte emot DC laddning helt enkelt vare sig jag är nybörjare eller inte.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Kanske dum fråga, men använd du rätt sladd? CCS alltså och inte Typ 2.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

Det är inte så att du valt en gammal SuC kabel (som bara funkar med Model S/X, ser exakt likadan ut som en typ2 kabel) istället för CCS-kabeln?
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare

Inlägg av perre »

Nejdå. Jag valde den ena av de två sladdarna i SuC’n som hade två kontaktdon i ett. Dvs fyllde upp alla hål i laddluckan. Den har jag använt förut och den funkade då.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

Ok, bra (eller i det här fallet dåligt?) för då var det inte ett enkelt fel.

Du får inga felmeddelanden om varför laddningen inte startar?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Tesla borde ju kunna se i sina loggar vad felet är. Om du har dom på telefonen när du står vid en Supercharger kanske dom kan se live när du kopplar in den?
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare

Inlägg av perre »

Teslaspolen skrev:
Tesla borde ju kunna se i sina loggar vad felet är. Om du har dom på telefonen när du står vid en Supercharger kanske dom kan se live när du kopplar in den?
Detta är ju det trista. De har laddat ned mina loggar. Dessa skall sen analyseras av mitt SC. Den stora haken är ju då att de inte är öppna förrän på måndag. Det börjar kännas lite som att de inte har förmågan att ta hand om sina kunder.
Apropå felmeddelande. SuC säger ingenting. DC laddaren på Clever/Bee säger att den inte får någon kommunikation med bilen. Då byter jag till deras AC laddare som peppar peppar fungerar. Typ 70 km/tim. Det här kommer att bli en laddad helg
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Det verkar ju uppenbarligen som att bilen inte klarar av att ta emot DC-Laddning. Inte första M3 som råkat ut för detta. Borneo och om jag inte minns fel, en eller ytterligare två.

Tråkigt, men du får säkerligen hjälp efter att Tesla granskat loggarna.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare

Inlägg av perre »

Jeppe_E skrev:
Det verkar ju uppenbarligen som att bilen inte klarar av att ta emot DC-Laddning. Inte första M3 som råkat ut för detta. Borneo och om jag inte minns fel, en eller ytterligare två.

Du har ingen koll på hur de andra fixats? OTA eller in på verkstad.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Provat reset på bilen ? Brukar vara AC laddningen som går sönder.
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare

Inlägg av tor »

perre skrev:
Teslaspolen skrev:
Detta är ju det trista. De har laddat ned mina loggar. Dessa skall sen analyseras av mitt SC. Den stora haken är ju då att de inte är öppna förrän på måndag. Det börjar kännas lite som att de inte har förmågan att ta hand om sina kunder.
Apropå felmeddelande. SuC säger ingenting. DC laddaren på Clever/Bee säger att den inte får någon kommunikation med bilen. Då byter jag till deras AC laddare som peppar peppar fungerar. Typ 70 km/tim. Det här kommer att bli en laddad helg
Säkert inte samma sak men jag fick ett liknande fel när jag tog för lång tid på mig att starta laddningen på en clever (hittade inte laddbrickan) med sladden i bilen. Gick inte att få igång igen hur jag än försökte och efter kanske 1 minut visades samma felmeddelande. För att lösa det använde jag appen och låste bilen och sedan tog "unlock chargeport". Ut med sladden och börja helt om. Först i med sladden. Sedan välja ccs och trycka på start. Då uppmanar laddaren att lägga på laddbricka och sedan efter 10 sekunder så startade allt.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Och du har kreditkort kopplat till ditt Teslakonto?
Elbilist sedan 2014
Verdi

Inlägg av Verdi »

perre skrev:
Jeppe_E skrev:

Du har ingen koll på hur de andra fixats? OTA eller in på verkstad.
Boreno fick flyga hem från Danmark och bilen bärgades till närmaste SC. Men den tog inte emot någon laddning alls. Han hade väl även träffat en annan på samma SuC som bara kunde ladda AC. Och så läste jag om samma fel i en FB-grupp.

Visst är det de som har fel som man hör om men bilarna är ju helt nya. Jag tycker inte att det är ok.
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare

Inlägg av perre »

Klintan skrev:
Jepp. Har ju dessutom minst 6 månader fri Suc.
Laddat två gånger tidigare utan problem.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Klintan skrev:
Behövs det för att ladda på Clevers snabbladdare? :?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare

Inlägg av perre »

Nicke Nyfiken skrev:
Klintan skrev:
Hos Clevers hade jag turligt nog beställt en fob som jag fick för några dar sen.
Fick tips i en tråd nånstans här på Forum om olika elstolpsbolag som kunde vara bra att ha. Mycket tacksam för den tråden just nu.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Nicke Nyfiken skrev:
Klintan skrev:
Nej, men det kunde ju varit felet på SuC. Om det var två olika problem, en del dagar är ju sämre än andra. Alltid bra att kolla det enklaste först. Nu var det ju tyvärr inte så.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare

Inlägg av M3apan »

perre skrev:
detta med kommunikationsfel har hänt mig när jag vill ladda med bla incharge CCS. Om jag däremot sätter igång laddningen via appen INNAN jag stoppar i sladden i bilen, så brukar det funka. Säger inte att det kommer lösa just ditt problem, men värt att testa.
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare

Inlägg av perre »

M3apan skrev:
perre skrev:
detta med kommunikationsfel har hänt mig när jag vill ladda med bla incharge CCS. Om jag däremot sätter igång laddningen via appen INNAN jag stoppar i sladden i bilen, så brukar det funka. Säger inte att det kommer lösa just ditt problem, men värt att testa.
Boom så fungerar det igen. Tredje Suc som jag provade.
Denna gång öppnade jag laddluckan inifrån bilen. De tidigare två försöken öppnade jag med appen. Att öppna med Sladdkontakten fungerade inte alls.

Måste nu prova ditt tips på en CCS laddstolpe också.

Hur som helst får nog Tesla ta sig en titt på det här.
Model 3 LR AWD
Skriv svar