Tycker du drar lite väl tunga slutsatser från en artikel som avslutas med ”Fuck you, Alfa.” (iaf svårt för mig att ta den seriöst). Finns ju även några intressanta kommentarer till artikeln som man kanske bör läsa innan man drar en slutsats.Verdi skrev:Man ska även komma ihåg att det är mycket bluff och båg kring de här tiderna. Bara genom att typa en modell med cup2:or istället för vanliga prestandadäck avsedda för gata så vinner man lätt 10 sekunder. Ett lätt och billigt sätt att göra specialversioner av en modell "snabbare". BMW gjorde så med t ex BMW M4 CS.
Alfa "fuskade" med däcken på Quadrifoglion också. http://www.rightfootdown.com/cars/thoug ... s-a-cheat/ De bad helt enkelt Pirelli göra ett specialdäck åt dem. Det är inget "gatdäck" utan ett racingdäck som är tillåtet på allmän väg.
Så det kommer slitas snabbt och det är farligt när det regnar. Men vad gör det när det får Alfan att se överlägsen ut jämfört mot konkurrenterna genom en bra tid på ringen? Ger mig fan på att BMW släppte CS-versionerna enbart för att möta upp Alfans tider.The P Zero Corsa AR Asimmetrico comes with just 6/32nds of tread depth. This reduces squirm in the tread blocks for better response and heats up the tire quicker. Tire Rack labels it “Streetable Track and Competition tire” followed with a WARNING. “P Zero Corsa System radials meet DOT requirements, however they are not recommended for driving in wet conditions where standing water is present and there is the risk of hydroplaning; drivers should drive cautiously at reduced speeds if they encounter these conditions.”
Kollar man på listan över tiderna på ringen så ser man att äldre bilar är mycket långsammare trots hög effekt och fina chassin. Anledningen är återigen DÄCK DÄCK och åter DÄCK. Det är där utvecklingen sitter.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_N ... _lap_times
Och nej, sätter du på klibbigare däck på en P3D så räknas inte tiden utan då är bilen "modifierad". Det är därför bilen måste komma med såna däck från fabrik. Och det är egentligen här nånstans som de där förbaskade ringen-tiderna förlorar all relevans.
Personligen så ser jag inte problemet med (teoretiskt) sämre egenskaper vid vått väglag, kan ju inte påstå att PS4 (är väl nya gen som sitter på Model 3 P?) som satt på min M3 gav fullt förtroende i ett regnigt Göteborg, men man kör ju efter rådande omständigheter.
I övrigt så håller jag med om att däcken gör mycket för tiden, men jag tror att även förare spelar stor roll i detta fallet. Aldrig sett någon annan ladda lika hårt som i Alfan. M3 ZCP och Guila är i regel likvärdiga när de körs head to head, så tiden på ringen borde inte skilja så pass mycket.