Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1736
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bod »

Nu ha Lasse Swärd började sprida myter i Teknikens Värld
https://teknikensvarld.se/elbil-dyrare- ... lang-sikt/
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Bod skrev:
Nu ha Lasse Swärd började sprida myter i Teknikens Värld
https://teknikensvarld.se/elbil-dyrare- ... lang-sikt/
Jag tror iofs han har rätt om Kona osv.
Att betala närmare dubbla priset för den eldrivna är väääldigt tveksamt om det kommer löna sig på sikt.

En etron har väl inte riktigt samma problem, kostar ju inte dubbla mot en Q7, och den är ju ingen budgetbil.
Men lite påverkar det säkert att man kan få en fossilbil från samma tillverkare med så gott som samma features betydligt billigare.
Det ingår nog i tillverkarens plan också..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Placeringen av Audis laddlucka är inte bra. Man når inte dit med laddkabeln ibland.

På flere ladestasjoner må Audi E-Tron dobbelparkere for å lade
Kablene er ikke lange nok til å nå frem til bilens ladeluke.
https://www.tu.no/artikler/pa-flere-lad ... ade/462219
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Hertsh
Inlägg: 1319
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Audi e-tron

Inlägg av Hertsh »

Zalman3 skrev:
Placeringen av Audis laddlucka är inte bra. Man når inte dit med laddkabeln ibland.

På flere ladestasjoner må Audi E-Tron dobbelparkere for å lade
Kablene er ikke lange nok til å nå frem til bilens ladeluke.
https://www.tu.no/artikler/pa-flere-lad ... ade/462219
Ja korta kablar är riktigt illa men tyvärr vanliga. Märker jag av på min BMW i3S också. Fördelen med e-tron är att den har (extrautrustning) laddlucka på båda sidorna vilket är väldigt smidigt när laddaren ibland står mer åt sidan än rakt framför parkeringsluckan.
Glad för att jag sålt min Tesla
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Hertsh skrev:
Zalman3 skrev:
Placeringen av Audis laddlucka är inte bra. Man når inte dit med laddkabeln ibland.

På flere ladestasjoner må Audi E-Tron dobbelparkere for å lade
Kablene er ikke lange nok til å nå frem til bilens ladeluke.
https://www.tu.no/artikler/pa-flere-lad ... ade/462219
Ja korta kablar är riktigt illa men tyvärr vanliga. Märker jag av på min BMW i3S också. Fördelen med e-tron är att den har (extrautrustning) laddlucka på båda sidorna vilket är väldigt smidigt när laddaren ibland står mer åt sidan än rakt framför parkeringsluckan.
Extraluckan på höger sida innehåller väl dock bara en Typ2-ingång? Fortfarande ett vettigt tillval dock, kan göra det smidigare vid parkering i garage osv.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Med tanke på att de ansåg att det kunde vara användbart med flera laddportar kan man ju tycka de borde insett att inte båda borde placeras på sidan utan en fram eller bak...
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jeppe_E »

Zalman3 skrev:
Placeringen av Audis laddlucka är inte bra. Man når inte dit med laddkabeln ibland.

På flere ladestasjoner må Audi E-Tron dobbelparkere for å lade
Kablene er ikke lange nok til å nå frem til bilens ladeluke.
https://www.tu.no/artikler/pa-flere-lad ... ade/462219
Nej, det var väl vad Björn kom fram till också. Skum placering, precis som att designteamet inte har koppling till verkligheten. Eller så är den utformad strikt efter de stationer där man laddar från sidan. Men det är ju lite knepigt att begränsa det så.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2083
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Audi e-tron

Inlägg av gellerstam »

Geni87 skrev:
Hertsh skrev:
Zalman3 skrev:
Placeringen av Audis laddlucka är inte bra. Man når inte dit med laddkabeln ibland.

På flere ladestasjoner må Audi E-Tron dobbelparkere for å lade
Kablene er ikke lange nok til å nå frem til bilens ladeluke.
https://www.tu.no/artikler/pa-flere-lad ... ade/462219
Ja korta kablar är riktigt illa men tyvärr vanliga. Märker jag av på min BMW i3S också. Fördelen med e-tron är att den har (extrautrustning) laddlucka på båda sidorna vilket är väldigt smidigt när laddaren ibland står mer åt sidan än rakt framför parkeringsluckan.
Extraluckan på höger sida innehåller väl dock bara en Typ2-ingång? Fortfarande ett vettigt tillval dock, kan göra det smidigare vid parkering i garage osv.
Rätt! Endast Typ2 i höger lucka.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »



Enligt TE så har Audi medvetet sänkt EPA räckvidden för att se till att den uppnås även under lite sämre förhållanden. Det ligger också i linje med den räckvidd Björn Nyland fick i sitt test av e-Tron. Dvs, EPA räckvidden går att uppnå även vintertid vid "normal" körning.

Personligen gillar jag detta, man anger en räckvidd som går att uppnå utan att behöva ställa upp laddningen till 100% eller köra 90 km/h utan AC.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
kallekula
Inlägg: 752
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Audi e-tron

Inlägg av kallekula »

Då utgår jag från att räckvidd stämmer i -30C, motvind och 130 km/h. Annars är det ju falsk marknadsföring.
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

kallekula skrev:
Då utgår jag från att räckvidd stämmer i -30C, motvind och 130 km/h. Annars är det ju falsk marknadsföring.
Ja för det är ju "normalt"? :lol:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Lol ja det kanske är så Audi får göra när de inte kan matcha.
”Men det är mer verklighetstroget!!!”
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jeppe_E »

kallekula skrev:
Då utgår jag från att räckvidd stämmer i -30C, motvind och 130 km/h. Annars är det ju falsk marknadsföring.
Hur långt kommer en MX75D i dessa förhållanden? Kortare än 381 km är ju falsk marknadsföring. :roll:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
kallekula
Inlägg: 752
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Audi e-tron

Inlägg av kallekula »

Poängen var att det finns standardiserade körcykler (vissa kisskassa, andra bara dåliga) av en anledning: Att man ska kunna jämföra olika bilar.

Ska vi börja med räckvidd "200 konservativa km" eller "200 glädje-km" så blir det ju helt hopplöst.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Kan också vara så att de helt enkelt inte vill få för många orders i USA.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
Kan också vara så att de helt enkelt inte vill få för många orders i USA.
Den har vi aldrig hört förr. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Då var den på plats. Vilken bil! Man glider fram med en komfort som inte går att beskriva och som med hörselskydd på. En overklig känsla.
En hittills högst ovetenskaplig analys av räckvidden indikerar 308km vid 80% SOC, vilket är prick samma som min gamla P85 angav vid 80%. Bilen är helt klart av den pessimistiska typen. Förbrukningen är lägre i verkligheten än vad som visas i färddatorn, och den indikerade räckvidden verkar vara i underkant. Jag har inte fått klart för mig hur räckvidden beräknas. Det måste vara allt möjligt som räknas in, inte bara historisk förbrukning. Den ändrar sig dessutom när man matar in en address i navigatorn. Vägens utforming tas alltså hänsyn till.
Jag antar att det nollgradiga vädret dessutom har en negativ inverkan. Få se vad som händer nästa vecka när vårtemperaturerna kommer. Och så blir det spännande när man åker lite längre.
Men varför föreslår den inte Ionity-laddarna utan istället Clever?! Gammal data? Korkad programmerare?
IMG_20190409_141326.jpg
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Audi e-tron

Inlägg av ellerstrom »

mati skrev:
Då var den på plats. Vilken bil! Man glider fram med en komfort som inte går att beskriva och som med hörselskydd på. En overklig känsla.
En hittills högst ovetenskaplig analys av räckvidden indikerar 308km vid 80% SOC, vilket är prick samma som min gamla P85 angav vid 80%. Bilen är helt klart av den pessimistiska typen. Förbrukningen är lägre i verkligheten än vad som visas i färddatorn, och den indikerade räckvidden verkar vara i underkant. Jag har inte fått klart för mig hur räckvidden beräknas. Det måste vara allt möjligt som räknas in, inte bara historisk förbrukning. Den ändrar sig dessutom när man matar in en address i navigatorn. Vägens utforming tas alltså hänsyn till.
Jag antar att det nollgradiga vädret dessutom har en negativ inverkan. Få se vad som händer nästa vecka när vårtemperaturerna kommer. Och så blir det spännande när man åker lite längre.
Men varför föreslår den inte Ionity-laddarna utan istället Clever?! Gammal data? Korkad programmerare?
IMG_20190409_141326.jpg
Grattis till bilen mati! Och kul att du är nöjd, vilket jag innerligt hoppas att du (och frugan) förblir. :)
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Då var den på plats. Vilken bil! Man glider fram med en komfort som inte går att beskriva och som med hörselskydd på. En overklig känsla.
En hittills högst ovetenskaplig analys av räckvidden indikerar 308km vid 80% SOC, vilket är prick samma som min gamla P85 angav vid 80%. Bilen är helt klart av den pessimistiska typen. Förbrukningen är lägre i verkligheten än vad som visas i färddatorn, och den indikerade räckvidden verkar vara i underkant. Jag har inte fått klart för mig hur räckvidden beräknas. Det måste vara allt möjligt som räknas in, inte bara historisk förbrukning. Den ändrar sig dessutom när man matar in en address i navigatorn. Vägens utforming tas alltså hänsyn till.
Jag antar att det nollgradiga vädret dessutom har en negativ inverkan. Få se vad som händer nästa vecka när vårtemperaturerna kommer. Och så blir det spännande när man åker lite längre.
Men varför föreslår den inte Ionity-laddarna utan istället Clever?! Gammal data? Korkad programmerare?
IMG_20190409_141326.jpg

Grattis! Är faktiskt lite avundsjuk nu. :)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

mati skrev:
Då var den på plats. Vilken bil! Man glider fram med en komfort som inte går att beskriva och som med hörselskydd på. En overklig känsla.
En hittills högst ovetenskaplig analys av räckvidden indikerar 308km vid 80% SOC, vilket är prick samma som min gamla P85 angav vid 80%. Bilen är helt klart av den pessimistiska typen. Förbrukningen är lägre i verkligheten än vad som visas i färddatorn, och den indikerade räckvidden verkar vara i underkant. Jag har inte fått klart för mig hur räckvidden beräknas. Det måste vara allt möjligt som räknas in, inte bara historisk förbrukning. Den ändrar sig dessutom när man matar in en address i navigatorn. Vägens utforming tas alltså hänsyn till.
Jag antar att det nollgradiga vädret dessutom har en negativ inverkan. Få se vad som händer nästa vecka när vårtemperaturerna kommer. Och så blir det spännande när man åker lite längre.
Men varför föreslår den inte Ionity-laddarna utan istället Clever?! Gammal data? Korkad programmerare?
IMG_20190409_141326.jpg
Fin bil, bästa färgen valde du också :).
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Tack. Jag vågar inte skriva för mycket positivt för att inte återigen hamna alltför långt utanför den fredade åsiktskorridoren, det är ju trots allt ett Tesla-forum. Men för he*e alltså vilken grandios och kunglig bil. Fortsätter de bara såhär så ser det inte så kolsvart ut för den tyska bilindustrin som somliga tror.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Audi e-tron

Inlägg av Surfaren »

Grattis och med förhoppning om att bilen håller måttet över tid och att ni båda får vara nöjda med den. (Och jag hoppas att den där ICE-Q2:an snart är bortglömd...)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jodå, det blir bra.
Q2:an var tydligen någon form av semesterflirt, precis som jag hoppades. Inte bortglömd, men verkligheten kom nog ikapp.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Kul! Skall bli spännande att följa.
Glöm inte koppla ur laddaren innan 12 timmar(eller vad det nu var) bara. Eller är det löst nu?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

taliz skrev:
Kul! Skall bli spännande att följa.
Glöm inte koppla ur laddaren innan 12 timmar(eller vad det nu var) bara. Eller är det löst nu?
Det verkar vara ett Norskt problem med deras IT elnät och Audis laddare. Sverige har TN-NÄT och nästan hela övriga Europa. Så problemet verkar inte drabba oss. Jag hade en etron hemma och den stod inkopplad i mer än 12 timmar.

Hur vida det är löst eller inte för norrmännen vet jag inte.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Skriv svar