Bälteshanen har dykt upp igen. Efter en noggrannare undersökning av en servicekille har det visat sig att den hade gömt sig ännu längre ner bakom plasten än vad jag har kunnat se. Nu är den på plats och alla är glada.
Jeppe_E skrev:
Wow, vilket märkligt fel. Mycket märkligt att något sådant har passerat QA, eftersom det har med säkerhet att göra. Kan ju faktiskt vara så att "hanen" hamnat helt fel och sitter bakom panelen, nere vid rullen.
Ja, du hade rätt. Jag grävde inte tillräckligt djupt, vågade liksom inte slita loss alla delar. Verkstadschefen var lite mindre rädd och tadaa - så hittade han allt som fattades. Han blev minst lika glad som jag kan jag säga. Hur det kunde ha passerat QA har de också undrat över. Det är nästan lite Tesla-stuk över det hela.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det här hittade jag idag i min tyska Auto motor und sport
Ser att Model X har l/VDA = 745l/2487l (E-tron 660/1725 var av 60l i frunken om man tar ur verktyg och kompressor ...)
Tesla Owners Manual säger
att femsätes versionen har max 2486,5l
att frunken rymmer 187l
Detta ger att fem-sätes rymmer 558l (745-187) bakom soffan (Upp till nackstöden?). E-Tron har 600l bak. Nog hade jag fått för mig att Model X var större i skuffen än E-tron?
Hur många liter rymmer Model X hål under lastgolvet bak vs E-trons hål under lastgolvet bak?
Det här hittade jag idag i min tyska Auto motor und sport
Vore väl en nationell skandal om inte Audi vann i riksmediat AMS.
Får väldigt mycket mer poäng på "sicherheitsausstatt". Säkerhetsutrustning? Vad kan det vara som dom värderar så högt då, night vision?
* Korsningasassistent fram och bak - tittar "runt hörnet" när man kör fram mot en korsning eller backar ut ur en parkeringsficka och varnar för korsande trafik. Det finns radar runtom, 5 stycken sensorer tror jag. Tesla har 1.
* Pre-sense bak - kollar trafiken bakåt och förbereder bilen inför en eventuell krock.
* Laserscanner med upp till 80m räckvidd eller vad det nu var. Upptäcker till exempel fotgängare eller andra hinder.
* Urstigningsassistent - varnar för cyklister eller andra fordon när man öppnar dörren. Förhindrar i värsta fall att dörren öppnas.
* Trötthetsvarnare
* 3D surround view
* Night Vision med fotgängar- och djurdetektering
* ...
Det är det jag kommer på spontant. Det finns en hel bunt med säkerhetsutrustning som Tesla saknar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det här hittade jag idag i min tyska Auto motor und sport
Ser att Model X har l/VDA = 745l/2487l (E-tron 660/1725 var av 60l i frunken om man tar ur verktyg och kompressor ...)
Tesla Owners Manual säger
att femsätes versionen har max 2486,5l
att frunken rymmer 187l
Detta ger att fem-sätes rymmer 558l (745-187) bakom soffan (Upp till nackstöden?). E-Tron har 600l bak. Nog hade jag fått för mig att Model X var större i skuffen än E-tron?
Hur många liter rymmer Model X hål under lastgolvet bak vs E-trons hål under lastgolvet bak?
558l är såklart orimligt. 5-sits har ju tom mer plats än 6/7-sits med tredje raden fälld och alla dessa har ju betydligt mer plats i skuffen än Model S...
Är det inte 2486 l som är den korrekta siffran? Vill minnas att det var den siffran som fanns även när X lanserades och då man inte kunde fälla mittenraden. Får dock inte riktigt ihop det för 558 liter känns lite för mycket längst bak i 6/7-sits med alla platser tillgängliga även om man plockar bort "bottenplattan" i bagaget?
Fäller man mittenraden i 5-sits så har ju X ett fullständigt gigantiskt bagage. Tror ärligt talat aldrig jag sett ett större
Hur många liter rymmer Model X hål under lastgolvet bak vs E-trons hål under lastgolvet bak?
Vet inte om det är specat nånstans. Det finns faktiskt möjlighet att lägga ett reservhjul där i e-tron, men det måste vara tillval, för i alla bilar jag har sett var det bara tomt. Det lämnar ju såklart ett stort hål som kan användas till nåt vettigt.
Dessutom är det en löstagbar plastlåda under lastgolvet och därunder finns ytterligare förvaringsutrymme som ser ut att gå ända ner till bottenplattan. Ingen aning om allt detta räknas med. Troligen inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det här hittade jag idag i min tyska Auto motor und sport
Vore väl en nationell skandal om inte Audi vann i riksmediat AMS.
Får väldigt mycket mer poäng på "sicherheitsausstatt". Säkerhetsutrustning? Vad kan det vara som dom värderar så högt då, night vision?
* Korsningasassistent fram och bak - tittar "runt hörnet" när man kör fram mot en korsning eller backar ut ur en parkeringsficka och varnar för korsande trafik. Det finns radar runtom, 5 stycken sensorer tror jag. Tesla har 1.
* Pre-sense bak - kollar trafiken bakåt och förbereder bilen inför en eventuell krock.
* Laserscanner med upp till 80m räckvidd eller vad det nu var. Upptäcker till exempel fotgängare eller andra hinder.
* Urstigningsassistent - varnar för cyklister eller andra fordon när man öppnar dörren. Förhindrar i värsta fall att dörren öppnas.
* Trötthetsvarnare
* 3D surround view
* Night Vision med fotgängar- och djurdetektering
* ...
Det är det jag kommer på spontant. Det finns en hel bunt med säkerhetsutrustning som Tesla saknar.
Så är det nog. Radar har den väl dock inte runt om? Snarare ultraljud via parkeringssensorerna?
Tesla använder ju dom för AP.
Tack hooked!
Bra med lite olika perspektiv.
Mati får mycket utrymme här och han är duktig på att förmedla sin bild, och det är bra input för det mesta.
Men man ska komma ihåg att hans Model S var minst sagt ett måndagsex, dessutom är han väl tysk med.
Jämföra gamla modeller med nya är ju annars ganska vanligt på detta forum när det gäller byte från gammal MS till ny MX. Det blir skrivet spaltmeter om hur mkt bättre hopskruvad MX är kontra MS när det egentligen har med den naturliga utveckligen hos Tesla att göra. Väldigt få som går från MS samma årsmodell som den MX de byter till. Nya bilar är helt enkelt mer raffinerade än äldre om det så är Audi, Tesla eller någon annan. Tvärtom vore ju helknäppt
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tack. Jag vågar inte skriva för mycket positivt för att inte återigen hamna alltför långt utanför den fredade åsiktskorridoren, det är ju trots allt ett Tesla-forum. Men för he*e alltså vilken grandios och kunglig bil. Fortsätter de bara såhär så ser det inte så kolsvart ut för den tyska bilindustrin som somliga tror.
Tack. Jag vågar inte skriva för mycket positivt för att inte återigen hamna alltför långt utanför den fredade åsiktskorridoren, det är ju trots allt ett Tesla-forum. Men för he*e alltså vilken grandios och kunglig bil. Fortsätter de bara såhär så ser det inte så kolsvart ut för den tyska bilindustrin som somliga tror.
Grattis mati!
Tack
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det är inte utan att man förvånas över en del siffror gällande e-tron. Först en förbrukning på 60 kWh/100 km vid 200 km/h på autobahn under drygt tio mil, sen 47 minuter för att ladda 0-100% på en Ionity laddare. Wow och wow!
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Det är inte utan att man förvånas över en del siffror gällande e-tron. Först en förbrukning på 60 kWh/100 km vid 200 km/h på autobahn under drygt tio mil, sen 47 minuter för att ladda 0-100% på en Ionity laddare. Wow och wow!
Ja den verkar inte ha några problem med att hålla batteripacket inom gynnsamma temperaturer iaf.
Något annat som är intressant med den sista filmen är att Ionitystationen han laddar på är utrustad med laddare från Tritium. Dessa har tidigare installerats med CCS1-kablage, dvs utan vattenkylning, och har varit begränsade till 200A. Men nu verkar de ha bytt ut kablarna då han kan ladda med 350A - gött!
Det är inte utan att man förvånas över en del siffror gällande e-tron. Först en förbrukning på 60 kWh/100 km vid 200 km/h på autobahn under drygt tio mil, sen 47 minuter för att ladda 0-100% på en Ionity laddare. Wow och wow!
124 km på 45 minuter ger snittfart på 165 km/h. Förbrukning på 6,1 kWh / 10 km. Helt galet!
Jag tog initialt för givet att Audi avsåg bygga ett Autobahn-lok, men man börjar ju undra om man valde att fokusera på långsamma norska vägar istället...
Det är inte utan att man förvånas över en del siffror gällande e-tron. Först en förbrukning på 60 kWh/100 km vid 200 km/h på autobahn under drygt tio mil, sen 47 minuter för att ladda 0-100% på en Ionity laddare. Wow och wow!
Ionity strular tydligen mycket, Tesla Björn har ju samma bekymmer.
Max laddhastighet:
Tesla 3, 1.600km/h
Audi e-tron 650km/h
Tesla S 620km/h
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Det är inte utan att man förvånas över en del siffror gällande e-tron. Först en förbrukning på 60 kWh/100 km vid 200 km/h på autobahn under drygt tio mil, sen 47 minuter för att ladda 0-100% på en Ionity laddare. Wow och wow!
Ionity strular tydligen mycket, Tesla Björn har ju samma bekymmer.
Max laddhastighet:
Tesla 3, 1.600km/h
Audi e-tron 650km/h
Tesla S 620km/h
Ja det verkar vara en del strul ibland, undrar om problemen ligger i bilarna eller i stationerna. Någon form av kompabilitetsproblem verkar ju iaf finnas.
Hur ser laddhastigheterna ut uttryckta i km/h om man istället tar snittet över en hel laddcykel istället för en snapshot vid peak-värdet?
Om den kunnat ladda 350kw som Taycan hade den nog funkat som autobahn lok. Men med den galna konsumtionen och "bara" 150kw så lönar det sig ju inte att gasa på så mkt.
Om den kunnat ladda 350kw som Taycan hade den nog funkat som autobahn lok. Men med den galna konsumtionen och "bara" 150kw så lönar det sig ju inte att gasa på så mkt.
Precis, mer rimligt är nog att ligga i typ 140 km/h (vilket också är en mer relevant medelhastighet för de flesta på Autobahn i ärlighetens namn). Sen är ju även en SUV ett typiskt dåligt Autobahnlok, hög markfrigång och hög kaross är inget bra recept för låg energiförbrukning i högre hastigheter. Jag tror att elbilarna på sikt kommer omdefiniera den stora SUV-trenden som har pågått under ett antal år just därför.