Minska vagnsakdegarantin - tillägsför. - privat

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

karde
Inlägg: 25
Blev medlem: 07 jan 2019 12:45

Minska vagnsakdegarantin - tillägsför. - privat

Inlägg av karde »

Hej,

Sorry - ny tråd, men, varit trådar om försäkringar osv., men frågar här om någon kör nån tillägsförsäkring för reducering av den hiskliga vagnskadegarantin på M3.

ringde NonStop - som tillhör Trygg Hansa, men, om ja förstår rätt så funkar det så här: säg att du får en skada som kostar 13000, du får då hjälp med 3000:-, så din kostnad blir 9000:-, inte 3000:- (denna kan du likväl få direkt genom TH du behöver inte ringa NonStop (same business)). - Har ja fel?

Nån som har några andra erfarenheter / tips?

Hörde också om ett företag på radion idag, RixFM reklam, tänkte, det här kommer ja lätt ihåg, skall kolla upp när ja sitter vid datorn, jag kommer nu inte ihåg vad företaget hete :)/hittar dom inte när ja försöker googla, nån som hörde den reklamen/vet vad dom heter, var vid typ 06:45 men har säker gått flera ggr.

Skulle uppskatta tips att sänka kostnaden. :)!
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Minska vagnsakdegarantin - tillägsför. - privat

Inlägg av OfarligTesla »

NonStop täcker den del av självrisken på vagnskadegarantinsom överstiger 2000 kr, dvs det är vad du betalar om du utnyttjar den.
4900
Inlägg: 32
Blev medlem: 04 jan 2019 17:45

Re: Minska vagnsakdegarantin - tillägsför. - privat

Inlägg av 4900 »

På Non-Stop står att de ersätter den del av självrisken som överstiger 2000:- om man nyttjar vagnskadegarantin. Och självrisken för denna är runt 13500 om jag inte missminner mig. Jag skaffade själv denna försäkring igår som tillägg till min halvförsäkring hos LF.
karde
Inlägg: 25
Blev medlem: 07 jan 2019 12:45

Re: Minska vagnsakdegarantin - tillägsför. - privat

Inlägg av karde »

OfarligTesla skrev:
NonStop täcker den del av självrisken på vagnskadegarantinsom överstiger 2000 kr, dvs det är vad du betalar om du utnyttjar den.
Hmm, okej, då kanske NonStop killen sa fel till mig, ja tyckte ja frågade rätt specifikt, ja får ringa igen, skall försöka ringa under dagen.
Så, med NonStop kan självrisken bara bli 2000:-?
Användarvisningsbild
Engen
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 09 jun 2017 12:02
Ort: Upplands Väsby

Re: Minska vagnsakdegarantin - tillägsför. - privat

Inlägg av Engen »

Nu hörde jag reklamen.
Tryggförsäkring
https://tryggforsakring.com/
MS LR -22/23 Pearl White Next gen - Nöjd!
S75D -17 Deep Blue Metallic - Såld
Philiph
Inlägg: 18
Blev medlem: 20 mar 2019 13:56

Re: Minska vagnsakdegarantin - tillägsför. - privat

Inlägg av Philiph »

Idag har jag Mysafety.se de betalar all självrisk upp till 6 000 kr/år. Så för en M3 blir det kvar cirka 7 000 kr. Vilket fortfarande är väldigt högt. Har det mysafety även på hemförsäkringen.
karde
Inlägg: 25
Blev medlem: 07 jan 2019 12:45

Re: Minska vagnsakdegarantin - tillägsför. - privat

Inlägg av karde »

Engen skrev:
Nu hörde jag reklamen.
Tryggförsäkring
https://tryggforsakring.com/
Tack!
karde
Inlägg: 25
Blev medlem: 07 jan 2019 12:45

Re: Minska vagnsakdegarantin - tillägsför. - privat

Inlägg av karde »

karde skrev:
OfarligTesla skrev:
NonStop täcker den del av självrisken på vagnskadegarantinsom överstiger 2000 kr, dvs det är vad du betalar om du utnyttjar den.
Hmm, okej, då kanske NonStop killen sa fel till mig, ja tyckte ja frågade rätt specifikt, ja får ringa igen, skall försöka ringa under dagen.
Så, med NonStop kan självrisken bara bli 2000:-?
Så.. mailade NonStop och frågade, fick detta svar:

"Vid självriskreduceringsmomenten måste alltid skadeärendet hanteras av ditt ordinarie försäkringsbolag först. När du gör en skadeanmälan hos oss måste du bifoga underlag som styrker att du betalat självrisken. Om du har en självrisk på 13.000 så betalar vi den del av självrisken som överstiger 2.000kr vilket i detta exempel är 11.000kr.

Väljer du att inte ta ärendet via ditt ordinarie försäkringsbolag så lämnas inte heller någon ersättning från oss. Vi måste alltid ha underlag från det ordinarie försäkringsbolaget.

Hör av dig om du har frågor."

Så blir till att teckna dom för min del!

Och, hade reducering via Trygg Hansa på 3000:- (dvs. dom reducerar självrisken med 3000 spänn för en extra betalning), så den känns ju då lite onödigt?..

Tack alla för er hjälp! Ni e grymma!!
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3647
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Minska vagnsakdegarantin - tillägsför. - privat

Inlägg av Tellus »

karde skrev:
karde skrev:
OfarligTesla skrev:
NonStop täcker den del av självrisken på vagnskadegarantinsom överstiger 2000 kr, dvs det är vad du betalar om du utnyttjar den.
Hmm, okej, då kanske NonStop killen sa fel till mig, ja tyckte ja frågade rätt specifikt, ja får ringa igen, skall försöka ringa under dagen.
Så, med NonStop kan självrisken bara bli 2000:-?
Så.. mailade NonStop och frågade, fick detta svar:

"Vid självriskreduceringsmomenten måste alltid skadeärendet hanteras av ditt ordinarie försäkringsbolag först. När du gör en skadeanmälan hos oss måste du bifoga underlag som styrker att du betalat självrisken. Om du har en självrisk på 13.000 så betalar vi den del av självrisken som överstiger 2.000kr vilket i detta exempel är 11.000kr.

Väljer du att inte ta ärendet via ditt ordinarie försäkringsbolag så lämnas inte heller någon ersättning från oss. Vi måste alltid ha underlag från det ordinarie försäkringsbolaget.

Hör av dig om du har frågor."

Så blir till att teckna dom för min del!

Och, hade reducering via Trygg Hansa på 3000:- (dvs. dom reducerar självrisken med 3000 spänn för en extra betalning), så den känns ju då lite onödigt?..

Tack alla för er hjälp! Ni e grymma!!
Alltså, självrisken för VSG är 13500kr hos TryggHansa.
Blir bilen skadad för 13499kr så får man ingen hjälp från vare sig non stop eller TH, du får betala 13499kr ur egen ficka.

Kostar skadan 13501kr så kan du utnyttja VSG, då betalar TH 1kr och 2000kr ur egen ficka och non stop betalar 11500kr.

Om jag fattat rätt
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
rosjon
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 27 mar 2019 09:43

Re: Minska vagnsakdegarantin - tillägsför. - privat

Inlägg av rosjon »

Men om du trots att skadan kostar mindre än självrisken ändå utnyttjar försäkringen så bör du även då max betala 2000kr då nonstop står för resten.
Tesla Model 3 LR AWD, röd, vit interiör, 19" EAP + FSD
Philiph
Inlägg: 18
Blev medlem: 20 mar 2019 13:56

Re: Minska vagnsakdegarantin - tillägsför. - privat

Inlägg av Philiph »

rosjon skrev:
Men om du trots att skadan kostar mindre än självrisken ändå utnyttjar försäkringen så bör du även då max betala 2000kr då nonstop står för resten.
Du kan inte använda dig av VSG om kostnaden för reparationen är under självrisken på 13 500 (eller vad självrisken nu exakt är). Om kostnaden för reparationen är över 13 500, först då kan du använda dig av VSG och Nonstop kan då utnyttjas. Är kostnaden för reparationen under 13 500 kr kommer du behövs betala allt och Nonstop går inte att utnyttja.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Minska vagnsakdegarantin - tillägsför. - privat

Inlägg av OfarligTesla »

Philiph skrev:
rosjon skrev:
Men om du trots att skadan kostar mindre än självrisken ändå utnyttjar försäkringen så bör du även då max betala 2000kr då nonstop står för resten.
Du kan inte använda dig av VSG om kostnaden för reparationen är under självrisken på 13 500 (eller vad självrisken nu exakt är). Om kostnaden för reparationen är över 13 500, först då kan du använda dig av VSG och Nonstop kan då utnyttjas. Är kostnaden för reparationen under 13 500 kr kommer du behövs betala allt och Nonstop går inte att utnyttja.
Var ser du det? Skall man vara helt korrekt så innehåller inte de villkor jag har fått något om det så de skulle ha ett dåligt case att försöka neka det då.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Minska vagnsakdegarantin - tillägsför. - privat

Inlägg av bylund »

I svaret är de noga med att påpeka att de inte betalar något om man tar skadan utanför försäkringen.

Så är skadan så ”billig” att det inte blir ett försäkringsärende så gäller ej heller självriskförsäkringen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
rosjon
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 27 mar 2019 09:43

Re: Minska vagnsakdegarantin - tillägsför. - privat

Inlägg av rosjon »

Så brukar det inte vara. Om man skadar en backspegel så anmäler man det till försäjkringsbolaget, de brukar då återkomma och säga att det blir billigare att inte utnyttja försäkringen, det är inte så att de nekar mig att utnyttja försäkringen, det är bara så att det normalt sett inte är så ekonomiskt klokt.
Tesla Model 3 LR AWD, röd, vit interiör, 19" EAP + FSD
karde
Inlägg: 25
Blev medlem: 07 jan 2019 12:45

Re: Minska vagnsakdegarantin - tillägsför. - privat

Inlägg av karde »

Tellus skrev:
karde skrev:
karde skrev:
OfarligTesla skrev:
NonStop täcker den del av självrisken på vagnskadegarantinsom överstiger 2000 kr, dvs det är vad du betalar om du utnyttjar den.
Hmm, okej, då kanske NonStop killen sa fel till mig, ja tyckte ja frågade rätt specifikt, ja får ringa igen, skall försöka ringa under dagen.
Så, med NonStop kan självrisken bara bli 2000:-?
Så.. mailade NonStop och frågade, fick detta svar:

"Vid självriskreduceringsmomenten måste alltid skadeärendet hanteras av ditt ordinarie försäkringsbolag först. När du gör en skadeanmälan hos oss måste du bifoga underlag som styrker att du betalat självrisken. Om du har en självrisk på 13.000 så betalar vi den del av självrisken som överstiger 2.000kr vilket i detta exempel är 11.000kr.

Väljer du att inte ta ärendet via ditt ordinarie försäkringsbolag så lämnas inte heller någon ersättning från oss. Vi måste alltid ha underlag från det ordinarie försäkringsbolaget.

Hör av dig om du har frågor."

Så blir till att teckna dom för min del!

Och, hade reducering via Trygg Hansa på 3000:- (dvs. dom reducerar självrisken med 3000 spänn för en extra betalning), så den känns ju då lite onödigt?..

Tack alla för er hjälp! Ni e grymma!!
Alltså, självrisken för VSG är 13500kr hos TryggHansa.
Blir bilen skadad för 13499kr så får man ingen hjälp från vare sig non stop eller TH, du får betala 13499kr ur egen ficka.

Kostar skadan 13501kr så kan du utnyttja VSG, då betalar TH 1kr och 2000kr ur egen ficka och non stop betalar 11500kr.

Om jag fattat rätt
Fast min fråga till dom var så här:

"Hej,

Om ja tecknar en försäkring för reducering av självrisken och har en vagnskadegaranti på 130000, ja får en skada som kostar 10000 att reparera, hur mycket betalar ja som kund hos er ur egen ficka för självrisken?"
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Minska vagnsakdegarantin - tillägsför. - privat

Inlägg av OfarligTesla »

karde skrev:
Fast min fråga till dom var så här:

"Hej,

Om ja tecknar en försäkring för reducering av självrisken och har en vagnskadegaranti på 130000, ja får en skada som kostar 10000 att reparera, hur mycket betalar ja som kund hos er ur egen ficka för självrisken?"
Fast Non-Stop har ju ingen susning om vad för villkor du har i din vagnskadegaranti osv. Att de betalar för den del av din självkrisk som överstiger 2k om du utnyttjat din vagnskadegaranti har det aldrig varit någon fråga om, det står svart på vitt i villkoren.
karde
Inlägg: 25
Blev medlem: 07 jan 2019 12:45

Re: Minska vagnsakdegarantin - tillägsför. - privat

Inlägg av karde »

OfarligTesla skrev:
karde skrev:
Fast min fråga till dom var så här:

"Hej,

Om ja tecknar en försäkring för reducering av självrisken och har en vagnskadegaranti på 130000, ja får en skada som kostar 10000 att reparera, hur mycket betalar ja som kund hos er ur egen ficka för självrisken?"
Fast Non-Stop har ju ingen susning om vad för villkor du har i din vagnskadegaranti osv. Att de betalar för den del av din självkrisk som överstiger 2k om du utnyttjat din vagnskadegaranti har det aldrig varit någon fråga om, det står svart på vitt i villkoren.
Förlåt, men herrejösses vad snurrigt, men vadå, min fråga var ju rätt tydlig mot NonStop, så.. då jag får EJ enbart betala 2000:- ja får betala hela vagnskade-beloppet fast jag har den här försäkringen genom NonStop? Eller betalar NonStop det överstigande? :oops:
Vad skall ja isåfall med den till annars..? Förstår fallet med över, men.. ja.. var inte så frågade NonStop, deras försäkring är ju villkor dom satt upp, dom skall väl således betala TH beloppet över 2000:- fast skadan är under 13500:-, så var svaret från NonStop och detta borde ju vara vilkoren dom - NonStop - har, dom sa ju att ja skall anmäla skadan till TH först, sedan till dom, och jag förklarade för NonStop hur stort mitt belopp var för vagnskadan.
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Minska vagnsakdegarantin - tillägsför. - privat

Inlägg av ippii »

karde skrev:
OfarligTesla skrev:
karde skrev:
Fast min fråga till dom var så här:

"Hej,

Om ja tecknar en försäkring för reducering av självrisken och har en vagnskadegaranti på 130000, ja får en skada som kostar 10000 att reparera, hur mycket betalar ja som kund hos er ur egen ficka för självrisken?"
Fast Non-Stop har ju ingen susning om vad för villkor du har i din vagnskadegaranti osv. Att de betalar för den del av din självkrisk som överstiger 2k om du utnyttjat din vagnskadegaranti har det aldrig varit någon fråga om, det står svart på vitt i villkoren.
Förlåt, men herrejösses vad snurrigt, men vadå, min fråga var ju rätt tydlig mot NonStop, så.. då jag får EJ enbart betala 2000:- ja får betala hela vagnskade-beloppet fast jag har den här försäkringen genom NonStop? Eller betalar NonStop det överstigande? :oops:
Vad skall ja isåfall med den till annars..?
Du måste helt enkelt kunna visa Non-stop en faktura på självrisken du betalat, har du en sådan så kommer de att betala allt utom 2.000 kr av den.

Jag undrar hur det ser ut om man har en skada som kosta typ 5.000 kr att laga. Skulle nog vara konstig att begära att få betala 13.500 kr.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Minska vagnsakdegarantin - tillägsför. - privat

Inlägg av OfarligTesla »

karde skrev:
Förlåt, men herrejösses vad snurrigt, men vadå, min fråga var ju rätt tydlig mot NonStop, så.. då jag får EJ enbart betala 2000:- ja får betala hela vagnskade-beloppet fast jag har den här försäkringen genom NonStop? Eller betalar NonStop det överstigande? :oops:
Vad skall ja isåfall med den till annars..? Förstår fallet med över, men.. ja.. var inte så frågade NonStop, deras försäkring är ju villkor dom satt upp, dom skall väl således betala TH beloppet över 2000:- fast skadan är under 13500:-, så var svaret från NonStop och detta borde ju vara vilkoren dom - NonStop - har, dom sa ju att ja skall anmäla skadan till TH först, sedan till dom, och jag förklarade för NonStop hur stort mitt belopp var för vagnskadan.
Vad är det du tycker är snurrigt? NonStop är ju en tilläggsförsäkring som bland annat ger en självriskreducering för vagnskadegarantin. De kan inte svara på vad för villkor din vagnskadegaranti har och när du får utnyttja den. Om du inte betalar någon självrisk finns det inget att hämta hos NonStop.
karde
Inlägg: 25
Blev medlem: 07 jan 2019 12:45

Re: Minska vagnsakdegarantin - tillägsför. - privat

Inlägg av karde »

OfarligTesla skrev:
karde skrev:
Förlåt, men herrejösses vad snurrigt, men vadå, min fråga var ju rätt tydlig mot NonStop, så.. då jag får EJ enbart betala 2000:- ja får betala hela vagnskade-beloppet fast jag har den här försäkringen genom NonStop? Eller betalar NonStop det överstigande? :oops:
Vad skall ja isåfall med den till annars..? Förstår fallet med över, men.. ja.. var inte så frågade NonStop, deras försäkring är ju villkor dom satt upp, dom skall väl således betala TH beloppet över 2000:- fast skadan är under 13500:-, så var svaret från NonStop och detta borde ju vara vilkoren dom - NonStop - har, dom sa ju att ja skall anmäla skadan till TH först, sedan till dom, och jag förklarade för NonStop hur stort mitt belopp var för vagnskadan.
Vad är det du tycker är snurrigt? NonStop är ju en tilläggsförsäkring som bland annat ger en självriskreducering för vagnskadegarantin. De kan inte svara på vad för villkor din vagnskadegaranti har och när du får utnyttja den. Om du inte betalar någon självrisk finns det inget att hämta hos NonStop.
Okej, sorry, vill ha det på det klara, så du menar alltså att man enbart kan nyttja NonStop när skadan överstiger 13500 för Tesla m3'an?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Minska vagnsakdegarantin - tillägsför. - privat

Inlägg av OfarligTesla »

karde skrev:
Okej, sorry, vill ha det på det klara, så du menar alltså att man enbart kan nyttja NonStop när skadan överstiger 13500 för Tesla m3'an?
Nej det har jag inte sagt någonting om.

Du kan bara nyttja NonStop när du betalar en självrisk på din vagnskadegaranti (eller andra moment som ingår). Vilka villkor som gäller för vagnskadegarantin är en helt annan fråga som inte är glasklar. Ingenting i de villkor jag har för min vagnskadegaranti säger att jag inte kan utnyttja den för saker där skadans kostnad understiger självrisken, däremot betyder det ju inte att man inte skulle behöva kämpa för att få igenom det.
karde
Inlägg: 25
Blev medlem: 07 jan 2019 12:45

Re: Minska vagnsakdegarantin - tillägsför. - privat

Inlägg av karde »

OfarligTesla skrev:
karde skrev:
Okej, sorry, vill ha det på det klara, så du menar alltså att man enbart kan nyttja NonStop när skadan överstiger 13500 för Tesla m3'an?
Nej det har jag inte sagt någonting om.

Du kan bara nyttja NonStop när du betalar en självrisk på din vagnskadegaranti (eller andra moment som ingår). Vilka villkor som gäller för vagnskadegarantin är en helt annan fråga som inte är glasklar. Ingenting i de villkor jag har för min vagnskadegaranti säger att jag inte kan utnyttja den för saker där skadans kostnad understiger självrisken, däremot betyder det ju inte att man inte skulle behöva kämpa för att få igenom det.
Aight - tack!!

Var nämligen nån som skrev:
"Blir bilen skadad för 13499kr så får man ingen hjälp från vare sig non stop eller TH, du får betala 13499kr ur egen ficka.

Kostar skadan 13501kr så kan du utnyttja VSG, då betalar TH 1kr och 2000kr ur egen ficka och non stop betalar 11500kr."

Så, kanske rörde ihop era meddelanden..
4900
Inlägg: 32
Blev medlem: 04 jan 2019 17:45

Re: Minska vagnsakdegarantin - tillägsför. - privat

Inlägg av 4900 »

Hehe, nu blev jag också osäker. Om en skada kostar 13000 att laga då får jag betala det ut egen ficka, men om den kostar 14000 så blir det bara 2000 för självrisken till Non-Stop? Får kanske maila dem och fråga..
+46
Teslaägare
Inlägg: 1788
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Minska vagnsakdegarantin - tillägsför. - privat

Inlägg av +46 »

4900 skrev:
Hehe, nu blev jag också osäker. Om en skada kostar 13000 att laga då får jag betala det ut egen ficka, men om den kostar 14000 så blir det bara 2000 för självrisken till Non-Stop? Får kanske maila dem och fråga..
Det stämmer.
Normalt får du en faktura på självrisken från verkstaden. Det är den fakturan som NonStop reglerar. De reglerar inga fakturor på utfört arbete. Kostar reparationen mindre än självrisken så fakturerar Verkstaden dig och inte försäkringsbolaget.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Minska vagnsakdegarantin - tillägsför. - privat

Inlägg av OfarligTesla »

+46 skrev:
4900 skrev:
Hehe, nu blev jag också osäker. Om en skada kostar 13000 att laga då får jag betala det ut egen ficka, men om den kostar 14000 så blir det bara 2000 för självrisken till Non-Stop? Får kanske maila dem och fråga..
Det stämmer.
Normalt får du en faktura på självrisken från verkstaden. Det är den fakturan som NonStop reglerar. De reglerar inga fakturor på utfört arbete. Kostar reparationen mindre än självrisken så fakturerar Verkstaden dig och inte försäkringsbolaget.
Undrar dock vad verkstaden skulle säga om man kräver att ta det på vagnskadegarantin. Den skall ju faktiskt täcka skadan oavsett om kostnaden är lägre än självrisken.
Skriv svar