Jag har själv en Leaf och önskar inget hellre än att Chademo förbjuds så vi slipper konkurrerande standarder i Europa.joel80 skrev:Ionity klarar tyvärr inte av en av de vanligaste elbilarna i Sverige/Europa. Synd att man inte sätter nån ChaDeMo eller ett par vid stationerna också. Nog för att Nissan för länge sen borde fattat att byta till EU-standard på de bilar dom säljer i Europa... Men som det nu är har en väldigt stor del av elbils Europa ingen användning av Ionity.
Fast å andra sidan kanske det pushar Nissan till att ändra sig.. Hm..
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Ionitys laddnätverk
Undra hur mkt det skulle påverka andrahandsvärdet om Nissan bytte till CCS.zyax skrev:Jag har själv en Leaf och önskar inget hellre än att Chademo förbjuds så vi slipper konkurrerande standarder i Europa.joel80 skrev:Ionity klarar tyvärr inte av en av de vanligaste elbilarna i Sverige/Europa. Synd att man inte sätter nån ChaDeMo eller ett par vid stationerna också. Nog för att Nissan för länge sen borde fattat att byta till EU-standard på de bilar dom säljer i Europa... Men som det nu är har en väldigt stor del av elbils Europa ingen användning av Ionity.
Fast å andra sidan kanske det pushar Nissan till att ändra sig.. Hm..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, det kan man undra, bruksvärdet försämras dock inte och vår Leaf går nog tills dess att den är skrot...taliz skrev:Undra hur mkt det skulle påverka andrahandsvärdet om Nissan bytte till CCS.zyax skrev:Jag har själv en Leaf och önskar inget hellre än att Chademo förbjuds så vi slipper konkurrerande standarder i Europa.joel80 skrev:Ionity klarar tyvärr inte av en av de vanligaste elbilarna i Sverige/Europa. Synd att man inte sätter nån ChaDeMo eller ett par vid stationerna också. Nog för att Nissan för länge sen borde fattat att byta till EU-standard på de bilar dom säljer i Europa... Men som det nu är har en väldigt stor del av elbils Europa ingen användning av Ionity.
Fast å andra sidan kanske det pushar Nissan till att ändra sig.. Hm..
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Ionitys laddnätverk
69 live 50 building05-mar skrev:58 live 52 building
Re: Ionitys laddnätverk
När man inte bara tittar på Ionity så finns det numera en ganska trevlig samling CCS-laddare med >100kW framförallt i Tyskland. Där är ju det statliga bidraget kopplat till laddarens effekt. Denna politik verkar fungera ganska bra. Men även i Nederländerna, Österrike och Schweiz ser det riktig trevligt ut.
Här i Sverige är vi långt efter, till och med Norge verkar inte hänga med riktigt. Fast kartan kanske inte är riktigt komplett när det gäller de nordiska länderna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7252
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Det där ser ju riktigt bra ut, nu behöver Tesla bara leverera CCS-adaptern så man kan använda dom också, då blir man ju planeringen lite mer flexibel för långresorna!mati skrev:När man inte bara tittar på Ionity så finns det numera en ganska trevlig samling CCS-laddare med >100kW framförallt i Tyskland.
(sen blir det säkert mest SuC ändå, man är ju snål )
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Ser bra ut!
Men... är det massa olika bolag med olika betallösningar?
Men... är det massa olika bolag med olika betallösningar?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7252
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Tyvärr är det nog så, jag gick in på https://ccs-map.eu/ och klickade lite slumpmässigt på dom som är markerade som "Fast", dom fem första jag klickade på var från fem olika leverantörer/laddnätverk (be.energised, LastMileSolution, DEW21, innogy eRoaming, allego)taliz skrev:Ser bra ut!
Men... är det massa olika bolag med olika betallösningar?
Det finns ju "metanätverk" som ChargeMap som man kan använda för att ladda på många olika nätverk, dom tar ju en slant emellan, men det kan det nog vara värt för att slippa krångla med dussintals appar/taggar/kort.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Nej, jag valde ad-hoc laddning, Plugsurfing RFID och Maingau Energi som sökfilter. Båda brickorna kan fås även om man inte bor i Tyskland. Det räcker alltså med dessa två, troligen med en av dem, för att kunna ladda på dessa ställen.taliz skrev:Ser bra ut!
Men... är det massa olika bolag med olika betallösningar?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
+1. Önskar att den adaptern kommer SNART. Först skulle den vara standard på alla S/X från Feb och nu är det helt tyst... *håller tummarna*fth skrev:Det där ser ju riktigt bra ut, nu behöver Tesla bara leverera CCS-adaptern så man kan använda dom också, då blir man ju planeringen lite mer flexibel för långresorna!mati skrev:När man inte bara tittar på Ionity så finns det numera en ganska trevlig samling CCS-laddare med >100kW framförallt i Tyskland.
(sen blir det säkert mest SuC ändå, man är ju snål )
/fth
MX LR (Raven) 2019
Re: Ionitys laddnätverk
Är det någon som mot förmodan har någon indikation på när stationen i Malmö/Vintrie är tänkt att öppnas för bruk? Jag svängde förbi där i lördags för att spana lite och vid min snabba koll så såg den helt komplett ut, typ som att det mest handlar om att den ska aktiveras. Jag hoppas ju lite på nu i april då jag läste nånstans att en öppnats i december, nästa i februari, så då känns april som det passar i mönstret.
Re: Ionitys laddnätverk
Det undrar jag också. Det är samma med laddaren i Buddikate West i norra Tyskland. Den har stått färdig sedan i december och skulle öppnas i januari. Men den är fortfarande inte aktiv. Jag antar att det inte är Ionity som är bromsklossen i de här fallen. Gissningsvis har det med inkopplingen av elen att göra.kenny skrev:Är det någon som mot förmodan har någon indikation på när stationen i Malmö/Vintrie är tänkt att öppnas för bruk? Jag svängde förbi där i lördags för att spana lite och vid min snabba koll så såg den helt komplett ut, typ som att det mest handlar om att den ska aktiveras. Jag hoppas ju lite på nu i april då jag läste nånstans att en öppnats i december, nästa i februari, så då känns april som det passar i mönstret.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2073
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Ionitys laddnätverk
Om man ändrar till till >99kW så skulle det rassla in en bunt laddare i Sverige/Dalarna...mati skrev:När man inte bara tittar på Ionity så finns det numera en ganska trevlig samling CCS-laddare med >100kW framförallt i Tyskland. Där är ju det statliga bidraget kopplat till laddarens effekt. Denna politik verkar fungera ganska bra. Men även i Nederländerna, Österrike och Schweiz ser det riktig trevligt ut.
Här i Sverige är vi långt efter, till och med Norge verkar inte hänga med riktigt. Fast kartan kanske inte är riktigt komplett när det gäller de nordiska länderna.
Tesla Model Y
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 01 aug 2017 22:25
Re: Ionitys laddnätverk
Jag testade IONITY laddarna i Varberg härom veckan med min i3s. Gjorde en liten film:
https://youtu.be/uPeklI9tAv8
Fick inte QR-kod scanning att funka. Fick starta laddningen manuellt via appen. Trots att jag reggat kreditkort fick mata in CVV kod och köra bankid. Men efter lite meck gick det bra.
https://youtu.be/uPeklI9tAv8
Fick inte QR-kod scanning att funka. Fick starta laddningen manuellt via appen. Trots att jag reggat kreditkort fick mata in CVV kod och köra bankid. Men efter lite meck gick det bra.
Re: Ionitys laddnätverk
Malmö har också sina på plats.Markus skrev:Mantorp 15 april.
Säkert inte långt bort från att drftsättas.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Verkar som att Ionity vaknat upp ur vinterdvalan nu.
Uppdateringar hittills idag:
New charging site inserted: Bierset, Haute Valise, BE
New charging site inserted: Apeldoorn-Zuid , Zuiderpark, NL
New charging site inserted: Bodegraven, Oud-Bodegraven, NL
New charging site inserted: Le Roeulx / Thieu North , Savoie, BE
New charging site inserted: Le Roeulx / Thieu South , Savoie, BE
New charging site inserted: Riedener Wald West, Binsbach, DE
New charging site inserted: Tolnegen Noord, Garderbroek, NL
New charging site inserted: Froyennes South, Froyennes, BE
New charging site inserted: Froyennes North, Mont Garni, BE
Uppdateringar hittills idag:
New charging site inserted: Bierset, Haute Valise, BE
New charging site inserted: Apeldoorn-Zuid , Zuiderpark, NL
New charging site inserted: Bodegraven, Oud-Bodegraven, NL
New charging site inserted: Le Roeulx / Thieu North , Savoie, BE
New charging site inserted: Le Roeulx / Thieu South , Savoie, BE
New charging site inserted: Riedener Wald West, Binsbach, DE
New charging site inserted: Tolnegen Noord, Garderbroek, NL
New charging site inserted: Froyennes South, Froyennes, BE
New charging site inserted: Froyennes North, Mont Garni, BE
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7416
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Ionitys laddnätverk
Jag måste då säga att de där blåa elbilarna från Audi(?) ser asfula ut.Markus skrev:Mantorp 15 april.
Säkert inte långt bort från att drftsättas.
Re: Ionitys laddnätverk
Fast de har iaf sett till att de är återvinningsbara!TiborBlomhall skrev:Jag måste då säga att de där blåa elbilarna från Audi(?) ser asfula ut.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Ionitys laddnätverk
Och de verkar helt ha optimerat bort ytterbackspeglarna så luftmotståndet borde vara extremt lågt.Jerker skrev:Fast de har iaf sett till att de är återvinningsbara!TiborBlomhall skrev:Jag måste då säga att de där blåa elbilarna från Audi(?) ser asfula ut.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Ionitys laddnätverk
Med den frontalytan???RagWal skrev:Och de verkar helt ha optimerat bort ytterbackspeglarna så luftmotståndet borde vara extremt lågt.Jerker skrev:Fast de har iaf sett till att de är återvinningsbara!TiborBlomhall skrev:Jag måste då säga att de där blåa elbilarna från Audi(?) ser asfula ut.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Ionitys laddnätverk
Är ni säkra på att det är Audi-bilar? Jag tycker att de ser ut som Tesla Semi som ligger på taket. Kanske nya Tesla pick-up.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Självklart är det Danmarksfärjor (elektriska?!), det står ju på.
Re: Ionitys laddnätverk
Äh de har fokuserar på Lastutrymme, vad då Frunk, där ligger faktiskt Tesla i lä
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Ionitys laddnätverk
Varje gång denna tråden kommer upp bland "nya inlägg" blir jag skitglad och hoppas att någon skrivit att Malmöstationen öppnat. Men nej, det är ni som diskuterar containers, varje gång.