Vad gillar jag inte? (Förbättra model S tråden)

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Werzion

Re: Vad gillar jag inte? (Förbättra model S tråden)

Inlägg av Werzion »

joel80 skrev:
Hahaha.. Lösningen för passagerarna i baksätet måste ju vara att hänga en sån där fiskeväst över stolen! :D
Bild

FOUND IT! 8-) :lol:
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

pegs skrev:
leiflodde skrev:
Det jag saknar är service tillgången där det idag är långa väntetider på minst 2-3 månader (i mitt fall) vilket inte är ok.
Bokade precis i Stockholm. Det blev 1,5 månader fram i tiden. Känns ok.
Fast dom behöver nog bygga ut rejält. I och med försäljningsutvecklingen så kommer snart många bilar att ha rullat de första 2000 milen.
Låter som en ganska rimlig tid men kan kanske bero på vilken typ service/reparation som behöver göras. De nämnde i veckan att de nu bokade i november i GBG.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

bylund skrev:
leiflodde skrev:
Det jag saknar är service tillgången där det idag är långa väntetider på minst 2-3 månader (i mitt fall) vilket inte är ok.

Roade mig att kolla på min gamla bil på vw där första lediga tid var 1 september, lite mer acceptabelt.
Det börjar kännas som att det är dags att öppna fler servicecenter. Det var tidigare tal om Malmö. Även om det är nära Köpenhamn så är det nog rimligt, då de verkar ha en del att göra i Köpenhamn.
Det saknas verkligen norröver. Inte särskillt populärt här i Dalarna att behöva åka till Stockholm för service. Både ur praktisk synvinkel och kulturellt sett. Att åka till Gävle, Falun, Västerås eller Mora hade inte alls tagit emot lika mycket.

Och då talar jag inte ens för norrlandsborna.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Teslaspolen skrev:
Det saknas verkligen norröver. Inte särskillt populärt här i Dalarna att behöva åka till Stockholm för service. Både ur praktisk synvinkel och kulturellt sett.
Speciellt kultur låter som en intressant vinkel ;-)

Visst, det suger. Men det är sådant som man får väga in före man slår till. Linköping-Upplands Väsby är nästan på milen lika långt som t ex Falun - Upplands Väsby. Och dalmasar/kullor slipper iaf riskera att köra genom Sthlm i rusningstrafik. (OT. Varenda lite håla har snart förbifart. Varför inte Stockholm??)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
pitemacc
Teslaägare

Inlägg av pitemacc »

Teslaspolen skrev:
bylund skrev:
leiflodde skrev:

Roade mig att kolla på min gamla bil på vw där första lediga tid var 1 september, lite mer acceptabelt.
Det börjar kännas som att det är dags att öppna fler servicecenter. Det var tidigare tal om Malmö. Även om det är nära Köpenhamn så är det nog rimligt, då de verkar ha en del att göra i Köpenhamn.
Det saknas verkligen norröver. Inte särskillt populärt här i Dalarna att behöva åka till Stockholm för service. Både ur praktisk synvinkel och kulturellt sett. Att åka till Gävle, Falun, Västerås eller Mora hade inte alls tagit emot lika mycket.

Och då talar jag inte ens för norrlandsborna.
Vi är ju ändå vana med avstånd...

Skickat från min iPhone med Tapatalk
FD: vw egolf, Porsche TT, MXP100D,Renault Zoe 41kw, Porsche GT4
NU: MS P85D-15, MS Plaid-23
FT:Cybertruck awd beställt
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Werzion skrev:

FOUND IT! 8-) :lol:
Hahahaha... snyggt! (Eller....)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Jag skulle vilja ha dörrar som man kan inte behöver smälla igen. En bil för en miljon borde ha dörrar som man bara drar igen försiktigt som sen stänger sig själv.

Satt i en jaguar för ett par veckor sedan (minns inte vilken Model, men ligger väl på runt 8-900 kkr klassen). Mycket i jaggen var inget som jag gillade, och jag skulle aldrig vilja ha en. Däremot så kändes teslan lite plastigare (om ni förstår vad jag menar) i jämförelse. Den är helt enkelt Lite amerikansk. :D

Hybris skrev nog nått om möjligt att docka telefonen utan mittkonsolen. Hade hade såklart varit bra, men den som sitter i mittkonsolen e ganska kass. Den har inget stöd för telefonen så om man råkar gasa lite så håller man på att knäcka stiftet. Denna lösning skulle kunna vara mycket bättre.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Jag är osäker på om jag nämnt det innan, men jag har problem med att adaptiva farthållaren ibland öppnar höger bakfönster. Det riskerar nog att bli än värre med autopiloten.

När man fluffar fram lite lagom bekvämt så har jag dragit vänster benet mot mig, så hälen är ungefär mitt mot stolen. Då hamnar knät precis på fönsterhissknappen... Det har nog hänt en handfull gånger.
Användarvisningsbild
Camilla
Teslaägare

Inlägg av Camilla »

Hej, jag håller med om mycket som skrivits... bl.a kurvhandtag (pappa 78 år saknar det då han skall stiga i o ur bilen), 12V-uttag i frunk o trunk, bättre förvaring.. (hämtade idag ut bilen efter ha installera mittkonsol återstår att utvärdera)... lårstöd (till sambon som är lång...), sen gillar jag inte tvåhandsfattningen för att stänga frunken...

Dock har jag inte läst att någon nämnt bilbältet, jag saknar att kunna reglera det i höjdled..

.. i övrigt är jag grymt nöjd... har haft bilen i 2 månader... kört ca 500 mil... bara laddat på SC (bor i Wäsby, 5 km från SC).. perfekt ;) - Bästa bilen jag haft.. men det finns som många andra nämt lite förbättringspotential... /Camilla
Model X Alligatorfolierad kan visas o provköras i Stockholmstrakten...

Om du vill köpa en Tesla (Model S eller X) så kan du få både fri Supercharging o 9 000.- i rabatt om du använder dig av min länk nedan... Model X , http://---
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

Upptäcker nu när semester-körningen är över och jag jobbar lite mer i bilen att jag saknar möjligheten med fritext-sök i telefonboken.
Som nämnts tidigare saknas också krokar att hänga jacka/kavaj på.
Likaså att det inte finns en app för körjournal.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Camilla skrev:
Hej, jag håller med om mycket som skrivits... bl.a kurvhandtag (pappa 78 år saknar det då han skall stiga i o ur bilen), 12V-uttag i frunk o trunk,
12v uttag fick jag monterat idag i frunk och trunk. Ej testat än, kommer utvärdering med bilder i annan tråd.
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare

Inlägg av Fredriksv »

Att radiostationen inte sparas i profilen, hade gärna haft innerspegelns läge motoriserat också. Motordriven frunk.
Användarvisningsbild
Bow
Teslaägare

Inlägg av Bow »

Självklart finns det saker som kan bli bättre t.ex. Stängning frunk men det är tydligen lagkrav hur den skall låsas justering bälten är en annan sak men det går att justera sätet så det funkar ändå.
Jag körde min gamla bil en Passat cc till sommarstället 95 mil t/r båten skulle upp och då krävs dragkrok (också en sak jag saknar på Teslan). Men oj vad jobbigt det var tills man vant sig igen, tilläggas att jag gillat Passaten och det är en väldigt bra bil enligt mej. Men det är en väldigt stor skilnad om man gör jämförelse med Teslan, omkörningar blev man lite rädd för man tyckte inte det fanns den kvicka snabba responsen vilket jag inte tyckte innan Teslatiden. Kan nog säga att det inte blir fler fossilbilar kör Passaten i botten och min 230 SLK får väl bli veteran ;)
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Bow skrev:
Självklart finns det saker som kan bli bättre t.ex. Stängning frunk men det är tydligen lagkrav hur den skall låsas justering bälten är en annan sak men det går att justera sätet så det funkar ändå.
Jag körde min gamla bil en Passat cc till sommarstället 95 mil t/r båten skulle upp och då krävs dragkrok (också en sak jag saknar på Teslan). Men oj vad jobbigt det var tills man vant sig igen, tilläggas att jag gillat Passaten och det är en väldigt bra bil enligt mej. Men det är en väldigt stor skilnad om man gör jämförelse med Teslan, omkörningar blev man lite rädd för man tyckte inte det fanns den kvicka snabba responsen vilket jag inte tyckte innan Teslatiden. Kan nog säga att det inte blir fler fossilbilar kör Passaten i botten och min 230 SLK får väl bli veteran ;)
Jag har också en passat hemma. Mycket trevligt bil, men nu när jag sätter mig i den så vill man ju bara kräka på den. Det mesta känns sunkigt jämfört med teslan. Nu är den såklart 3,5 år gammal så det är ju ingen ny bil, men helt otroligt ändå vad lite kontrast gör.
Oavsett allt som jag listat upp i tidigare inlägg i denna tråden, så är Teslan den bästa bil jag haft.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Tibor du borde skriva en artikel med denna tråd som bas. Främst för att det står en massa bra grejer men också för att tysta kritikerna att sidan är för partisk.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

apkungen skrev:
Tibor du borde skriva en artikel med denna tråd som bas. Främst för att det står en massa bra grejer men också för att tysta kritikerna att sidan är för partisk.
Kritikerna kommer inte tystas av det. En klubbsida för ett bilmärke med dreglande sektmedlemmar kommer ha svårt att upplevas som opartisk, oavsett hur mycket negativa grejer man skriver. Dessutom kommer kritiska synpunkter såsom "åh nej, jag kan inte spara radiostationer i min personliga profil, *snyft*" upplevas som småaktiga, när fossilbilsägare står och svär över havererad växellåda eller kamremsbyten i tjugotusenkronorsklassen.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

+1
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Enligt Peder Karlsson på Auto Motor och Sport borde vi diskutera mer om "hur lagar man den där blinkande lampan"

Så... nån som haft problem med några blinkande lampor? ;)
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

TiborBlomhall skrev:
Enligt Peder Karlsson på Auto Motor och Sport borde vi diskutera mer om "hur lagar man den där blinkande lampan"

Vadå för blinkande lampa. Har nog missat nått.

Däremot så blinkar min blinkers.
Har inte lyckats få den att lysa konstant.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

:lol:

Kom att tänka på vissa bilägare (företrädesvis sådana som kör BMW verkar det som) som kan titta på blinkersen och undra vad är det där för en blinkande lampa? :roll:
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

TiborBlomhall skrev:

Hmm.. Vad kan det vara för blinkande lampor han tänker på?
En tanke jag fick är att i bilden från backkameran (som bekant kan man ha igång den som extra backspegel under färd) har jag ibland sett att skenet från LED-lampor (tror framförallt det är dessa) i varselljus på andra bilar ser ut att blinka.
Har väl något tekniskt med uppdateringsfrekvens i kamera/skärm att göra..? :?:
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

TiborBlomhall skrev:
:lol:

Kom att tänka på vissa bilägare (företrädesvis sådana som kör BMW verkar det som) som kan titta på blinkersen och undra vad är det där för en blinkande lampa? :roll:
:lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare

Inlägg av Datordoktorn »

TiborBlomhall skrev:

Jag tror han menar lampan för antispinnsystemet som blinkar en del när man kliver på gas lite för bestämt....
Leaf 2012
S85 2014 grått skinn
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber

Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Skriv svar