M3 vs Ioniq?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 08 jun 2016 18:25
Ort: Umeå

M3 vs Ioniq?

Inlägg av Teslanorr »

Hej,

Jag har en kompis som kikar på byta bil...enkelt tycker ju jag...men han ser bara grundpriset och är lite ängslig för "kostnaden". Han skall kika på en Ioniq. Nån därute som gjort en ordentlig jämförelse på Ioniq och M3? Sen är det ju en hel del "missförstånd" tror jag. Bl.a. säger han att han räknar med köra 5 mil morgon ladda på jobbet, och 5 mil hem, bara på elen...Jag tror det blir lite bensin ändå som kommer att gå åt. Sen säger han att den skall dra nån lite per "TIO mil"...Men det är väl rimligen inräknat att en del av dessa går på el...eller? Tänkte basera på lysande exempel på att en Tesla blir tom lägre kostnad än en Volvo, även om du FÅR Volvon....Som ju nån lade ut här på forumet. Sen har vi ju restvärdet...jag tror säkert att Ioniqen ramlar mer i värde än M3'an! Ser fram emot bra jämföreseler och stöttning så att min kompis får hjälp att välja rätt!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: M3 vs Ioniq?

Inlägg av Teslaspolen »

Ah, du kanske ska nämna att det är Ioniq laddhybrid och inte Ioniq elbilen du syftar på. Folk på detta forum lär anta att du menar elbilen (om du inte hade pratat om bensin). :lol:
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 241
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: M3 vs Ioniq?

Inlägg av dhogborg »

Pluginhybriders besnsinförbrukning är omöjlig att veta på förhand, det är så extremt individuellt och beror på mer än körstil. Utan laddning i batteriet är förbrukningen som en vanlig hybrid, runt 5 l/100km vid försiktig blandad körning.

Vintertid är det få laddhybrider som kommer längre än 2-3 mil. Många startar motorn direkt för att få värme i kupén, andra när det går ner mot -8° när det resistiva värmeelementet inte orkar med.

Jobbar man på bra med laddning och har ett körmönster som passar så kan man komma ner till ganska låg förbrukning, har sett 1.8 l/100km själv. Men det är bara elbilar som har garanterat 0 l/100km i förbrukning.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Svampen
Inlägg: 96
Blev medlem: 19 apr 2018 16:39

Re: M3 vs Ioniq?

Inlägg av Svampen »

Du kan köpa elversionen för 290.000kr efter bidrag vilket är rätt ok.
200.000kr billigare än en Tesla.
Dock kommer den nya Ioniqen till hösten, men lär å andra sidan vara betydligt dyrare än 290kkr.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: M3 vs Ioniq?

Inlägg av StefL »

Den deklarerade bensinförbrukningen för en laddhybrid är ju till 100% beroende av körcykeln den testas i, vilket gör att den förbrukning man själv får kan bli i princip vad som helst beroende på om man kör bara korta sträckor med laddning emellan så det alltid går på el eller bara långresor på bensin eller diesel.
Vad gäller min bil rullar den mer än 90% av sina årliga 2000 mil på längre resor, varför en laddhybrid inte är något alternativ för mig med tanke på merkostnaden relativt en fossilbil. Det är allt eller inget som gäller, dvs ren elbil, så nu pågår en mental processe gällande om det ska bli en Model 3 i år eller om jag avvaktar.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: M3 vs Ioniq?

Inlägg av Laban »

Försök få till en provkörning av en Model 3. Finns säkert någon Model 3 ägare i närheten som kan stå till tjänst. Tror din vän bestämmer sig efter det, obs att jag inte säger för vad :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: M3 vs Ioniq?

Inlägg av LarsL »

Det första han får bestämma sig för är om han vill ha elbil eller avgasbil.

Avgasbilen kommer dra bensin och kräver oljebyten osv...
Avgasbilen måste laddas hela tiden, så det blir i och ur med sladden varje gång han stannar.

I princip alla elbilar klarar 5+5 mil idag så varför släpa på en avgasgenerator?
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: M3 vs Ioniq?

Inlägg av Henrik Torphammar »

Jag tycker inte man skall skratta bort Ioniq. Kan man köpa den 200k billigare än Model 3 så för att del. Den går snålt och laddar relativt snabbt i kW vilket blir ganska många km/h.

Sen hybriden... vet jag inget om, mer än att dom aldrig går så långt som tillverkaren säger givetvis. Dessutom verkar bensinmotorn behöva användas för värme i kupén. Var det Ioniq eller Mitsubishi Outlander som inte hade elpatrol för värmen. Kanske var det bägge? För då måste man ju vintertid köra bensinmotorn även om man skall kort väg.

5+5mil låter ju dock en en Ioniq EV hade varit helt perfekt!
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: M3 vs Ioniq?

Inlägg av lator »

Svampen skrev:
Du kan köpa elversionen för 290.000kr efter bidrag vilket är rätt ok.
200.000kr billigare än en Tesla.
Dock kommer den nya Ioniqen till hösten, men lär å andra sidan vara betydligt dyrare än 290kkr.
Ionic Ev kostar 375000 i enklaste utförande vilket gör 315000 efter bonus.
Tesla M3 SR kostar ca 476000 (inte bekräftat men i de trakterna) vilket ger 416000 efter bonus.
Skillnaden är alltså cirka 100000 kr! För det får man dubbla prestandan på alla sätt...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: M3 vs Ioniq?

Inlägg av Teslaspolen »

Ja, Ioniq EV är ju alldeles för dyr emot vad man får idag.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: M3 vs Ioniq?

Inlägg av Henrik Torphammar »

https://www.holmgrensbil.se/bilar/hyund ... -electric/

350 vs 541 för närvarande. Minus 60k på vardera pris. Då är Ioniq fortfarande oprutat pris och Tesla kan kanske eventuellt ge dig en SR utan stolsvärme för en halv miljon.

Alltså, jag håller på Tesla, gillar dom... men... ja... idag ser det ut som ovan med nästan 200k skillnad. Då hade min ekonomi valt ioniq tyvärr.
Teslaspolen skrev:
Ja, Ioniq EV är ju alldeles för dyr emot vad man får idag.
Det gäller ju samtliga elbilar på marknaden egentligen. 500k utan stolsvärme liksom.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: M3 vs Ioniq?

Inlägg av gellerstam »

Henrik Torphammar skrev:
Var det Ioniq eller Mitsubishi Outlander som inte hade elpatrol för värmen. Kanske var det bägge? För då måste man ju vintertid köra bensinmotorn även om man skall kort väg.
Outlandern HAR elvärmare!
Tesla Model Y
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: M3 vs Ioniq?

Inlägg av Henrik Torphammar »

gellerstam skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Var det Ioniq eller Mitsubishi Outlander som inte hade elpatrol för värmen. Kanske var det bägge? För då måste man ju vintertid köra bensinmotorn även om man skall kort väg.
Outlandern HAR elvärmare!
Då är det hyundai som inte har.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: M3 vs Ioniq?

Inlägg av taliz »

Henrik Torphammar skrev:
https://www.holmgrensbil.se/bilar/hyund ... -electric/

350 vs 541 för närvarande. Minus 60k på vardera pris. Då är Ioniq fortfarande oprutat pris och Tesla kan kanske eventuellt ge dig en SR utan stolsvärme för en halv miljon.

Alltså, jag håller på Tesla, gillar dom... men... ja... idag ser det ut som ovan med nästan 200k skillnad. Då hade min ekonomi valt ioniq tyvärr.
Är du nöjd med en ioniq så great, köp den!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: M3 vs Ioniq?

Inlägg av Henrik Torphammar »

taliz skrev:
Henrik Torphammar skrev:
https://www.holmgrensbil.se/bilar/hyund ... -electric/

350 vs 541 för närvarande. Minus 60k på vardera pris. Då är Ioniq fortfarande oprutat pris och Tesla kan kanske eventuellt ge dig en SR utan stolsvärme för en halv miljon.

Alltså, jag håller på Tesla, gillar dom... men... ja... idag ser det ut som ovan med nästan 200k skillnad. Då hade min ekonomi valt ioniq tyvärr.
Är du nöjd med en ioniq så great, köp den!
Fram med pajen! Kasta, för tusan kasta!
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
ascii
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 jan 2019 16:33

Re: M3 vs Ioniq?

Inlägg av ascii »

Henrik Torphammar skrev:
https://www.holmgrensbil.se/bilar/hyund ... -electric/

350 vs 541 för närvarande. Minus 60k på vardera pris. Då är Ioniq fortfarande oprutat pris och Tesla kan kanske eventuellt ge dig en SR utan stolsvärme för en halv miljon.

Alltså, jag håller på Tesla, gillar dom... men... ja... idag ser det ut som ovan med nästan 200k skillnad. Då hade min ekonomi valt ioniq tyvärr.
En Ioniq har halva räckvidden av en Model 3, och den laddar långsamt dessutom. Den kombinationen gör den i det närmaste oanvändbar för långresor. Om det inte gör någonting, t.ex. för att man har två bilar i familjen eller för att man aldrig gör längre bilresor, så är jag beredd att hålla med dig. Men med cirka fyra timmars motorvägskörning i räckvidd samt marknadens snabbaste snabbladdning så är Model 3 på ett helt annat sätt en bil som kan vara familjens enda bil. Olika bilar fyller olika behov.

Sedan kan man ju ge sig in på en lång diskussion kring kvalitet på inredning, körglädje, fördelar med fyrhjulsdrift och tusen andra faktorer där folk väljer att prioritera olika.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

M3 vs Ioniq?

Inlägg av taliz »

Henrik Torphammar skrev:
taliz skrev:
Henrik Torphammar skrev:
https://www.holmgrensbil.se/bilar/hyund ... -electric/

350 vs 541 för närvarande. Minus 60k på vardera pris. Då är Ioniq fortfarande oprutat pris och Tesla kan kanske eventuellt ge dig en SR utan stolsvärme för en halv miljon.

Alltså, jag håller på Tesla, gillar dom... men... ja... idag ser det ut som ovan med nästan 200k skillnad. Då hade min ekonomi valt ioniq tyvärr.
Är du nöjd med en ioniq så great, köp den!
Fram med pajen! Kasta, för tusan kasta!
Paj är gott. Åt räkpaj häromdan. :)

Hursomhelst, man skulle kunna säga att du sitter och jämför en VW Golf med 1,2l motor på 105hk med en BMW 3 serie med 3l och 350hk.
Verkligen äpplen och päron.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: M3 vs Ioniq?

Inlägg av Henrik Torphammar »

Ja, det är ju en annan femma och ett stående problem när två bilar som jämförs bara jämförs pga sin framdrift av elmotor.

Sen I min värld så räcker prestanda och räckvidd i Ioniq, men Tesla är ju supersnygg och har så mycket mer pulver, väghållning osv. Men det är inte mig förunnat att kunna lägga pengar på det oavsett el eller bensinbil. Bmw 316d eller en M4 hade bägge tagit mig till jobbet, men har inte råd med lekstuga.

Model 3 börjar ju likna någonting men som sagt det är inte självklart att man lägger på nästan 200kkr.

Ingen personvärdering i prioriteringarna alltså
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: M3 vs Ioniq?

Inlägg av Walker »

Jag börjar inse att jag är verkligt privilegierad. Med min kalkyl (enl. mina förutsättningar) kör jag billigare med min 3’a än med dieselOctavian jag sålde i höstas. Då har jag iofs solel och billig finansiering av Teslan.
Tyvärr inte alla förunnat. Med eGolfen körde jag 115.- billigare/månad än med 3’an. Annars är det här tills vidare en av de billigaste bilar jag ägt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
quent
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 mar 2019 14:49

Re: M3 vs Ioniq?

Inlägg av quent »

Jag gillar bilen men ekonomin är ju inte den bästa för plånboken.
Att bara räkna vad bilen drar är väl att göra det lite för enkelt för sig.
Den största faktorn i bilägande (när jag räknar på det) är alltid värdeminskningen.

Jag räknar med att en bil tappar 50% i värde på 36 månader. Oavsett vilken ålder den har.
Det finns såklart undantag - BMW har kanske ett restvärde på 60%.

Då räknar jag med att tappa 350' på 36 månader på min 3a, och med en försäkringskostnad som vida överstiger mina förväntningar.
Folksam ville ha 34000:- per helår för en halvförsäkring. TH ville "bara" har 9200:- för ett års halvförsäkring med 20% rabatt första året.
Det är i runda slängar 10000 per månad i värdeminskning och försäkring - saker jag inte kan påverka.

Min Mazda 6 tappade 160' på samma tid, med en försäkring på 6000 om året.

Man måste köra väldigt många mil per månad för att kunna räkna hem den skillnaden på 5000:- per månad.
Min Mazda behövde jag inte installera en tankstation för 10000:- för heller.

Eller tänker jag fel?

Jag vill bara tillägga att jag fortfarande kan gå ut och titta på min 3a och bara le stort. Den är värd varenda krona. Tror jag...


//Patrik
Svart elbil av modell 3
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: M3 vs Ioniq?

Inlägg av Mickep »

Hade model3 kostat 350 000 efter bidrag hade det sett helt annorlunda ut. Då hade det inte vart någon diskussion.
Ioniqen har ok laddhastighet (typ 70 kwh, vilken bara är något sämre än tesla björns gamla trotjänare på SuC) den räcker ganska långt (20 mil som max) har ok inredning och de säkerhetsfunktioner man kan begära (adaptiv farhållare, autobroms m.m). Den är väligt nära, iallfall för mig men det är något som får mig iallafall att tveka. är den tillräklig bra för sitt pris? model3 är säkert bäst i sitt segment för bilar runt halvmiljonen. Men det hjälper inte dem som är ute efter en bil för 250 000.
Det kommer andra bilar snart också som sägs ha lägre pris.(hur länge har vi inte hört det). får man ett riktigt bra erbjudande för ioniqen kan man fundera.
Användarvisningsbild
andersm
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 18 sep 2018 22:06
Ort: Stockholm

Re: M3 vs Ioniq?

Inlägg av andersm »

Mickep skrev:
Hade model3 kostat 350 000 efter bidrag hade det sett helt annorlunda ut. Då hade det inte vart någon diskussion.
Ioniqen har ok laddhastighet (typ 70 kwh, vilken bara är något sämre än tesla björns gamla trotjänare på SuC) den räcker ganska långt (20 mil som max) har ok inredning och de säkerhetsfunktioner man kan begära (adaptiv farhållare, autobroms m.m). Den är väligt nära, iallfall för mig men det är något som får mig iallafall att tveka. är den tillräklig bra för sitt pris? model3 är säkert bäst i sitt segment för bilar runt halvmiljonen. Men det hjälper inte dem som är ute efter en bil för 250 000.
Det kommer andra bilar snart också som sägs ha lägre pris.(hur länge har vi inte hört det). får man ett riktigt bra erbjudande för ioniqen kan man fundera.

Jag har en Ioniq EV som andrabil, och en Tesla Model S som förstabil. Så jag kan jämföra Ioniq mot Model S, men har aldrig kört en model 3.

Teslan är ju bättre på nästan alla sätt. Dock är jag extremt nöjd med Ioniq. Någon längre upp i tråden antydde att Ioniq inte skulle ha stolsvärme. Det stämmer inte på min, min har stolsvärme och bilen fungerade allmänt jättebra i vintras, även när det var riktigt kallt.

Sen har teslas mjukvara buggat för mig (Spotify som inte funkar, skärmar som startar om ibland etc), medan Ioniq inte har strulat nånting alls. Entertainment systemet på Ioniq är ju inte alls lika flashigt som Tesla, men helt okay med navigator, radio, bluetooth, och Android Auto/Apple Carplay.

Det största problemet med Ioniq för långresor är nog egentligen att CCS-nätverket i Sverige är så opålitligt. Det finns visserligen massor av stationer, men de använder alla olika betallösningar, är ofta ur funktion etc etc. Sen är ju räckvidden lite i kortaste laget för långresor, och laddhastigheten kunde varit bättre. Med de 50kW CCS-laddare som finns runtom i landet laddar man typiskt från 10%-80% på ca 20 minuter (ca 350km/h mot model S >500km/h). Sen kan man köra kanske 15 mil innan man måste ladda igen. Så långresor är möjliga men frustrerande och svåra att tidsuppskatta.

Om jag skulle köpa bil, och inte var helt säker på att bilen bara skulle användas för korta resor, skulle jag nog försöka få råd med en Model 3 istället för en Ioniq EV.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

M3 vs Ioniq?

Inlägg av taliz »

quent skrev:
Jag gillar bilen men ekonomin är ju inte den bästa för plånboken.
Att bara räkna vad bilen drar är väl att göra det lite för enkelt för sig.
Den största faktorn i bilägande (när jag räknar på det) är alltid värdeminskningen.

Jag räknar med att en bil tappar 50% i värde på 36 månader. Oavsett vilken ålder den har.
Det finns såklart undantag - BMW har kanske ett restvärde på 60%.

Då räknar jag med att tappa 350' på 36 månader på min 3a, och med en försäkringskostnad som vida överstiger mina förväntningar.
Folksam ville ha 34000:- per helår för en halvförsäkring. TH ville "bara" har 9200:- för ett års halvförsäkring med 20% rabatt första året.
Det är i runda slängar 10000 per månad i värdeminskning och försäkring - saker jag inte kan påverka.

Min Mazda 6 tappade 160' på samma tid, med en försäkring på 6000 om året.

Man måste köra väldigt många mil per månad för att kunna räkna hem den skillnaden på 5000:- per månad.
Min Mazda behövde jag inte installera en tankstation för 10000:- för heller.

Eller tänker jag fel?

Jag vill bara tillägga att jag fortfarande kan gå ut och titta på min 3a och bara le stort. Den är värd varenda krona. Tror jag...


//Patrik
Som förmånsbil är Model 3 som klippt och skuren. Den kostar då ungefär som en Volvo V60, trots mkt högre inköpspris. Och ju mer man kör desto mer sparar man.
Problemet är väl de företag som har max x prisbasbelopp i policy, men då får man försöka övertala dom..

Som privatbil är den för dyr för att passa gemene man som bara vill ta sig från a till b och kör normalt antal mil. Man får räkna med att ha den i typ 10 år om det ska löna sig.
Men det finns ju många som är villiga att betala lite extra för att ha en bil de verkligen gillar. Annars skulle det ju inte finnas några premiummärken...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
granlundii
Inlägg: 294
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: M3 vs Ioniq?

Inlägg av granlundii »

Jag har sådär halvt siktat in mig på att köpa en Ioniq electric om ett par år, har inte hunnit provköra ännu dock. Det skulle vara intressant att höra av de som har en eller har provkört vad ni har tycket om komfort, bullernivå, köregenskaper, acceleration osv.

Vi har två bilar i familjen och skulle använda Ioniqen som pendlarbil - räckvidden är därför inget problem då vi kan ta den andra på långresor. Jag räknar med att Ioniqen kommer att vara riktigt prisvärd som begagnad då batteristorleken redan idag känns halvt föråldrad :D
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: M3 vs Ioniq?

Inlägg av taliz »

granlundii skrev:
Jag har sådär halvt siktat in mig på att köpa en Ioniq electric om ett par år, har inte hunnit provköra ännu dock. Det skulle vara intressant att höra av de som har en eller har provkört vad ni har tycket om komfort, bullernivå, köregenskaper, acceleration osv.

Vi har två bilar i familjen och skulle använda Ioniqen som pendlarbil - räckvidden är därför inget problem då vi kan ta den andra på långresor. Jag räknar med att Ioniqen kommer att vara riktigt prisvärd som begagnad då batteristorleken redan idag känns halvt föråldrad :D
Vad gör dig så sugen på just Ioniq?
Betydligt större utbud av Leaf och egolf.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar