Vart hittar man numera billigast jordfelsbrytare typ B tills sin Tesla laddare?
Brukar alltid finnas någon här inne som har koll på läget

Moderator: Redaktion
Så vad är koden?MaLund13 skrev:Här finns för 1600kr (63A trefas): https://www.energibutiken.se/sv/jordfel ... typ-b.html
Facebookgruppen Tesla Model 3 Sverige har även en rabattkod (5%) på den: https://www.facebook.com/groups/teslamo ... e/?fref=nf
Nej! Du måste koppla bägge två genom samma jordfelsbrytare typ-B annars riskerar du att ändå sätta din jordfelsbrytare typ-A ut funktion. För typ-B ska finnas där för att stoppa likströmsläckor som sätter typ-A ur spel. Har du två separata laddboxar med separata typ-B så kan du om du har extrem otur få dubbla likströmsläcka utan att systemet bryter.brynascalle skrev:Det här kanske är en korkad fråga men om jag inte ställer den så får jag ju inte veta.
Om man har två WBs behöver man då två jordfelsbrytare?
Tack så mycket.LarsL skrev:Nej! Du måste koppla bägge två genom samma jordfelsbrytare typ-B annars riskerar du att ändå sätta din jordfelsbrytare typ-A ut funktion. För typ-B ska finnas där för att stoppa likströmsläckor som sätter typ-A ur spel. Har du två separata laddboxar med separata typ-B så kan du om du har extrem otur få dubbla likströmsläcka utan att systemet bryter.brynascalle skrev:Det här kanske är en korkad fråga men om jag inte ställer den så får jag ju inte veta.
Om man har två WBs behöver man då två jordfelsbrytare?
Nja, det där stämmer inte.LarsL skrev:Nej! Du måste koppla bägge två genom samma jordfelsbrytare typ-B annars riskerar du att ändå sätta din jordfelsbrytare typ-A ut funktion. För typ-B ska finnas där för att stoppa likströmsläckor som sätter typ-A ur spel. Har du två separata laddboxar med separata typ-B så kan du om du har extrem otur få dubbla likströmsläcka utan att systemet bryter.brynascalle skrev:Det här kanske är en korkad fråga men om jag inte ställer den så får jag ju inte veta.
Om man har två WBs behöver man då två jordfelsbrytare?
Så vad händer då om du får 5mA läcka från varje bil? Jo du har en likströmsläcka på 10mA och typ-A jordfelsbrytaren fungerar inte.fth skrev:Nja, det där stämmer inte.LarsL skrev:Nej! Du måste koppla bägge två genom samma jordfelsbrytare typ-B annars riskerar du att ändå sätta din jordfelsbrytare typ-A ut funktion. För typ-B ska finnas där för att stoppa likströmsläckor som sätter typ-A ur spel. Har du två separata laddboxar med separata typ-B så kan du om du har extrem otur få dubbla likströmsläcka utan att systemet bryter.brynascalle skrev:Det här kanske är en korkad fråga men om jag inte ställer den så får jag ju inte veta.
Om man har två WBs behöver man då två jordfelsbrytare?
Varje WC skall egentligen ha en egen jfb typ B, men oavsett om du har en eller två så skall dom kopplas separat från befintlig typ A.
Du får alltså inte koppla jfb i serie, dom skall sitta direkt efter huvudbrytaren, varje jfb bildar ett separat "subnät" i din installation med åtskilda N.
/fth
Var tänkte du att typ-A skulle sitta? Fth sa just att dom inte fick sitta i serie. Då är den ju inte inblandad om det är rätt kopplat.LarsL skrev:Så vad händer då om du får 5mA läcka från varje bil? Jo du har en likströmsläcka på 10mA och typ-A jordfelsbrytaren fungerar inte.fth skrev:Nja, det där stämmer inte.
Varje WC skall egentligen ha en egen jfb typ B, men oavsett om du har en eller två så skall dom kopplas separat från befintlig typ A.
Du får alltså inte koppla jfb i serie, dom skall sitta direkt efter huvudbrytaren, varje jfb bildar ett separat "subnät" i din installation med åtskilda N.
/fth
Whut? Jag som trodde det var hela vitsen med lastbalansering att den inte körde båda hårdare än vad du kör med en, för att inte blåsa huvudsäkringarna. Men ändå behöver du separata jfb och säkringar?robpow skrev:Från WC manualen:
Du har mätaren sedan två ledare en ledning till ladduttaget, där sitter typ-B, och en ledare till resten av huset där Typ-A sitter. Anledningen till att ha typ-B för ladduttaget är för att skydda typ-A emot likström. Om den utsätts för likströmsläckor kommer den inte att fungera och ditt hus är oskyddat.fredli74 skrev:Var tänkte du att typ-A skulle sitta? Fth sa just att dom inte fick sitta i serie. Då är den ju inte inblandad om det är rätt kopplat.LarsL skrev:Så vad händer då om du får 5mA läcka från varje bil? Jo du har en likströmsläcka på 10mA och typ-A jordfelsbrytaren fungerar inte.fth skrev:Nja, det där stämmer inte.
Varje WC skall egentligen ha en egen jfb typ B, men oavsett om du har en eller två så skall dom kopplas separat från befintlig typ A.
Du får alltså inte koppla jfb i serie, dom skall sitta direkt efter huvudbrytaren, varje jfb bildar ett separat "subnät" i din installation med åtskilda N.
/fth
Ah, nu är jag med. Men om grannen har en elbil med laddare som läcker 5mA också då? Likströmsläckage fortplantar sig väl även utanför ditt skåp?LarsL skrev:Du har mätaren sedan två ledare en ledning till ladduttaget, där sitter typ-B, och en ledare till resten av huset där Typ-A sitter. Anledningen till att ha typ-B för ladduttaget är för att skydda typ-A emot likström. Om den utsätts för likströmsläckor kommer den inte att fungera och ditt hus är oskyddat.
Det positiva är väl ändå att grannen har elbil.fredli74 skrev:Ah, nu är jag med. Men om grannen har en elbil med laddare som läcker 5mA också då? Likströmsläckage fortplantar sig väl även utanför ditt skåp?LarsL skrev:Du har mätaren sedan två ledare en ledning till ladduttaget, där sitter typ-B, och en ledare till resten av huset där Typ-A sitter. Anledningen till att ha typ-B för ladduttaget är för att skydda typ-A emot likström. Om den utsätts för likströmsläckor kommer den inte att fungera och ditt hus är oskyddat.
Nicke Nyfiken skrev:Det positiva är väl ändå att grannen har elbil.
Nja, de har samma jordfelsbrytare som länkades i första svaret på tråden men för dubbla priset.Epicure skrev:Kolla in eways.se. De har jordfelsbrytare till bra priser.
Den var billigast i mitt fall, inte knepigare än såLjuybos skrev:Säkert en dum fråga men varför köper man en typ B på 63A och inte på 25A....? Har ni alla säkrat upp huset så ni kör på 32A på 3 fas eller är det någon som kör på 3 fas 16A?
Kör du på 16A?chpaulin skrev:Den var billigast i mitt fall, inte knepigare än såLjuybos skrev:Säkert en dum fråga men varför köper man en typ B på 63A och inte på 25A....? Har ni alla säkrat upp huset så ni kör på 32A på 3 fas eller är det någon som kör på 3 fas 16A?