Ett sätt att se på det. Ett annat är att de tar pengar från det företaget så Tesla skaffar sig ännu bättre konkurrens-fördelar vilket innebär att skitföretaget går konkurs snabbare. Vilket som är rätt? Ja det får nog tiden utvisa.chaffis75 skrev:Tesla är väl lika sluga och säljer sin utsläpp rätter till ett riktigt skitigt bil företag bara för att tjäna pengar, VW försöker tar ansvar själv.taliz skrev:Att VW nu snart kommer igång med faktisk tillverkning av några av alla koncept de lanserat det senaste decenniet har såklart en anledning. Tesla är förstås en väldigt stor sådan. Men det finns ytterligare en som inte riktigt belysts, särskilt i media har det varit väldigt tyst om detta. EUs allt strängare krav på snittutsläpp och hot om stora böter om de inte nås.mati skrev:Men nu ska ju VW samarbeta med Northvolt, de ska bland annat utveckla nya batterier tillsammans. Kommer du köpa en VW nu då? Gissningsvis nej.Zalman3 skrev:"Om valet däremot står mellan för mig lika attraktiva (el)bilar från olika tillverkare, kommer jag köpa från den vars verksamhet har störst positiv ekonomisk inverkan i landet/världsdelen jag bor."
Vad kul! Jag bor i Västerbotten.
Hade det inte varit för Tesla hade aldrig Northvolt startats.
Ett av Sveriges största industriprojekt på 30- 40 miljarder i första skedet.
Nu pratas det om flera Northvoltfabriker.
Delvis därför kör jag Tesla, för att skapa fler jobb i Västerbotten.
FCA köpte sig fria då de insåg att de inte kommer ha en chans att komma ikapp. Bra för Tesla och dåligt för FCA då de gräver en ännu större grop åt sig själva.
VW är däremot betydligt slugare, som vanligt. De siktar på att både äta kakan och ha den kvar. De grönmålar så det står härliga till.
Men oavsett hur man väljer att se på det gäller följande:
Köper man en VW-produkt så bidrar man till deras tillverkning av avgasbilar. Man bidrar också till fuskarna som förstört hälsa och liv för miljontals människor.
Man är inte så lite naiv och godtrogen om man tror att de plötsligt blivit elbilsälskare och miljöfantaster. Det är bara marknadsföring.
Kia och Hyundai var som sagt ärliga med att de använder elbilarna primärt för att sänka snittutsläppen. Fuskarna VW skulle aldrig medge detta.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Re: Audi e-tron
Att jag kör två elbilar från VW-koncernen har föga att göra med att jag tror på deras plötsliga förvandling till ett gäng trädkramande miljöpartister. Den som tror att jag är så urbota korkad får gärna ta sig en funderare till.
Orsaken är helt enkelt att de bygger bilar som passar mig bättre än en Tesla. Jag har provat tillräckligt länge. Jag har en solklar bild av vilken bil jag vill ha och vilken bil jag inte vill ha. Vad är alternativet för alla som inte vill ha en Tesla eller alla vanliga dödliga som inte har råd med en? Stanna hemma? Eller köpa en fossilbil? Eller kanske köpa en elbil som kommer från en fossilbilstillverkare?
Att VW idag tjänar sina pengar genom försäljning av fossilbilar vet väl alla. Men så kommer det inte att vara för alltid. Och anledningen är att folk (som jag) köper deras elbilar. Förhoppningsvis får vi med oss fler, och för varje såld elbil säljer VW en fossilbil mindre. Och till sist finns inga fossilbilar kvar. Det sker inte över natt. Men det kommer att hända. Och jag är säker på att VW underskattar efterfrågan kolossalt. Fortfarande.
Jag är jätteglad för varje bil Tesla säljer. Jag tycker det är superspännande med nykomlingar som Sono motors som utmamar de gamla drakarna med nya idéer. Men det är naivt att tro att dessa små bolag kommer att rädda världen genom att döda giganter som VW. Det kommer inte att hända.
Orsaken är helt enkelt att de bygger bilar som passar mig bättre än en Tesla. Jag har provat tillräckligt länge. Jag har en solklar bild av vilken bil jag vill ha och vilken bil jag inte vill ha. Vad är alternativet för alla som inte vill ha en Tesla eller alla vanliga dödliga som inte har råd med en? Stanna hemma? Eller köpa en fossilbil? Eller kanske köpa en elbil som kommer från en fossilbilstillverkare?
Att VW idag tjänar sina pengar genom försäljning av fossilbilar vet väl alla. Men så kommer det inte att vara för alltid. Och anledningen är att folk (som jag) köper deras elbilar. Förhoppningsvis får vi med oss fler, och för varje såld elbil säljer VW en fossilbil mindre. Och till sist finns inga fossilbilar kvar. Det sker inte över natt. Men det kommer att hända. Och jag är säker på att VW underskattar efterfrågan kolossalt. Fortfarande.
Jag är jätteglad för varje bil Tesla säljer. Jag tycker det är superspännande med nykomlingar som Sono motors som utmamar de gamla drakarna med nya idéer. Men det är naivt att tro att dessa små bolag kommer att rädda världen genom att döda giganter som VW. Det kommer inte att hända.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Jag håller med. Jag var *så* nära att förhandsboka en e-tron istället för Model 3. Men jag är ju elbilsnybörjare och det som fick mig att ändå gå från Audi efter fem sådana (kört med fyra ringar i *många* år) var laddnätverket. Dock tror jag som du att vi har klivit in i en tidsålder där efterfrågan på elbilar vida överskrider tillgången. Att köra Tesla innebär ändå rätt rejäla förändringar av mitt bilförarliv. Så den vecka jag behöver dragkrok i sommar får jag väl ringa dig och erbjuda en fin svart Model 3 som utbyte.mati skrev:Att jag kör två elbilar från VW-koncernen har föga att göra med att jag tror på deras plötsliga förvandling till ett gäng trädkramande miljöpartister. Den som tror att jag är så urbota korkad får gärna ta sig en funderare till.
Orsaken är helt enkelt att de bygger bilar som passar mig bättre än en Tesla. Jag har provat tillräckligt länge. Jag har en solklar bild av vilken bil jag vill ha och vilken bil jag inte vill ha. Vad är alternativet för alla som inte vill ha en Tesla eller alla vanliga dödliga som inte har råd med en? Stanna hemma? Eller köpa en fossilbil? Eller kanske köpa en elbil som kommer från en fossilbilstillverkare?
Att VW idag tjänar sina pengar genom försäljning av fossilbilar vet väl alla. Men så kommer det inte att vara för alltid. Och anledningen är att folk (som jag) köper deras elbilar. Förhoppningsvis får vi med oss fler, och för varje såld elbil säljer VW en fossilbil mindre. Och till sist finns inga fossilbilar kvar. Det sker inte över natt. Men det kommer att hända. Och jag är säker på att VW underskattar efterfrågan kolossalt. Fortfarande.
Jag är jätteglad för varje bil Tesla säljer. Jag tycker det är superspännande med nykomlingar som Sono motors som utmamar de gamla drakarna med nya idéer. Men det är naivt att tro att dessa små bolag kommer att rädda världen genom att döda giganter som VW. Det kommer inte att hända.

Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Re: Audi e-tron
Hehe just det.themax skrev:.... Så den vecka jag behöver dragkrok i sommar får jag väl ringa dig och erbjuda en fin svart Model 3 som utbyte.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Audi e-tron
Har man behov som inte fylls med en Tesla så visst, som sagt, köp av avgasbilstillverkarna. Bättre en elbil än en avgasbil!mati skrev:Att jag kör två elbilar från VW-koncernen har föga att göra med att jag tror på deras plötsliga förvandling till ett gäng trädkramande miljöpartister. Den som tror att jag är så urbota korkad får gärna ta sig en funderare till.
Orsaken är helt enkelt att de bygger bilar som passar mig bättre än en Tesla. Jag har provat tillräckligt länge. Jag har en solklar bild av vilken bil jag vill ha och vilken bil jag inte vill ha. Vad är alternativet för alla som inte vill ha en Tesla eller alla vanliga dödliga som inte har råd med en? Stanna hemma? Eller köpa en fossilbil? Eller kanske köpa en elbil som kommer från en fossilbilstillverkare?
Att VW idag tjänar sina pengar genom försäljning av fossilbilar vet väl alla. Men så kommer det inte att vara för alltid. Och anledningen är att folk (som jag) köper deras elbilar. Förhoppningsvis får vi med oss fler, och för varje såld elbil säljer VW en fossilbil mindre. Och till sist finns inga fossilbilar kvar. Det sker inte över natt. Men det kommer att hända. Och jag är säker på att VW underskattar efterfrågan kolossalt. Fortfarande.
Jag är jätteglad för varje bil Tesla säljer. Jag tycker det är superspännande med nykomlingar som Sono motors som utmamar de gamla drakarna med nya idéer. Men det är naivt att tro att dessa små bolag kommer att rädda världen genom att döda giganter som VW. Det kommer inte att hända.
Men väljer man dom före en Tesla för att man svalt allt FUD och/eller helt struntar i att man bidrar till deras fortsatta förstörelse av miljö och folkhälsa, då bör man skämmas ärligt talat.
De flesta här är upplysta och klartänkande, men det finns nog en del som inte funderat så mycket över detta.
VW säljer inte en fossilbil mindre för att du köper en elbil av dem. De säljer tvärtom fler, eftersom de annars vore tvungna att göra dem dyrare pga utsläppskraven.
VW är förövrigt knappast "too big to fail". Toyota är i samma storlek, likaså GM. Ford & FCA mindre men ändå gigantiska.
Kommer de alla överleva? Jag tror inte det.
Av dessa har nog VW störst chans, och det tragiska är att det beror på att de fullständigt struntande i miljö och folkhälsa. De har med gott mod gett tiotusentals människor hjärt och kärlsjukdomar, bara för att vinstmaximera. Kommer ni ihåg att de dessutom hade mage att kalla dem "Clean Diesel"?!
I slutänden ser de dessutom ut att tjäna på dessa vidrigheter då det tvingat dem att byta ut ledningen och ställa om. Det är helt från vettet IMO. EU borde tagit i med hårdhandskarna på riktigt, men de är ju så fruktansvärt flathänta när det verkligen behövs.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Visst VW fuskade med papper men kolla verklighetentaliz skrev:Har man behov som inte fylls med en Tesla så visst, som sagt, köp av avgasbilstillverkarna. Bättre en elbil än en avgasbil!mati skrev:Att jag kör två elbilar från VW-koncernen har föga att göra med att jag tror på deras plötsliga förvandling till ett gäng trädkramande miljöpartister. Den som tror att jag är så urbota korkad får gärna ta sig en funderare till.
Orsaken är helt enkelt att de bygger bilar som passar mig bättre än en Tesla. Jag har provat tillräckligt länge. Jag har en solklar bild av vilken bil jag vill ha och vilken bil jag inte vill ha. Vad är alternativet för alla som inte vill ha en Tesla eller alla vanliga dödliga som inte har råd med en? Stanna hemma? Eller köpa en fossilbil? Eller kanske köpa en elbil som kommer från en fossilbilstillverkare?
Att VW idag tjänar sina pengar genom försäljning av fossilbilar vet väl alla. Men så kommer det inte att vara för alltid. Och anledningen är att folk (som jag) köper deras elbilar. Förhoppningsvis får vi med oss fler, och för varje såld elbil säljer VW en fossilbil mindre. Och till sist finns inga fossilbilar kvar. Det sker inte över natt. Men det kommer att hända. Och jag är säker på att VW underskattar efterfrågan kolossalt. Fortfarande.
Jag är jätteglad för varje bil Tesla säljer. Jag tycker det är superspännande med nykomlingar som Sono motors som utmamar de gamla drakarna med nya idéer. Men det är naivt att tro att dessa små bolag kommer att rädda världen genom att döda giganter som VW. Det kommer inte att hända.
Men väljer man dom före en Tesla för att man svalt allt FUD och/eller helt struntar i att man bidrar till deras fortsatta förstörelse av miljö och folkhälsa, då bör man skämmas ärligt talat.
De flesta här är upplysta och klartänkande, men det finns nog en del som inte funderat så mycket över detta.
VW säljer inte en fossilbil mindre för att du köper en elbil av dem. De säljer tvärtom fler, eftersom de annars vore tvungna att göra dem dyrare pga utsläppskraven.
VW är förövrigt knappast "too big to fail". Toyota är i samma storlek, likaså GM. Ford & FCA mindre men ändå gigantiska.
Kommer de alla överleva? Jag tror inte det.
Av dessa har nog VW störst chans, och det tragiska är att det beror på att de fullständigt struntande i miljö och folkhälsa. De har med gott mod gett tiotusentals människor hjärt och kärlsjukdomar, bara för att vinstmaximera. Kommer ni ihåg att de dessutom hade mage att kalla dem "Clean Diesel"?!
I slutänden ser de dessutom ut att tjäna på dessa vidrigheter då det tvingat dem att byta ut ledningen och ställa om. Det är helt från vettet IMO. EU borde tagit i med hårdhandskarna på riktigt, men de är ju så fruktansvärt flathänta när det verkligen behövs.
http://www.vibilagare.se/nyheter/utslap ... ta-pa-5-ar
Audi e-tron
Det är just därför man borde satt åt VW ordentligt. Statuera exempel. Om VW gått under pga detta, som de enligt mig borde ha gjort, då hade garanterat övriga tillverkare skärpt sig ögonaböj.nek0 skrev:Visst VW fuskade med papper men kolla verklighetentaliz skrev:Har man behov som inte fylls med en Tesla så visst, som sagt, köp av avgasbilstillverkarna. Bättre en elbil än en avgasbil!mati skrev:Att jag kör två elbilar från VW-koncernen har föga att göra med att jag tror på deras plötsliga förvandling till ett gäng trädkramande miljöpartister. Den som tror att jag är så urbota korkad får gärna ta sig en funderare till.
Orsaken är helt enkelt att de bygger bilar som passar mig bättre än en Tesla. Jag har provat tillräckligt länge. Jag har en solklar bild av vilken bil jag vill ha och vilken bil jag inte vill ha. Vad är alternativet för alla som inte vill ha en Tesla eller alla vanliga dödliga som inte har råd med en? Stanna hemma? Eller köpa en fossilbil? Eller kanske köpa en elbil som kommer från en fossilbilstillverkare?
Att VW idag tjänar sina pengar genom försäljning av fossilbilar vet väl alla. Men så kommer det inte att vara för alltid. Och anledningen är att folk (som jag) köper deras elbilar. Förhoppningsvis får vi med oss fler, och för varje såld elbil säljer VW en fossilbil mindre. Och till sist finns inga fossilbilar kvar. Det sker inte över natt. Men det kommer att hända. Och jag är säker på att VW underskattar efterfrågan kolossalt. Fortfarande.
Jag är jätteglad för varje bil Tesla säljer. Jag tycker det är superspännande med nykomlingar som Sono motors som utmamar de gamla drakarna med nya idéer. Men det är naivt att tro att dessa små bolag kommer att rädda världen genom att döda giganter som VW. Det kommer inte att hända.
Men väljer man dom före en Tesla för att man svalt allt FUD och/eller helt struntar i att man bidrar till deras fortsatta förstörelse av miljö och folkhälsa, då bör man skämmas ärligt talat.
De flesta här är upplysta och klartänkande, men det finns nog en del som inte funderat så mycket över detta.
VW säljer inte en fossilbil mindre för att du köper en elbil av dem. De säljer tvärtom fler, eftersom de annars vore tvungna att göra dem dyrare pga utsläppskraven.
VW är förövrigt knappast "too big to fail". Toyota är i samma storlek, likaså GM. Ford & FCA mindre men ändå gigantiska.
Kommer de alla överleva? Jag tror inte det.
Av dessa har nog VW störst chans, och det tragiska är att det beror på att de fullständigt struntande i miljö och folkhälsa. De har med gott mod gett tiotusentals människor hjärt och kärlsjukdomar, bara för att vinstmaximera. Kommer ni ihåg att de dessutom hade mage att kalla dem "Clean Diesel"?!
I slutänden ser de dessutom ut att tjäna på dessa vidrigheter då det tvingat dem att byta ut ledningen och ställa om. Det är helt från vettet IMO. EU borde tagit i med hårdhandskarna på riktigt, men de är ju så fruktansvärt flathänta när det verkligen behövs.
http://www.vibilagare.se/nyheter/utslap ... ta-pa-5-ar
Nu kan dom istället fortsätta som om inget hänt, och göra lite recalls när de blir upptäckta. "Woops, det blev fel här, sorry!" när det varit klart utstuderat.
EDIT: du kanske ville peka på att de bättrat sig, att det är därför co2 ökat? Det är det tyvärr inte. Det beror på att folk nu väljer bensinbilar i betydligt större utsträckning än diesel.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Så du tycker att man skulle straffa VW för att "statuera exempel" för att alla andra fuskat på samma sätt?taliz skrev:Det är just därför man borde satt åt VW ordentligt. Statuera exempel. Om VW gått under pga detta, som de enligt mig borde ha gjort, då hade garanterat övriga tillverkare skärpt sig ögonaböj.nek0 skrev:Visst VW fuskade med papper men kolla verklighetentaliz skrev:Har man behov som inte fylls med en Tesla så visst, som sagt, köp av avgasbilstillverkarna. Bättre en elbil än en avgasbil!mati skrev:Att jag kör två elbilar från VW-koncernen har föga att göra med att jag tror på deras plötsliga förvandling till ett gäng trädkramande miljöpartister. Den som tror att jag är så urbota korkad får gärna ta sig en funderare till.
Orsaken är helt enkelt att de bygger bilar som passar mig bättre än en Tesla. Jag har provat tillräckligt länge. Jag har en solklar bild av vilken bil jag vill ha och vilken bil jag inte vill ha. Vad är alternativet för alla som inte vill ha en Tesla eller alla vanliga dödliga som inte har råd med en? Stanna hemma? Eller köpa en fossilbil? Eller kanske köpa en elbil som kommer från en fossilbilstillverkare?
Att VW idag tjänar sina pengar genom försäljning av fossilbilar vet väl alla. Men så kommer det inte att vara för alltid. Och anledningen är att folk (som jag) köper deras elbilar. Förhoppningsvis får vi med oss fler, och för varje såld elbil säljer VW en fossilbil mindre. Och till sist finns inga fossilbilar kvar. Det sker inte över natt. Men det kommer att hända. Och jag är säker på att VW underskattar efterfrågan kolossalt. Fortfarande.
Jag är jätteglad för varje bil Tesla säljer. Jag tycker det är superspännande med nykomlingar som Sono motors som utmamar de gamla drakarna med nya idéer. Men det är naivt att tro att dessa små bolag kommer att rädda världen genom att döda giganter som VW. Det kommer inte att hända.
Men väljer man dom före en Tesla för att man svalt allt FUD och/eller helt struntar i att man bidrar till deras fortsatta förstörelse av miljö och folkhälsa, då bör man skämmas ärligt talat.
De flesta här är upplysta och klartänkande, men det finns nog en del som inte funderat så mycket över detta.
VW säljer inte en fossilbil mindre för att du köper en elbil av dem. De säljer tvärtom fler, eftersom de annars vore tvungna att göra dem dyrare pga utsläppskraven.
VW är förövrigt knappast "too big to fail". Toyota är i samma storlek, likaså GM. Ford & FCA mindre men ändå gigantiska.
Kommer de alla överleva? Jag tror inte det.
Av dessa har nog VW störst chans, och det tragiska är att det beror på att de fullständigt struntande i miljö och folkhälsa. De har med gott mod gett tiotusentals människor hjärt och kärlsjukdomar, bara för att vinstmaximera. Kommer ni ihåg att de dessutom hade mage att kalla dem "Clean Diesel"?!
I slutänden ser de dessutom ut att tjäna på dessa vidrigheter då det tvingat dem att byta ut ledningen och ställa om. Det är helt från vettet IMO. EU borde tagit i med hårdhandskarna på riktigt, men de är ju så fruktansvärt flathänta när det verkligen behövs.
http://www.vibilagare.se/nyheter/utslap ... ta-pa-5-ar
Nu kan dom istället fortsätta som om inget hänt, och göra lite recalls när de blir upptäckta. "Woops, det blev fel här, sorry!" när det varit klart utstuderat.
Konstigt inställning tycker jag.
Re: Audi e-tron
Alla har inte fuskat på samma sätt eller i lika stor skala som VW.nek0 skrev:Så du tycker att man skulle straffa VW för att "statuera exempel" för att alla andra fuskat på samma sätt?taliz skrev:Det är just därför man borde satt åt VW ordentligt. Statuera exempel. Om VW gått under pga detta, som de enligt mig borde ha gjort, då hade garanterat övriga tillverkare skärpt sig ögonaböj.nek0 skrev:Visst VW fuskade med papper men kolla verklighetentaliz skrev:Har man behov som inte fylls med en Tesla så visst, som sagt, köp av avgasbilstillverkarna. Bättre en elbil än en avgasbil!mati skrev:Att jag kör två elbilar från VW-koncernen har föga att göra med att jag tror på deras plötsliga förvandling till ett gäng trädkramande miljöpartister. Den som tror att jag är så urbota korkad får gärna ta sig en funderare till.
Orsaken är helt enkelt att de bygger bilar som passar mig bättre än en Tesla. Jag har provat tillräckligt länge. Jag har en solklar bild av vilken bil jag vill ha och vilken bil jag inte vill ha. Vad är alternativet för alla som inte vill ha en Tesla eller alla vanliga dödliga som inte har råd med en? Stanna hemma? Eller köpa en fossilbil? Eller kanske köpa en elbil som kommer från en fossilbilstillverkare?
Att VW idag tjänar sina pengar genom försäljning av fossilbilar vet väl alla. Men så kommer det inte att vara för alltid. Och anledningen är att folk (som jag) köper deras elbilar. Förhoppningsvis får vi med oss fler, och för varje såld elbil säljer VW en fossilbil mindre. Och till sist finns inga fossilbilar kvar. Det sker inte över natt. Men det kommer att hända. Och jag är säker på att VW underskattar efterfrågan kolossalt. Fortfarande.
Jag är jätteglad för varje bil Tesla säljer. Jag tycker det är superspännande med nykomlingar som Sono motors som utmamar de gamla drakarna med nya idéer. Men det är naivt att tro att dessa små bolag kommer att rädda världen genom att döda giganter som VW. Det kommer inte att hända.
Men väljer man dom före en Tesla för att man svalt allt FUD och/eller helt struntar i att man bidrar till deras fortsatta förstörelse av miljö och folkhälsa, då bör man skämmas ärligt talat.
De flesta här är upplysta och klartänkande, men det finns nog en del som inte funderat så mycket över detta.
VW säljer inte en fossilbil mindre för att du köper en elbil av dem. De säljer tvärtom fler, eftersom de annars vore tvungna att göra dem dyrare pga utsläppskraven.
VW är förövrigt knappast "too big to fail". Toyota är i samma storlek, likaså GM. Ford & FCA mindre men ändå gigantiska.
Kommer de alla överleva? Jag tror inte det.
Av dessa har nog VW störst chans, och det tragiska är att det beror på att de fullständigt struntande i miljö och folkhälsa. De har med gott mod gett tiotusentals människor hjärt och kärlsjukdomar, bara för att vinstmaximera. Kommer ni ihåg att de dessutom hade mage att kalla dem "Clean Diesel"?!
I slutänden ser de dessutom ut att tjäna på dessa vidrigheter då det tvingat dem att byta ut ledningen och ställa om. Det är helt från vettet IMO. EU borde tagit i med hårdhandskarna på riktigt, men de är ju så fruktansvärt flathänta när det verkligen behövs.
http://www.vibilagare.se/nyheter/utslap ... ta-pa-5-ar
Nu kan dom istället fortsätta som om inget hänt, och göra lite recalls när de blir upptäckta. "Woops, det blev fel här, sorry!" när det varit klart utstuderat.
Konstigt inställning tycker jag.
Och vad menar du egentligen? Att man skall låta det bero bara för att det finns fler som beter sig vidrigt?
Vi kanske skulle låta tex skattefuskare gå fria, för det är ju ändå så många som gör det?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
I Kina avrättar man brottslingarna på löpande band. Konstigt att man fortfarande har några brottslingar i landet. Jag sa inte att man ska blunda för "VW fusk", men man ska inte straffa ett företag för att skrämma andra.
Re: Audi e-tron
Det är bevisligen så att KBA i Tyskland har upptäckt fuskanordningar och mjukvara hos andra bilar som inte kommer från VW, bl a Mercedes. När de väl har börjat leta. Det var så mycket att jag inte ens kan komma ihåg allting. Så visst är det fler som har fuskat. Alla vet om det. Den diskussionen blir smått löjlig. Det rättfärdigar eller förminskar fusket från VWs sida på inget vis. Det visar tvärtom att hela systemet är ruttet eftersom det här har fått pågå i så många år utan att myndigheter eller politiker har lyft ett finger. Alla har ju vetat om det. Så visst har VW fuskat. Och troligen har de fuskat mer än de andra. Men ansvaret ligger inte enbart hos dem. Det är det korrupta systemet, med lobbyister som kan köpa politiker, med myndigheter som inte vågar göra nånting eftersom de är politiskt styrda osv, som tillåter att detta fusket har kunnat ske. Det här är mycket större än att det går att lösa genom att man går och skaffar en Tesla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8133
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Audi e-tron
Myndigheter i EU borde förstås straffa alla som har fuskat, men nu är det väl så att bevisläget är bäst för VW, så det är väl naturligt att börja där?
Ge dom några hundra miljarder € i böter, spärra in några väl valda chefer (Winterkorn åker t.ex. förhoppningsvis snart in), och fortsätt sedan ned på listan av fossiltillverkare.
Hur svårt kan det vara?
/fth
Ge dom några hundra miljarder € i böter, spärra in några väl valda chefer (Winterkorn åker t.ex. förhoppningsvis snart in), och fortsätt sedan ned på listan av fossiltillverkare.
Hur svårt kan det vara?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Audi e-tron
Jag har mina aningar om att detta är en stor anledning till att man inte går hårdare åt branschen: https://www.acea.be/statistics/tag/cate ... ent-trendsfth skrev:Myndigheter i EU borde förstås straffa alla som har fuskat, men nu är det väl så att bevisläget är bäst för VW, så det är väl naturligt att börja där?
Ge dom några hundra miljarder € i böter, spärra in några väl valda chefer (Winterkorn åker t.ex. förhoppningsvis snart in), och fortsätt sedan ned på listan av fossiltillverkare.
Hur svårt kan det vara?
/fth
Detta en annan:
https://www.acea.be/statistics/tag/cate ... r-vehicles
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron
Ja det spelar garanterat in. Precis som att GM kom undan utan knappt något straff i USA trots att deras tändningslås orsakade många dödsfall trots att problemet var känt inom företaget under många år. Det är ju också därför VW blir straffat hårdare i USA än i EU, det är enklare att sparka på utländska företag.dd88 skrev:Jag har mina aningar om att detta är en stor anledning till att man inte går hårdare åt branschen: https://www.acea.be/statistics/tag/cate ... ent-trendsfth skrev:Myndigheter i EU borde förstås straffa alla som har fuskat, men nu är det väl så att bevisläget är bäst för VW, så det är väl naturligt att börja där?
Ge dom några hundra miljarder € i böter, spärra in några väl valda chefer (Winterkorn åker t.ex. förhoppningsvis snart in), och fortsätt sedan ned på listan av fossiltillverkare.
Hur svårt kan det vara?
/fth
Detta en annan:
https://www.acea.be/statistics/tag/cate ... r-vehicles
Re: Audi e-tron
Det är klart att det är så. Fordonsindustrin och i synnerhet VW är en av Tysklands och därmed EUs största arbetsgivare med hundratusentals anställda. Och hotet om förlorade arbetstillfällen hänger alltid som ett damoklessvärd över precis allting som diskuteras i Tyskland. Alltid. Det spelar nästan ingen roll vad debatten handlar om. Så fort någon nämner ordet "Arbeitsplatzverluste", blir alla politiker skiträdda och viker sig. Funkar garanterat, har alltid fungerat, kommer alltid att fungera.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Det fungerar i alla länder och gäller de flesta sektorer. Det unika med bilindustrin är väl att en enda biltillverkare också föder en rad underleverantörer och därför blir det så många som drabbas.mati skrev:Det är klart att det är så. Fordonsindustrin och i synnerhet VW är en av Tysklands och därmed EUs största arbetsgivare med hundratusentals anställda. Och hotet om förlorade arbetstillfällen hänger alltid som ett damoklessvärd över precis allting som diskuteras i Tyskland. Alltid. Det spelar nästan ingen roll vad debatten handlar om. Så fort någon nämner ordet "Arbeitsplatzverluste", blir alla politiker skiträdda och viker sig. Funkar garanterat, har alltid fungerat, kommer alltid att fungera.
Men det är ju t.ex. ingen slump att det är så få som känner till hur smutsig den svenska stålindustrin är. Den betyder väldigt mycket för svensk ekonomi och därför vill inte politikerna pressa den till att ställa om till miljövänligare processer. Iaf inte i närtid.
Eller transportsektorn. Varför tillåter man att deras körschema innebär att långtradarna inte kan köra lagligt utan tvingas ligga på 10-20 km/h över tillåten hastighet för att hinna fram i tid?
Det finns många sådana exempel där ekonomiska intressen eller arbetsmarknadspolitiska intressen går före.
Re: Audi e-tron
Så vad blir slutsatsen? Strunta i allt? Inte bry sig?Jerker skrev:Det fungerar i alla länder och gäller de flesta sektorer. Det unika med bilindustrin är väl att en enda biltillverkare också föder en rad underleverantörer och därför blir det så många som drabbas.mati skrev:Det är klart att det är så. Fordonsindustrin och i synnerhet VW är en av Tysklands och därmed EUs största arbetsgivare med hundratusentals anställda. Och hotet om förlorade arbetstillfällen hänger alltid som ett damoklessvärd över precis allting som diskuteras i Tyskland. Alltid. Det spelar nästan ingen roll vad debatten handlar om. Så fort någon nämner ordet "Arbeitsplatzverluste", blir alla politiker skiträdda och viker sig. Funkar garanterat, har alltid fungerat, kommer alltid att fungera.
Men det är ju t.ex. ingen slump att det är så få som känner till hur smutsig den svenska stålindustrin är. Den betyder väldigt mycket för svensk ekonomi och därför vill inte politikerna pressa den till att ställa om till miljövänligare processer. Iaf inte i närtid.
Eller transportsektorn. Varför tillåter man att deras körschema innebär att långtradarna inte kan köra lagligt utan tvingas ligga på 10-20 km/h över tillåten hastighet för att hinna fram i tid?
Det finns många sådana exempel där ekonomiska intressen eller arbetsmarknadspolitiska intressen går före.
Jag har kört en s.k "leksak" i 3,5 år. Inköpet var styrt av habegär, ren lust! Erfarenheten har bara förstärkt lustkänslan! Motsatsen till lust är olust! Det är vad jag numera känner för alternativen. Allt fossilt ger mig olust och allt som inte matchar min "leksak" bland elbilar ger inget habegär alls! Jag känner faktiskt ingen sympati för fossiltillverkarna. Än så länge kämpar de i underläge. De är uppenbarligen, utan undantag långt efter i utvecklingen och utvecklingen ändrar de inte!
Model S P85D,
Re: Audi e-tron
Nej, varför skulle slutsatsen vara det? Jag bara konstaterar fakta och vad vi har att förhålla oss till.Foluke skrev:Så vad blir slutsatsen? Strunta i allt? Inte bry sig?
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 2 gång.
Re: Audi e-tron
Min bror som är i branschen hävdar att man också i upphandlingar har börjat släppa på kraven på att lastbilarna ska vara Euro 6. Så de som nyligen har tvingats investera i helt nya lastbilar och som har kostnader därefter kan nu få konkurrera med de som kör äldre billigare bilar. Ekonomiska intressen går före..Jerker skrev:Eller transportsektorn. Varför tillåter man att deras körschema innebär att långtradarna inte kan köra lagligt utan tvingas ligga på 10-20 km/h över tillåten hastighet för att hinna fram i tid?
Det finns många sådana exempel där ekonomiska intressen eller arbetsmarknadspolitiska intressen går före
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Audi e-tron
Nu visar min bil 322km räckvidd vid 80% SOC, mao 403km vid fulladdat. Det är nästan identiskt med WLTP-räckvidden som ligger på 405km för min bil. Snittförbrukningen ligger just nu på 21,3kWh/100km. Jag körde väldigt många extremt korta turer på grusväg igår. Det tryckte upp snittet en del.
Skönt att se att alla skräckhistorier om e-trons otroligt ineffektiva drivlina inte riktigt stämmer när man väl använder bilen i verkligheten.
Skönt att se att alla skräckhistorier om e-trons otroligt ineffektiva drivlina inte riktigt stämmer när man väl använder bilen i verkligheten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Ingen motorvägskörning ingår i dessa siffror. Jag körde som jag brukar göra, landsväg upp till 100km/h. Men i alla tester man ser påstås ju att e-tron även i landsvägsfart drar 25 eller rentav upp till 30kWh/100km. Det gör den alltså inte.Verdi skrev:Hur mycket motorväg har du kört?
Jag har ju inget att jämföra med längre, men min Model S hamnade under liknande förhållanden runt 18kWh/100km, ibland något mer, ibland något mindre. E-tron drar alltså ungefär 15% mer än en Model S med 19"-fälgar. Det tycker jag ärligt talat inte är så mycket att orda om. Också med tanke på att den har exakt noll vampire drain. I slutändan är min elförbrukning faktiskt lägre än tidigare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Mycket av testerna gjordes väl främst när det var kallare, vilket drev upp förbrukningen till 25kWh/100km även vid landsvägskörning. Det är nog dags för några nya jämförelsetester mellan i-Pace, E-tron och X100 när temp är runt 20 grader för att se hur förbrukningen ligger då.mati skrev:Ingen motorvägskörning ingår i dessa siffror. Jag körde som jag brukar göra, landsväg upp till 100km/h. Men i alla tester man ser påstås ju att e-tron även i landsvägsfart drar 25 eller rentav upp till 30kWh/100km. Det gör den alltså inte.Verdi skrev:Hur mycket motorväg har du kört?
Jag har ju inget att jämföra med längre, men min Model S hamnade under liknande förhållanden runt 18kWh/100km, ibland något mer, ibland något mindre. E-tron drar alltså ungefär 15% mer än en Model S med 19"-fälgar. Det tycker jag ärligt talat inte är så mycket att orda om. Också med tanke på att den har exakt noll vampire drain. I slutändan är min elförbrukning faktiskt lägre än tidigare.
Däckstorlek spelar såklart också stor roll. De flesta E-tron jag sett har antingen 20" eller 21". Vilka sommardäck är det du har på din bil?
För min del är det mest intressanta vad bilen drar vid motorvägskörning då det är i dessa sammanhang förbrukningen spelar roll då det oftast är motorväg långa sträckor de gångerna man gör etapper över 10 mil. På kortare resor och mycket landsväg spelar det inte så stor roll vad bilen förbrukar då man ändå har så stora marginaler med stort batteri. Klart att kostnaden glider iväg lite, men det är ändå ganska försumbart i sammanhanget och kanske inte högsta prioritet ändå när man köper en så dyr bil med stort batteri.
Re: Audi e-tron
E-tron reklam i Rom. Sett två elbilar hittills på fyra dagar, förutom min egen Model X. Så finns lite att ta av....


Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---