Kom ihåg att dom tog bort 75orna, de var ju storsäljaren.Geni87 skrev:För Model 3 är det säkert en faktor. Men det stora tappet i försäljning för S/X beror inte på tillgången på batterier utan snarare på att M3 kannibaliserar på försäljningen, i kombination med att de har fått konkurrens i form av e-tron och I-pace exempelvis. Vi får se hur mycket uppdateringarna för S/X kan hjälpa framöver. Tappet för S/X är garanterat kännbart då bruttovinsten per bil är hög för de bilarna.Sabbe skrev:Efterfrågan är det inget fel på, det handlar snarare om att de inte har tillräckligt med batterier. Man kommer därför satsa på att tillverka fler av de billigare modellerna med mindre batterier. Man räknar med att leverera 90.000-100.000 fordon detta kvartal.Verdi skrev:Mickep skrev:kan någon göra en analys varför det går så dåligt för tesla när det egentligen borde gå bra. Varför blöder de?
Kan de göra något åt det? (det är ju inte så att de kan sluta frakta bilar till Europa, men de kanske kan sätta in maskiner i en tom fabrik i EU (?) och producera europeiska bilar, som de kommer göra i kina snart)
Jag tror att de inte säljer tillräckligt många bilar för att kunna låta fabrikerna gå för fullt. Efterfrågan är för dålig.
Enligt Tesla drog dom ner på produktionen pga "retooling", och det är ju inte helt omöjligt att det stämmer.
Nu har dom så att säga återinfört 75orna men under namnet SR.
Återstår att se hur det kommer sälja.
iPace säljer några hundra bilar i månaden, totalt 7000 förra året. I januari droppade försäljningen dessutom med 50%.
Det borde vara betydligt mer oroande för Jaguar.
eTron säljer väl betydligt bättre, och särskilt till äldre och medelålders som gillar en traditionell bil. Men tittar man på vad man får för pengarna i range, prestanda, utrymme, laddnätverk, OTA updates, autopilot/FSD osv så är det ju slam dunk för Tesla. De är helt överlägsna.
Problemet är väl om kunderna inte inser detta, eller blir avskräckta av alla domedagsartiklar.