Nya uppdateringar för Model S och X
Moderator: Redaktion
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
Ok, missade att autopark ligger i FSD nu för tiden. Har nog använt autopark ungefär 0 gånger senaste året 

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Summon är praktiskt i trånga parkeringar... NoA är säkert alldeles runt hörnet.
Glad för att jag sålt min Tesla
Hoppas du inte parkerar så trångt att du faktiskt behöver använda summonHertsh skrev:Summon är praktiskt i trånga parkeringar... NoA är säkert alldeles runt hörnet.

Varför? Det är ju det den är till för. Finns massor av garage där väggar och stolpar gör det svårt att komma ut o in. Åtminstone i min del av Sverige.anna__ skrev:Hoppas du inte parkerar så trångt att du faktiskt behöver använda summonHertsh skrev:Summon är praktiskt i trånga parkeringar... NoA är säkert alldeles runt hörnet.
Även så i Sthlm på sina ställen, Model S är ju något för bred för att det ska vara bekvämt på trånga parkeringsplatser.Hertsh skrev:Varför? Det är ju det den är till för. Finns massor av garage där väggar och stolpar gör det svårt att komma ut o in. Åtminstone i min del av Sverige.anna__ skrev:Hoppas du inte parkerar så trångt att du faktiskt behöver använda summonHertsh skrev:Summon är praktiskt i trånga parkeringar... NoA är säkert alldeles runt hörnet.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
S90D svartmetallic med helsvart premium interiör, nextgensäten, panoramatak, ultraljudsystem, autopilot, luftfjädring, köldpaket, bakåtvända extrasäten. Uthämtad 1 april 2016.
Hertsh skrev:Varför? Det är ju det den är till för. Finns massor av garage där väggar och stolpar gör det svårt att komma ut o in. Åtminstone i min del av Sverige.anna__ skrev:Hoppas du inte parkerar så trångt att du faktiskt behöver använda summonHertsh skrev:Summon är praktiskt i trånga parkeringar... NoA är säkert alldeles runt hörnet.
Ja men du kan ju inte köra in bilen så tajt om det ska stå en annan bil bredvid...
Nu gällde frågan om det är bra med FSD och Jag tycker det eftersom summon är användbart. Om du och andra inte tycker summon är bra att ha, fine. Men snälla, lägg ner att klaga på allt folk gör o tycker.Verdi skrev:Hertsh skrev:Varför? Det är ju det den är till för. Finns massor av garage där väggar och stolpar gör det svårt att komma ut o in. Åtminstone i min del av Sverige.anna__ skrev:Hoppas du inte parkerar så trångt att du faktiskt behöver använda summonHertsh skrev:Summon är praktiskt i trånga parkeringar... NoA är säkert alldeles runt hörnet.
Ja men du kan ju inte köra in bilen så tajt om det ska stå en annan bil bredvid...
För övrigt, om jag parkerar nära en vägg eller stolpe ska väl ingen bil stå bredvid på den sidan?! Där är ju en stolpe.
Säg det då.Hertsh skrev:Nu gällde frågan om det är bra med FSD och Jag tycker det eftersom summon är användbart. Om du och andra inte tycker summon är bra att ha, fine. Men snälla, lägg ner att klaga på allt folk gör o tycker.Verdi skrev:Hertsh skrev:Varför? Det är ju det den är till för. Finns massor av garage där väggar och stolpar gör det svårt att komma ut o in. Åtminstone i min del av Sverige.anna__ skrev:Hoppas du inte parkerar så trångt att du faktiskt behöver använda summonHertsh skrev:Summon är praktiskt i trånga parkeringar... NoA är säkert alldeles runt hörnet.
För övrigt, om jag parkerar nära en vägg eller stolpe ska väl ingen bil stå bredvid på den sidan?! Där är ju en stolpe.
jag gjorde ju det. Läs meddelandet igen.Verdi skrev:Säg det då.
Hertsh skrev:jag gjorde ju det. Läs meddelandet igen.Verdi skrev:Säg det då.
Jo, fast oftast är det bara stolpe/vägg åt ena hållet och bil åt det andra.

Du faller ju in i kategorin "tidigare tesla ägare som byter upp sig" och till dem livar de ju just nu gratis Ludicrous just nu. Så detta kanske är ett annat alternativ.RobinG skrev:Okej gott folk, varit i kontakt med Tesla och de erbjöd fullselfdrive-uppdateringen gratis (mjukvarauppgradering av autopiloten alltså) om jag inte avbokade min S P100DL som befinner sig i Nederländerna för att beställa en ny bil.
Den uppdateringen kostar annars 55 000 kr (eller 77 000 efter leverans).
Ska fundera i helgen och meddela på måndag (lämnar in min S90D på tisdag enligt villkoren för restvärdesgarantin).
Jag har beställt samma bil och är inte tesla ägare sedan innan, får se om de erbjuder något.
Japp säljaren bekräftade gratis ludicrous, eller rättare sagt, de drar av kostnaden för ludicrous då det är fortfarande ett tillval som kostar pengar, men sen gör de en prisjustering. Så kan bli en förhöjning av förmånsvärdet enligt skatteverket menade han.RoadFury skrev:Du faller ju in i kategorin "tidigare tesla ägare som byter upp sig" och till dem livar de ju just nu gratis Ludicrous just nu. Så detta kanske är ett annat alternativ.RobinG skrev:Okej gott folk, varit i kontakt med Tesla och de erbjöd fullselfdrive-uppdateringen gratis (mjukvarauppgradering av autopiloten alltså) om jag inte avbokade min S P100DL som befinner sig i Nederländerna för att beställa en ny bil.
Ska fundera i helgen och meddela på måndag (lämnar in min S90D på tisdag enligt villkoren för restvärdesgarantin).
Jag har beställt samma bil och är inte tesla ägare sedan innan, får se om de erbjuder något.
En annan förutsättning är att man har en tesla när man beställer, har man haft en tesla tidigare som man redan gjort sig av med så gäller erbjudandet inte enligt honom.
S90D svartmetallic med helsvart premium interiör, nextgensäten, panoramatak, ultraljudsystem, autopilot, luftfjädring, köldpaket, bakåtvända extrasäten. Uthämtad 1 april 2016.
Är i samma sits, men jag beställde FSD innan, samt allt som gick i övrigt, så vet inte vad de isåfall ska försöka snickra ihop för erbjudande som gör det attraktivt att inte avbeställa och boka en ny.RobinG skrev:Japp säljaren bekräftade gratis ludicrous, eller rättare sagt, de drar av kostnaden för ludicrous då det är fortfarande ett tillval som kostar pengar, men sen gör de en prisjustering. Så kan bli en förhöjning av förmånsvärdet enligt skatteverket menade han.RoadFury skrev:Du faller ju in i kategorin "tidigare tesla ägare som byter upp sig" och till dem livar de ju just nu gratis Ludicrous just nu. Så detta kanske är ett annat alternativ.RobinG skrev:Okej gott folk, varit i kontakt med Tesla och de erbjöd fullselfdrive-uppdateringen gratis (mjukvarauppgradering av autopiloten alltså) om jag inte avbokade min S P100DL som befinner sig i Nederländerna för att beställa en ny bil.
En annan förutsättning är att man har en tesla när man beställer, har man haft en tesla tidigare som man redan gjort sig av med så gäller erbjudandet inte enligt honom.
Har någon som beställt en Model S fått optioncodes för nya motorn? Dvs DU03 eller liknande?
För som det är nu så har jag inte hittat någon som skrivit att dom fått just dom nya grejerna än. Men urvalet av folk som postar sina builds och optionscodes är såklart väldigt begränsat.
För som det är nu så har jag inte hittat någon som skrivit att dom fått just dom nya grejerna än. Men urvalet av folk som postar sina builds och optionscodes är såklart väldigt begränsat.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Nya uppdateringar för Model S och X
Som jag förstått det bygger Tesla bilarna i batcher och i måndags gick X i produktion. De annonserade uppdateringarna i Måndags/Tisdags. Därför har troligen ingen S kommit in på produktionsbandet med nya koderna. Men uppdateringarna gäller S också. De som har beställt en S som än sålänge inte är i produktion kommer få samma koder.
Detta är min logik givet det jag vet, inte något jag läst eller hört från Tesla.
Detta är min logik givet det jag vet, inte något jag läst eller hört från Tesla.
Senast redigerad av Hertsh, redigerad totalt 1 gånger.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Ja så måste det väl vara typ för nu är det ju så hemsidan säger iafHertsh skrev:Som jag förstått det bygger Tesla bilarna i batcher och i måndags gick X i produktion. De annonserade uppdateringarna i Måndags/Tisdags. Därför har troligen ingen S kommit in på produktionsbandet med nya koderna. Men uppdateringarna gäller S också. De som har beställt en S som än sålänge inre är i produktion kö.mer få samma koder.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Det är väl bara Model 3 de bygger i batcher, medans Model S/X byggs efter order från slutkund så som Europeiska tillverkare brukar göra?Hertsh skrev:Som jag förstått det bygger Tesla bilarna i batcher och i måndags gick X i produktion. De annonserade uppdateringarna i Måndags/Tisdags. Därför har troligen ingen S kommit in på produktionsbandet med nya koderna. Men uppdateringarna gäller S också. De som har beställt en S som än sålänge inte är i produktion kommer få samma koder.
Japp, det är även min uppfattning.Geni87 skrev:Det är väl bara Model 3 de bygger i batcher, medans Model S/X byggs efter order från slutkund så som Europeiska tillverkare brukar göra?Hertsh skrev:Som jag förstått det bygger Tesla bilarna i batcher och i måndags gick X i produktion. De annonserade uppdateringarna i Måndags/Tisdags. Därför har troligen ingen S kommit in på produktionsbandet med nya koderna. Men uppdateringarna gäller S också. De som har beställt en S som än sålänge inte är i produktion kommer få samma koder.
När jag var på Factory tour i Fremont förra året så blandades det hej vilt mellan Model S/X på banden samt även i olika kombinationer med färger/inredning osv. Det är om de ändrat på senare tid och bygger även X/S i batcher?
Du kan bygga mot order och i batch samtidigt. Det beror bara på ditt perspektiv.
Vad jag menar med batch är att de verktyg som behövs för plåtpressning tex har lång omställningstid så även om inredning eller annan extrautrustning är per order sparar man mycket på att producera samma produkt under en period. Det menar jag är batch. Därför bygger de MX under period innan de går över till MS eller TM3.
Vad jag menar med batch är att de verktyg som behövs för plåtpressning tex har lång omställningstid så även om inredning eller annan extrautrustning är per order sparar man mycket på att producera samma produkt under en period. Det menar jag är batch. Därför bygger de MX under period innan de går över till MS eller TM3.
Jag har inte varit på besök så jag kan självklart ha fel. Jag baserar delvis min teori på att jag inte läst om någon enda person som fått sin MS i produktion denna vecka.helix skrev:Japp, det är även min uppfattning.Geni87 skrev:Det är väl bara Model 3 de bygger i batcher, medans Model S/X byggs efter order från slutkund så som Europeiska tillverkare brukar göra?Hertsh skrev:Som jag förstått det bygger Tesla bilarna i batcher och i måndags gick X i produktion. De annonserade uppdateringarna i Måndags/Tisdags. Därför har troligen ingen S kommit in på produktionsbandet med nya koderna. Men uppdateringarna gäller S också. De som har beställt en S som än sålänge inte är i produktion kommer få samma koder.
När jag var på Factory tour i Fremont förra året så blandades det hej vilt mellan Model S/X på banden samt även i olika kombinationer med färger/inredning osv. Det är om de ändrat på senare tid och bygger även X/S i batcher?
Mycket möjligt att det har ändrats även för X/S så jag vet inte heller definitiva svaretHertsh skrev:Jag har inte varit på besök så jag kan självklart ha fel. Jag baserar delvis min teori på att jag inte läst om någon enda person som fått sin MS i produktion denna vecka.helix skrev:Japp, det är även min uppfattning.Geni87 skrev:Det är väl bara Model 3 de bygger i batcher, medans Model S/X byggs efter order från slutkund så som Europeiska tillverkare brukar göra?Hertsh skrev:Som jag förstått det bygger Tesla bilarna i batcher och i måndags gick X i produktion. De annonserade uppdateringarna i Måndags/Tisdags. Därför har troligen ingen S kommit in på produktionsbandet med nya koderna. Men uppdateringarna gäller S också. De som har beställt en S som än sålänge inte är i produktion kommer få samma koder.

Däremot så byggs TM3 definitiv på helt andra produktionslinor och i batchar, där råder det ingen tvekan.
Mig veterligen delar S&X linor med 3an byggs på egen lina. Så S/X byggs vad jag vet hela tiden parallellt med 3.Hertsh skrev:Du kan bygga mot order och i batch samtidigt. Det beror bara på ditt perspektiv.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ja så borde det ju vara. S & X behöver däremot inte byggas samtidigt. De kan byggas i batcher med bara X en period (1 vecka?) och sen S en period. Det var det jag menade. DRLH och DRRH är väl förmodligen också i olika batcher för att leverans från underleverantörer ska fungera bra.
Återigen, ren logik givet min kunskap om produktion i närliggande bransch och inget som är bekräftat.
Återigen, ren logik givet min kunskap om produktion i närliggande bransch och inget som är bekräftat.
Ja, det borde vara rimligt men i princip all information från besökare i fabriken säger att det blandas hej vilt mellan S och X på produktionslinan av den anledningen att det inte behövs någon omställningstid mellan modellerna.Hertsh skrev:Ja så borde det ju vara. S & X behöver däremot inte byggas samtidigt. De kan byggas i batcher med bara X en period (1 vecka?) och sen S en period. Det var det jag menade. DRLH och DRRH är väl förmodligen också i olika batcher för att leverans från underleverantörer ska fungera bra.
OK. I stand corrected.vigge50 skrev:Ja, det borde vara rimligt men i princip all information från besökare i fabriken säger att det blandas hej vilt mellan S och X på produktionslinan av den anledningen att det inte behövs någon omställningstid mellan modellerna.
Märkligt att vi inte läst om någon som fått sin MS i produktion denna vecka.