Starkare fjädrar till trunköppning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Starkare fjädrar till trunköppning

Inlägg av bylund »

tor skrev:
HelectriC skrev:
fredli74 skrev:
Dessutom har vi ett helt påhittat ord som alla här fattar vad det är; Frunk. Det är ju i teknisk betydelse också ett bagageutrymme. Så då blir det i så fall främre bagageutrymme och bakre bagageutrymme. Eller så kallar vi det helt enkelt trunk i för och akter. ;)
Eller som Jaguar vill att man ska säga: Froot eftersom det är ett brittisk frontbagage, dvs Boot framtill :D
Någon som vet vad man kallade "frunk" på en gammmal folkabubbla? Eller var det kanske så att man sa att bagageluckan sitter fram?
Fast då har man ju bara en bagagelucka, så då blir det ju automatiskt fram på en sådan bil. På Teslorna måste man ju specificera.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Starkare fjädrar till trunköppning

Inlägg av TeslaTissel »

TeslaTissel skrev:
helix skrev:
Är det inte så att det blir ännu trögare att stänga luckan manuellt med de nya dämparna installerade? :roll:
Om jag skulle vilja ha något så är det hjälp med stängningen av luckan (elektrisk som på S). Själva öppningen är ändå lätt som en fjäder och öppnar upp med bara en lätt touch med handen. Frunken måste ändå öppnas med appen eller från skärmen i bilen. I min värld är det alltså en minimal uppgradering för öppningsförfarandet och eventuellt till och med en försämring när man ska stänga?

Eller missar jag något? :)
Det där var ju en bra fråga.

Håller med om frågan och hade chansen idag prova då en Model 3 ägare dök upp med denna typ av modifiering både fram och bak.
Tyvärr missade jag att testa.

Ingen som har svar på det? ;)
Hmmm. Ursäkta om jag är envis i jobbigaste laget men.... Frågar igen då? Hur fungerar det med fjädrarna?
Blir det inte svårare stänga bakluckan, eller trunken?? ;)
Tom
Inlägg: 25
Blev medlem: 26 okt 2018 20:53

Re: Starkare fjädrar till trunköppning

Inlägg av Tom »

Det blir trögare. Annars vore det en evihetsmaskin. Dock kanske inte trögare än att man kan leva med det.
Tänk även på att gasfjädrar är temperaturberoende. Inte säkert funktionen funkar när det är riktigt kallt och den upplevs svårstängd en solig sommardag.

Har någon en Saab 9-3 sedan är det bara att häkta upp de mekaniska fjädrarna ett steg. Finn flera steg beroende på om den har spoiler.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Starkare fjädrar till trunköppning

Inlägg av Jeppe_E »

TeslaTissel skrev:
TeslaTissel skrev:
helix skrev:
Är det inte så att det blir ännu trögare att stänga luckan manuellt med de nya dämparna installerade? :roll:
Om jag skulle vilja ha något så är det hjälp med stängningen av luckan (elektrisk som på S). Själva öppningen är ändå lätt som en fjäder och öppnar upp med bara en lätt touch med handen. Frunken måste ändå öppnas med appen eller från skärmen i bilen. I min värld är det alltså en minimal uppgradering för öppningsförfarandet och eventuellt till och med en försämring när man ska stänga?

Eller missar jag något? :)
Det där var ju en bra fråga.

Håller med om frågan och hade chansen idag prova då en Model 3 ägare dök upp med denna typ av modifiering både fram och bak.
Tyvärr missade jag att testa.

Ingen som har svar på det? ;)
Hmmm. Ursäkta om jag är envis i jobbigaste laget men.... Frågar igen då? Hur fungerar det med fjädrarna?
Blir det inte svårare stänga bakluckan, eller trunken?? ;)

Jo, enligt i1 Tesla så är det lite (lite) jobbigare att stänga bakluckan. Man kan inte dra igen den med handtaget på insidan (alltså dra/rycka hårt och sen släppa, så att den låser). Man måste stänga den genom att trycka uppe på luckan.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Starkare fjädrar till trunköppning

Inlägg av TeslaTissel »

Tom skrev:
Det blir trögare. Annars vore det en evihetsmaskin. Dock kanske inte trögare än att man kan leva med det.
Tänk även på att gasfjädrar är temperaturberoende. Inte säkert funktionen funkar när det är riktigt kallt och den upplevs svårstängd en solig sommardag.

Har någon en Saab 9-3 sedan är det bara att häkta upp de mekaniska fjädrarna ett steg. Finn flera steg beroende på om den har spoiler.
UNDERBART Tack alla för svar!!

Skall fundera på om det är värt modifiera mina?

;)
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Starkare fjädrar till trunköppning

Inlägg av Crappy »

Kan man få fram specifikationerna på dessa?
Alternativt om de är en reservdel till något?
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Starkare fjädrar till trunköppning

Inlägg av fredli74 »

Tom skrev:
Det blir trögare. Annars vore det en evihetsmaskin. Dock kanske inte trögare än att man kan leva med det.
Tänk även på att gasfjädrar är temperaturberoende. Inte säkert funktionen funkar när det är riktigt kallt och den upplevs svårstängd en solig sommardag.
Appropå det. Min är otroligt känslig om jag låter luckan stå öppen ett par minuter om det är soligt. Första gången trodde jag skiten hade gått sönder och fastnat. Aldrig varit med om det så markant på någon annan bil, men det kanske är helt normalt?
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1605
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Starkare fjädrar till trunköppning

Inlägg av frippan »

Om man vill ha elektrisk öppning / stängning

https://www.teslaoffer.com/product/mode ... t-closing/


Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
selfish
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 19 dec 2015 08:42
Ort: Fjollträsk - men född i Norrbotten

Re: Starkare fjädrar till trunköppning

Inlägg av selfish »







För övrigt heter det inte motorhuv utan kanske bagagehuv fram?

:-)

Lycka till med era mods.
P3D | Shareholder
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Starkare fjädrar till trunköppning

Inlägg av Wahll »

Bjelke skrev:
Kungligt förvaringsutrymme = apanage,
Utrymme för desserter = fromage,
Stort nog för en hel bil = garage,
Hemligt utrymme = spionage,
Flera olika tillsammans = collage,
Första hjälpen-utrymme = bandage,
Fullt med konst = vernissage.
Bild
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Starkare fjädrar till trunköppning

Inlägg av gellerstam »

selfish skrev:
För övrigt heter det inte motorhuv utan kanske bagagehuv fram?
Jag röstar på bagagehuv och bagagelucka!

:)
Tesla Model Y
Tom
Inlägg: 25
Blev medlem: 26 okt 2018 20:53

Re: Starkare fjädrar till trunköppning

Inlägg av Tom »

fredli74 skrev:
Tom skrev:
Det blir trögare. Annars vore det en evihetsmaskin. Dock kanske inte trögare än att man kan leva med det.
Tänk även på att gasfjädrar är temperaturberoende. Inte säkert funktionen funkar när det är riktigt kallt och den upplevs svårstängd en solig sommardag.
Appropå det. Min är otroligt känslig om jag låter luckan stå öppen ett par minuter om det är soligt. Första gången trodde jag skiten hade gått sönder och fastnat. Aldrig varit med om det så markant på någon annan bil, men det kanske är helt normalt?
Det kan säkert höja kraften ca 20% men värmen skall inte göra så att det känns som det låser sig. Har de stått uppe en längre stund kan packboxarna fastna lite mot väggarna och skapa en initiellt högre kraft. Om infästningar till gasfjädrarna ser ut att böja sig innan luckan börjar röra sig kan du hålla koll så att de inte deformeras, annars är det nog bara att vänta och se hur det utvecklar sig.
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Starkare fjädrar till trunköppning

Inlägg av dbar »

frippan skrev:
Om man vill ha elektrisk öppning / stängning

https://www.teslaoffer.com/product/mode ... t-closing/


Satan va sugen jag blev på att uppgradera min halvautomagiska nu.
Orkar dock inte installera den mod själv, så får se om jag orkar jaga fatt i någon som kan tänka sig göra det åt mig :lol:
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Starkare fjädrar till trunköppning

Inlägg av fredli74 »

dbar skrev:
frippan skrev:
Om man vill ha elektrisk öppning / stängning

https://www.teslaoffer.com/product/mode ... t-closing/
Satan va sugen jag blev på att uppgradera min halvautomagiska nu.
Orkar dock inte installera den mod själv, så får se om jag orkar jaga fatt i någon som kan tänka sig göra det åt mig :lol:
Wow, ja det där är ju en game-changer, den där är ju inte bara ball utan också praktisk.
Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 03 nov 2016 17:34
Ort: Västerås

Re: Starkare fjädrar till trunköppning

Inlägg av Hebbe »

Dum fråga. Påverkas Tesla-garantin med sådana modifieringar. Man ger sig ju in på el-systemet och CAN-bussen.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Starkare fjädrar till trunköppning

Inlägg av Jeppe_E »

Hebbe skrev:
Dum fråga. Påverkas Tesla-garantin med sådana modifieringar. Man ger sig ju in på el-systemet och CAN-bussen.
Det kan man nog förutsätta att Tesla skulle ha synpunkter på om bilen skulle börja strula ja.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Starkare fjädrar till trunköppning

Inlägg av perre »

tor skrev:
HelectriC skrev:
fredli74 skrev:
Dessutom har vi ett helt påhittat ord som alla här fattar vad det är; Frunk. Det är ju i teknisk betydelse också ett bagageutrymme. Så då blir det i så fall främre bagageutrymme och bakre bagageutrymme. Eller så kallar vi det helt enkelt trunk i för och akter. ;)
Eller som Jaguar vill att man ska säga: Froot eftersom det är ett brittisk frontbagage, dvs Boot framtill :D
Någon som vet vad man kallade "frunk" på en gammmal folkabubbla? Eller var det kanske så att man sa att bagageluckan sitter fram?
Tror vi sa framlucka helt sonika, men kommer inte riktigt ihåg. Det var ett tag sen.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Starkare fjädrar till trunköppning

Inlägg av bylund »

perre skrev:
Tror vi sa framlucka helt sonika, men kommer inte riktigt ihåg. Det var ett tag sen.
Rimligt, då åtminstone jag oftare kallar den bakre för baklucka än bagagelucka.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar