Har gjort samma resa och kommit fram till följande, förutom det du tar upp:grimboso skrev:Är det något annat man bör vara noga med att kolla på dessa?
Plåttak är att föredra om man vill slippa strul och kostnader, på köpet får man bättre ljudisolering. Soltaket/glastaket kan läcka, kärva, ge vindbrus och få stenskott. Nackdel med plåttaket är lägre takhöjd i baksätet, plus att det är trevligt med glas - speciellt om det går att öppna.
Det är trevligt med rattvärme och sätesvärme även bak (köldpaketet), men man kan diskutera om det är någon nödvändighet alls. Eftersom man kan förvärma bilen från mobilen så behöver man sällan vistas i en kall bil, det skulle vara om man vill spara på värmen för att maxa räckvidden eller om olika passagerare vill ha det olika varmt.
Från någon gång 2015-2016 blev model S bättre ljudisolerad. Är inte rocket science att ljudisolera själv, finns mycket att hitta på nätet om att ljudisolera äldre model S.
Tycker det är rätt små skillnader i räckvidd mellan batteripacken 70-90, vilket kan spela roll just för den enskildes körmönster men man tar sig mellan i stort sett alla superchargers med alla batterier. Tur- och returresor utan möjlighet till supercharger kan ställa till det iofs. 60 och 70-packen laddar lite långsammare. 90-packet laddar långsamt under 10%. De äldre 85-packen (före mitten på 2013) laddade långsammare, typ 80 kw. Bara 100-packet som fixar 145-150 kw, de andra maxar 120 kw.
Jag tänker komplettera standardljudsystemet med en enkel aktiv baslåda om det inte duger som det är.
Facelift S har LED halvljus som verkar ha dålig livslängd (för att vara LED) och kostar typ 13 000 kr/st.