Även LR RWD ska vara beställningsbar via telefon
Moderator: Redaktion
- loftux
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: Även LR RWD ska vara beställningsbar via telefon
Verkar blivit så för alla som beställt, att priset ökat med 33.200 för AP.
Ringde Tesla säljaren, och de skall kolla upp vad som hänt.
Inget VIN-nummer än, säljaren kollade det samtidigt, så inget om leveranser än.
Ringde Tesla säljaren, och de skall kolla upp vad som hänt.
Inget VIN-nummer än, säljaren kollade det samtidigt, så inget om leveranser än.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Jag ringde om exakt samma sak. De ska som sagt kolla upp detta och ändra till det som bekräftats.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Har gått igenom samtliga 13 sidor i denna tråd och förstår att många siktar på RWD, men har inte sett många argument för varför man ska välja AWD. Den stora skillnaden verkar, om jag har förstått det rätt, är priset. RWD hamnar på cirka 590-600K medan AWD hamnar på cirka 680K. Är det inte bättre att ha två motorer i bilen framför en? Om motorn lägger av i RWD så är man illa ute, men det kanske händer sällan även om risken finns. Hur resonerar ni som har beställt en RWD?
Tesla Model 3 LR AWD
Kan inte påstå att jag är speciellt orolig över elmotorn i min Zoe. Betydligt mindre orolig än i någon av de bilar med förbränningsmotor som jag har ägt. Det är nog väldigt få som väljer AWD av den anledningen. Möjligtvis lite annorlunda med en pickup och förstås semin.drmonty skrev:Är det inte bättre att ha två motorer i bilen framför en? Om motorn lägger av i RWD så är man illa ute, men det kanske händer sällan även om risken finns. Hur resonerar ni som har beställt en RWD?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Hur resonerade du inför köpet med AWD?Laban skrev:Kan inte påstå att jag är speciellt orolig över elmotorn i min Zoe. Betydligt mindre orolig än i någon av de bilar med förbränningsmotor som jag har ägt. Det är nog väldigt få som väljer AWD av den anledningen. Möjligtvis lite annorlunda med en pickup och förstås semin.drmonty skrev:Är det inte bättre att ha två motorer i bilen framför en? Om motorn lägger av i RWD så är man illa ute, men det kanske händer sällan även om risken finns. Hur resonerar ni som har beställt en RWD?
Tesla Model 3 LR AWD
En fördel med AWD är som du säger att du kan ta dig hem om en motor pajjar på så vis att den kan frihjula (låser den sig kan du ändå inte köra hem)drmonty skrev:Har gått igenom samtliga 13 sidor i denna tråd och förstår att många siktar på RWD, men har inte sett många argument för varför man ska välja AWD. Den stora skillnaden verkar, om jag har förstått det rätt, är priset. RWD hamnar på cirka 590-600K medan AWD hamnar på cirka 680K. Är det inte bättre att ha två motorer i bilen framför en? Om motorn lägger av i RWD så är man illa ute, men det kanske händer sällan även om risken finns. Hur resonerar ni som har beställt en RWD?
Förutom det har du lite bättre 0-100tid i AWD men RWD tar sig dit på strax över 5sec och vissa har gjort på under 5sec så RWD är inte en långsam bil på låt sätt
På negativa sidan får du sämre lite range med AWD
Jag personligen resonerade som så att om jag inte behöver AWD i en fossilbil behöver jag det inte heller i en elbil
(Bor i landsbygd med ibland dåligt plogade vägar etc)
Motorerna kan såklart gå sönder men tyckte inte att den ”säkerheten” var värd merkostnaden
Bättre då att ha en assistansförsäkring
//Christian
Model 3 LR RWD FSD
Bor i Luleå, snöiga/isiga vägar på vintern -> trevligt med AWD. Prestandan hade en viss betydelse men först och främst är det just att ta sig fram på vintern. Slippa ta sats för att ta sig ut på den "stora vägen" med en plogkarm som ska plöjas igenom osv.drmonty skrev:Hur resonerade du inför köpet med AWD?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- loftux
- Teslaägare
- Kontakt:
För mig var det mest totalekonomin som vägde till fördel för RWD. Lägre inköpskostnad och lägre förmånsvärde. Med det kunde jag istället kosta på mig lite extra tillval (bland annat för att AP ingick innan Tesla fumlade till det).
Så kommer köra runt med en bil som känns "lite extra" inom min budget, den extra motorn klarar jag mig utan. Aldrig haft fyrhjulsdrift, kör just nu Nissan Leaf och inte varit ett dugg orolig för att just motorn skulle lägga av och att jag skulle kunnat ta mig hem om jag haft en till motor. Bor i Stockholm, och snödjup så att man behöver AWD är ju rätt ovanligt.
Så kommer köra runt med en bil som känns "lite extra" inom min budget, den extra motorn klarar jag mig utan. Aldrig haft fyrhjulsdrift, kör just nu Nissan Leaf och inte varit ett dugg orolig för att just motorn skulle lägga av och att jag skulle kunnat ta mig hem om jag haft en till motor. Bor i Stockholm, och snödjup så att man behöver AWD är ju rätt ovanligt.
Nissan Leaf Tekna 2013
Det verkar som fönstret är stängt för RWD med AP. Pratade precis med Malmö och enligt dem skulle RWD kosta 588 200 SEK och med midnight silver metallic/19" sport landar priset på 625 080 SEK. Vill man ha AP på det så blir det ytterliggare 33 000 SEK. Autopiloten är inkluderad för Model 3 Performance, Long Range fyrhjulsdrift samt Standard Range +.
Enligt hemsidan ska silver metallic + 19" sport landa på 28K, varför dem vill ha 37K för RWD förstår jag inte, men kanske ett räknefel från deras sida.
RWD + tillval + AP = 588K + 37K + 33K = 658K (eller 648K om vi justerar priset för tillval)
AWD + tillval + gratis AP = 654 + 27K = 681K
Skillnaden blir 33K vilket inte är tillräckligt för att välja RWD framför AWD.
Enligt hemsidan ska silver metallic + 19" sport landa på 28K, varför dem vill ha 37K för RWD förstår jag inte, men kanske ett räknefel från deras sida.
RWD + tillval + AP = 588K + 37K + 33K = 658K (eller 648K om vi justerar priset för tillval)
Tesla Model 3 LR AWD
Att det skiljer 5500:- är för att Tesla sänkte priset på metallic. Verkar som säljaren du varit i kontakt med har gamla priset på Midnight Silver. Kostade tidigare 16.600:-, men efter sänkning 11.100:-drmonty skrev:Det verkar som fönstret är stängt för RWD med AP. Pratade precis med Malmö och enligt dem skulle RWD kosta 588 200 SEK och med midnight silver metallic/19" sport landar priset på 625 080 SEK. Vill man ha AP på det så blir det ytterliggare 33 000 SEK. Autopiloten är inkluderad för Model 3 Performance, Long Range fyrhjulsdrift samt Standard Range +.
Alternativt så har Tesla behållt högre prislistan även för färgerna på RWD, men det låter ju riktigt märkligt isåfall. Fast med tanke på hur skumt det är att AP inte ingår så blir man väl inte förvånad om även färg kostar mer på RWD

10K extra var för leverans- och destinationsavgiften, vilket jag hade förbisett. De anstränger sig verkligen för att man inte ska köpa RWD, frågan är varför Tesla inte avvecklar den från sortimentet. Det gör att skillnaden blir 23K, vilket blir direkt en no-brainer att man väljer en AWD.helix skrev:Att det skiljer 5500:- är för att Tesla sänkte priset på metallic. Verkar som säljaren du varit i kontakt med har gamla priset på Midnight Silver. Kostade tidigare 16.600:-, men efter sänkning 11.100:-drmonty skrev:Det verkar som fönstret är stängt för RWD med AP. Pratade precis med Malmö och enligt dem skulle RWD kosta 588 200 SEK och med midnight silver metallic/19" sport landar priset på 625 080 SEK. Vill man ha AP på det så blir det ytterliggare 33 000 SEK. Autopiloten är inkluderad för Model 3 Performance, Long Range fyrhjulsdrift samt Standard Range +.
Alternativt så har Tesla behållt högre prislistan även för färgerna på RWD, men det låter ju riktigt märkligt isåfall. Fast med tanke på hur skumt det är att AP inte ingår så blir man väl inte förvånad om även färg kostar mer på RWD
Senast redigerad av drmonty, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR AWD
Såklart, det förklarar saken. Då drar vi ett streck över allt jag skrev om färgerdrmonty skrev:
10K extra var för leverans- och destinationsavgiften, vilket jag hade förbisett. De anstränger sig verkligen för att man inte ska köpa RWD, frågan är varför Tesla inte avvecklar den från sortimentet.

Fick bekräftelse nu på att min tidigare offert som inkluderade AP inte längre var giltig.
Synd. Blir därmed ingen order för min del.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Så AP ingår inte? Eller du beställde efter 30/4?taliz skrev:Fick bekräftelse nu på att min tidigare offert som inkluderade AP inte längre var giltig.
Har inte beställt. Fick en offert den 17e där AP ingick, frågade nu om den fortfarande var giltig. Det var den inte, fick ny som nu visar att AP inte ingår.anna__ skrev:Så AP ingår inte? Eller du beställde efter 30/4?taliz skrev:Fick bekräftelse nu på att min tidigare offert som inkluderade AP inte längre var giltig.
Fick i mitten av april bekräftat av säljrep att AP ingick. Sprang iväg och ordnade kontanter och ville beställa den 29e. Säljrep skulle återkomma med vad som gällde. Kom tillbaka igår med att efter 1e maj ingår inte AP i LR RWD. Mao hade de kunnat ta min beställning den 29e och fått AP inkluderat. Otrolig besvikelse, i synnerhet som 2016 reservation holder. Nu blir det tyvärr ingen beställning för min del.
Det kommer nog nya möjligheter tids nog. 

Även LR RWD ska vara beställningsbar via telefon
ändras hela tiden dettataliz skrev:Det kommer nog nya möjligheter tids nog.
Gör de verkstad av att börja närma sig 100 000:- för FSD samtigit som AP inte får några nya funktioner lär de bli varse att ingen kommer köpa det på ett bra tag
Då kommer det div kreativa bundlingar

Verkar vara bra att hålla koll på vad som går att beställa OffMenu, och få så mycket som möjligt skriftligt
//Christian
Model 3 LR RWD FSD
Fick äntligen igenom min ändring med från SR+ till LR RWD som jag beställde i måndags, men givetvis så sket dom i den offerten jag fick då utan la på 33 200kr för AP.
Helt sinnessjukt dåligt om jag får säga mitt, dels hur det hanteras och sen rimligheten att både billigare och dyrare konfigurationen har det inkluderat.
Nej det får bli en fossilbil igen för oss antagligen.
Helt sinnessjukt dåligt om jag får säga mitt, dels hur det hanteras och sen rimligheten att både billigare och dyrare konfigurationen har det inkluderat.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Trams. Det finns andra modeller. AP är inte hela världen. Köp en LR AWD Eller SR+. Vad som helst är bättre än fossilbil.dhanjel skrev:Fick äntligen igenom min ändring med från SR+ till LR RWD som jag beställde i måndags, men givetvis så sket dom i den offerten jag fick då utan la på 33 200kr för AP.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Vadå trams? Det är inte en sparkcykel jag köper från blocket, jag förväntar mig viss professionalism då.
Och jag köper inte en bil för 600k utan adaptiv farthållare, men om andra vill det så är det upp till dom
Och jag köper inte en bil för 600k utan adaptiv farthållare, men om andra vill det så är det upp till dom

Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Jag håller med dig, Tesla beter sig inte professionellt.dhanjel skrev:Vadå trams? Det är inte en sparkcykel jag köper från blocket, jag förväntar mig viss professionalism då.
Det är väl så att säga deras affärsmodell.
Konstant ändra erbjudanden så att folk inte skall sitta och vänta utan köpa direkt när tillfälle ges.
Konstant ändra erbjudanden så att folk inte skall sitta och vänta utan köpa direkt när tillfälle ges.
- loftux
- Teslaägare
- Kontakt:
Har du lagt handpenning enligt offert utan kostnad för AP så ska de stå för den. Kontakta säljaren och be dem ta bort avgiften för AP. Värt ett försök iallafall.dhanjel skrev:Fick äntligen igenom min ändring med från SR+ till LR RWD som jag beställde i måndags, men givetvis så sket dom i den offerten jag fick då utan la på 33 200kr för AP.
Nissan Leaf Tekna 2013
Antingen så köper du en Tesla för 633 tkr eller något annat för 600 tkr. Vet vad jag skulle välja.dhanjel skrev:Vadå trams? Det är inte en sparkcykel jag köper från blocket, jag förväntar mig viss professionalism då.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp