Vågar nästan svära på att om du säljer en avgasbil utan dragkrok tappar man 50% av köparna. Och slänger man även in manuell i det så blir bilen iskall.
Jag letade efter statistik över hur stor andel av bilparken som har dragkrok men utan att lyckas.
Däremot är jag lika övertygad som du, fast tvärtom, gällande andrahandsvärdet. Jag har aldrig haft dragkrok på någon avgasbil och de har inte varit svårsålda.
Vågar nästan svära på att om du säljer en avgasbil utan dragkrok tappar man 50% av köparna. Och slänger man även in manuell i det så blir bilen iskall.
Jag letade efter statistik över hur stor andel av bilparken som har dragkrok men utan att lyckas.
Däremot är jag lika övertygad som du, fast tvärtom, gällande andrahandsvärdet. Jag har aldrig haft dragkrok på någon avgasbil och de har inte varit svårsålda.
Håller med. Köpte min tre år gamla v60 utan krok för samma pris som en med. Sålde den på under 24 timmar sen också med under 10k i värdetapp på 1 1/2 år.
Bara titta på kvd, många gamla leasingbilar utan drag.
Min känsla är att det mest är ”lantisar” som bryr sig om krok. Farsan som bor på Öland tyckte det var kass att inte ha.
Stadsbor som jag däremot lägger inte massa tusen extra när de köper ny bil för det, de hyr en lastbil eller beställer hemkörning istället.
Vågar nästan svära på att om du säljer en avgasbil utan dragkrok tappar man 50% av köparna. Och slänger man även in manuell i det så blir bilen iskall.
Jag letade efter statistik över hur stor andel av bilparken som har dragkrok men utan att lyckas.
Däremot är jag lika övertygad som du, fast tvärtom, gällande andrahandsvärdet. Jag har aldrig haft dragkrok på någon avgasbil och de har inte varit svårsålda.
Håller med. Köpte min tre år gamla v60 utan krok för samma pris som en med. Sålde den på under 24 timmar sen också med under 10k i värdetapp på 1 1/2 år.
Bara titta på kvd, många gamla leasingbilar utan drag.
Min känsla är att det mest är ”lantisar” som bryr sig om krok. Farsan som bor på Öland tyckte det var kass att inte ha.
Stadsbor som jag däremot lägger inte massa tusen extra när de köper ny bil för det, de hyr en lastbil eller beställer hemkörning istället.
På en avgasbil är det nästan alltid bara att skruva fast en krok, de är redan typgodkända för det. På vår förra Peugeot köpte jag en westfaliakrok på Ebay för ett par tusenlappar och lät montera för en femhundring. Elen kopplade jag in själv.
Nu är det lite svårare. Har nu släp och två bilar men ingen krok.
Vågar nästan svära på att om du säljer en avgasbil utan dragkrok tappar man 50% av köparna. Och slänger man även in manuell i det så blir bilen iskall.
Jag letade efter statistik över hur stor andel av bilparken som har dragkrok men utan att lyckas.
Däremot är jag lika övertygad som du, fast tvärtom, gällande andrahandsvärdet. Jag har aldrig haft dragkrok på någon avgasbil och de har inte varit svårsålda.
Håller med. Köpte min tre år gamla v60 utan krok för samma pris som en med. Sålde den på under 24 timmar sen också med under 10k i värdetapp på 1 1/2 år.
Bara titta på kvd, många gamla leasingbilar utan drag.
Min känsla är att det mest är ”lantisar” som bryr sig om krok. Farsan som bor på Öland tyckte det var kass att inte ha.
Stadsbor som jag däremot lägger inte massa tusen extra när de köper ny bil för det, de hyr en lastbil eller beställer hemkörning istället.
På en avgasbil är det nästan alltid bara att skruva fast en krok, de är redan typgodkända för det. På vår förra Peugeot köpte jag en westfaliakrok på Ebay för ett par tusenlappar och lät montera för en femhundring. Elen kopplade jag in själv.
Nu är det lite svårare. Har nu släp och två bilar men ingen krok.
Bara å bara. Vad jag sett är det minst lika krångligt att eftermontera krok på en Volvo v60 som på en Model 3.
Dessutom tar ju Volvo över 10000 om man vill ha det på en ny bil.
Vågar nästan svära på att om du säljer en avgasbil utan dragkrok tappar man 50% av köparna. Och slänger man även in manuell i det så blir bilen iskall.
Jag letade efter statistik över hur stor andel av bilparken som har dragkrok men utan att lyckas.
Däremot är jag lika övertygad som du, fast tvärtom, gällande andrahandsvärdet. Jag har aldrig haft dragkrok på någon avgasbil och de har inte varit svårsålda.
Håller med. Köpte min tre år gamla v60 utan krok för samma pris som en med. Sålde den på under 24 timmar sen också med under 10k i värdetapp på 1 1/2 år.
Bara titta på kvd, många gamla leasingbilar utan drag.
Min känsla är att det mest är ”lantisar” som bryr sig om krok. Farsan som bor på Öland tyckte det var kass att inte ha.
Stadsbor som jag däremot lägger inte massa tusen extra när de köper ny bil för det, de hyr en lastbil eller beställer hemkörning istället.
På en avgasbil är det nästan alltid bara att skruva fast en krok, de är redan typgodkända för det. På vår förra Peugeot köpte jag en westfaliakrok på Ebay för ett par tusenlappar och lät montera för en femhundring. Elen kopplade jag in själv.
Nu är det lite svårare. Har nu släp och två bilar men ingen krok.
Bara å bara. Vad jag sett är det minst lika krångligt att eftermontera krok på en Volvo v60 som på en Model 3.
Dessutom tar ju Volvo över 10000 om man vill ha det på en ny bil.
Ja men skillnaden är att du kan idag inte sätta en krok på modell 3 lagligt.
Märkligt vad alla alltid pratar om krok. För mig är det mer ett skämt "kommer den med drag" än verklighet.
Jag ser väldigt få släp o husvagnar på vägen och ändå tjatar alla om krok. En liten del använder det ofta, men de allra flesta har ju inget behov... Går ju att hyra en lätt lastbil för några hundralappar på närmsta mack.
Jag förstår biltillverkarna. Ut med volymer så kan de med specialbehov köpa senare.
Skulle kunna säga exakt samma sak om att 0-100 tiden och hur viktig denna är i jämförelse med andra elbilar och hur mycket detta är värt för många här.
Jag tycker alla borde ha bättre förståelse för alla vi alla har olika behov och önskemål. Jag köper att vissa tycker de är viktigt med en bra 0-100 tid men för mig så är jag mer än nöjd när man är runt 7 sekunder efter de är de inte värt extra pengar för mig men såklart inget jag heller tackar nej till om de ändå igår. Samma sak antar jag många kanske känner med krok eller typgodkänd bil för krok.
Vågar nästan svära på att om du säljer en avgasbil utan dragkrok tappar man 50% av köparna. Och slänger man även in manuell i det så blir bilen iskall.
Jag letade efter statistik över hur stor andel av bilparken som har dragkrok men utan att lyckas.
Däremot är jag lika övertygad som du, fast tvärtom, gällande andrahandsvärdet. Jag har aldrig haft dragkrok på någon avgasbil och de har inte varit svårsålda.
Håller med. Köpte min tre år gamla v60 utan krok för samma pris som en med. Sålde den på under 24 timmar sen också med under 10k i värdetapp på 1 1/2 år.
Bara titta på kvd, många gamla leasingbilar utan drag.
Min känsla är att det mest är ”lantisar” som bryr sig om krok. Farsan som bor på Öland tyckte det var kass att inte ha.
Stadsbor som jag däremot lägger inte massa tusen extra när de köper ny bil för det, de hyr en lastbil eller beställer hemkörning istället.
På en avgasbil är det nästan alltid bara att skruva fast en krok, de är redan typgodkända för det. På vår förra Peugeot köpte jag en westfaliakrok på Ebay för ett par tusenlappar och lät montera för en femhundring. Elen kopplade jag in själv.
Nu är det lite svårare. Har nu släp och två bilar men ingen krok.
Bara å bara. Vad jag sett är det minst lika krångligt att eftermontera krok på en Volvo v60 som på en Model 3.
Dessutom tar ju Volvo över 10000 om man vill ha det på en ny bil.
Det är kanske lika enkelt på en Model 3, men på Volvo är det godkänt. Det är skillnad. Vore bra med ett generellt typgodkännande på någon vettig elbil.
Jag letade efter statistik över hur stor andel av bilparken som har dragkrok men utan att lyckas.
Däremot är jag lika övertygad som du, fast tvärtom, gällande andrahandsvärdet. Jag har aldrig haft dragkrok på någon avgasbil och de har inte varit svårsålda.
Håller med. Köpte min tre år gamla v60 utan krok för samma pris som en med. Sålde den på under 24 timmar sen också med under 10k i värdetapp på 1 1/2 år.
Bara titta på kvd, många gamla leasingbilar utan drag.
Min känsla är att det mest är ”lantisar” som bryr sig om krok. Farsan som bor på Öland tyckte det var kass att inte ha.
Stadsbor som jag däremot lägger inte massa tusen extra när de köper ny bil för det, de hyr en lastbil eller beställer hemkörning istället.
På en avgasbil är det nästan alltid bara att skruva fast en krok, de är redan typgodkända för det. På vår förra Peugeot köpte jag en westfaliakrok på Ebay för ett par tusenlappar och lät montera för en femhundring. Elen kopplade jag in själv.
Nu är det lite svårare. Har nu släp och två bilar men ingen krok.
Bara å bara. Vad jag sett är det minst lika krångligt att eftermontera krok på en Volvo v60 som på en Model 3.
Dessutom tar ju Volvo över 10000 om man vill ha det på en ny bil.
Det är kanske lika enkelt på en Model 3, men på Volvo är det godkänt. Det är skillnad. Vore bra med ett generellt typgodkännande på någon vettig elbil.
Poängen var att det är lika krångligt och dyrt.
Dessutom är rostiga dragkrokar en vanlig anmärkning på besiktning, att åtgärda det är även det kostsamt då det antingen kräver installation av ny krok eller borttagning och omregistrering. Drabbade nyss brorsan på hans Volvo.
Jag och många med mig tycker helt enkelt inte det är värt de pengar och besvär det innebär med dragkrok.
Håller med. Köpte min tre år gamla v60 utan krok för samma pris som en med. Sålde den på under 24 timmar sen också med under 10k i värdetapp på 1 1/2 år.
Bara titta på kvd, många gamla leasingbilar utan drag.
Min känsla är att det mest är ”lantisar” som bryr sig om krok. Farsan som bor på Öland tyckte det var kass att inte ha.
Stadsbor som jag däremot lägger inte massa tusen extra när de köper ny bil för det, de hyr en lastbil eller beställer hemkörning istället.
På en avgasbil är det nästan alltid bara att skruva fast en krok, de är redan typgodkända för det. På vår förra Peugeot köpte jag en westfaliakrok på Ebay för ett par tusenlappar och lät montera för en femhundring. Elen kopplade jag in själv.
Nu är det lite svårare. Har nu släp och två bilar men ingen krok.
Bara å bara. Vad jag sett är det minst lika krångligt att eftermontera krok på en Volvo v60 som på en Model 3.
Dessutom tar ju Volvo över 10000 om man vill ha det på en ny bil.
Det är kanske lika enkelt på en Model 3, men på Volvo är det godkänt. Det är skillnad. Vore bra med ett generellt typgodkännande på någon vettig elbil.
Poängen var att det är lika krångligt och dyrt.
Dessutom är rostiga dragkrokar en vanlig anmärkning på besiktning, att åtgärda det är även det kostsamt då det antingen kräver installation av ny krok eller borttagning och omregistrering. Drabbade nyss brorsan på hans Volvo.
Jag och många med mig tycker helt enkelt inte det är värt de pengar och besvär det innebär med dragkrok.
Antar att han har avtagbar krok och ständigt åker med den i. Rätt ?
Märkligt vad alla alltid pratar om krok. För mig är det mer ett skämt "kommer den med drag" än verklighet.
Jag ser väldigt få släp o husvagnar på vägen och ändå tjatar alla om krok. En liten del använder det ofta, men de allra flesta har ju inget behov... Går ju att hyra en lätt lastbil för några hundralappar på närmsta mack.
Jag förstår biltillverkarna. Ut med volymer så kan de med specialbehov köpa senare.
Skulle kunna säga exakt samma sak om att 0-100 tiden och hur viktig denna är i jämförelse med andra elbilar och hur mycket detta är värt för många här.
Jag tycker alla borde ha bättre förståelse för alla vi alla har olika behov och önskemål. Jag köper att vissa tycker de är viktigt med en bra 0-100 tid men för mig så är jag mer än nöjd när man är runt 7 sekunder efter de är de inte värt extra pengar för mig men såklart inget jag heller tackar nej till om de ändå igår. Samma sak antar jag många kanske känner med krok eller typgodkänd bil för krok.
Skillnaden är att det inte tjatas om 0-100 i varenda tråd sida upp och sida ner.
Tjatet om dragkrok på det här forumet tar alla rekord och det är samma personer som gnäller hela tiden.
Varför kan inte vissa förstå att vi alla har olika behov. Vissa behöver krok andra inte. Vissa behöver 0-100 på 2 sekunder andra nöjer sig med 13 sekunder.
Märkligt vad alla alltid pratar om krok. För mig är det mer ett skämt "kommer den med drag" än verklighet.
Jag ser väldigt få släp o husvagnar på vägen och ändå tjatar alla om krok. En liten del använder det ofta, men de allra flesta har ju inget behov... Går ju att hyra en lätt lastbil för några hundralappar på närmsta mack.
Jag förstår biltillverkarna. Ut med volymer så kan de med specialbehov köpa senare.
Skulle kunna säga exakt samma sak om att 0-100 tiden och hur viktig denna är i jämförelse med andra elbilar och hur mycket detta är värt för många här.
Jag tycker alla borde ha bättre förståelse för alla vi alla har olika behov och önskemål. Jag köper att vissa tycker de är viktigt med en bra 0-100 tid men för mig så är jag mer än nöjd när man är runt 7 sekunder efter de är de inte värt extra pengar för mig men såklart inget jag heller tackar nej till om de ändå igår. Samma sak antar jag många kanske känner med krok eller typgodkänd bil för krok.
Skillnaden är att det inte tjatas om 0-100 i varenda tråd sida upp och sida ner.
Tjatet om dragkrok på det här forumet tar alla rekord och det är samma personer som gnäller hela tiden.
Skulle säga de blir så eftersom så många ifrågasätter varför måste du ha krok. Den är efterlängtad av många och finns idag på ett väldigt fåtal elbilar.
På en avgasbil är det nästan alltid bara att skruva fast en krok, de är redan typgodkända för det. På vår förra Peugeot köpte jag en westfaliakrok på Ebay för ett par tusenlappar och lät montera för en femhundring. Elen kopplade jag in själv.
Nu är det lite svårare. Har nu släp och två bilar men ingen krok.
Bara å bara. Vad jag sett är det minst lika krångligt att eftermontera krok på en Volvo v60 som på en Model 3.
Dessutom tar ju Volvo över 10000 om man vill ha det på en ny bil.
Det är kanske lika enkelt på en Model 3, men på Volvo är det godkänt. Det är skillnad. Vore bra med ett generellt typgodkännande på någon vettig elbil.
Poängen var att det är lika krångligt och dyrt.
Dessutom är rostiga dragkrokar en vanlig anmärkning på besiktning, att åtgärda det är även det kostsamt då det antingen kräver installation av ny krok eller borttagning och omregistrering. Drabbade nyss brorsan på hans Volvo.
Jag och många med mig tycker helt enkelt inte det är värt de pengar och besvär det innebär med dragkrok.
Antar att han har avtagbar krok och ständigt åker med den i. Rätt ?
Nej inte borttagbar.
Men det är ju ytterligare ett vanligt problem, att folk tappar bort nycklarna till kroken. Sällan man ser beggade bilar där dragnyckeln medföljer.
Skulle förövrigt dra ett släp i höstas med min andra brors bil. Helt omöjligt att få lamporna på släpet att funka, försökte i en halvtimme med rengöringsspray och bända kontakten som glappade innan vi gav upp och körde ändå.
Det är en enorm skillnad på att ha en bil som är typgodkänd för dragkrok (de flesta avgasbilar) och en bil som inte är det (de flesta elbilar). Om det fysiskt sitter en krok där eller inte har nästan ingen betydelse alls, det är bara några tusenlappar bort plus lite skruvande.
Zalman3 nämnde dragkrok och det genererade 25 inlägg (inkl. detta). Don't mention the dragkrok!
Anledningen till att det tjatas så mycket om dragkrok men inte om 0-100-tiden är att Tesla redan levererat i fråga om acceleration men inte ifråga om dragkrok (på S och 3). Alla elbilar borde ha möjlighet att få krok monterad. Det är inte för mycket begärt. Annars kommer elbilen aldrig att slå igenom på bred front.
Lite som när första iPhone kom till Sverige och alla tjatade om att man inte kunde skicka MMS och sa att tangentbord på pekskärmen aldrig skulle funka.
Tesla Model 3 LR AWD, röd, vit interiör, 19" EAP + FSD
Taliz har nu övertygat alla att dragkrok är onödigt och rentav dåligt. Ingen vill ha det längre. Skönt att det löste sig.
Poängen var att det bokstavligen finns miljoner bilköpare i Sverige som inte efterfrågar dragkrok.
Hade det varit så hett eftertraktat som vissa här vill få det till så borde det rimligen säljas väldigt få bilar utan, och på andrahandsmarknaden borde bilar utan värderas lägre. Men så är det inte.
Hur många BMW 3/4 serie, Mercedes C-klass, Audi A4/5 sedan ser du med dragkrok?
Betydligt färre än 50%, nog inte ens 25%.
Och för hur många av dessa är det kritiskt? Få skulle jag tippa. Finns valet och det inte kostar allt för mkt så väljer förstås en del det, men de flesta hade köpt bilen ändå.
Hur många BMW 3/4 serie, Mercedes C-klass, Audi A4/5 sedan ser du med dragkrok?
Betydligt färre än 50%, nog inte ens 25%.
Och hur stor del av marknaden har de bilmodellerna?
Det är ju det som är grejen. Det finns ingen elbil motsvarande en Volvo V60/70. Ändå förväntar sig folk att de skall ha samma features som en sådan.
Vill man ha en eldriven kombi med dragkrok, då får man vänta helt enkelt.
För det må vara poppis på landsbygden i Sverige, men internationellt är det en pytteliten marknad. Dvs de stora biltillverkarna kommer inte lägga någon fokus på det.