Hur bör jag finansiera min M3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Re: Hur bör jag finansiera min M3

Inlägg av Jeppe_E »

FlyingBlue skrev:
granlundii skrev:
...men att använda huslån för att köpa bil är väl olagligt? Banken kommer väl inte att tillåta det, eller är det något jag missar?
Pengarna är dina och du förfogar över dom som du behagar, huslån innebär bara att huset står som säkerhet för lånet

Viktigt, som ivf många kanske inte tänker på, är att beroende på belåningsgrad så är det inte alls säkert att det blir förmånligt att ta det på huset. Ligger man med relativt hög belåningsgrad, så kan man antingen bli nekad, eller vara tvungen att ta ut nya pantbrev vilket i sig kostar en del. Dessutom ska det ju finnas ett värde i huset att belåna på.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

taliz skrev:
Kan man se villkoren för DNB-lånet nånstans innan beställning?
Nyfiken på bl.a. om det kostar ngt att lösa i förtid.

Man kan lösa lånet i förtid utan extra kostnader.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jeppe_E skrev:
FlyingBlue skrev:
granlundii skrev:
...men att använda huslån för att köpa bil är väl olagligt? Banken kommer väl inte att tillåta det, eller är det något jag missar?
Pengarna är dina och du förfogar över dom som du behagar, huslån innebär bara att huset står som säkerhet för lånet

Viktigt, som ivf många kanske inte tänker på, är att beroende på belåningsgrad så är det inte alls säkert att det blir förmånligt att ta det på huset. Ligger man med relativt hög belåningsgrad, så kan man antingen bli nekad, eller vara tvungen att ta ut nya pantbrev vilket i sig kostar en del. Dessutom ska det ju finnas ett värde i huset att belåna på.
Och kommer man över en viss belåningsgrad kan räntan gå upp på hela lånet, hos en del banker.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ja, tveksamt om skillnaden mellan 1,35% och 1,95% (om det är det DNB erbjuder) är värt besväret, risken och kostnaden för att blanda in bolånet i bilaffären. För billigaste Model 3, med dragkrok, ger det 180kr/månad eller 6500kr på totalen. Det äts snabbt upp om man börjar strula med huslånet. En fördelade huslån är ju naturligtvis att man slipper kontant insatsen. Men bonusen gör ju att man får tillbaka hälften efter ett halvår.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

LarsL skrev:
Ja, tveksamt om skillnaden mellan 1,35% och 1,95% (om det är det DNB erbjuder) är värt besväret, risken och kostnaden för att blanda in bolånet i bilaffären. För billigaste Model 3, med dragkrok, ger det 180kr/månad eller 6500kr på totalen. Det äts snabbt upp om man börjar strula med huslånet. En fördelade huslån är ju naturligtvis att man slipper kontant insatsen. Men bonusen gör ju att man får tillbaka hälften efter ett halvår.
Det finns ju några fördelar med att ta det på ett bostadslån, det första är att man mer eller mindre kan lösa allt utan att blanda in Tesla eller leasingbolag, man har samma betalflöden som innan och bilen betalas med en överföring. Sen är det ju så att om man privat har bilfinansiering på över 4-500k (beroende på bank) så kommer eventuellt nytt bolån eller utökning ta längre tid att få igenom, det vill säga blir man rätt inlåst och kan inte se ett nytt boende på Hemnet och ringa banken för att se till att finansieringen är säkrad inför en budgivning.

Vad för risker som skulle finnas med att ha det på bolånet ser jag inte.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

vid lån på huset så glöm ej att nya pantbrev kostar för närvarande 2 procent av pantbrevets belopp i stämpelskatt plus en avgift på 375 kronor.
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ja, redan de där 2% förstör ju hela affären.
Skriv svar