VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: VW I.D

Inlägg av dd88 »

Tycker att ID 3 verkar vara en bra andrabil/stadsbil. Laddnätverk blir personligen helt ointressant i den här storleken, när bilen rullar mellan hem och jobb. Tycker dock att den är på tok för dyr för vad det är, alternativet för mig hade varit en fossilbil och där kommer man bra mycket billigare undan. Då parkering och tull står för en större del av ägandekostnadnaden än bränslet så är inte det prioriterat.

Hade Honda E behållt konceptdesignen så hade den varit betydligt mer intressant.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: VW I.D

Inlägg av Stevvee »

Walker skrev:
Headline skrev:


Är det adresserat till mig Walker eller vad menar du?

Du slår liksom huvudet själv på spiken som om du behöver försvara dig på något sätt. Ta ner garden tycker jag. :D
Inte adresserat till någon enskild.
Har inte ens en uppfattning om vem du är.
Min åsikt har jag nu och då fört fram under mina år på forumet (i två omgångar för er som kollar när jag blev medlem) först som fanboy och nu spm ägare. Jag är bara så trött på att behöva sortera ut bra information från allt gnäll.
Du gnäller ju också Bild och i en avdelning som heter ”elektriska fordon” har dock inte sett någon beskrivning som kräver Tesla snack eller att man ej får klanka ner på Tesla i den här avdelningen. Tycker du bara om tesla och vill bara läsa tesla finns ju den andra avdelningen.
Headline
elbilist
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2019 08:46
Ort: Torslanda Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av Headline »

chaffis75 skrev:
Mickep skrev:
Åter til ämnet. Nu har dety gått ett dygn.

Men vad tycker ni om "now you can"?
Jag ogillar den. vadå... "now you can take a coffee while charging" "now you can afford an ev". tycker det är plattityder. det betyder ingenting. Vad är det hårda specen. Det här kan bilen. Känns som om det är samma reklambyrå som trivago eller någon annan internetbokningssajt det är ju samma formspråk, känns lite lat att använda samma.
Nu har jag inte sett presentationen men jag har förstått att de är inte mycket ny information som kom fram, de är tråkigt.
Sen känner jag själv att jag skulle vilja se ett svenskt pris.. Ja sen såklart vad som ingår för utrustning.
Ja en sak har man lärt sig I denna elbil värld och de är att vänta. :D :( :roll:

Och ja alla floskler bryr jag mig verkligen inte om, ge mig fakta och specifikationer så man kan bygga sig en uppfattning om bilen.
Håller med, inget nytt för oss som redan är tillräckligt insatta. Jag blev lite besviken. De riktar sig nog till en lite bredare massa och de vet vi ju hur de diskussionerna brukar bli. Kolla bara deras ID-sida. De reder ut elbilsmyter och hur smidigt det är med laddning etc. Sånt många här inte värderar för vi vet redan. På sikt är det ju inte vi som hänger här som behöver övertygas. Ska elbilen bli folklig så är de nog ändå ganska rätt (gissar jag).
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

dd88 skrev:
Tycker att ID 3 verkar vara en bra andrabil/stadsbil. Laddnätverk blir personligen helt ointressant i den här storleken, när bilen rullar mellan hem och jobb. Tycker dock att den är på tok för dyr för vad det är
När den ryktades bli 4.1m lång hade jag samma åsikt men nu sägs den bli 4.25m lång. Skulle gissa på att den storleksmässigt invändigt konkurrerar väl med ex Kia e-Niro. Har den ungefär samma storlek på bagaget så kan den nog fungera för långfärd för familjen med 1-2 barn, fjällresan med takbox.

Men det är några om med där. Bilen kommer nog trots allt främst bli en stadsbil, pendlingsbil och där håller jag med om att den borde vara billigare. Varför inte en 25 mils version för €25000 istället för 77 kWh/50+ mils versionen som jag antar kommer kosta €50000.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: VW I.D

Inlägg av Swede1 »

Va? Produktionsstart i slutet 2019, sen i mitten av 2020 ska de första bilarna levereras? Vad är det för skämt? Ett halvår för att skruva ihop skrället?

VW borde kunna göra en mycket bra elbil, stor som en golf utvändigt, utrymme och komfort som en passat, snackas det om. Inte kommer jag beställa nånting i september som kanske levereras 9 månader senare. Absolut inget som inte provkörts och testats ordentligt och kanske kostar 450 ` kr.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2949
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

Swede1 skrev:
Va? Produktionsstart i slutet 2019, sen i mitten av 2020 ska de första bilarna levereras? Vad är det för skämt? Ett halvår för att skruva ihop skrället?

VW borde kunna göra en mycket bra elbil, stor som en golf utvändigt, utrymme och komfort som en passat, snackas det om. Inte kommer jag beställa nånting i september som kanske levereras 9 månader senare. Absolut inget som inte provkörts och testats ordentligt och kanske kostar 450 ` kr.
Vad är nytt med den infon?
Den fick jag av min VW-säljare för dryga månaden sedan.
”Leverans Q2 2020”
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW I.D

Inlägg av Mickep »

eh, det handlar om att förboka. bra att de är tydliga om tidsplanen (sedam om de håller den :roll: )
Men vad är standard när bilar produceras och det kommer en ny modell? Är ett halvår rimlig tid? Är 10 000 en bra siffra, kanske det är.
Har för mig att när det gäller sådana så brukar ett fåtal förbeställare få ta emot nyklar när det är släpp hos handlarna (ibland tar pressen någon bild också)
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: VW I.D

Inlägg av Swede1 »

Walker skrev:
Swede1 skrev:
Va? Produktionsstart i slutet 2019, sen i mitten av 2020 ska de första bilarna levereras? Vad är det för skämt? Ett halvår för att skruva ihop skrället?

VW borde kunna göra en mycket bra elbil, stor som en golf utvändigt, utrymme och komfort som en passat, snackas det om. Inte kommer jag beställa nånting i september som kanske levereras 9 månader senare. Absolut inget som inte provkörts och testats ordentligt och kanske kostar 450 ` kr.
Vad är nytt med den infon?
Den fick jag av min VW-säljare för dryga månaden sedan.
”Leverans Q2 2020”
Ok, mid 2020 står det, vilket jag tolkar som att man kan få en i september 2020, ev senare eller kanske i april. Man skulle tvingas boka den fem veckor efter visningen i september 2019 stod det nånstans, men jag köper aldrig en bil utan att ha testat den ordentligt först för att se om den passar mig. Jaja, den som lever får se, hoppas de gör en riktigt bra elbil och skickar ut massa ex för provkörning. Egentligen vill jag ha nåt fyrhjulsdrivet som liknar id crozz.

VW id3 verkar mycket lik bmw i3, men lite större.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: VW I.D

Inlägg av dd88 »

Mickep skrev:
eh, det handlar om att förboka. bra att de är tydliga om tidsplanen (sedam om de håller den :roll: )
Men vad är standard när bilar produceras och det kommer en ny modell? Är ett halvår rimlig tid? Är 10 000 en bra siffra, kanske det är.
Har för mig att när det gäller sådana så brukar ett fåtal förbeställare få ta emot nyklar när det är släpp hos handlarna (ibland tar pressen någon bild också)
6-9 månader innan leverans brukar orderböckerna öppna. Sen kan man lägga till 3-6 månader kötid för att få en tidig allokering om det är en åtråvärd bil.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Blev ganska besviken på ID.3 efter presentationen. Inget exakt pris på de olika modellerna, maskerad version av bilen, ingenting från interiören. Sen en löjlig reklamfilm som var minst sagt intetsägande. "Now You Can" slogan när bilen är ett år bort känns väl också sisådär, kommer man sent in i leken så bör man leverera direkt.

Men jag såg presentationen igen på morgonen, försökte notera det jag missade igår.

1. ID familjen ska inte generera några CO2 utsläpp. Detta gäller även underleverantörer, de som inte möter VW's krav kommer inte att vara underleverantörer längre. Man kommer att klimatkompensera för de utsläpp som kvarstår efter det. Kanske blir tyst från media då angående elbilar och utsläpp.

2. €30 000 versionen kommer att gå att köpa direkt. En liten pik till Tesla fick man med där också, vilket kan vara på sin plats.

3. ID.3 kommer att vara exakt lika lång som Golf, 4.25m då får man anta. De visade en animation där man precis som för Model 3 kortar ner huven, flyttar fram främre sätena. Återstår att se om det även ger bättre bagageutrymme (bakre raden flyttbar någon dm) eller om det bara kommer att ge mer benutrymme i den bakre raden. I animationen flyttades endast främre sätet framåt.

Borde bli en riktig bra stadsbil, speciellt för taxi. Bra utrymmen i baksätet, man sitter lite högre. Och beroende på var det slutgiltiga priserna landar så kommer den sätta ganska hård press på konkurrenterna i segmentet. Tänker främst på Kona/e-Niro.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Monark1954 »

Hur stor blir ID. 3?
Var det i presskonferensen de sa lika lång som Golf?
Orkar inte titta en timme.
Är jämförelsen med BMW 3 serie att antagande eller finns något att gå på?

Försöker bedöma inverkan på nya e-Golf:s begagnat pris.
Med de priser som jag tolkar gäller för ID. 3 så känns det inte akut att sälja vår e-Golf närmaste året.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

Monark1954 skrev:
Hur stor blir ID. 3?
Var det i presskonferensen de sa lika lång som Golf?
Orkar inte titta en timme.
Är jämförelsen med BMW 3 serie att antagande eller finns något att gå på?

Försöker bedöma inverkan på nya e-Golf:s begagnat pris.
Med de priser som jag tolkar gäller för ID. 3 så känns det inte akut att sälja vår e-Golf närmaste året.
jag resonerar som så att nuvarande eGolf bör säljas innan det bli kort leveranstid och god tillgänglighet på ID.3. eGolfen är fortfarande attraktiv och många har inget annat alternativ i år och en bit in på 2020.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2949
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

HelectriC skrev:
Monark1954 skrev:
Hur stor blir ID. 3?
Var det i presskonferensen de sa lika lång som Golf?
Orkar inte titta en timme.
Är jämförelsen med BMW 3 serie att antagande eller finns något att gå på?

Försöker bedöma inverkan på nya e-Golf:s begagnat pris.
Med de priser som jag tolkar gäller för ID. 3 så känns det inte akut att sälja vår e-Golf närmaste året.
jag resonerar som så att nuvarande eGolf bör säljas innan det bli kort leveranstid och god tillgänglighet på ID.3. eGolfen är fortfarande attraktiv och många har inget annat alternativ i år och en bit in på 2020.
Sedan finns det ju de som vill ha en BIL, som inte gillar nytänk och moderniteter. Den kundgruppen vill nog hellre ha en riktig Golf -på el än en såningadära flum-farkost
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

Walker skrev:
HelectriC skrev:
Monark1954 skrev:
Hur stor blir ID. 3?
Var det i presskonferensen de sa lika lång som Golf?
Orkar inte titta en timme.
Är jämförelsen med BMW 3 serie att antagande eller finns något att gå på?

Försöker bedöma inverkan på nya e-Golf:s begagnat pris.
Med de priser som jag tolkar gäller för ID. 3 så känns det inte akut att sälja vår e-Golf närmaste året.
jag resonerar som så att nuvarande eGolf bör säljas innan det bli kort leveranstid och god tillgänglighet på ID.3. eGolfen är fortfarande attraktiv och många har inget annat alternativ i år och en bit in på 2020.
Sedan finns det ju de som vill ha en BIL, som inte gillar nytänk och moderniteter. Den kundgruppen vill nog hellre ha en riktig Golf -på el än en såningadära flum-farkost
ja, det håller jag med om. Framgången hos eGolf beror ju mycket på att den är helt vanlig; ser ut som en vanlig Golf och körs som en vanlig Golf. Jag är lite osäker till detta med att gå över till ID, men vi får se.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: VW I.D

Inlägg av Swede1 »

HelectriC skrev:
Walker skrev:
HelectriC skrev:
Monark1954 skrev:
Hur stor blir ID. 3?
Var det i presskonferensen de sa lika lång som Golf?
Orkar inte titta en timme.
Är jämförelsen med BMW 3 serie att antagande eller finns något att gå på?

Försöker bedöma inverkan på nya e-Golf:s begagnat pris.
Med de priser som jag tolkar gäller för ID. 3 så känns det inte akut att sälja vår e-Golf närmaste året.
jag resonerar som så att nuvarande eGolf bör säljas innan det bli kort leveranstid och god tillgänglighet på ID.3. eGolfen är fortfarande attraktiv och många har inget annat alternativ i år och en bit in på 2020.
Sedan finns det ju de som vill ha en BIL, som inte gillar nytänk och moderniteter. Den kundgruppen vill nog hellre ha en riktig Golf -på el än en såningadära flum-farkost
ja, det håller jag med om. Framgången hos eGolf beror ju mycket på att den är helt vanlig; ser ut som en vanlig Golf och körs som en vanlig Golf. Jag är lite osäker till detta med att gå över till ID, men vi får se.[/

Tittade på hela spektaklet med frågor, bra frågor från journalisterna.
Id 3 kommer vara roligare att köra med bakhjulsdrift, och skulle jag tro ca 200 hk, blir nog som bmw i3, verkar som VW har tittat mycket på bmw i3, men med normalare design. Men inte roligt på vintern med bakhjulsdrift... Jurgen Stackman hoppas batterileveranserna går bra, de har gjort allt de kan för att säkra leveranser. De flesta vill ha 58 kWh batteri därför väljer de det i 1st edition. VW satsar bara på elbilar nu. Fabriken ska kunna bygga 300 000 per år och de vill upp snabbt i kapacitet. 2025 ska det finnas minst en miljon VW elbilar på vägarna, troligen fler. När VW rör sig måste hela industrin följa med, för VW är en så stor tillverkare. Du kommer 30-40 mil beroende på körförhållanden. 1st edition börjar under 40 000 € utan bonus, elbilen ska vara rimligt prissatt för den vanliga människan. Deras kund målgrupp är early adopters, de vill skapa en ”community”, bilhandlarna är viktiga för VW. Folk vill köpa bil av en människa. De kommer inte leverera 100 000 elbilar 2020. Kundgruppen innovatörerna(Teslaägare mfl) har redan elbilar idag, det är inte deras målgrupp.
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: VW I.D

Inlägg av Ric »

Swede1 skrev:
VW satsar bara på elbilar nu. Fabriken ska kunna bygga 300 000 per år och de vill upp snabbt i kapacitet. 2025 ska det finnas minst en miljon VW elbilar på vägarna, trolig fler.
Är det VW-gruppen (VW, Audi, Skoda med flera) det gäller? I så fall blir runt två procent av tillverkningen elbilar.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Swede1 skrev:
2025 ska det finnas minst en miljon VW elbilar på vägarna, troligen fler.
De säger väl att de ska tillverka 1 miljon elbilar/år 2025. Ca 100 000 ID.3 då 2020-2021. Kanske inte jätteimponerande med tanke på hur många bilar VW producerar årligen i dagsläget. Men så fort man har en modell i alla klasser (ID.3, Crozz, Buzz, ..) och till vad det verkar hyfsat vettiga priser så bestämmer marknaden ändå vad som går att sälja.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
Swede1 skrev:
2025 ska det finnas minst en miljon VW elbilar på vägarna, troligen fler.
De säger väl att de ska tillverka 1 miljon elbilar/år 2025. Ca 100 000 ID.3 då 2020-2021. Kanske inte jätteimponerande med tanke på hur många bilar VW producerar årligen i dagsläget. Men så fort man har en modell i alla klasser (ID.3, Crozz, Buzz, ..) och till vad det verkar hyfsat vettiga priser så bestämmer marknaden ändå vad som går att sälja.
Det kommer förmodligen också se olika ut på olika marknader, andelen elbilar alltså. Norra/centrala Europa, Kina, delar av USA och så vidare lär ha en hög elbilsandel av nyregistreringarna då.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Geni87 skrev:
Det kommer förmodligen också se olika ut på olika marknader, andelen elbilar alltså. Norra/centrala Europa, Kina, delar av USA och så vidare lär ha en hög elbilsandel av nyregistreringarna då.
Sant, VW säljer ca 1.7 miljoner bilar/år i Europa och dessa lär nog bli 50+% elbilar långt före deras total globalt sett. Sen förstås Kina, USA efter det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: VW I.D

Inlägg av Swede1 »

Tibor gissar idag på 475 000 SEK för id 3 1st edition. I mitten på 2020 får man en, 415 000 SEK efter bonus. En mellanmodell Vw golf kostar 275 000 idag, 140 000 extra för 30-40 mils räckvidd. Sen iof rimligen vw golf gti prestanda på vw id3, en vw golf gti kostar från 350 000 SEK idag. En prisskillnad på 65 000 bara, då blir valet enkelt. Men de flesta behöver inte en golf gti för 75 000 extra. Hoppas priset i Sverige blir lägre. Vw är inga billiga bilar.
Oykkh47
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2018 20:58

Re: VW I.D

Inlägg av Oykkh47 »

Vilken än 1ST Edition bilarna räknar Tibor på? Kommer ju med 3 olika utrusnings nivåer. Jag tror både hamnar på ca 440.000 och högsta utrrustnings nivån Max kommer hamna på 500.000kr. Plus 470.000 kanske..
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Swede1 skrev:
Tibor gissar idag på 475 000 SEK för id 3 1st edition. I mitten på 2020 får man en, 415 000 SEK efter bonus. En mellanmodell Vw golf kostar 275 000 idag, 140 000 extra för 30-40 mils räckvidd. Sen iof rimligen vw golf gti prestanda på vw id3, en vw golf gti kostar från 350 000 SEK idag. En prisskillnad på 65 000 bara, då blir valet enkelt. Men de flesta behöver inte en golf gti för 75 000 extra. Hoppas priset i Sverige blir lägre. Vw är inga billiga bilar.
Tibor baserar det på e-Golf växlingskurs som ligger en del över vanliga Golf, Passat. Golf kostar från €19 520 i Tyskland, 213 000 :- i Sverige. Den kursen skulle ge ett pris på 436 000 istället för 475 000 :- Framtiden lär utvisa var ID.3 landar.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Oykkh47
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2018 20:58

Re: VW I.D

Inlägg av Oykkh47 »

Ok. Ja när jag pratade med VW sverige på eventet så kunde man inte räkna på samma sätt som på e-golf.. dels har svenska e-golfen mer standard utrustning här i sverige samt att i tyskland har man subvensonerat priset på e-golf i Tyskland. Lite som volvo gör med sina modeller här hemma. Jag räknar med 11.8 i valuta omräkning. Då räknar jag nog lite högt ändå.. kanske 11.2?
Oykkh47
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2018 20:58

Re: VW I.D

Inlägg av Oykkh47 »

En sak till. VW Sverige chefen så jag kunde räkna med 10.8 för valuta omvandling. Men den som lever får se. Ngn billig elbil blir inte dessa 1ST Edition. Då får man nog vänta på base model
Skriv svar