Uppdateras ej
Moderator: Redaktion
Uppdateras ej
Jag hämtade bilen i torsdags, noterade att infotainmentsystemet sa till att det var dags att uppdatera när jag svängde ut från Trosta. Den dialogrutan försvann och jag har inte fått någon ytterligare förfrågan om att uppdatera. 2019.5.14.3 är jag på och den är ju några versioner gammal. Har gjort en reboot men det hjälpte inte heller. Är det bara att vänta tills det dyker upp? Jag har inte tillräckligt starkt wi-fi hemma för att bilen ska få signal, hur gör ni andra för att få wi-fi till bilen? Försökte ilternetdela från iPhone men det gick inte, bilen verkade inte hitta den. Väldigt nöjd med bilen i övrigt!
Re: Uppdateras ej
MIn uppdaterade så fort jag fått WIFI till den hemma. Ställde in detta typ 3:e natten.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Du har inte en liten gul klocka på skärmen du kan trycka på för att frammana dialogrutan igen?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag har samma problem, har också en 15... version och har inte fått upp någon gul klocka. Kan heller inte nå mitt wi-fi hemma då det troligen är för långt ifrån.bylund skrev:Du har inte en liten gul klocka på skärmen du kan trycka på för att frammana dialogrutan igen?
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Koppla upp den på wifi Hotspot, t.ex. via telefonen. Det ska fungera utmärkt.HenricL skrev:Jag har samma problem, har också en 15... version och har inte fått upp någon gul klocka. Kan heller inte nå mitt wi-fi hemma då det troligen är för långt ifrån.bylund skrev:Du har inte en liten gul klocka på skärmen du kan trycka på för att frammana dialogrutan igen?
/Henric
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Fick också meddelande om att uppdatera i Torsdags. Kom upp en ”påminnelse” varje gång jag gick i i bilen tills i lördags då det var borta helt. (Även den gula klockan) så förmodligen drog Tesla tillbaka den uppdateringen och det är bara att vänta. Nu ville jag visserligen inte uppdatera så det spelar ingen roll för mig.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Hade samma problem med senaste uppdateringen. Var tvungen att använda vanligt WIFI (ej hotspot mobil) men jag bor i lägenhet så fick lösa allt genom att låna SCs WiFi. SC kunde även dra igång nedladdningen åt mig lite snabbare (tack för det).jpetters skrev:Koppla upp den på wifi Hotspot, t.ex. via telefonen. Det ska fungera utmärkt.HenricL skrev:Jag har samma problem, har också en 15... version och har inte fått upp någon gul klocka. Kan heller inte nå mitt wi-fi hemma då det troligen är för långt ifrån.bylund skrev:Du har inte en liten gul klocka på skärmen du kan trycka på för att frammana dialogrutan igen?
/Henric
Är det inte så att bilar som är anslutna till SC wi-fi blir prioriterade?
Dvs är man uppkopplad på andra nät kanske man får vänta längre på att uppdateringar blir utpushade
Dvs är man uppkopplad på andra nät kanske man får vänta längre på att uppdateringar blir utpushade
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Min levererades också med 2019.5.14.3 (24/5). Faktiskt lite märkligt att den inte var uppdaterad. Men det är väl jobbigt för personalen att koppla upp bilen mot sitt wifi när den ändå står och väntar på leverans.taliz skrev:Är det inte så att bilar som är anslutna till SC wi-fi blir prioriterade?

Som jag förstått det så får man både mer räckvidd och 5% bättre prestanda med 2016.5.15 och senare?
Senast redigerad av Jeppe_E, redigerad totalt 1 gånger.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Trodde du skrev fel på fb, men nu börjar jag undra. Mjukvara från 2016 i en TM3 är imponerandeJeppe_E skrev:Min levererades också med 2016.5.14.3 (24/5). Faktiskt lite märkligt att den inte var uppdaterad. Men det är väl jobbigt för personalen att koppla upp bilen mot sitt wifi när den ändå står och väntar på leverans.taliz skrev:Är det inte så att bilar som är anslutna till SC wi-fi blir prioriterade?
Som jag förstått det så får man både mer räckvidd och 5% bättre prestanda med 2016.5.15 och senare?

Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Så kan man inte få alla uppdateringar över 4g? Om inte vilka missar man om man inte har wifi?
Uppdateringar med säkerhetsfixar skickas ut även över 4G, inte "nice to have" uppdateringar.Max3 skrev:Så kan man inte få alla uppdateringar över 4g? Om inte vilka missar man om man inte har wifi?
Ok men jag kan inte få wifi från mitt hus att räcka till. Så tänkte använda telefonen, ska jag isåfall bara lämna telefonen i bilen efter att jag kopplat upp bilen mot den? Kommer uppdateringarna upp direkt eller behöver jag vänta?
hahahaoscfor skrev:Trodde du skrev fel på fb, men nu börjar jag undra. Mjukvara från 2016 i en TM3 är imponerandeJeppe_E skrev:Min levererades också med 2016.5.14.3 (24/5). Faktiskt lite märkligt att den inte var uppdaterad. Men det är väl jobbigt för personalen att koppla upp bilen mot sitt wifi när den ändå står och väntar på leverans.taliz skrev:Är det inte så att bilar som är anslutna till SC wi-fi blir prioriterade?

- Gustafsson
- Teslaägare
Kartor går över wi-fi också. Sist tog den 3 Gb surf från telefonen....
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Det ska vara den nyaste versionen enligt SC.MarkusL skrev:Har wi-fi men har kartor från 2018.42, någon som har senare?
Min bil hade en äldre version och de la då in 2018.42.
Nu pratade jag med tesla supporten. Mycket verkade galet. En ”engineer” hade tydligen stoppat uppdateringar till min bil(?). På något sätt skulle de om några dagar skicka ut uppdatering igen, eftersom jag ringt och påpekat nu. Sedan har jag reagerat på att min Spotify och browser tror jag är i Frankrike, det var också något som skulle ordnas. Min bil var antagligen tingad av någon fransos som fick kalla fötter, vad vet jag. Hursomhelst skulle det ordna sig inom ett par dagar som sagt. Ni som inte får uppdateringar kanske ska testa ett samtal till Tesla. Kan vara fler som är blockade.
Hämtade ut min trea i förra veckan och har heller inte fått någon möjlighet att uppdatera, fortfarande på 2019.5.14.3. Är bara att vänta och se när det händer. Blir en glad överraskning.
Jag har 2019.8.4
Hur ska de olika siffrorna tolkas?
Vet ej vad som är senaste versionen.
Jag har en LR RWD med AP men ej FSD.
Antar att uppdateringarna är olika beroende på modell och utrustning?
/Gröngölingen
Hur ska de olika siffrorna tolkas?
Vet ej vad som är senaste versionen.

Jag har en LR RWD med AP men ej FSD.
Antar att uppdateringarna är olika beroende på modell och utrustning?
/Gröngölingen
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
Ska funka enligt: https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/3119910/Max3 skrev:Ok men jag kan inte få wifi från mitt hus att räcka till. Så tänkte använda telefonen, ska jag isåfall bara lämna telefonen i bilen efter att jag kopplat upp bilen mot den? Kommer uppdateringarna upp direkt eller behöver jag vänta?
Model 3 LR AWD -19 HW3 dragkrok
En bekant hade en X som inte fått en uppdatering alls sedan leverans (2 mån gammal). I fredags när vi tog en lunch ställde vi hennes bil utanför mitt kontor och kopplade upp den på vårt Wi-Fi. Efter ca 30 min plingade hennes mobil till om att uppdatering fanns tillgänglig.
Model Y LR Grå med matt PPF+FSD ska säljas
Model 3 SR letar efter begagnad som andrabil
Model 3 P Highland blå beställd
- snowtroll
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter15233
Åhå, så gemensamma nämnaren är wifi.
Vad jag förstått finns wifi surf med de flesta abbonemangsvarianter med täckning i typ hela Svea rike. Alternativt borde det lösa sig om man slår på tethering I sin mobil för er som inte har egen wifi täckning till bilen hemma vid.
Hittade en guide/karta för wifi hotspots: https://www.telia.se/privat/support/tackningskartor
För att komma igång skicka ett SMS till 4466 med meddelandet: Surf
Så kommer login kod för att ansluta med ditt mobilnummer som användarnamn i formen 467....
"My 2 cents" hoppas det kan hjälpa och eliminerar problemet.
Vad jag förstått finns wifi surf med de flesta abbonemangsvarianter med täckning i typ hela Svea rike. Alternativt borde det lösa sig om man slår på tethering I sin mobil för er som inte har egen wifi täckning till bilen hemma vid.
Hittade en guide/karta för wifi hotspots: https://www.telia.se/privat/support/tackningskartor
För att komma igång skicka ett SMS till 4466 med meddelandet: Surf
Så kommer login kod för att ansluta med ditt mobilnummer som användarnamn i formen 467....
"My 2 cents" hoppas det kan hjälpa och eliminerar problemet.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Kan bilen ladda ner mjukvaran under körning eller laddning, för att installera det vid ett senare tillfälle?
Annars får man väl stänga av BT och appen och gömma telefonen i bilen

Ja, det går fint att ladda ner under körning. Fungerade så sent som förra veckan på min X.Jeppe_E skrev:Kan bilen ladda ner mjukvaran under körning eller laddning, för att installera det vid ett senare tillfälle?