Då börjar väntan...

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Då börjar väntan...

Inlägg av MarcusC »

Äntligen har dagen kommit då jag beställt en MS

Det lär väl bli en lång väntan.

Och, ja precis som när man fått barn ska man kanske också säga könet på bilen.
Det blir en vit LR med vit inredning samt grå 19-tums hjul.

Sen ska jag försöka att inte berätta för min 17-åriga son att jag beställt en, utan jag vill överraska honom med meningen:
- Hänger du med till Göteborg imorgon och hämtar ut en Tesla?
Jag vill verkligen se hans min då :D
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Då börjar väntan...

Inlägg av Feddan »

Grattis! Jag avundas dig inte. Jag har precis väntat tre månader på min nya S som jag ska få hämta ut nästa vecka. Känts som jag blivit knäpp bitvis. Kollat forumet, chatten och Facebook efter Tesla-nyheter typ en gång i minuten.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
RoadFury
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 22 mar 2019 15:15
Ort: KÄRNA

Re: Då börjar väntan...

Inlägg av RoadFury »

Grattis till köpet, men väntan kommer bli olidlig. Jag har väntat i 3 mån nu och skall hämta ut våran bil imorgon, och de sista timmarna nu är olidliga. :lol:
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Då börjar väntan...

Inlägg av Feddan »

Haha, vi skrev nästan samma sak :lol:
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Då börjar väntan...

Inlägg av MarcusC »

Feddan skrev:
Haha, vi skrev nästan samma sak :lol:
Bevis nog på tids-plågan :)
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
juristen
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Då börjar väntan...

Inlägg av juristen »

Det är väldigt drygt att vänta. Men ni som nybeställt vet iaf ungefär vad ni har att förvänta er i leveanstid. Jag köpte en begagnad från Tesla och tänkte mig att den skulle kunna vara hemma på ca en vecka. Men det tog en väldigt lång månad tills den var klar för leverans. På väg hem så havererade dessutom motorn och nu har den stått ytterligare drygt två långa veckor på service center. De sista två veckorna har varit ännu jobbigare än månaden innan - då jag nu vet vad jag går miste om!

Men imorgon så hämtar jag den igen, med ny motor och lite andra småsaker fixade... Ser väldigt mycket fram emot det och hoppas på bättre tur denna gång. :mrgreen:
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Då börjar väntan...

Inlägg av MarcusC »

En kille från Tesla - Mölndal ringde mig precis.
Han hade mest frågor kring finansieringen, men den löste sig.

Men sen övertalade han mig att komma till Göteborg och testköra en MS om två veckor.
Jag har ju inte kört någon, men undrar egentligen vad vitsen med att testköra en nu är.

Det kommer väl bara göra väntan än värre, eller kan det vara värt det för att sen när man tar leverans är det lättare att titta igenom den ordentligt och inte känna att det är stressigt för de ska berätta hur den funkar med?

Eller är det något jag kan "förstöra"? Förut fick man ju 6 månaders supercharger om man inte provkört, men det är väl inget sånt nu jag kan förstöra för mig?
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Då börjar väntan...

Inlägg av Smutt »

MarcusC skrev:
En kille från Tesla - Mölndal ringde mig precis.
Han hade mest frågor kring finansieringen, men den löste sig.

Men sen övertalade han mig att komma till Göteborg och testköra en MS om två veckor.
Jag har ju inte kört någon, men undrar egentligen vad vitsen med att testköra en nu är.

Det kommer väl bara göra väntan än värre, eller kan det vara värt det för att sen när man tar leverans är det lättare att titta igenom den ordentligt och inte känna att det är stressigt för de ska berätta hur den funkar med?

Eller är det något jag kan "förstöra"? Förut fick man ju 6 månaders supercharger om man inte provkört, men det är väl inget sånt nu jag kan förstöra för mig?
Ställ inte frågor om fri SUC stor risk för tiggare!

Men nej du förstör inget men prova inte en dyrare variant än den du beställt för det är en dålig idé
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Då börjar väntan...

Inlägg av hed »

GRATTIS! :D

Men den där väntan är man inte direkt avis på. Väntade 4 månader på min S förra året. Det var helt sinnessjukt vad störd i huvudet jag blev av det. Kollade mitt Tesla-konto flera gånger per dag. Försökte följa vilket skepp den var på från USA. Nära jag blev inspärrad på psyket :lol:
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Då börjar väntan...

Inlägg av MarcusC »

hed skrev:
GRATTIS! :D

Men den där väntan är man inte direkt avis på. Väntade 4 månader på min S förra året. Det var helt sinnessjukt vad störd i huvudet jag blev av det. Kollade mitt Tesla-konto flera gånger per dag. Försökte följa vilket skepp den var på från USA. Nära jag blev inspärrad på psyket :lol:
Kan förstå det :D

Vet ni om man kan ringa Tesla och be dem låsa ordern. Känns ju helt meningslöst att slösa en vecka innan den går vidare i systemet.
Jag vet ju att jag inte ska ändra något.
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Då börjar väntan...

Inlägg av Feddan »

MarcusC skrev:
hed skrev:
GRATTIS! :D

Men den där väntan är man inte direkt avis på. Väntade 4 månader på min S förra året. Det var helt sinnessjukt vad störd i huvudet jag blev av det. Kollade mitt Tesla-konto flera gånger per dag. Försökte följa vilket skepp den var på från USA. Nära jag blev inspärrad på psyket :lol:
Kan förstå det :D

Vet ni om man kan ringa Tesla och be dem låsa ordern. Känns ju helt meningslöst att slösa en vecka innan den går vidare i systemet.
Jag vet ju att jag inte ska ändra något.
Jag bad min kontakt att låsa ordern tidigare, då sa han att det gör ingen skillnad i tid. Första steget är att de förbereder delar, så arbetet med att göra bilen börjar direkt.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 mar 2019 20:03

Re: Då börjar väntan...

Inlägg av Vulgarsonic »

Ja, man blir ju helt knäpp...
Väntar på en 3:a och det är ju precis som ni skriver redan, kolla kontot, kollar forumet och FB-gruppen i en ständig loop
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Då börjar väntan...

Inlägg av MarcusC »

Vulgarsonic skrev:
Ja, man blir ju helt knäpp...
Väntar på en 3:a och det är ju precis som ni skriver redan, kolla kontot, kollar forumet och FB-gruppen i en ständig loop
Och glöm inte alla Youtube-filmer :D
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 mar 2019 20:03

Re: Då börjar väntan...

Inlägg av Vulgarsonic »

MarcusC skrev:
Vulgarsonic skrev:
Ja, man blir ju helt knäpp...
Väntar på en 3:a och det är ju precis som ni skriver redan, kolla kontot, kollar forumet och FB-gruppen i en ständig loop
Och glöm inte alla Youtube-filmer :D
Exakt.
Brukar avslut med det innan läggdags :)
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Då börjar väntan...

Inlägg av bonath »

Vulgarsonic skrev:
MarcusC skrev:
Vulgarsonic skrev:
Ja, man blir ju helt knäpp...
Väntar på en 3:a och det är ju precis som ni skriver redan, kolla kontot, kollar forumet och FB-gruppen i en ständig loop
Och glöm inte alla Youtube-filmer :D
Exakt.
Brukar avslut med det innan läggdags :)

Avsluta??? Här går det hela dagarna... :mrgreen:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: Då börjar väntan...

Inlägg av Dream99 »

Allt för långa dagar...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model X - 2019
Användarvisningsbild
ChrisTesla
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 21 jun 2019 22:54

Re: Då börjar väntan...

Inlägg av ChrisTesla »

Har du fått något datum ännu?
Jag beställde den 6 maj men ej fått något datum. Försäljaren gissade på leverans i augusti.
Lååång väntan!
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Då börjar väntan...

Inlägg av MarcusC »

Nej, jag har inte hört något, men jag beställde 27 Maj, så jag ligger efter dig.
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
perbjork
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 25 apr 2019 00:22

Re: Då börjar väntan...

Inlägg av perbjork »

Tror inte att det har så stor betydelse om man beställt i slutet på April eller Maj. Vad jag har förstått från andra trådar så har Tesla nu koncentrerat sig på USA marknaden samt Model 3 för att få ett bra Q2 resultat. Men from måndag 26 Juni startar man produktionen för M/X Raven till Europa och förhoppningsvis får vi våra bilar i Augusti.
Model S 100 P Raven 2019
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Då börjar väntan...

Inlägg av MarcusC »

Jag hoppas verkligen inte Tesla har väntat med att bygga S/X till Europa förrän nu. Inte bara för att jag vill ha min bil så snart som möjligt.
Men det känns som de kommer göra om misstaget från Q1 då.

I så fall måste man bygga alla bilar till Europa som har beställts Maj - Juni. Det kommer ju göra att det blir ett hål i USA.
Samtidigt kan man bara bygga bilar till och med mitten av Augusti för att säkra att de kan säljas i Q3.

Jag hoppas de kör mer likt 3:an, dvs kör stora batcher och skickar till Europa utan beställningar.
Sen matchas bilarna här och man får VIN/leverans. Dels blir väntan inte så lång vilket är kul, men också säkrar man upp att det inte blir transport-hål inför varje kvartal-slut.

Det verkar som många amerikaner inte får VIN förrän vid leverans av Raven så min förhoppning är att de börjat bygga så här, istället för ta en kontinent i taget.
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: Då börjar väntan...

Inlägg av Dream99 »

Jag hoppas att man bygger X/S efter beställning som man gjort förut. Det måste väl vara en ganska stor skillnad på antal levererade 3:or och S/X. Känns ganska riskfyllt att bygga i batchar och sedan tilldela dessa.
Oavsett, så får de göra som de vill. Bara jag får min bil snabbt
Model X - 2019
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Då börjar väntan...

Inlägg av MarcusC »

Jag tänkte mest att det inte finns så mycket olika varianter på bilarna längre. Inte på S i alla fall, X har ju lite sätes-konfiguration också.

Men jag håller med dig, Bara bilen kommer...
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: Då börjar väntan...

Inlägg av Dream99 »

Så är det ju. De har nog gjort om något i produktionen efter Raven, i och med att man inte ser sin VIN (förutom i källkoden) och ingen status vart bilen är/byggd.
Det värsta med att inte veta nåt, är ju att jag hoppas varje morgon att jag ska få en statusuppdatering att bilen är klar för leverans...
Model X - 2019
Skriv svar