Från Model S till Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Från Model S till Model 3

Inlägg av fakerlind »

Någon som gått från Model S till Model 3 som kan ge en ärlig bild av erfarenheten? Jag har haft en S90D facelift med AP1 som lämnades tillbaka i samband med att jag bytt anställning. Jag har nu beställt en LR AWD Model 3, då jag tänkte att det är ett klart billigare alternativ samt att det känns som en nyare bil helt enkelt. Jag har dock inte provkört den och nu när lagerbilarna (både S och X) är så billiga så blir skillnaden för mig inte jättestor om jag väljer en S75D eller tom en S100D. Älskade min S, och är lite orolig för att jag gjort ett snik-val som jag sedan ska leva med i 3 år. Jag vet att jag kan lämna tillbaka den men det är lite rörigt med DNB etc. vad har ni som gjort ett liknande byte för bild? Storleksmässigt klarar jag mig med M3.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Från Model S till Model 3

Inlägg av thedude »

Jag har inte bytt till M3 men provkörde den, 0-100 på 3.5sek det kändes som en raket, skitkul! men det är mest ibland man kör så där och resten "vanlig" körning. Bortsett från det där så såg jag inte och kände inte att M3 på något sätt är bättre än MS, inget illa menat alla M3 ägare. Det är skillnad på lyxbil och folkbil, så ser jag på det.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2799
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Från Model S till Model 3

Inlägg av NEO »

fakerlind skrev:
Någon som gått från Model S till Model 3 som kan ge en ärlig bild av erfarenheten? Jag har haft en S90D facelift med AP1 som lämnades tillbaka i samband med att jag bytt anställning. Jag har nu beställt en LR AWD Model 3, då jag tänkte att det är ett klart billigare alternativ samt att det känns som en nyare bil helt enkelt. Jag har dock inte provkört den och nu när lagerbilarna (både S och X) är så billiga så blir skillnaden för mig inte jättestor om jag väljer en S75D eller tom en S100D. Älskade min S, och är lite orolig för att jag gjort ett snik-val som jag sedan ska leva med i 3 år. Jag vet att jag kan lämna tillbaka den men det är lite rörigt med DNB etc. vad har ni som gjort ett liknande byte för bild? Storleksmässigt klarar jag mig med M3.

Jag har hunnit klämma av följande S: 70D, 75D, 85, 85D, P85+, 90D, P100DL. Jag klarar inte bilar utan performance + paketet, de är på tok för svampiga för mig. Den enda bilen jag kan överleva med är P85+ eller P85DL+ just på grund av accelerationen och det sportiga chassit. Därför vet jag att jag inte kommer bli missnöjd när jag går över till P3D som jag även hann provköra tidigare i år. Jag får en modernare bil, snabbare 0-100 (3.4s) 100-150 (3.7s) 100-200 (10.7s) något som inte kan mäta sig med nuvarande bil. Lägger vi styrrespons, chassi och acceleration åt sidan så vet jag däremot att jag kommer sakna ljudnivån i kupen, lyxkänslan av S och förvaringen. Behöver jag verkligen det? Tveksamt. Skulle jag sitta i din sits dock, från S90D till LR så tror jag att besvikelsen kan bli än större, just på grund av vad du eftersträvar. 3 kommer aldrig vara en lyxbil som S är, många funktioner som är gone.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Från Model S till Model 3

Inlägg av Smutt »

Jag har haft en S60 i två år kört M3 200mil.
När sotlok nummer2 äntligen skulle bytas så beställde jag en M3, men det slutade med en S75D pga inget går att jämföra med S på motorväg utrymmena all trafik info precis där den ska va, eftersom jag bara skulle ha en andrabil tog jag billigast möjliga S men den är Smutt!
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Från Model S till Model 3

Inlägg av fakerlind »

Tack! Måste erkänna att jag hade hoppats på svar som ”du kommer inte bli missnöjd, det är en helt ny bil med mycket mer körglädje och komforten är inte långt från S” men jag antar att det var just denna input jag väntade mig. Hmm. I-landsproblem i kubik.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Verdi

Re: Från Model S till Model 3

Inlägg av Verdi »

fakerlind skrev:
Tack! Måste erkänna att jag hade hoppats på svar som ”du kommer inte bli missnöjd, det är en helt ny bil med mycket mer körglädje och komforten är inte långt från S” men jag antar att det var just denna input jag väntade mig. Hmm. I-landsproblem i kubik.

Det är nog lugnt. De flesta som bytt säger sig vara nöjda. Jag skulle gärna ha en av varje. :)
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Från Model S till Model 3

Inlägg av fredli74 »

thedude skrev:
Bortsett från det där så såg jag inte och kände inte att M3 på något sätt är bättre än MS, inget illa menat alla M3 ägare. Det är skillnad på lyxbil och folkbil, så ser jag på det.
Haha, det är väl bara på det här forumet man kan kalla en LR AWD Model 3 för en folkbil. ;)
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Från Model S till Model 3

Inlägg av thedude »

fredli74 skrev:
thedude skrev:
Bortsett från det där så såg jag inte och kände inte att M3 på något sätt är bättre än MS, inget illa menat alla M3 ägare. Det är skillnad på lyxbil och folkbil, så ser jag på det.
Haha, det är väl bara på det här forumet man kan kalla en LR AWD Model 3 för en folkbil. ;)
Tesla har iofs definierat om begreppet folkbil :)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Från Model S till Model 3

Inlägg av Tars »

Jag får ont i ländrygg och skinkorna. Annars en toppenbil!
Har en P3D
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Från Model S till Model 3

Inlägg av Tars »

Tror jag haft det mesta i versioner på tesla förutom roadster.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Från Model S till Model 3

Inlägg av fakerlind »

Tars skrev:
Jag får ont i ländrygg och skinkorna. Annars en toppenbil!
Har en P3D
Är sätena mycket hårdare?
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Från Model S till Model 3

Inlägg av fredli74 »

Tars skrev:
Jag får ont i ländrygg och skinkorna. Annars en toppenbil!
Har en P3D
Samma här, är inte helt kompis med stolarna, får också ont i ryggen. Jag är 194 och har lite problem med bekväm körposition likaså. Åker jag så långt bak att jag sitter bra med benen, och vinklar stolen så att inte nackstödet trycker mig i ryggen, då når jag inte ratten.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Från Model S till Model 3

Inlägg av bullen »

Vi har en S85D och en M3 AWD LR.
Både jag och sambon åker ofta 50 mils turer på en dag eller två. Det är M3 som blir vald i första hand. MS är bättre att lasta eller när man är 5 oers annars är 3an trevligare.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Från Model S till Model 3

Inlägg av Tars »

fakerlind skrev:
Tars skrev:
Jag får ont i ländrygg och skinkorna. Annars en toppenbil!
Har en P3D
Är sätena mycket hårdare?
Bulliga, för mjuka, inget vettigt sidostöd och kort sittdyna.
Är ca 170
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
tobiasljunggren
Inlägg: 31
Blev medlem: 21 aug 2018 11:18
Ort: Skövde

Re: Från Model S till Model 3

Inlägg av tobiasljunggren »

Jag har hämtat en M3 AWD och samtidigt har jag en Model X. Det är väldigt stor skillnad på de bilarna, och jag upplever M3 som mycket roligare och modernare. För mig passar sätena bra i M3 och i Model X, jag är 172 cm. Bilarna är lika tysta, i alla fall i de hastigheter jag kör. Hade jag valt nu så skulle det definitivt bli M3 för den passar mig bättre. Jag har tidigare haft Model S och mellan de bilarna tycker jag körupplevelsen är mer lik eftersom största skillnaden är i Model X'ens klumpighet, vilket inte Model S alls har. Jag tycker M3 är en enklare bil, känns mer som en riktigt bra bil utan några speciella avvikelser utan bara positiva skillnader mot traditionella bilar.
Model 3 är väldigt stabil på vägen även om den är mindre och väger mindre, Model S har en väldigt tung känsla som påminner mycket om BMW 5 serie, medans Model 3 är riktningsstabil som en 5 serie men snabbsvängd som som en 3 serie. Model S upplevde jag aldrig som särskilt snabbsvängande.
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Från Model S till Model 3

Inlägg av fakerlind »

tobiasljunggren skrev:
Jag har hämtat en M3 AWD och samtidigt har jag en Model X. Det är väldigt stor skillnad på de bilarna, och jag upplever M3 som mycket roligare och modernare. För mig passar sätena bra i M3 och i Model X, jag är 172 cm. Bilarna är lika tysta, i alla fall i de hastigheter jag kör. Hade jag valt nu så skulle det definitivt bli M3 för den passar mig bättre. Jag har tidigare haft Model S och mellan de bilarna tycker jag körupplevelsen är mer lik eftersom största skillnaden är i Model X'ens klumpighet, vilket inte Model S alls har. Jag tycker M3 är en enklare bil, känns mer som en riktigt bra bil utan några speciella avvikelser utan bara positiva skillnader mot traditionella bilar.
Model 3 är väldigt stabil på vägen även om den är mindre och väger mindre, Model S har en väldigt tung känsla som påminner mycket om BMW 5 serie, medans Model 3 är riktningsstabil som en 5 serie men snabbsvängd som som en 3 serie. Model S upplevde jag aldrig som särskilt snabbsvängande.
Tack! Bra input! Bild


Sent from my iPhone using Tapatalk
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Från Model S till Model 3

Inlägg av bjelkeman »

fakerlind skrev:
Tack! Måste erkänna att jag hade hoppats på svar som ”du kommer inte bli missnöjd, det är en helt ny bil med mycket mer körglädje och komforten är inte långt från S” men jag antar att det var just denna input jag väntade mig. Hmm. I-landsproblem i kubik.
Jag gick från S75D till 3 AWD. Blev riktigt bra. Lastutrymme och soltak är nog de jag saknar, men vill inte byta tillbaka. Roligare bil att köra och lite billigare.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Från Model S till Model 3

Inlägg av Kirre »

bjelkeman skrev:
fakerlind skrev:
Tack! Måste erkänna att jag hade hoppats på svar som ”du kommer inte bli missnöjd, det är en helt ny bil med mycket mer körglädje och komforten är inte långt från S” men jag antar att det var just denna input jag väntade mig. Hmm. I-landsproblem i kubik.
Jag gick från S75D till 3 AWD. Blev riktigt bra. Lastutrymme och soltak är nog de jag saknar, men vill inte byta tillbaka. Roligare bil att köra och lite billigare.
Hur upplever du den faktiska räckvidden jämfört med din S75D?
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2799
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Från Model S till Model 3

Inlägg av NEO »

Kirre skrev:
bjelkeman skrev:
fakerlind skrev:
Tack! Måste erkänna att jag hade hoppats på svar som ”du kommer inte bli missnöjd, det är en helt ny bil med mycket mer körglädje och komforten är inte långt från S” men jag antar att det var just denna input jag väntade mig. Hmm. I-landsproblem i kubik.
Jag gick från S75D till 3 AWD. Blev riktigt bra. Lastutrymme och soltak är nog de jag saknar, men vill inte byta tillbaka. Roligare bil att köra och lite billigare.
Hur upplever du den faktiska räckvidden jämfört med din S75D?
Sätter min högra pungkula på att nya bilen har 40-45mil i reell räckvidd mot 30-35 för S75D
ascii
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 jan 2019 16:33

Re: Från Model S till Model 3

Inlägg av ascii »

Jag gick i valet och kvalet mellan en ny Model 3 eller en begagnad Model S. Model S är klart rymligare och en liten aning mer komfortabel. Model 3 är roligare att köra, laddar snabbare, är betydligt lättare att knixa runt i Stockholmstrafik och har CCS-laddare. Dessutom föredrar jag interiören i Model 3. I slutändan köpte jag en Model 3. Jag saknar den ökade komforten från bättre ljudisolering, bättre luftfilter och luftfjädring, men jag ångrar definitivt inte mitt val.

I slutändan tror jag du måste se till vad som är viktigt just för *dig*. Folk har olika behov och olika prioriteringar.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Från Model S till Model 3

Inlägg av Tars »

MDurante skrev:
Kirre skrev:
bjelkeman skrev:
fakerlind skrev:
Tack! Måste erkänna att jag hade hoppats på svar som ”du kommer inte bli missnöjd, det är en helt ny bil med mycket mer körglädje och komforten är inte långt från S” men jag antar att det var just denna input jag väntade mig. Hmm. I-landsproblem i kubik.
Jag gick från S75D till 3 AWD. Blev riktigt bra. Lastutrymme och soltak är nog de jag saknar, men vill inte byta tillbaka. Roligare bil att köra och lite billigare.
Hur upplever du den faktiska räckvidden jämfört med din S75D?
Sätter min högra pungkula på att nya bilen har 40-45mil i reell räckvidd mot 30-35 för S75D
Min pung konfirmerar detta.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Från Model S till Model 3

Inlägg av bjelkeman »

Håller med.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 03 nov 2016 17:34
Ort: Västerås

Re: Från Model S till Model 3

Inlägg av Hebbe »

Gick från S till 3. Det jag saknar är den motordrivna bakluckan och luftfjädringen. För övrigt tycker jag att jag gjorde rätt val.

Lastutrymmet i S är naturligtvis mycket större, så det är familjestorleken och behovet att frakta "grejor" som måste tas i beaktning.

Tycker det är roligare att köra 3:an, men visst ger S:en en viss "lyxbilskänsla".

Räckvidden och elförbrukningen är mycket förmånligare i 3:an. 160 - 170 Wh/km är imponerande. För att inte tala om ljudanläggningen.
Den minimalistiska designen är en annan positiv faktor tycker jag.
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Från Model S till Model 3

Inlägg av josve »

Hebbe skrev:
Gick från S till 3. Det jag saknar är den motordrivna bakluckan och luftfjädringen. För övrigt tycker jag att jag gjorde rätt val.

Lastutrymmet i S är naturligtvis mycket större, så det är familjestorleken och behovet att frakta "grejor" som måste tas i beaktning.

Tycker det är roligare att köra 3:an, men visst ger S:en en viss "lyxbilskänsla".

Räckvidden och elförbrukningen är mycket förmånligare i 3:an. 160 - 170 Wh/km är imponerande. För att inte tala om ljudanläggningen.
Den minimalistiska designen är en annan positiv faktor tycker jag.
Har kört 15.000 mil i Model S och nu cirka 1.000 mil i en trea. Kan bara skriva under på den beskrivningen.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Från Model S till Model 3

Inlägg av pejvic »

Körde som en galning tur och retur västkusten i helgen 110 mil. 180kwh blev det. Imponerande. LR AWD. Det blir 40 mils sträckkörning.
Den drar 150-160 kwh för mig inne i Stockholm. Bra grejer. Räckvidd är viktigt för mig som ej laddar varje natt
Haft alla 3/Y
Skriv svar