Sveriges sämsta stad för elbilsägare?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 475
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Sveriges sämsta stad för elbilsägare?

Inlägg av josve »

Falun är en mycket bra elbilsstad;

1 st snabbladdare (CCS & Chademo, dock ej typ 2)
12 st 3 fas 32A (22 kW), typ 2 kontakt
8 st 3 fas 16 A(11 kW), typ 2 kontakt
2 st 1 fas 16 A (3,7 kW), typ 2 kontakt

Gratis att ladda för alla och det krävs inga kort, nycklar etc.
Fler laddare är även på gång och man har en anställd på lokala energibolaget som
jobbar med frågan mycket aktivt.

För en kommun med 50 000 invånare tycker jag ovan är bra.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7408
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Sveriges sämsta stad för elbilsägare?

Inlägg av TiborBlomhall »

Diskussionen om laddpriser har jag lagt i egen tråd: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =29&t=2157
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Sveriges sämsta stad för elbilsägare?

Inlägg av hybris »

TiborBlomhall skrev:
hybris skrev:
Du får ladda i Uppsala. ikea eller ICA Maxi. Finns chademo vid MC Donalds vid fyrmackskorsningen.
...förutom att tor Uppsala-Enköping är också 10 mil. Då skulle man hellre chansa på att åka direkt till Enköping och hoppas på det bästa.
Men tack och lov blev jag upptagen på annat håll den helgen så jag slipper ens överväga åka dit.

CHAdeMO-n vid McDonalds i Uppsala är förresten min älskling. Det är tack vare henne jag kan blåsa på i vanlig motorvägsfart när jag åker till Uppsala (kring en gång i månaden) och slipper bekymra mig.
Har för mig att Nissan som ligger nära E4an i Uppsala också har en Chademo laddare men inte säker...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Sveriges sämsta stad för elbilsägare?

Inlägg av lator »

Det stämmer att Hedin Bil har en CHAdeMO men tillgängligheten är lite osäker. 07-18 vardagar under förutsättning att man kommer åt platsen och att någon i personalen är tillgänglig för att starta laddaren (kort).
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Sveriges sämsta stad för elbilsägare?

Inlägg av pegs »

josve skrev:
Falun är en mycket bra elbilsstad;
...
För en kommun med 50 000 invånare tycker jag ovan är bra.
+1 (Håller med. Är i Sundsvalls-klass.)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5549
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Sveriges sämsta stad för elbilsägare?

Inlägg av Gustafsson »

Linköping har inte direkt visat framfötterna i denna fråga, snarare hälarna. Behöver inte själv el stolparna då jag laddar hemma eller borta, men inser att det vore bra för stadens affärer med bra billig laddning. Clever bygger en box på en statoilmack vars läge är bra från E4, men i mina ögon behöver laddandet finnas vid t.ex. större köpcenter där folk ägnar lite mer tid, minst ett par timmar.

Man kommer att ta bort möjligheten att ladda gratis i de få shuko som finns med hänvisning till att man inte heller bjuder bilisterna på bensin eller gas. Den publika Chademo i stan som finns funkar inte sedan länge. Per invånare ser placeringen på listan just nu ut att närma sig de nedre regionerna. Man har också tagit bort möjligheten att köpa miljöbilstillstånd för parkering.
Låt mig se, vilket parti var det nu som kom in i kommun å landsting vid förra valet ? Miljöpartiet ? Nej det kan inte vara möjligt...
Finns någon lobbygrupp för elbilism och miljövänlig sådan i vår stad där "visioner blir verklighet" ?
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Sveriges sämsta stad för elbilsägare?

Inlägg av Herr X »

Gustafsson skrev:
Låt mig se, vilket parti var det nu som kom in i kommun å landsting vid förra valet ? Miljöpartiet ? Nej det kan inte vara möjligt...
Finns någon lobbygrupp för elbilism och miljövänlig sådan i vår stad där "visioner blir verklighet" ?
/70D
Det är ett vanligt misstag att tro att Miljöpartiet har något med miljö att göra, eftersom de har ordet "Miljö" i namnet. Deras huvudfråga är att lägga ner världens minst dödliga och mest miljövänliga kraftslag - något som naturligtvis får som följd att naturen skadas ytterligare och fler människor dör. Men det hade inte sett bra ut för dem att de går till val på att skada naturen och döda människor, därför har de smugit in ordet "miljö" i namnet så att folk blir förvirrade. Ulv i fårakläder, sa man förr i tiden.

I övrigt har de bestämt sig för att det är bättre att penetrera den svenska naturen med 50m bred banvall för höghastighetståg, än att satsa på andra miljövänliga trafikslag såsom autonom elbilism, Hyperloop eller andra spännande framtidsalternativ.
Då är Vänsterpartiet bättre - de är iallafall ärliga med vad de står för och har för avsikter.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7408
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Sveriges sämsta stad för elbilsägare?

Inlägg av TiborBlomhall »

Oskarshamn kanske skulle få ett specialomnämnande: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=2209
Användarvisningsbild
Nemesis
Inlägg: 328
Blev medlem: 14 aug 2014 11:35
Ort: GÖTEBORG

Re: Sveriges sämsta stad för elbilsägare?

Inlägg av Nemesis »

Hur blev det med detta? Det skulle väl avgöras framåt november?
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
Ort: Resarö

Re: Sveriges sämsta stad för elbilsägare?

Inlägg av Peter Holm »

Inte för att mågen direkt har anledning att åka till Vaxholm men i det finns inte en enda publik laddare i hela kommunen / staden. Borde upp på listan.
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 27 mar 2014 21:46
Ort: Partille

Re: Sveriges sämsta stad för elbilsägare?

Inlägg av Datordoktorn »

Jag har plockat och grejat lite med detta hela tiden. Har ringt runt till kommunerna i hela landet och ställt frågor om var man laddar sin bil om man besöker staden osv. Alla förslag jag fick in har undersökts, huvudsakligen med samtal till kommunerna och kollat på uppladdning.nu. En del kommuner skäms rätt rejält medan andra låter helt ovetande till att det finns batteribilar. Glädjande nog så sätts det faktiskt upp en hel del stolpar lite överallt runt om i landet, de flesta med 3-fas 32 Ampere. Tyvärr många där man måste ta med egen kabel.....

Brukar ställa följdfrågan om hen brukar ta med egen bensinslang till macken när de tankar.....

Men som sagt, glädjande att det kommer upp mer laddmöjligheter och det påminner mig om att jag ska ringa till Göteborgs kommuns parkeringsbolag igen och höra hur fan det blir med laddplatser i Focushuset bland annat......blev lovad att det skulle komma innan årsskiftet. Men just att det händer en del runt om i landet som gör att utnämningar av den här typen är oerhört mycket färskvara.

Nåväl, är dessvärre inte hemma just nu och mina anteckningar om finalister till bästa resp sämsta laddkommun ligger hemma på skrivbordet. Vet att Motala var en av de uslaste, Oskarshamn skulle jag kolla hur Chademo i hamnen är placerad, Göteborg är dessvärre inte riktigt aktuell även om de kan förtjäna ett hedersomnämnade.

Sen vill jag minnas att några här på forumet inte tyckte vi skulle dela ut "sämstapriser" i klubbens namn så jag kör väl vidare på det själv.

Som bästa kommuner/platser vet jag att Östersund och Gotland var i en klass för sig, där blir det nog målfoto beroende på hur betalningsmodellen ser ut. "Gratis" via kommunens skattsedel är ju alltid ett plus i de här sammanhangen.
S85 2014 grått skinn, såld.
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber.

http://---
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2340
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Sveriges sämsta stad för elbilsägare?

Inlägg av mans71 »

joel80 skrev:
Borde inte nån av Norrlands inlands städer som inte har laddare och dessutom har långt från nästa stad med laddare kvalificera sig för nominering?
Tibor, eller vem som nu samanställer denna intressanta tråd. Borde inte befolkningsantal / hur rik kommunen är vara en viktig parameter?

Det är ju en viss skillnad om Ljungby, eller speciellt rika Göteborg är usel på detta jämfört med stackars Surahammar eller Laxå inte lyckas lösa detta.

Snubblade över denna lista om det kan hjälpa vid värdering:

http://www.dagenssamhalle.se/sites/defa ... vanare.pdf
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 27 mar 2014 21:46
Ort: Partille

Re: Sveriges sämsta stad för elbilsägare?

Inlägg av Datordoktorn »

mans71 skrev:
joel80 skrev:
Borde inte nån av Norrlands inlands städer som inte har laddare och dessutom har långt från nästa stad med laddare kvalificera sig för nominering?
Tibor, eller vem som nu samanställer denna intressanta tråd. Borde inte befolkningsantal / hur rik kommunen är vara en viktig parameter?

Det är ju en viss skillnad om Ljungby, eller speciellt rika Göteborg är usel på detta jämfört med stackars Surahammar eller Laxå inte lyckas lösa detta.

Snubblade över denna lista om det kan hjälpa vid värdering:

http://www.dagenssamhalle.se/sites/defa ... vanare.pdf
Absolut är folkmängden en viktig faktor! Om två städer helt saknar laddmöjligheter så klassas givetvis staden med den större folkmängden som sämre.
S85 2014 grått skinn, såld.
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber.

http://---
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2340
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Sveriges sämsta stad för elbilsägare?

Inlägg av mans71 »

Datordoktorn skrev:
mans71 skrev:
joel80 skrev:
Borde inte nån av Norrlands inlands städer som inte har laddare och dessutom har långt från nästa stad med laddare kvalificera sig för nominering?
Tibor, eller vem som nu samanställer denna intressanta tråd. Borde inte befolkningsantal / hur rik kommunen är vara en viktig parameter?

Det är ju en viss skillnad om Ljungby, eller speciellt rika Göteborg är usel på detta jämfört med stackars Surahammar eller Laxå inte lyckas lösa detta.

Snubblade över denna lista om det kan hjälpa vid värdering:

http://www.dagenssamhalle.se/sites/defa ... vanare.pdf
Absolut är folkmängden en viktig faktor! Om två städer helt saknar laddmöjligheter så klassas givetvis staden med den större folkmängden som sämre.
Ja, det är ju bra. Men kanske gå ett steg längre? Om Laxå lyckas uppbringa 1 laddplats, så är ju det mer värt än 10 laddplatser i Göteborg. Iaf om man tänker befolkningsmängd/rikhet? Om vi ska tänka långsiktigt så är ju inte 10 laddplatser i gbg ens i närheten av tillräckligt!
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 27 mar 2014 21:46
Ort: Partille

Re: Sveriges sämsta stad för elbilsägare?

Inlägg av Datordoktorn »

mans71 skrev:
Ja, det är ju bra. Men kanske gå ett steg längre? Om Laxå lyckas uppbringa 1 laddplats, så är ju det mer värt än 10 laddplatser i Göteborg. Iaf om man tänker befolkningsmängd/rikhet? Om vi ska tänka långsiktigt så är ju inte 10 laddplatser i gbg ens i närheten av tillräckligt!
Exakt det här faktumet gör att finalisterna till sämstaplatsen ändrar sig hela tiden. Om en kommun orkar bemöda sig att sätta upp ett enda 220 uttag så räcker det för att undkomma sämstapriset. Samtliga finalister till "sämst" saknar helt laddmöjligheter.
S85 2014 grått skinn, såld.
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber.

http://---
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Sveriges sämsta stad för elbilsägare?

Inlägg av kangru »

Jag skulle nästan rekommendera att dela upp i 4 olika kategorier:

Stora städer i Skandinavien (Oslo, Helsingfors, Stockholm, Köpenhamn, Göteborg?)

Mellanstora städer i Sverige: Malmö, Uppsala, Linköping, Norrköping, Jönköping, Västerås osv (ner till kanske 75k invånare)

Små städer i Sverige: resten

Turistorter: Åre, Gotland, Idre, Tylösand, Båstad osv

På detta sätt så kan man premiera städer av alla kategorier och framhäva bra initiativ på olika sätt.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9352
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Sveriges sämsta stad för elbilsägare?

Inlägg av bylund »

Datordoktorn skrev:
Glädjande nog så sätts det faktiskt upp en hel del stolpar lite överallt runt om i landet, de flesta med 3-fas 32 Ampere. Tyvärr många där man måste ta med egen kabel.....

Brukar ställa följdfrågan om hen brukar ta med egen bensinslang till macken när de tankar.....
Det finns en poäng i att inte ha fast kabel, och det är att fler typer av bilar kan ladda. Med ett typ-2-uttag kan man ladda även bilar med typ-1-kontakt om man har rätt kabel. Med fast kabel kan bara bilar med rätt kontakt ladda.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 27 mar 2014 21:46
Ort: Partille

Re: Sveriges sämsta stad för elbilsägare?

Inlägg av Datordoktorn »

bylund skrev:
Det finns en poäng i att inte ha fast kabel, och det är att fler typer av bilar kan ladda. Med ett typ-2-uttag kan man ladda även bilar med typ-1-kontakt om man har rätt kabel. Med fast kabel kan bara bilar med rätt kontakt ladda.
De i särklass bästa stolparna är ju dem med både typ 1 och typ 2. I "min" lilla stad finns det bara såna.
S85 2014 grått skinn, såld.
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber.

http://---
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Sveriges sämsta stad för elbilsägare?

Inlägg av Stefan T »

Jag får ladda roadstern med hjälp av adpterbox vid fast kabel jag tycker typ2 kontakt är bättre
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Sveriges sämsta stad för elbilsägare?

Inlägg av stefan007 »

Vi ska sätta upp fyra laddboxar till kunderna. Tänkte dra fram motsvarande 44kW med utjämnare mellan boxarna. Max 22 kW/box.
Är typ-2-uttag utan kabel bästa lösningen för alla utom Teslaägare? Vi har SuC på andra sidan vägen. Uddevalla
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Sveriges sämsta stad för elbilsägare?

Inlägg av Hammar »

stefan007 skrev:
Vi ska sätta upp fyra laddboxar till kunderna. Tänkte dra fram motsvarande 44kW med utjämnare mellan boxarna. Max 22 kW/box.
Är typ-2-uttag utan kabel bästa lösningen för alla utom Teslaägare? Vi har SuC på andra sidan vägen. Uddevalla
Beror lite på hur man resonerar. Vilka är kundernas behov, och hur länge stannar de?
Om ni skall lägga de pengarna så är frågan hur mycket extra en CHAdeMO laddare skulle kosta.

Du kan ju kolla med dessa som postat under säljes.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =22&t=2302
http://www.ladduttag.se/publika-snabbladdare

http://www.greencarcongress.com/2012/03 ... 20328.html
http://www.chademo.com/wp/chademocharger/
http://www.chademo.com/wp/wp-content/up ... ed_charger
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Sveriges sämsta stad för elbilsägare?

Inlägg av stefan007 »

Tanken är att erbjuda laddning som en naturlig del av servicen. Snabbladdning finns på Vattenfalls laddare tvärs över vägen mot betalning.
Då jag inte har koll på andra elbilar och många här har så är frågan om detta är en är en lösning som får vår intention att fungera.
Skriv svar