
https://www.blocket.se/inspiration/bil/ ... onus-18185
Moderator: Redaktion
Nä, men herr Collin är väl också en tomte. Väldigt bra genomfört test. Hybridbilen kom verkligen till sin rätt...............................nek0 skrev:
Visst är han tomte, men han visade också det alla borde veta. Hybriderna är "bra" om man inte kör mer än 5 mil om dagen.Jeppe_E skrev:Nä, men herr Collin är väl också en tomte. Väldigt bra genomfört test. Hybridbilen kom verkligen till sin rätt...............................nek0 skrev:![]()
Men det är ju knappast Collins fel att Bonus-Malus systemet skall göras om igen.
En laddhybrid borde verkligen inte produceras och säljas. Enermase skrev:Helt rätt
Har några kompisar som kör Volvo laddhybrid som tjänstebilar inte för miljöns skull bara strikt ekonomiskt. De laddar inte ens hemma. Har tidigare kört Golf GTE i 3,5 år och kan konstatera att laddhybriden är bara ett av fossiljättarns försök att ytterligare fördröja elektrifieringen. En laddhybrid borde verkligen inte skattesubventioneras överhuvudtaget.
Nu verkar det faktiskt som att du tror att alla som kör eldriven tjänstebil gör det för miljöns skull.ermase skrev:Helt rätt
Har några kompisar som kör Volvo laddhybrid som tjänstebilar inte för miljöns skull bara strikt ekonomiskt. De laddar inte ens hemma. Har tidigare kört Golf GTE i 3,5 år och kan konstatera att laddhybriden är bara ett av fossiljättarns försök att ytterligare fördröja elektrifieringen. En laddhybrid borde verkligen inte skattesubventioneras överhuvudtaget.
Det börjar ju bra när man blir med elbil men sen så inser man att model S skulle vara sjukt snygg med 22tums fälgarmange skrev:Volvo ligger efter med rena elbilar och är nog stressade. Vår tidigare laddhybrid Passat GTE gick 80% av milen på el så hur miljövänliga de är beror ju helt på ens körmönster och hur miljöintresserad man är.
Rimligt att Volvos dyra och törstiga laddhybrider med kort räckvidd på el förlorar sin bonus. Brukar kalla laddhybrider för ”evolutionära missfoster” eftersom de är ett kort mellansteg i utvecklingen.
Fram för fler rena elbilar så blir folk miljövänligare vare sig de vill eller inte!
Zalman3 skrev:Elektrifierade modeller Volvo
Laddhybrider
XC90 T8 Twin engine – från 819 900 kr (Inscription)
S/V90 T8 Twin engine – från 554 900 kr (Momentum)
XC60 T8 Twin engine – från 569 900 kr (Momentum)
V60 T8 Twin engine – från 519 900 kr (Momentum)
V60 T6 Twin engine – från 494 900 kr (Momentum)
S60 T8 Twin engine – från 563 900 kr (Inscription eller R-Design, erbjuds inte som Momentum)
S60 T6 Twin engine – från 538 900 kr (Inscription eller R-Design, erbjuds inte som Momentum)
XC40 T5 Twin Engine – från 459 900 kr (Momentum) (Säljstart måndag V14)
Beställningsbar Care by Volvo
XC40 T5 Twin Engine – 7 995 kr/mån (intro Edition R-Design)
På gång ut – längre fram
XC40 T4 Twin Engine – pris inte fastställt
Mildhybrider
XC60 B4 AWD dieselhybrid – från 425 900 kr
XC60 B5 AWD dieselhybrid – från 455 900 kr
Lanseras efter sommaren
XC90 B5 dieselhybrid – pris inte fastställt
XC90 B5 bensinhybrid – pris inte fastställt
XC60 B5 bensinhybrid – pris inte fastställt
XC60 B6 bensinhybrid – pris inte fastställt
Elbil
XC40 elbil – kommer under 2020
tor-ake skrev:TCOn på laddhybrider är tyvärr bara lägre pga subventionerna. Service, inköpspris och den lilla bensin/diesel som ändå behövs när batteriet är slut sabbar kalkylen.
Det märkliga med plugin hybrider är att de definitivt inte passar alla.tor-ake skrev:TCOn på laddhybrider är tyvärr bara lägre pga subventionerna. Service, inköpspris och den lilla bensin/diesel som ändå behövs när batteriet är slut sabbar kalkylen.
Zalman3 skrev:Det märkliga med plugin hybrider är att de definitivt inte passar alla.tor-ake skrev:TCOn på laddhybrider är tyvärr bara lägre pga subventionerna. Service, inköpspris och den lilla bensin/diesel som ändå behövs när batteriet är slut sabbar kalkylen.
Min VD köpte en Outlander plugin för att köra en hästfinka långa sträckor.
Den drog väldigt mycket bensin på dessa långturer.
Så han köpte en Volvo diesel som dragbil i stället.
Märkligt är också att vissa skor sig på plugin trenden.
VW tar följande för 3 års service:
VW e-Golf, ca 6000kr
VW bensin Golf, va 10.000kr
VW Golf GTE plugin, ca 16.000kr
Att VW tar extra för att serva en plugin, övergår mitt förstånd.
Dessutom tar inte konkurrenter extra för att serva en plugin.
Headline skrev:Zalman3 skrev:Det märkliga med plugin hybrider är att de definitivt inte passar alla.tor-ake skrev:TCOn på laddhybrider är tyvärr bara lägre pga subventionerna. Service, inköpspris och den lilla bensin/diesel som ändå behövs när batteriet är slut sabbar kalkylen.
Min VD köpte en Outlander plugin för att köra en hästfinka långa sträckor.
Den drog väldigt mycket bensin på dessa långturer.
Så han köpte en Volvo diesel som dragbil i stället.
Märkligt är också att vissa skor sig på plugin trenden.
VW tar följande för 3 års service:
VW e-Golf, ca 6000kr
VW bensin Golf, va 10.000kr
VW Golf GTE plugin, ca 16.000kr
Att VW tar extra för att serva en plugin, övergår mitt förstånd.
Dessutom tar inte konkurrenter extra för att serva en plugin.
Intressanta siffror! VW kanske har ett internt bonus-malus-system.![]()
De har väl helt enkelt räknat på att de är subventionerade så då kan de ta igen lite extra i eftermarknadsledet? Varför inte?
En elbil har väll även den drivaxlarZalman3 skrev:Headline skrev:Zalman3 skrev:Det märkliga med plugin hybrider är att de definitivt inte passar alla.tor-ake skrev:TCOn på laddhybrider är tyvärr bara lägre pga subventionerna. Service, inköpspris och den lilla bensin/diesel som ändå behövs när batteriet är slut sabbar kalkylen.
Min VD köpte en Outlander plugin för att köra en hästfinka långa sträckor.
Den drog väldigt mycket bensin på dessa långturer.
Så han köpte en Volvo diesel som dragbil i stället.
Märkligt är också att vissa skor sig på plugin trenden.
VW tar följande för 3 års service:
VW e-Golf, ca 6000kr
VW bensin Golf, va 10.000kr
VW Golf GTE plugin, ca 16.000kr
Att VW tar extra för att serva en plugin, övergår mitt förstånd.
Dessutom tar inte konkurrenter extra för att serva en plugin.
Intressanta siffror! VW kanske har ett internt bonus-malus-system.![]()
De har väl helt enkelt räknat på att de är subventionerade så då kan de ta igen lite extra i eftermarknadsledet? Varför inte?
Man förstår ju att fossilbils branschen inte gillar elbilar, de tjänar 2-3ggr mera på att serva fossilbilar!
Sen älskar de på fossilbilsverkstaden att svänga sig med teknisk mumbo jumbo...och säga att man måste reparera den ytterst känsliga fossilmotorn/avgassystemet för dyra pengar.
Kommentarer som
"Lambdasonden ger fel värden till insprutningssystemet, vid låga yttertemperturer, där för får du ojämn tomgång"
"Wastegate-ventilen läcker lite, därför får du inte full effekt"
Säger ingenting till en vanlig Svensson, bara att det låter dyrt att reparera.
Stod själv i kön på verkstaden, mekanikern sa till kunden:
-Du har en dålig drivaxelknut höger fram. Den måste bytas.
Varav kunden svarade: -Hur kunde det bli en knut där?
Mekanikern fick vända sig om för att skratta...
All denna förnedring slipper man med en elbil.
Självklart tämligen ointressant varför folk köper en laddhybrid, det som är intressant är att laddhybrider subventioneras via bonus-malus för att de anses vara bättre för miljön vilket jag tycker är väldigt tveksamt i stort sett oavsett körmönster. Möjligen har laddhybriden bidragit till att öka acceptansen för elbilar men nu idag så är ladddhybridens bidrag till elektrifieringen troligen bara en försening av densamma.Headline skrev:Att påstå att alla som kör hybrid bara gör det för förmånsvärdet är nog lika sant som att alla som kör hybrid gör det för miljöns skull.
Varför skall allt vara så svart och vitt hela tiden?![]()
Att köra långkörningstest med en hybrid (och påstå att det är så den brukas) är i paritet med att köra terräng med en F1-bil. Uppenbart är Collin helt fel ute.
Såklart finns det en vits med hybrider.
Uppenbart är det fler som köper hybrider än BEV, hur kan det vara så om det nu är meningslöst?
De kan ha dragkrok
Större utbud
Lägre inköpspris
Förmånsvärde
Är en "vanlig" bil
Språngbräda till BEV
Uppfyller det dagliga behovet för många i eldrift.
Lägre TCO än fossilbil
Sen förstår jag att Volvo reagerar på hur bonus-malus ändras. Det är helt enkelt affären man vill behålla. Gissar att det lobbas en del för att behålla de svenska jobben och hålla fortsatt god volym på tjänstebilssidan.
Jag har en sån där super törstig hybrid som borde försvinna från denna jord. Har en ruggig förbrukning på hela 0,2 liter milen med sina lätta 2,5 ton. Ja den är hemsk och bonus malus borde straffa den nå kopiöst !ermase skrev:Självklart tämligen ointressant varför folk köper en laddhybrid, det som är intressant är att laddhybrider subventioneras via bonus-malus för att de anses vara bättre för miljön vilket jag tycker är väldigt tveksamt i stort sett oavsett körmönster. Möjligen har laddhybriden bidragit till att öka acceptansen för elbilar men nu idag så är ladddhybridens bidrag till elektrifieringen troligen bara en försening av densamma.Headline skrev:Att påstå att alla som kör hybrid bara gör det för förmånsvärdet är nog lika sant som att alla som kör hybrid gör det för miljöns skull.
Varför skall allt vara så svart och vitt hela tiden?![]()
Att köra långkörningstest med en hybrid (och påstå att det är så den brukas) är i paritet med att köra terräng med en F1-bil. Uppenbart är Collin helt fel ute.
Såklart finns det en vits med hybrider.
Uppenbart är det fler som köper hybrider än BEV, hur kan det vara så om det nu är meningslöst?
De kan ha dragkrok
Större utbud
Lägre inköpspris
Förmånsvärde
Är en "vanlig" bil
Språngbräda till BEV
Uppfyller det dagliga behovet för många i eldrift.
Lägre TCO än fossilbil
Sen förstår jag att Volvo reagerar på hur bonus-malus ändras. Det är helt enkelt affären man vill behålla. Gissar att det lobbas en del för att behålla de svenska jobben och hålla fortsatt god volym på tjänstebilssidan.
ermase skrev:Självklart tämligen ointressant varför folk köper en laddhybrid, det som är intressant är att laddhybrider subventioneras via bonus-malus för att de anses vara bättre för miljön vilket jag tycker är väldigt tveksamt i stort sett oavsett körmönster. Möjligen har laddhybriden bidragit till att öka acceptansen för elbilar men nu idag så är ladddhybridens bidrag till elektrifieringen troligen bara en försening av densamma.Headline skrev:Att påstå att alla som kör hybrid bara gör det för förmånsvärdet är nog lika sant som att alla som kör hybrid gör det för miljöns skull.
Varför skall allt vara så svart och vitt hela tiden?![]()
Att köra långkörningstest med en hybrid (och påstå att det är så den brukas) är i paritet med att köra terräng med en F1-bil. Uppenbart är Collin helt fel ute.
Såklart finns det en vits med hybrider.
Uppenbart är det fler som köper hybrider än BEV, hur kan det vara så om det nu är meningslöst?
De kan ha dragkrok
Större utbud
Lägre inköpspris
Förmånsvärde
Är en "vanlig" bil
Språngbräda till BEV
Uppfyller det dagliga behovet för många i eldrift.
Lägre TCO än fossilbil
Sen förstår jag att Volvo reagerar på hur bonus-malus ändras. Det är helt enkelt affären man vill behålla. Gissar att det lobbas en del för att behålla de svenska jobben och hålla fortsatt god volym på tjänstebilssidan.
Om förbrukningen är det enda som är intressant så bidrar laddhybriden positivt i vissa fall som i ditt t.ex. men om du skulle ta ett snitt av alla laddhybrider i Sverige så skulle det knappast bli 0,2 l/mil troligen marginellt lägre än motsvarande diesel. Men det som verkligen är intressant är att de stora fossilbiltillverkarna kan fortsätta med sin core business (förbränningsmotorn) bara de dessutom tycker in en elmotor och ett batteri och få detta subventionerat av staten. Om subventionerna togs bort skulle biltillverkarna snabbar tvingas ställa om till riktig eldrift.Stevvee skrev:Jag har en sån där super törstig hybrid som borde försvinna från denna jord. Har en ruggig förbrukning på hela 0,2 liter milen med sina lätta 2,5 ton. Ja den är hemsk och bonus malus borde straffa den nå kopiöst !ermase skrev:Självklart tämligen ointressant varför folk köper en laddhybrid, det som är intressant är att laddhybrider subventioneras via bonus-malus för att de anses vara bättre för miljön vilket jag tycker är väldigt tveksamt i stort sett oavsett körmönster. Möjligen har laddhybriden bidragit till att öka acceptansen för elbilar men nu idag så är ladddhybridens bidrag till elektrifieringen troligen bara en försening av densamma.Headline skrev:Att påstå att alla som kör hybrid bara gör det för förmånsvärdet är nog lika sant som att alla som kör hybrid gör det för miljöns skull.
Varför skall allt vara så svart och vitt hela tiden?![]()
Att köra långkörningstest med en hybrid (och påstå att det är så den brukas) är i paritet med att köra terräng med en F1-bil. Uppenbart är Collin helt fel ute.
Såklart finns det en vits med hybrider.
Uppenbart är det fler som köper hybrider än BEV, hur kan det vara så om det nu är meningslöst?
De kan ha dragkrok
Större utbud
Lägre inköpspris
Förmånsvärde
Är en "vanlig" bil
Språngbräda till BEV
Uppfyller det dagliga behovet för många i eldrift.
Lägre TCO än fossilbil
Sen förstår jag att Volvo reagerar på hur bonus-malus ändras. Det är helt enkelt affären man vill behålla. Gissar att det lobbas en del för att behålla de svenska jobben och hålla fortsatt god volym på tjänstebilssidan.
Tror inte att Sverige i sig skulle påverka försäljning av hybridbilar mer än marginellt. Frågan är hur länge det dröjer innan frågan kommer upp på agendan i Bryssel, då kommer det hända saker.ermase skrev:Om förbrukningen är det enda som är intressant så bidrar laddhybriden positivt i vissa fall som i ditt t.ex. men om du skulle ta ett snitt av alla laddhybrider i Sverige så skulle det knappast bli 0,2 l/mil troligen marginellt lägre än motsvarande diesel. Men det som verkligen är intressant är att de stora fossilbiltillverkarna kan fortsätta med sin core business (förbränningsmotorn) bara de dessutom tycker in en elmotor och ett batteri och få detta subventionerat av staten. Om subventionerna togs bort skulle biltillverkarna snabbar tvingas ställa om till riktig eldrift.Stevvee skrev:Jag har en sån där super törstig hybrid som borde försvinna från denna jord. Har en ruggig förbrukning på hela 0,2 liter milen med sina lätta 2,5 ton. Ja den är hemsk och bonus malus borde straffa den nå kopiöst !ermase skrev:Självklart tämligen ointressant varför folk köper en laddhybrid, det som är intressant är att laddhybrider subventioneras via bonus-malus för att de anses vara bättre för miljön vilket jag tycker är väldigt tveksamt i stort sett oavsett körmönster. Möjligen har laddhybriden bidragit till att öka acceptansen för elbilar men nu idag så är ladddhybridens bidrag till elektrifieringen troligen bara en försening av densamma.Headline skrev:Att påstå att alla som kör hybrid bara gör det för förmånsvärdet är nog lika sant som att alla som kör hybrid gör det för miljöns skull.
Varför skall allt vara så svart och vitt hela tiden?![]()
Att köra långkörningstest med en hybrid (och påstå att det är så den brukas) är i paritet med att köra terräng med en F1-bil. Uppenbart är Collin helt fel ute.
Såklart finns det en vits med hybrider.
Uppenbart är det fler som köper hybrider än BEV, hur kan det vara så om det nu är meningslöst?
De kan ha dragkrok
Större utbud
Lägre inköpspris
Förmånsvärde
Är en "vanlig" bil
Språngbräda till BEV
Uppfyller det dagliga behovet för många i eldrift.
Lägre TCO än fossilbil
Sen förstår jag att Volvo reagerar på hur bonus-malus ändras. Det är helt enkelt affären man vill behålla. Gissar att det lobbas en del för att behålla de svenska jobben och hålla fortsatt god volym på tjänstebilssidan.
Ja varför har man laddhybrid då? Om vi skall slå snitt på diesel så blir inte den särskilt låg heller om det är så.ermase skrev:Om förbrukningen är det enda som är intressant så bidrar laddhybriden positivt i vissa fall som i ditt t.ex. men om du skulle ta ett snitt av alla laddhybrider i Sverige så skulle det knappast bli 0,2 l/mil troligen marginellt lägre än motsvarande diesel. Men det som verkligen är intressant är att de stora fossilbiltillverkarna kan fortsätta med sin core business (förbränningsmotorn) bara de dessutom tycker in en elmotor och ett batteri och få detta subventionerat av staten. Om subventionerna togs bort skulle biltillverkarna snabbar tvingas ställa om till riktig eldrift.Stevvee skrev:Jag har en sån där super törstig hybrid som borde försvinna från denna jord. Har en ruggig förbrukning på hela 0,2 liter milen med sina lätta 2,5 ton. Ja den är hemsk och bonus malus borde straffa den nå kopiöst !ermase skrev:Självklart tämligen ointressant varför folk köper en laddhybrid, det som är intressant är att laddhybrider subventioneras via bonus-malus för att de anses vara bättre för miljön vilket jag tycker är väldigt tveksamt i stort sett oavsett körmönster. Möjligen har laddhybriden bidragit till att öka acceptansen för elbilar men nu idag så är ladddhybridens bidrag till elektrifieringen troligen bara en försening av densamma.Headline skrev:Att påstå att alla som kör hybrid bara gör det för förmånsvärdet är nog lika sant som att alla som kör hybrid gör det för miljöns skull.
Varför skall allt vara så svart och vitt hela tiden?![]()
Att köra långkörningstest med en hybrid (och påstå att det är så den brukas) är i paritet med att köra terräng med en F1-bil. Uppenbart är Collin helt fel ute.
Såklart finns det en vits med hybrider.
Uppenbart är det fler som köper hybrider än BEV, hur kan det vara så om det nu är meningslöst?
De kan ha dragkrok
Större utbud
Lägre inköpspris
Förmånsvärde
Är en "vanlig" bil
Språngbräda till BEV
Uppfyller det dagliga behovet för många i eldrift.
Lägre TCO än fossilbil
Sen förstår jag att Volvo reagerar på hur bonus-malus ändras. Det är helt enkelt affären man vill behålla. Gissar att det lobbas en del för att behålla de svenska jobben och hålla fortsatt god volym på tjänstebilssidan.
Jag delar din frustration att det borde gå fortare men jag upplever dig som naiv att det är så lätt som du påstår. Sen upplever jag att du gissar och antar fakta som stöder din tes och använder detta som slagträ i debatten. Hybridbilarnas räckvidd är en noga balans mellan vad som är lönsamt, körmönster etc. Alla världens biltilverkare har väl inte specat sina hybrider för Sveriges bonus-malussystem primärt, eller? Tror du det bara sitter nötter och hittar på regler utan någon som helst bäring i verkligheten? Det finns massor med krafter både här och där på alla nivåer som gör detta långsamt. Exempel i Sverige: Det finns fabriker där det tillverkas växellådor och motorblock, mekanisk industri där många jobbar. Hela samhällen är delvis beroende av arbetsgivaren. Är dessa människod för en snabb avveckling av deras egna arbetstillfällen? Skulle inte tro det! Går dessa människor och röstar? Vem röstar de på, de som vill avveckla deras jobb, antagligen inte? Sen åker någon sprätt förbi i en sån där Tesla "som ingen har råd med"...ermase skrev:Om förbrukningen är det enda som är intressant så bidrar laddhybriden positivt i vissa fall som i ditt t.ex. men om du skulle ta ett snitt av alla laddhybrider i Sverige så skulle det knappast bli 0,2 l/mil troligen marginellt lägre än motsvarande diesel. Men det som verkligen är intressant är att de stora fossilbiltillverkarna kan fortsätta med sin core business (förbränningsmotorn) bara de dessutom tycker in en elmotor och ett batteri och få detta subventionerat av staten. Om subventionerna togs bort skulle biltillverkarna snabbar tvingas ställa om till riktig eldrift.Stevvee skrev:Jag har en sån där super törstig hybrid som borde försvinna från denna jord. Har en ruggig förbrukning på hela 0,2 liter milen med sina lätta 2,5 ton. Ja den är hemsk och bonus malus borde straffa den nå kopiöst !ermase skrev:Självklart tämligen ointressant varför folk köper en laddhybrid, det som är intressant är att laddhybrider subventioneras via bonus-malus för att de anses vara bättre för miljön vilket jag tycker är väldigt tveksamt i stort sett oavsett körmönster. Möjligen har laddhybriden bidragit till att öka acceptansen för elbilar men nu idag så är ladddhybridens bidrag till elektrifieringen troligen bara en försening av densamma.Headline skrev:Att påstå att alla som kör hybrid bara gör det för förmånsvärdet är nog lika sant som att alla som kör hybrid gör det för miljöns skull.
Varför skall allt vara så svart och vitt hela tiden?![]()
Att köra långkörningstest med en hybrid (och påstå att det är så den brukas) är i paritet med att köra terräng med en F1-bil. Uppenbart är Collin helt fel ute.
Såklart finns det en vits med hybrider.
Uppenbart är det fler som köper hybrider än BEV, hur kan det vara så om det nu är meningslöst?
De kan ha dragkrok
Större utbud
Lägre inköpspris
Förmånsvärde
Är en "vanlig" bil
Språngbräda till BEV
Uppfyller det dagliga behovet för många i eldrift.
Lägre TCO än fossilbil
Sen förstår jag att Volvo reagerar på hur bonus-malus ändras. Det är helt enkelt affären man vill behålla. Gissar att det lobbas en del för att behålla de svenska jobben och hålla fortsatt god volym på tjänstebilssidan.
Självklart är det så och jag påstår absolut inte det är lätt. Jag ifrågasätter subventioner till laddhybrider inte ett förbud. Om vi ska blanda in arbetstillfällen knutna till fossilindustrin i debatten så blir ämnet genast mer komplext. Ska man vara helt ärlig så har jag svårt att se hur den europeiska bilindustrin ska kunna ställa om på kort tid, det kommer göra ont och något i alla fall Tyskland kommer få svårt att acceptera.Headline skrev:Jag delar din frustration att det borde gå fortare men jag upplever dig som naiv att det är så lätt som du påstår. Sen upplever jag att du gissar och antar fakta som stöder din tes och använder detta som slagträ i debatten. Hybridbilarnas räckvidd är en noga balans mellan vad som är lönsamt, körmönster etc. Alla världens biltilverkare har väl inte specat sina hybrider för Sveriges bonus-malussystem primärt, eller? Tror du det bara sitter nötter och hittar på regler utan någon som helst bäring i verkligheten? Det finns massor med krafter både här och där på alla nivåer som gör detta långsamt. Exempel i Sverige: Det finns fabriker där det tillverkas växellådor och motorblock, mekanisk industri där många jobbar. Hela samhällen är delvis beroende av arbetsgivaren. Är dessa människod för en snabb avveckling av deras egna arbetstillfällen? Skulle inte tro det! Går dessa människor och röstar? Vem röstar de på, de som vill avveckla deras jobb, antagligen inte? Sen åker någon sprätt förbi i en sån där Tesla "som ingen har råd med"...ermase skrev:Om förbrukningen är det enda som är intressant så bidrar laddhybriden positivt i vissa fall som i ditt t.ex. men om du skulle ta ett snitt av alla laddhybrider i Sverige så skulle det knappast bli 0,2 l/mil troligen marginellt lägre än motsvarande diesel. Men det som verkligen är intressant är att de stora fossilbiltillverkarna kan fortsätta med sin core business (förbränningsmotorn) bara de dessutom tycker in en elmotor och ett batteri och få detta subventionerat av staten. Om subventionerna togs bort skulle biltillverkarna snabbar tvingas ställa om till riktig eldrift.Stevvee skrev:Jag har en sån där super törstig hybrid som borde försvinna från denna jord. Har en ruggig förbrukning på hela 0,2 liter milen med sina lätta 2,5 ton. Ja den är hemsk och bonus malus borde straffa den nå kopiöst !ermase skrev:Självklart tämligen ointressant varför folk köper en laddhybrid, det som är intressant är att laddhybrider subventioneras via bonus-malus för att de anses vara bättre för miljön vilket jag tycker är väldigt tveksamt i stort sett oavsett körmönster. Möjligen har laddhybriden bidragit till att öka acceptansen för elbilar men nu idag så är ladddhybridens bidrag till elektrifieringen troligen bara en försening av densamma.Headline skrev:Att påstå att alla som kör hybrid bara gör det för förmånsvärdet är nog lika sant som att alla som kör hybrid gör det för miljöns skull.
Varför skall allt vara så svart och vitt hela tiden?![]()
Att köra långkörningstest med en hybrid (och påstå att det är så den brukas) är i paritet med att köra terräng med en F1-bil. Uppenbart är Collin helt fel ute.
Såklart finns det en vits med hybrider.
Uppenbart är det fler som köper hybrider än BEV, hur kan det vara så om det nu är meningslöst?
De kan ha dragkrok
Större utbud
Lägre inköpspris
Förmånsvärde
Är en "vanlig" bil
Språngbräda till BEV
Uppfyller det dagliga behovet för många i eldrift.
Lägre TCO än fossilbil
Sen förstår jag att Volvo reagerar på hur bonus-malus ändras. Det är helt enkelt affären man vill behålla. Gissar att det lobbas en del för att behålla de svenska jobben och hålla fortsatt god volym på tjänstebilssidan.
Nu drog jag bara ett fiktivt exempel.