Dubbelladdare

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Teslaintresse
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 aug 2015 13:20

Dubbelladdare

Inlägg av Teslaintresse »

Hej! Innan gick det att välja till dubbelladdare som extra tillbehör, till Model S. Nu hittar jag inte det på beställningssidan. Eller följer det med dubbelladdare som standard numera från fabrik?
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Dubbelladdare

Inlägg av Martinen »

Numera går det inte att beställa i Designstudion.
Man kan fortfarande köpa den i efterhand och då monteras den på servicecenter.
Teslaintresse
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 aug 2015 13:20

Re: Dubbelladdare

Inlägg av Teslaintresse »

ok! Vad kostar det?
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Dubbelladdare

Inlägg av Martinen »

Minns inte.
Du kan ju ställa fråga men till service, eller så kanske nån annan här har svaret.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Dubbelladdare

Inlägg av danni »

Jag minns inte exakt, men det är 20000 eller precis ovanför, 22000 kanske.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Dubbelladdare

Inlägg av Feddan »

Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4355
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Dubbelladdare

Inlägg av dstr »

13400 kostade min vid nybeställning.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5572
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Dubbelladdare

Inlägg av Gustafsson »

Teslaintresse skrev:
Hej! Innan gick det att välja till dubbelladdare som extra tillbehör, till Model S. Nu hittar jag inte det på beställningssidan. Eller följer det med dubbelladdare som standard numera från fabrik?
Kolla först att du behöver den (men det är kanske därför du frågar ...) ! För mig helt onödig då det finns både Chademo och SC där jag åker, trefasen hemma har jag t.om. satt ner till 10 A, vilket laddar bilen med god marginal där.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Dubbelladdare

Inlägg av Martinen »

Gustafsson skrev:
Teslaintresse skrev:
Hej! Innan gick det att välja till dubbelladdare som extra tillbehör, till Model S. Nu hittar jag inte det på beställningssidan. Eller följer det med dubbelladdare som standard numera från fabrik?
Kolla först att du behöver den (men det är kanske därför du frågar ...) ! För mig helt onödig då det finns både Chademo och SC där jag åker, trefasen hemma har jag t.om. satt ner till 10 A, vilket laddar bilen med god marginal där.
Det va därför dom tog bort den från sidan. Många som beställde det och ångrade sig. Därför vill dom bara eftermontera så att folk hinner ha koll på vad dom beställer.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Dubbelladdare

Inlägg av hybris »

Bra på Ikea
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1786
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Dubbelladdare

Inlägg av +46 »

hybris skrev:
Bra på Ikea
Gratis är gott ;)
Ikea i Uppsala är riktigt bra!
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Dubbelladdare

Inlägg av apkungen »

Jag skulle ha skaffat dubbelladdare. Hörde förut att det skulle va samma pris att efter montera den som det kostade att köpa direkt vid beställning. Priserna är ju lite höjda idag så 16kkr kanske. När man inte kan SCa så vill man kunna ladda ändå och idag kostar Chademo pengar på vanliga snabbladdningsstationer men AC som alltid ligger på minst 22kW på dessa stationr är gratis o då kan man ta en längre paus och äta i lugn och ro medan bilen laddar 10mil i timmen vilket är rätt smutt. Men jag åker ju mycket till fjällen och sånt också utanför SC området.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 822
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Dubbelladdare

Inlägg av Jojo »

Som jag sa i et tidigare tråd, mina dubbelladdare har jag bara behövt använda ett fåtal gånger, men då behövdes dessa verkligen. Jag skulle inte beställa en bil utan. I mina ögon väl värt pengarna.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Dubbelladdare

Inlägg av Martinen »

Jojo skrev:
Som jag sa i et tidigare tråd, mina dubbelladdare har jag bara behövt använda ett fåtal gånger, men då behövdes dessa verkligen. Jag skulle inte beställa en bil utan. I mina ögon väl värt pengarna.
Samma här.

Har kanske använt den 5-6 gånger, men det har sparat mig kanske en eller 2 timmar varje gång. Då är det helt klart värt det.
Men det beror såklart på var man kör och hur mycket.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Dubbelladdare

Inlägg av matbl »

Och i mina ögon inte värt det för fem öre. Särskilt inte vid företagsleasing då det höjer både leasingen och förmånsvärdet...
Men som sagt, det beror på var och hur mycket man kör.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5572
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Dubbelladdare

Inlägg av Gustafsson »

matbl skrev:
Och i mina ögon inte värt det för fem öre. Särskilt inte vid företagsleasing då det höjer både leasingen och förmånsvärdet...
Men som sagt, det beror på var och hur mycket man kör.
+1
Man kan ladda mycket Chademo för 16 papp...
/M
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Dubbelladdare

Inlägg av danni »

matbl skrev:
Och i mina ögon inte värt det för fem öre. Särskilt inte vid företagsleasing då det höjer både leasingen och förmånsvärdet...
Men som sagt, det beror på var och hur mycket man kör.
Mjae, inte längre. Numera eftermonteras det, så man kan betala det på egen faktura, och man får faktiskt lov att räkna bort laddutrustning från förmånsvärdet (oavsett om den är fabriks- eller eftermonterad).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Dubbelladdare

Inlägg av matbl »

danni skrev:
matbl skrev:
Och i mina ögon inte värt det för fem öre. Särskilt inte vid företagsleasing då det höjer både leasingen och förmånsvärdet...
Men som sagt, det beror på var och hur mycket man kör.
Mjae, inte längre. Numera eftermonteras det, så man kan betala det på egen faktura, och man får faktiskt lov att räkna bort laddutrustning från förmånsvärdet (oavsett om den är fabriks- eller eftermonterad).
Sant.

Men som det sas nyss här. Man kan ladda mycket chademo för prisskillnaden på en chademo-adapter och dubbelladdare...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Dubbelladdare

Inlägg av danni »

matbl skrev:
Sant.

Men som det sas nyss här. Man kan ladda mycket chademo för prisskillnaden på en chademo-adapter och dubbelladdare...
Ja, absolut. Jag har inga som helst planer på att installera dubbelladdare, men jag har beställt ChaDeMo-adaptern, så där håller jag helt med dig. Jag vill bara se till så andra har rätt beslutsunderlag när de väljer åt sig själva.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 jan 2015 14:39
Ort: Häggvik, Sollentuna

Re: Dubbelladdare

Inlägg av AnteF »

Vill nog påstå att det hänger mest på vart man kör. Många har nog ingen nytta alls utav dubbelladdare. Chademo är fortfarande rätt ovanligt (men ändå tillräckligt vanligt så att jag har införskaffat en adapter)

Typ2 ploppar dock upp i en massa allsköns små hålor för närvarande. Som bajen-fanatiker blir det bortamatch mot Åtvid snart och vad är det enda som finns där i stan som ett exempel? Nån chademo? Nopp! Det enda som finns är en typ2 vid kommunhuset.
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Dubbelladdare

Inlägg av danni »

AnteF skrev:
Typ2 ploppar dock upp i en massa allsköns små hålor för närvarande. Som bajen-fanatiker blir det bortamatch mot Åtvid snart och vad är det enda som finns där i stan som ett exempel? Nån chademo? Nopp! Det enda som finns är en typ2 vid kommunhuset.
Det dumma med de här är att man sällan vet på förhand om de klarar 22 kW, 11 kW eller till och med ännu mindre, ifall inte någon har lyckats utreda det och kommenterat på uppladdning.nu.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 jan 2015 14:39
Ort: Häggvik, Sollentuna

Re: Dubbelladdare

Inlägg av AnteF »

danni skrev:
AnteF skrev:
Typ2 ploppar dock upp i en massa allsköns små hålor för närvarande. Som bajen-fanatiker blir det bortamatch mot Åtvid snart och vad är det enda som finns där i stan som ett exempel? Nån chademo? Nopp! Det enda som finns är en typ2 vid kommunhuset.
Det dumma med de här är att man sällan vet på förhand om de klarar 22 kW, 11 kW eller till och med ännu mindre, ifall inte någon har lyckats utreda det och kommenterat på uppladdning.nu.
Oskriven regel; Skriver nån att det är 11kW på uppladdning.nu så är det så, om ingen skriver något räknar jag med 22kW.... Än så länge har det antagandet fungerat. :roll:
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Dubbelladdare

Inlägg av Martinen »

AnteF skrev:
danni skrev:
AnteF skrev:
Typ2 ploppar dock upp i en massa allsköns små hålor för närvarande. Som bajen-fanatiker blir det bortamatch mot Åtvid snart och vad är det enda som finns där i stan som ett exempel? Nån chademo? Nopp! Det enda som finns är en typ2 vid kommunhuset.
Det dumma med de här är att man sällan vet på förhand om de klarar 22 kW, 11 kW eller till och med ännu mindre, ifall inte någon har lyckats utreda det och kommenterat på uppladdning.nu.
Oskriven regel; Skriver nån att det är 11kW på uppladdning.nu så är det så, om ingen skriver något räknar jag med 22kW.... Än så länge har det antagandet fungerat. :roll:
Min erfarenhet är att det nästan aldrig stämmer.
Jag har uppdaterat nästan alla som jag varit på.
Står det inget så kan det lika gärna vara 1-fas 16A om det är typ 2
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Dubbelladdare

Inlägg av ovelundkvist »

Det stämmer även med mina erfarenheter. Det kan lika gärna vara 1-fas 16A som 3-fas 32A.

Det vore bra om denna uppgift fanns på uppladdning.nu på alla typ-laddare.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Dubbelladdare

Inlägg av Martinen »

ovelundkvist skrev:
Det stämmer även med mina erfarenheter. Det kan lika gärna vara 1-fas 16A som 3-fas 32A.

Det vore bra om denna uppgift fanns på uppladdning.nu på alla typ-laddare.
Jag har efterlyst denna funktion men inte fått nån återkoppling.
Jag brukar skriva det i en kommentar, så kanke det hjälper nästa som ska ladda.
Skriv svar