Är snart på väg ned till Kroatien och kommer att ta en för mig obeprövad väg (östra leden genom Tyskland).
Finns det fler SuCs i Europa som man bör försöka undvika för att inte behöva köa? Upplands Väsby känner jag till redan

/Jons
Moderator: Redaktion
Du ser ju i appen hur många som laddar på en SuC.jonsalgerier skrev:Jag läste i en annan tråd om att SuCen i Poznan ofta är upptagen av närboende.
Är snart på väg ned till Kroatien och kommer att ta en för mig obeprövad väg (östra leden genom Tyskland).
Finns det fler SuCs i Europa som man bör försöka undvika för att inte behöva köa? Upplands Väsby känner jag till redan.
/Jons
Middlefart i Danmark är den som har varit flest bilar på när jag har varit ute och kört, men inte ens där har jag fått vänta, jag tog sista platsen en gång när jag stannade där, men efter en stund fanns det många luckor igen.jonsalgerier skrev:Jag läste i en annan tråd om att SuCen i Poznan ofta är upptagen av närboende.
Är snart på väg ned till Kroatien och kommer att ta en för mig obeprövad väg (östra leden genom Tyskland).
Finns det fler SuCs i Europa som man bör försöka undvika för att inte behöva köa? Upplands Väsby känner jag till redan.
/Jons
Jo, men nu sitter jag på ritbordet hemma och försöker planera in en optimal resa och tänkte att det var bra med lite real-life-erfarenheter.Zalman3 skrev:Du ser ju i appen hur många som laddar på en SuC.jonsalgerier skrev:Jag läste i en annan tråd om att SuCen i Poznan ofta är upptagen av närboende.
Är snart på väg ned till Kroatien och kommer att ta en för mig obeprövad väg (östra leden genom Tyskland).
Finns det fler SuCs i Europa som man bör försöka undvika för att inte behöva köa? Upplands Väsby känner jag till redan.
/Jons
Leipzig låg faktiskt i planen.Hedman skrev:Tidigare behövde man tvungen att stoppa på Hersprung och Leipzig med snudd på kö för att köra vidare. Men iom Berlin så kan man tanka rejält i norra Aslev och skippa dem båda. Beelitz är trevlig och många stolpar. Men i övrigt har jag inte upplevt köer till superchargers.
Leipzig är annars en trevlig stad att stanna i, det finns Tesla Destination Chargers med bra drag i parkeringshuset som tillhör varuhuset "Brühl", det kan också vara ett alternativ.jonsalgerier skrev:Leipzig låg faktiskt i planen.Hedman skrev:Tidigare behövde man tvungen att stoppa på Hersprung och Leipzig med snudd på kö för att köra vidare. Men iom Berlin så kan man tanka rejält i norra Aslev och skippa dem båda. Beelitz är trevlig och många stolpar. Men i övrigt har jag inte upplevt köer till superchargers.![]()
Tack då skall jag tänka om lite där!
EnTraktor skrev:Dom 6 stolparna vid Ibis i Girona, Spanien är ofta upptagna. Som tur är finns 10 laddare till bara några kilometer bort.
Jag var där i höstas, bara fyra stolpar då, jag var ensam där ocksåEnTraktor skrev:Dom 6 stolparna vid Ibis i Girona, Spanien är ofta upptagna. Som tur är finns 10 laddare till bara några kilometer bort.
fth skrev:Jag var där i höstas, bara fyra stolpar då, jag var ensam där ocksåEnTraktor skrev:Dom 6 stolparna vid Ibis i Girona, Spanien är ofta upptagna. Som tur är finns 10 laddare till bara några kilometer bort.![]()
Jag börjar undra om det bara är jag som har tur och att SuC egentligen är överbelastat?![]()
/fth
Hersprung har jag stannat flera gånger vid (fyra-fem kanske), och varit helt ensam varje gång tror jag (min röda lånebil på bilden): Beelitz är skitläskigt, hela familjen fick skräckfilm/Psycho/Arkham Asylum-vibbar när vi körde in där, inte blev det bättre när det visade sig vara ett gammalt sanatorium, krigssjukhus, och att Adolf Hitler vårdades där för sina skador i första världskrigetHedman skrev:Tidigare behövde man tvungen att stoppa på Hersprung och Leipzig med snudd på kö för att köra vidare. Men iom Berlin så kan man tanka rejält i norra Aslev och skippa dem båda. Beelitz är trevlig och många stolpar. Men i övrigt har jag inte upplevt köer till superchargers.
Äsch jag tar gärna en sväng förbi Girona om möjlighet finns.Folke skrev:EnTraktor skrev:Dom 6 stolparna vid Ibis i Girona, Spanien är ofta upptagna. Som tur är finns 10 laddare till bara några kilometer bort.
Vi får hoppas hans planerade resa över östra Tyskland ner till Kroatien inte innefattar Spanien då.
Haha det visste jag inte, men det var ganska mycket folk i rörelse dom gånger vi besokt och restaurangen brevid är rätt trevlig.fth skrev:Hersprung har jag stannat flera gånger vid (fyra-fem kanske), och varit helt ensam varje gång tror jag (min röda lånebil på bilden): Beelitz är skitläskigt, hela familjen fick skräckfilm/Psycho/Arkham Asylum-vibbar när vi körde in där, inte blev det bättre när det visade sig vara ett gammalt sanatorium, krigssjukhus, och att Adolf Hitler vårdades där för sina skador i första världskrigetHedman skrev:Tidigare behövde man tvungen att stoppa på Hersprung och Leipzig med snudd på kö för att köra vidare. Men iom Berlin så kan man tanka rejält i norra Aslev och skippa dem båda. Beelitz är trevlig och många stolpar. Men i övrigt har jag inte upplevt köer till superchargers.![]()
/fth
Franska SuC suger, de flesta jag använde låg vid lågprishotell i industriområden, oftast ingen mat öht att få, ett par låg tom helt i obygden med inte ett enda hus inom synhåll, här är ett exempel på fransk modell av "Tesla-lounge": Ett par låg vid vanliga motorvägsmackar, där fanns det hyfsad mat, sen ska det finnas någon/några som ligger vid outlet-byar etc.Verdi skrev:Är det skillnad på SuC-nyttjandegraderna i Frankrike och Tyskland? Vi ska köra ner till Spanien i sommar och jag vet inte om vi ska köra genom Frankrike eller genom Tyskland.
Att det är mer trafik och vägarbeten i Tyskland och motorvägsavgifter i Frankrike har jag koll på. Visst är det även så att SuC i Frankrike ligger sämre till om man vill äta osv?
Klart ni ska köra genom Tyskland. Fri fart på autobahn is da shit när man vill komma fram snabbt. Teslan trivs bäst i 160-180 km/hVerdi skrev:Är det skillnad på SuC-nyttjandegraderna i Frankrike och Tyskland? Vi ska köra ner till Spanien i sommar och jag vet inte om vi ska köra genom Frankrike eller genom Tyskland.
Att det är mer trafik och vägarbeten i Tyskland och motorvägsavgifter i Frankrike har jag koll på. Visst är det även så att SuC i Frankrike ligger sämre till om man vill äta osv?
Som har diskuterats i många trådar är det där med "fri fart" dock mest en myt, mina senaste resor via autobahn så har jag haft en snittfart på kanske 60-80 km/h pga alla vägarbeten och köer. Jag försöker undvika Tyskland när det är möjligt, man får väsentligt högre snittfart i t.ex. Frankrike och Spanien, det är iaf min erfarenhet efter 40,000+ mil i Europa de senaste 15 åren (varav 8000+ med Tesla de senaste två åren).JonasH skrev:Klart ni ska köra genom Tyskland. Fri fart på autobahn is da shit när man vill komma fram snabbt. Teslan trivs bäst i 160-180 km/hVerdi skrev:Är det skillnad på SuC-nyttjandegraderna i Frankrike och Tyskland? Vi ska köra ner till Spanien i sommar och jag vet inte om vi ska köra genom Frankrike eller genom Tyskland.
Att det är mer trafik och vägarbeten i Tyskland och motorvägsavgifter i Frankrike har jag koll på. Visst är det även så att SuC i Frankrike ligger sämre till om man vill äta osv?
Du måste ha väldigt mycket otur med vägarbeten.fth skrev:Som har diskuterats i många trådar är det där med "fri fart" dock mest en myt, mina senaste resor via autobahn så har jag haft en snittfart på kanske 60-80 km/h pga alla vägarbeten och köer. Jag försöker undvika Tyskland när det är möjligt, man får väsentligt högre snittfart i t.ex. Frankrike och Spanien, det är iaf min erfarenhet efter 40,000+ mil i Europa de senaste 15 åren (varav 8000+ med Tesla de senaste två åren).JonasH skrev:Klart ni ska köra genom Tyskland. Fri fart på autobahn is da shit när man vill komma fram snabbt. Teslan trivs bäst i 160-180 km/hVerdi skrev:Är det skillnad på SuC-nyttjandegraderna i Frankrike och Tyskland? Vi ska köra ner till Spanien i sommar och jag vet inte om vi ska köra genom Frankrike eller genom Tyskland.
Att det är mer trafik och vägarbeten i Tyskland och motorvägsavgifter i Frankrike har jag koll på. Visst är det även så att SuC i Frankrike ligger sämre till om man vill äta osv?
Vill man köra med AP (och det vill iaf jag) så är dessutom maxfart 150km/h, då är skillnaden inte så stor ens om det skulle råka vara öppna vägar i Tyskland.
/fth
Vi brukar iofs bila ned till medelhavet typ juli-augusti, då får man väl skylla sig själv.JonasH skrev:Vi brukar i och för sig inte åka ner de värsta semestermånaderna under sommaren utan oftast i maj eller juni.