Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bejje
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 17 nov 2018 18:35

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Bejje »

B99 skrev:
Bejje skrev:
B99 skrev:
Alltså när man beställer, står det leveransort då? Ni som på egen bekostnad reser till t ex Trosta, hur tänker ni?

Jag skulle nog kräva hemleverans om inget annat anges.
Hur många bilhandlare har hemleverans?
Alla utom Tesla har väl leveranspunkter i din hemkommun, eller åtminstone hemlän.
Jo men hänger inte det samman med att de har återförsäljare och servicecenter/verkstäder på orten?
Saknas det saknas väl rimligen leverans på orten?

1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!

26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av taliz »

B99 skrev:
Laban skrev:
B99 skrev:
Alltså, det jag vänder mig emot är att folk beställer en bil utan att veta leveransplats. Sedan reser man typ 100 mil på egen bekostnad för att hämta den, det är inte acceptabelt.
Är det inte acceptabelt så kan väl ”folk” bara köpa en annan bil istället ? Jag flög själv ner från Luleå ska tilläggas.

Men jag kan tipsa om att Tesla kommer att bygga ett servicecenter i Umeå. Exakt datum är inte känt men det står ”coming soon” på deras karta.
Ja, men skulle vilja se svaren från Stockholmare som fick meddelande om att deras bil finns att hämta i Kiruna.
BildBildBild
Man får faktiskt välja helt fritt. Jag är skriven i Stockholm men för mig passar Malmö bättre i nuläget, så jag valde just Malmö och voilà leverans inbokad i Malmö. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
flows_swe
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 17 maj 2019 19:16

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av flows_swe »

B99 skrev:
Laban skrev:
B99 skrev:
Alltså, det jag vänder mig emot är att folk beställer en bil utan att veta leveransplats. Sedan reser man typ 100 mil på egen bekostnad för att hämta den, det är inte acceptabelt.
Är det inte acceptabelt så kan väl ”folk” bara köpa en annan bil istället ? Jag flög själv ner från Luleå ska tilläggas.

Men jag kan tipsa om att Tesla kommer att bygga ett servicecenter i Umeå. Exakt datum är inte känt men det står ”coming soon” på deras karta.
Ja, men skulle vilja se svaren från Stockholmare som fick meddelande om att deras bil finns att hämta i Kiruna.
Det fungerar inte på det sättet du verkar tro att det fungerar.

1. Du tilldelas inte en slumpmässig utlämningsort.
2. Du väljer själv vilken av tillgängliga platser du vill hämta vid.
3. Du kan för egen räkning boka hemleverans.
4. Passar inget av detta dig så gör det ju inte det, och ingen tvingar dig att köpa produkten. Har du lagt en beställning så kan du avboka om du nu inte läst på innan...

https://www.tesla.com/sv_SE/support/fre ... rent-state
Model 3 LR AWD -19 HW3 dragkrok
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av dhanjel »

B99 skrev:
Laban skrev:
B99 skrev:
Alltså, det jag vänder mig emot är att folk beställer en bil utan att veta leveransplats. Sedan reser man typ 100 mil på egen bekostnad för att hämta den, det är inte acceptabelt.
Är det inte acceptabelt så kan väl ”folk” bara köpa en annan bil istället ? Jag flög själv ner från Luleå ska tilläggas.

Men jag kan tipsa om att Tesla kommer att bygga ett servicecenter i Umeå. Exakt datum är inte känt men det står ”coming soon” på deras karta.
Ja, men skulle vilja se svaren från Stockholmare som fick meddelande om att deras bil finns att hämta i Kiruna.
Det är ju du som valt var du ska bo, inte Tesla.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Laban »

B99 skrev:
Ja, men skulle vilja se svaren från Stockholmare som fick meddelande om att deras bil finns att hämta i Kiruna.
Det finns fördelar och nackdelar med att bo i en större stad. Det här är en av fördelarna. Men betänk att Stockholmaren fick vänta 1+ år längre än Los Angeles bon på sin Model 3 så om du funderar på en flytt rekommenderar jag något i Kalifornien.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
AVIONIX
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 31 mar 2016 08:03
Ort: Östersund

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av AVIONIX »

Förstår inte diskussionen. Om du hellre vill köpa en Ford för att handlaren finns nära dig så köp en Ford.
Tesla Model S75D
Tesla Model 3 LR AWD
Hyundai IONIQ Electric
Renault Zoe
Nissan Leaf
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av bonath »

Nu har jag gett upp tanken om att få bilf..n innan semestern.
Gick in på Tesla och provade att göra en likadan beställning, SR+ röd/vit, drag o fula fälgar.
"Uppskattad leverans Juni", står det............................................... :evil:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Väntrum Model 3

Inlägg av taliz »

bonath skrev:
Nu har jag gett upp tanken om att få bilf..n innan semestern.
Gick in på Tesla och provade att göra en likadan beställning, SR+ röd/vit, drag o fula fälgar.
"Uppskattad leverans Juni", står det............................................... :evil:
"Tyvärr" verkar Tesla ha fler leveranser än dom mäktar med närmaste tiden(som vanligt i slutet av ett kvartal). De försöker också visa så bra resultat som möjligt, därför prioriterar de P och LR AWD.
Men tids nog får de nog möjlighet att leverera SR+ också. Förmodligen bara någon vecka efter kvartalsbrytet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Raoulen
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 02 jan 2019 14:52
Ort: Lerum

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Raoulen »

Min bokade hämtning på fredag är än så länge oförändrad. Har vin men inte reg. Hoppas hoppas :?
Tesla Model 3 SR+
Beställt Model Y 8/11-22
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av pinussen »

Har kvar min leverans på torsdag, måste tyvärr byta till annan dag. Behöver bilen innan nästa helg helst. Blir nog en Tysklandsvända måndan efter om allt är ok.

Skickat från min moto x4 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Nordman
Teslaägare
Inlägg: 95
Blev medlem: 20 apr 2016 05:28
Ort: Nacka Stockholm.
Referralkod: ts.la/jrgen16756

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Nordman »

Gick förbi Tesla i MOS nu precis och fick mitt regnummer på bilen. Den är förreggad den 18/6 och det ser lovande ut för leveransen den 26/6 kl 16,00.
:D
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1797
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av tor-ake »

swegarm skrev:
Ang förmånsvärde.

Så länge man inte använder den borde de va hur lugnt som helst. En bil som bara används i tjänsten ger ju noll förmån.
Företaget kan ju först ha bilen som ren företagsbil eller va de nu heter , och sedan ändra detta?
Rent bokföringsmässigt är det ingen skillnad på företagsbil och förmånsbil, det är bara om man kan bevisa att man inte har tillgång till den som man slipper förmånsskatt. Om man t.ex. har en dokumenterad rutin att någon tar nycklarna och låser in dem vid arbetsdagens slut, då kan det gå, men i ett mindre företag som mitt, med två anställda och kontoret hemma i villan då är det ju mycket svårt att påstå att jag inte har tillgång till bilarna.

Jag har mailat skatteverket i dag om det går att undvika skatten några dagar genom att ställa av och återkommer när jag får svar. Men tidigare frågor ställda till dem och regeltexterna är tydliga med att det inte räcker att bara "inte använda" bilen. Har man möjlighet att använda bilen privat, t.ex. genom att man disponerar bilnycklarna så räknas det som förmån.

Se också http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 42#p324932
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
robsson
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 mar 2019 20:52

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av robsson »

Eftersom jag hängt här ett ganska bra tag i det dolda tänkte jag bara dra mitt stå till stacken (kanske det faktiskt ÄR nån annan som beställt vit/vit som också undrar hur det går med sin konfiguration :-) minns inte att jag sett nån här!)

Beställd 4 Maj, Reservationskö sen September 2018.
Long Range Dual motor
Vit/Vit
Ej Fsd
Ej Dragkrok

Fick VIN den 14 Juni. Ska hämta upp bilen på Torsdag 27e.

Jag uppfattar det som att vit/vit har varit viktad alldeles fel mot antalet beställningar och att man fått vänta rätt länge på grund av konfigurationen.. har ju liksom inget drag eller nåt annat tillval än just vita inredningen (sen har ju vita med svart interiör till och med dykt upp som lagerbilar så jag antar att dom kvoterat vit inredning till en lägre volym på båtarna).

Ska i alla fall bli grymt skönt att äntligen få bilen... !!

EDIT: Första gången jag beställde sa hemsidan "Leverans i Maj" :D så jag kan nog inte rekommendera någon att tyvärr hoppas på det hemsidan säger.. dock börjar det ju dyka upp lagerbilar som kanske rentav kortar ner "köerna" lite grann!
Användarvisningsbild
Vikan
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 mar 2019 14:24
Ort: Saltsjö-boo

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Vikan »

Ringde leverans idag. Min bil verkar inte ens kommit till Trosta ännu.

Men de säger att allt går snabbt så fort den är på plats och de fått plåtarna...

Tveksam till att det blir leverans denna vecka.
Alan Vega
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 maj 2019 21:26

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Alan Vega »

Nu är det nära. Leverans utlovad i morgon kl 9 (Trosta). Kan fortfarande inte se nåt reg.nr, men jag tog mig till MoS där de kunde se att jag tilldelats ett redan den 18:e. Kan vara värt att veta, kanske – att bilen mkt väl kan ha haft reg.nr i flera dagar utan att det syns nånstans.
Användarvisningsbild
tr1
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 07 apr 2016 12:29

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av tr1 »

Har tid på Trosta 29/6 kl 14 men kan inte pga min mors 80-årsfest. Fått förslag på 3/7 kl 15 men inte tackat ja till den.

Ngn som vill byta tid? Helst 28/6 men tidigt 29/6 funkar också.
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
Alan Vega
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 maj 2019 21:26

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Alan Vega »

Alan Vega skrev:
Nu är det nära. Leverans utlovad i morgon kl 9 (Trosta). Kan fortfarande inte se nåt reg.nr, men jag tog mig till MoS där de kunde se att jag tilldelats ett redan den 18:e. Kan vara värt att veta, kanske – att bilen mkt väl kan ha haft reg.nr i flera dagar utan att det syns nånstans.
...och så blev jag istället uppringd och erbjuden hemleverans, minsann. Detta pga att de inte skulle hinna få nummerplåten förrän efter lunch, och eftersom jag bara hade avsatt tid för hämtning på förmiddagen. Mkt tacksam för detta.
Användarvisningsbild
Ulrica R
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 09 mar 2019 23:14
Ort: Åkersberga

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Ulrica R »

Någon som vet Trostas öppettider? Behöver åka dit och fråga om en sak inför hämtningen av bilen nu på fredag. Tråkigt om de stänger kl. 16 och jag är där kl. 16:30.
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Jjonas »

Ulrica R skrev:
Någon som vet Trostas öppettider? Behöver åka dit och fråga om en sak inför hämtningen av bilen nu på fredag. Tråkigt om de stänger kl. 16 och jag är där kl. 16:30.
Vad undrar du?

Tror att dom stänger 17 men det är nog inget att lita på.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
Ulrica R
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 09 mar 2019 23:14
Ort: Åkersberga

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Ulrica R »

Tack, Jjonas! Jag tänkte be dem att inte skruva fast regplåten fram o helst inte bak heller. Såvida nu inte borrhålen redan är skapade. Jag accepterar inte snett monterade regplåtar på en bil för över en halv miljon SEK.
Jag har naturligtvis skylten/skyltarna väl synliga för polis etc. den lilla biten hem till garaget.
Användarvisningsbild
Bejje
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 17 nov 2018 18:35

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Bejje »

tr1 skrev:
Har tid på Trosta 29/6 kl 14 men kan inte pga min mors 80-årsfest. Fått förslag på 3/7 kl 15 men inte tackat ja till den.

Ngn som vill byta tid? Helst 28/6 men tidigt 29/6 funkar också.
Tidsbyten behöver du göra via Tesla, ingenting du kan göra här mellan olika leveranstider och personer.

1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!

26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2799
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av NEO »

Har fått regnr! Bådar gott :)

Verkar vara 400+ nya Model 3
Användarvisningsbild
tr1
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 07 apr 2016 12:29

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av tr1 »

Bejje skrev:
tr1 skrev:
Har tid på Trosta 29/6 kl 14 men kan inte pga min mors 80-årsfest. Fått förslag på 3/7 kl 15 men inte tackat ja till den.

Ngn som vill byta tid? Helst 28/6 men tidigt 29/6 funkar också.
Tidsbyten behöver du göra via Tesla, ingenting du kan göra här mellan olika leveranstider och personer.
Tesla kan bara byta till lediga tider. Jag är ute efter att hitta en icke ledig tid att byta med. Om jag hittar en sådan så ordnar jag och den jag byter med självfallet så att Tesla informeras och godkänner.
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av taliz »

MDurante skrev:
Har fått regnr! Bådar gott :)

Verkar vara 400+ nya Model 3
Jag med, förregistrerad igår. Wohoo! Kanske blir leverans i helgen då som planerat. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Raoulen
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 02 jan 2019 14:52
Ort: Lerum

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Raoulen »

Fick regnummer nyss. Hoppas att min tid på fredag håller!
Tesla Model 3 SR+
Beställt Model Y 8/11-22
Skriv svar