Ska vi köpa en Model 3 för ärvda pengar eller som förmånsbil
Moderator: Redaktion
Hej,
Frugan och jag är inne på att skaffa en Model 3 SR+ istället för vår nuvarande andrabil, en V60.
Jag har möjlighet att ta bilen som förmånsbil via min arbetsgivare.
Frun tycker istället att vi ska - då vi har möjlighet - cash'a bilen för att slippa "betala" för den varje månad i 3 års tid i form av lägre inkomst för mig.
Ingen av oss har detaljkoll på fördelar och nackdelar med förmånsbil. Vet ju att det är en dålig affär att köpa bil privat för skattade lönepengar men i detta fallet är det en del av ett arv och således inte skattade pengar (iaf inte av oss).
Till saken hör att vi gjort lite investeringar på sistone just för att få ner månadskostnaden för hushållet så jag kan förstå hur hon ser på saken, å andra sidan har jag förstått att det är svårslaget rent ekonomiskt att ha en elbil som just förmånsbil.
Frun ser också en fördel i att kunna sälja bilen när som helst vilket blir knöligare med förmånsbil...
Hur ska man göra?
Frugan och jag är inne på att skaffa en Model 3 SR+ istället för vår nuvarande andrabil, en V60.
Jag har möjlighet att ta bilen som förmånsbil via min arbetsgivare.
Frun tycker istället att vi ska - då vi har möjlighet - cash'a bilen för att slippa "betala" för den varje månad i 3 års tid i form av lägre inkomst för mig.
Ingen av oss har detaljkoll på fördelar och nackdelar med förmånsbil. Vet ju att det är en dålig affär att köpa bil privat för skattade lönepengar men i detta fallet är det en del av ett arv och således inte skattade pengar (iaf inte av oss).
Till saken hör att vi gjort lite investeringar på sistone just för att få ner månadskostnaden för hushållet så jag kan förstå hur hon ser på saken, å andra sidan har jag förstått att det är svårslaget rent ekonomiskt att ha en elbil som just förmånsbil.
Frun ser också en fördel i att kunna sälja bilen när som helst vilket blir knöligare med förmånsbil...
Hur ska man göra?
Re: Ska vi köpa en Model 3 för ärvda pengar eller som förmån
Pengar som du kan spendera är lika mycket värda oavsett om du har skattat för de eller inte. Pengar är pengar. 
Det blir billigare att ha den som förmånsbil. Den minskade inkomsten får du väl plocka från arvet istället?

Det blir billigare att ha den som förmånsbil. Den minskade inkomsten får du väl plocka från arvet istället?
Med lite tur så går den minskade inkomsten dessutom inte till bensin och service som det hade med din V60? 

Vilket upplägg är det aktuellt att göra med din arbetsgivare? Nettolöneavdrag? Bruttolöneavdrag?
500.000kr rätt investerade kan ge en ganska bra avkastning, som vore synd att missa.
500.000kr rätt investerade kan ge en ganska bra avkastning, som vore synd att missa.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Den viktigaste skillnaden är väl att du kan behålla bilen hur länge du vill privat, men med leasing är det väl 3 eller kanske max 5 år innan du måste ta en ny.
- Gustafsson
- Teslaägare
Finns inget tvång att ta en ny bil. Det går utmärkt att behålla den i företaget.foolip skrev:Den viktigaste skillnaden är väl att du kan behålla bilen hur länge du vill privat, men med leasing är det väl 3 eller kanske max 5 år innan du måste ta en ny.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Du får helt enkelt räkna på det. Kolla tex teslakalkylen.com
Glöm inte bort ev. tjänstepension. Man kan ofta tappa ett par tusen i månaden om bruttolönen sänks, vilket många verkar missa.
I mitt fall blev det INTE billigare med förmånsbil pga detta.
Jag köper min bil med lån via tesla/DNB då det är bra ränta. Hade kunnat köpa kontant men vill vara likvid.
Glöm inte bort ev. tjänstepension. Man kan ofta tappa ett par tusen i månaden om bruttolönen sänks, vilket många verkar missa.
I mitt fall blev det INTE billigare med förmånsbil pga detta.
Jag köper min bil med lån via tesla/DNB då det är bra ränta. Hade kunnat köpa kontant men vill vara likvid.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Den sista meningen där låter ju lite som anledningen till varför frun till TS vill kunna sälja bilen snabbt.taliz skrev:Jag köper min bil med lån via tesla/DNB då det är bra ränta. Hade kunnat köpa kontant men vill vara likvid.
Avkastning är najs, men inte helt solklart enkelt för någon oinsatt, och går inte heller att likvidera på nolltid. Ett lån äts upp med tiden, historiskt sätt och med vår inflation/styrränta. I kombination med att Tesla erbjuder så bra ränta känns det som en smidig lösning för de flesta.
Förmånsbil är det effektivaste i kronor och ören, men lite omständigt.
Och hade jag i dagsläget fått ett arv på en halv mille så vette tusan om jag inte ammorterat av större delen av Teslan snarare än att investera för avkastning.
Det kan finnas policy eller liknande från arbetsgivarens sida. Många vill inte att de anställda kör omkring i äldre bilar pga risken för reparationer som skulle kunna dyka upp eller liknande risker.Gustafsson skrev:Finns inget tvång att ta en ny bil. Det går utmärkt att behålla den i företaget.foolip skrev:Den viktigaste skillnaden är väl att du kan behålla bilen hur länge du vill privat, men med leasing är det väl 3 eller kanske max 5 år innan du måste ta en ny.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Tack för många och snabba svar.
Att det är billigare driftskostnad för Teslan är ju naturligtvis ett plus. Men det är ju ett plus oavsett vilken lösning vi väljer.
Arbetsgivarens upplägg är med bruttolöneavdrag.
Vi är nog inte intresserade att ha bilen längre än 3 år. Oron är väl snarare att 3 år är väldigt lång tid och man kanske vill ha nån annan Tesla inom dom 3 åren
. Det har hänt att anställda vid vårt företag bytt bil innan 3 år gått, men det "blir dyrare". Men osäker på för vem det blir dyrare. För båda parter? Säg att man vill bryta en 3-årsleasing efter 2-2,5 år??
Tack för tipset med teslakalkylen. Sitter o räknar lite där nu.
Att det är billigare driftskostnad för Teslan är ju naturligtvis ett plus. Men det är ju ett plus oavsett vilken lösning vi väljer.
Arbetsgivarens upplägg är med bruttolöneavdrag.
Vi är nog inte intresserade att ha bilen längre än 3 år. Oron är väl snarare att 3 år är väldigt lång tid och man kanske vill ha nån annan Tesla inom dom 3 åren

Tack för tipset med teslakalkylen. Sitter o räknar lite där nu.
Gustafsson skrev:Finns inget tvång att ta en ny bil. Det går utmärkt att behålla den i företaget.foolip skrev:Den viktigaste skillnaden är väl att du kan behålla bilen hur länge du vill privat, men med leasing är det väl 3 eller kanske max 5 år innan du måste ta en ny.
Eller köpa ut den...
Om det finns risk att du köper ny Tesla inom 3 år så känns förmånsbil ännu mer omständigt.
En bekant skulle avbryta leasing på sin förra Passat inför att köpa Leaf privat. Blev en massa strul att avtalets restvärde inte gällde utan skulle räknas om, och marknadspris hade sjunkit rejält så blev en diff-faktura på typ 40k. För att få lämna bilen i förtid!
Då känns Teslas privatlån eller helt cash mer rimligt. Ett lån går att lösa ut omedelbart om man vill sälja.
Ytterligare en aspekt är att Teslor rullar långt mycket längre än man tror, helt plötsligt kör man överallt och lägger om semestrar till roadtrips. Kan göra saken svårare med att uppskatta mil till ett leasingbolag, eller kostsamma övermil.
Det är bara min ganska oinsatta åsikt, har aldrig haft en leasing.
En bekant skulle avbryta leasing på sin förra Passat inför att köpa Leaf privat. Blev en massa strul att avtalets restvärde inte gällde utan skulle räknas om, och marknadspris hade sjunkit rejält så blev en diff-faktura på typ 40k. För att få lämna bilen i förtid!
Då känns Teslas privatlån eller helt cash mer rimligt. Ett lån går att lösa ut omedelbart om man vill sälja.
Ytterligare en aspekt är att Teslor rullar långt mycket längre än man tror, helt plötsligt kör man överallt och lägger om semestrar till roadtrips. Kan göra saken svårare med att uppskatta mil till ett leasingbolag, eller kostsamma övermil.
Det är bara min ganska oinsatta åsikt, har aldrig haft en leasing.
- FutureTesla
- Teslaägare
Det går att sälja en förmånsbil precis när man vill som en privat bil, den är inte låst till en period, i alla fall inte finansiell leasing som t.ex Autoplan bla erbjuder...vet inte hur det är med andra varianter
Model S Plaid 2023
Första året är den väl låst för försäljning? Man kan dock skriva över leasingen på en annan.FutureTesla skrev:Det går att sälja en förmånsbil precis när man vill som en privat bil, den är inte låst till en period, i alla fall inte finansiell leasing som t.ex Autoplan bla erbjuder...vet inte hur det är med andra varianter
Vanlig finansiell leasing för ett bolag är det inga problem att bryta det i förtid, men du måste betala den återstående leasingavgiften för hela perioden som leasingen skulle fortgå.Verdi skrev:Första året är den väl låst för försäljning? Man kan dock skriva över leasingen på en annan.FutureTesla skrev:Det går att sälja en förmånsbil precis när man vill som en privat bil, den är inte låst till en period, i alla fall inte finansiell leasing som t.ex Autoplan bla erbjuder...vet inte hur det är med andra varianter
Sen givetvis måste du stå för mellanskillnaden för vad du kan sälja bilen för mot vad det är kvar att betala på leasingen.
Jag sålde själv vår Leaf efter 9 mån (och köpte e-Niro), men eftersom jag fick lika mycket för den som jag köpte den för så var det en rätt bra affär.
Men givetvis finns det olika sorters leasing och olika avtal.
Tesla Model 3 Performance-24
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Nu kom jag ihåg hur det brukar vara. Första året skrivs inte värdet på bilen ner alls. Så allt man hittills betalat in i leasingavgift försvinner. Så det går att bryta leasingen men det är dyrt.TechNerd skrev:Vanlig finansiell leasing för ett bolag är det inga problem att bryta det i förtid, men du måste betala den återstående leasingavgiften för hela perioden som leasingen skulle fortgå.Verdi skrev:Första året är den väl låst för försäljning? Man kan dock skriva över leasingen på en annan.FutureTesla skrev:Det går att sälja en förmånsbil precis när man vill som en privat bil, den är inte låst till en period, i alla fall inte finansiell leasing som t.ex Autoplan bla erbjuder...vet inte hur det är med andra varianter
Sen givetvis måste du stå för mellanskillnaden för vad du kan sälja bilen för mot vad det är kvar att betala på leasingen.
Jag sålde själv vår Leaf efter 9 mån (och köpte e-Niro), men eftersom jag fick lika mycket för den som jag köpte den för så var det en rätt bra affär.
Men givetvis finns det olika sorters leasing och olika avtal.
Så var det på BMW och så var det hos DNB på min första Tesla. Den "sålde" jag efter 4-5 månader. Men då skrevs leasingen över.
- A76
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Det är väldigt olika mellan olika leasingbolag. De bästa har ingen undre tidsgräns för när bilen får säljas, det gäller bara att erlägga restvärdet. De avtal vårt företag har, 5 bilar i tre olika leasingbolag, samtliga med finansiell leasing, är det inte så att restvärdet är konstant första året. Så du får kolla hur det ser ut med aktuella avtalet din arbetsgivares leasingbolag skickar dig.
Senast redigerad av A76, redigerad totalt 1 gånger.
Glöm inte att en bil ska betalas under dess livslängd oavsett hur du finansierar den. Även om du använder ärvda pengar så ska du räkna med att de ska betalas tillbaka till kontot igen, inför nästa bil köp. Jag har använt den metoden vid köp av billigare bilar och den är väldigt effektiv. Det känns betydligt trevligare att göra automatiska överföringar till det egna kontot än till en långivare.
Ja det är sant. Klok input.LarsL skrev:Glöm inte att en bil ska betalas under dess livslängd oavsett hur du finansierar den. Även om du använder ärvda pengar så ska du räkna med att de ska betalas tillbaka till kontot igen, inför nästa bil köp. Jag har använt den metoden vid köp av billigare bilar och den är väldigt effektiv. Det känns betydligt trevligare att göra automatiska överföringar till det egna kontot än till en långivare.
Förmånsbil är nästan alltid bäst och det är det snabba svaret, men det kan finnas lägen där det kan vara bättre med andra upplägg.
Saker som försämrar förmånsbil:
Saker som försämrar förmånsbil:
- Väldigt låg lön, skatteeffekten blir sämre, Om man nu återbetalar förmånsvärdet får man iallafall löneförhöjning motsvarande förmånsvärdet. Nu blev ju argument motsägande.
Du har egentligen inget behov av bil
Du väljer en bil med oproportionellt högt förmånsvärde tex en fossilbil.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh