Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Road trip till Öland

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Re: Road trip till Öland

Inläggav Teslaägare cosmos » 05 jul 2019 06:25

Precis söder om Borgholm ligger Ekerum golf och resort. Där står det 6 tesla destinationsladdare. Jag har bott några gånger där och laddat. Käka öns godaste pizza och ladda på.
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare

Referralkod: Jonas11676

Inläggav Teslaägare Svenssons » 05 jul 2019 10:22

mange skrev:
VarroF skrev:Tack för inputs.

1.CCS hade väl ändå inte hjälp, då stugan vi tittar på ligger på vischan?

2.om vi ska åka på utflykter på ön varje dag? Djurpark etc. klarar vi oss fortfarande?

Jo, Bee har en laddplats med CCS i Borgholms hamn så det kanske hade hjälpt. Men ladda med Schuko som övriga skriver så klarar ni er säkert. Typ 2 finns ju också lite överallt.

Passar det rätt i tiden kan jag komma förbi och låna ut min Chademo-adapter och då går det ladda med ca 48 kW i Borgholm. Misstänker dock att det inte behövs någon snabbladdning egentligen men det ökar alltid upp valmöjligheterna. Det går som sagt köra runt hela ön på en laddning och det är ingen fara att ladda via Schuko. Planerar man in ett besök i Kalmar kan man ladda vid Superchargern för ytterligare ett varv på ön.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Referralkod: axel6326

Inläggav Teslaägare VarroF » 05 jul 2019 13:57

Tack för allas svar! Ovärderligt!

Har aldrig superchargat: hur lång tid tar en nosecone Model S 85 att supercharga från 20 till 80 %. Har dubbelladdare, men det kvittar väl vid SuC?
Användarvisningsbild
VarroF
Teslaägare

Inläggav Teslaägare VarroF » 05 jul 2019 13:59

Svenssons skrev:
mange skrev:
VarroF skrev:Tack för inputs.

1.CCS hade väl ändå inte hjälp, då stugan vi tittar på ligger på vischan?

2.om vi ska åka på utflykter på ön varje dag? Djurpark etc. klarar vi oss fortfarande?

Jo, Bee har en laddplats med CCS i Borgholms hamn så det kanske hade hjälpt. Men ladda med Schuko som övriga skriver så klarar ni er säkert. Typ 2 finns ju också lite överallt.

Passar det rätt i tiden kan jag komma förbi och låna ut min Chademo-adapter och då går det ladda med ca 48 kW i Borgholm. Misstänker dock att det inte behövs någon snabbladdning egentligen men det ökar alltid upp valmöjligheterna. Det går som sagt köra runt hela ön på en laddning och det är ingen fara att ladda via Schuko. Planerar man in ett besök i Kalmar kan man ladda vid Superchargern för ytterligare ett varv på ön.

Åh vad snällt!! Återkommer om det är aktuellt.
Användarvisningsbild
VarroF
Teslaägare

Inläggav PoloPrinsen » 05 jul 2019 15:17

Vet ej exakt tid det tar för en s85 att ladda 20 till 80%, men gissar på ca 15-20 min. En ägare kan nog ge exakt svar. Dubbelladdaren innebär att din bil kan ta emot växelström direkt från nätet och ladda bilen med 22 KW. (Den omvandlar växelströmmen i nätet till likström som batteriet laddas med). Dvs laddar den 22KWh på en timme. Om stolpen kan leverera det alltså. (Ser du enkelt på redan i tråden länkade uppladdning.nu). Du kommer minst 10 mil på den timmens laddning, förmodligen längre då hastighet, dvs förbrukningen, på öland bör vara låg.

Bilar med en enkel laddare kan bara ladda med halva din bils hastighet, dvs 11KW/h.

Helt rätt i att på SuC spekar din dubbla laddare ingen roll, strömmen är redan omvandlad av Teslas laddstolpe till likström så bilens laddare används ej utan batteriet förvströmmen direkt från Teslas laddare. (Som har en hel stapel med paralellkopplade laddare som i din bil för att kunna ge ännu mera "kräm" (effekt) in i ditt bilbatteri på en så kort tid som möjligt).

Appropå vägguttagsladdning så håller jag med de som redan nämnt att det är helt ok om man ser till att reglera ned effekten. Bättre minimal effekt (lågt amperetal) och lång tid än tvärtom. All risk för varma kontakter/kablar/skarvar kommer minska med minskat strömmuttag/effektuttag.
Mvh PP
Reserverat en Tesla model 3. Tyvärr för dyr för mig, blev ingen affär.
Reserverat en Sonomotors Sion. Har en Sion referralkod, om du vill ha den så säg till! (får ej anges här i signaturen).
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inläggav Teslaägare taliz » 05 jul 2019 15:26

Jag är på Öland nu med min Model 3. Inga som helst problem. Laddar med schuko över natten, ställt ner till 8A vilket ger 10km/h, brukar bli runt 150km om dygnet åtminstone. Ingen brist på laddare heller, finns Bee lite överallt men aldrig behövt använda. Finns också Tesla destination chargers här å där. Du som har dubbelladdare får då ca 130km/h.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Referralkod: martin51282

Inläggav Teslaägare VarroF » 07 jul 2019 08:05

Tack alla inspiratörer. Hade bestämt oss för att ta ICE-Volvon. Men det blir Teslan! Ska bli kul och lärorikt! :D :D
Användarvisningsbild
VarroF
Teslaägare

Inläggav nek0 » 07 jul 2019 08:29

VarroF skrev:Tack alla inspiratörer. Hade bestämt oss för att ta ICE-Volvon. Men det blir Teslan! Ska bli kul och lärorikt! :D :D

Jag som inte har en elbil skulle ta en Ms 85 utan att blinka. Du har i den så mycket batteri att den tar dig runt hela Öland med stor marginal.
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 461de35c8e Sedan har du minst 3st tesla destination charger på Öland
nek0

Inläggav Teslaägare Svenssons » 07 jul 2019 08:33

VarroF skrev:Tack alla inspiratörer. Hade bestämt oss för att ta ICE-Volvon. Men det blir Teslan! Ska bli kul och lärorikt! :D :D

Hojta ifall du vill låna Chademo-adaptern för att kunna ladda på snabbladdaren i Borgholm eller de inne i Kalmar. Är jag hemma så kan jag komma förbi med den.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Referralkod: axel6326

Inläggav Teslaägare Gretsch » 07 jul 2019 08:43

Skaffa ett Bee kort "Clever"och InCharge bricka, så kan du ladda lite över allt . Vart på Öland och campade och åkte runt för några dagar sedan. Laddade vid Borgholms slott Bee, Clever , Färjestaden vid Hotell Skansen InCharge, Mörbylånga vid torget Bee,Clever kort, så det är inga problem. Trevlig resa!
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare

Referralkod: johann2198

FöregåendeNästa

Återgå till Model S