Tips: så här undviker du en snabb död

Här samlar vi inlägg som tipsar om finesser på bilarna som alla ägare kanske inte känner till.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Tips: så här undviker du en snabb död

Inlägg av Herr X »

Idag var jag mycket nära att krocka med en stillastående bil när TACC inte bromsade.
Bakgrunden är att jag kom körande på en 50-väg och slog på farthållaren. Bara några sekunder senare var det stopp i trafiken en bit fram och jag räknade med att TACC precis som vanligt skulle sakta ner och stanna snällt bakerst i kön.
Men bilen fortsatte i 50km/h och närmade sig snabbt den sista bilen i den lilla kön. Jag blev förundrad över hur aggressivt bilen körde och räknade med att den skulle sakta ner ganska kraftigt vilken sekund som helst. Men det gjorde den aldrig - istället var det jag som fick slänga mig på bromsen, och med skrikande däck fick jag stopp på bilen bara någon ynka meter bakom sista bilen i kön.
Bilen hade över huvud taget inte detektat att det var stopp i trafiken och jag hade tvivelsutan krockat om jag själv inte hade tvärnitat.
Jag har kört snart 2000 mil med TACC och den har tidigare varit 100% pålitlig och aldrig svikit mig. Min teori är att radarn tar en liten stund på sig att starta upp och att den helt enkelt inte var ordentligt igång när jag nådde fram till kön (kön dök upp bara några sekunder efter att jag slagit på TACC).
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Tips: så här undviker du en snabb död

Inlägg av Surfaren »

Läskigt! Visas det i displayen att TACC är aktivt? Isåfall borde Tesla se till att det indikeras när systemet är redo.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Tips: så här undviker du en snabb död

Inlägg av Herr X »

Surfaren skrev:
Läskigt! Visas det i displayen att TACC är aktivt? Isåfall borde Tesla se till att det indikeras när systemet är redo.
Javisst, självklart ser man det i displayen - ikonen i hastighetsmätaren blev blå precis som vanligt. TACC går inte att stänga av utan är alltid på när farthållaren är aktiverad. Eftersom bilen fortsatte framåt utan att sakta ner så var den ju uppenbarligen påslagen.

Jag läste på amerikanska teslaforumet om en turk som påstod sig ha krockat med TACC när hans bil körde rakt in i en stillastående i ett köslut och jag har tidigare inte litat på att TACC var ordentligt aktiverat i hans fall och att han misstagit sig. Men han kan ha varit med om något liknande som hände mig om han slog igång TACC alldeles precis innan kön dök upp.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare
Inlägg: 435
Blev medlem: 24 feb 2015 07:20
Ort: Stockholm

Re: Tips: så här undviker du en snabb död

Inlägg av Telsa »

Du borde felanmäla detta till Tesla.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Tips: så här undviker du en snabb död

Inlägg av Herr X »

Telsa skrev:
Du borde felanmäla detta till Tesla.
De får läsa här och skriva upp det själva, orkar inte ha mer kontakt med servicecentret för tillfället.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tips: så här undviker du en snabb död

Inlägg av bylund »

Radarn lär vara igång oavsett om farthållaren är på eller inte, för kollisionslindraren lär ju inte bara gå på ultraljudssensorerna. Svårigheten är att förstå att stillastående objekt är bilar. Problemet är ju att man inte vill ha farthållaren att bromsa för bilar parkerade längs vägen om vägen svänger precis innan den stillastående bilen.

Man ser ju om farthållaren är grå, eller om den är blå med en bilsymbol. I det senare fallet visar den att den följer framförvarande fordon. Såg du om den var blå eller grå innan du tvärnitade?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tips: så här undviker du en snabb död

Inlägg av LarsL »

Telsa skrev:
Du borde felanmäla detta till Tesla.
+++1
De borde vänligen men bestämt bli informerade om detta. Om det är så att TACC tar en stund på sig att aktivera så måste ju den informationen upp på displayen. Står kanske i manualen redan?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tips: så här undviker du en snabb död

Inlägg av bylund »

Och jag borde läsa nogrannare, ser att du skrev att den var blå...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Tips: så här undviker du en snabb död

Inlägg av danni »

Rent generellt så gäller att radarfarthållare inte reagerar på stillastående bilar. Jag har varit med om detta med en VW också. Om du kollar i din användarmanual för bilen så står det redan med en varningstext för exakt det här scenariot (sidan 61 i den engelska manualen: http://www.teslamotors.com/sites/defaul ... Manual.pdf), så att felanmäla till Tesla lär inte göra någon skillnad eftersom de redan är medvetna om det.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tips: så här undviker du en snabb död

Inlägg av LarsL »

Ok, tänkte väl att det skulle finnas i manualen.

Men ett sånt här fel får ju bara inte autopiloten ha, kan jag tycka. Men det är klart är väl bara att slänga in i manualen att den inte tar hänsyn till det eller det.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Tips: så här undviker du en snabb död

Inlägg av danni »

Det där med att reagera på stillastående objekt är en knivig biff. Säg att man nu gör så att den ska reagera på stillastående objekt. Säg att du kör på en rätt kurvig väg med sidoräcken och har radarfarthållaren aktiverad. Du är på väg mot en skarp vänstersväng. Radarfarthållaren kommer detektera sidoräcket som ett stillastående objekt och se att du är på väg rakt mot det. Men radarfarthållaren kommer inte veta att vägen svänger och att du kommer svänga med den. Ska radarfarthållaren börja bromsa mot stillastående? Nej, självklart inte. Men om radarfarthållaren gör rätt i det här läget så kommer den göra fel i läget med bilkön, för hur ska den veta att det inte bara är en parkerad bil vid sidan av vägen och att vägen och därmed också du kommer svänga vid sidan av den? Förr eller senare kommer den att inse att en kollision är oundviklig, och då kommer nödbromssystemet gå in, men i det läget går det inte göra mer än att lindra smällen.

Autopiloten kommer förhoppningsvis kunna hantera det här scenariot, eftersom autopiloten kommer vara medveten om huruvida vägen svänger eller inte och därför också om huruvida den behöver bromsa för hindret ifråga eller inte.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Tips: så här undviker du en snabb död

Inlägg av Herr X »

danni skrev:
Rent generellt så gäller att radarfarthållare inte reagerar på stillastående bilar. Jag har varit med om detta med en VW också. Om du kollar i din användarmanual för bilen så står det redan med en varningstext för exakt det här scenariot (sidan 61 i den engelska manualen: http://www.teslamotors.com/sites/defaul ... Manual.pdf)
Naaa.. jag läste på sidan 61 i manualen, och javisst står det med att den kan ha problem att detekta stillastående objekt, men det står också att den kan ha problem att detekta rörliga objekt, små objekt, smala objekt och allehanda andra objekt. Jag läser det mer som en tydlig och specifik lista över friskrivningar för att Tesla inte ska kunna hållas ansvarig för någon typ av kollision som orsakats av att man litat på TACC.
danni skrev:
Du är på väg mot en skarp vänstersväng. Radarfarthållaren kommer detektera sidoräcket som ett stillastående objekt och se att du är på väg rakt mot det. Men radarfarthållaren kommer inte veta att vägen svänger och att du kommer svänga med den. Ska radarfarthållaren börja bromsa mot stillastående? Nej, självklart inte. Men om radarfarthållaren gör rätt i det här läget så kommer den göra fel i läget med bilkön, för hur ska den veta att det inte bara är en parkerad bil vid sidan av vägen och att vägen och därmed också du kommer svänga vid sidan av den?
Ditt exempel ovan hanterar bilen redan idag - den har också en kamera som läser av hur vägen ser ut och kan se skillnad på ett vägräcke och en bil, hur skarp kurvan än är.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Tips: så här undviker du en snabb död

Inlägg av danni »

Herr X skrev:
danni skrev:
Rent generellt så gäller att radarfarthållare inte reagerar på stillastående bilar. Jag har varit med om detta med en VW också. Om du kollar i din användarmanual för bilen så står det redan med en varningstext för exakt det här scenariot (sidan 61 i den engelska manualen: http://www.teslamotors.com/sites/defaul ... Manual.pdf)
Naaa.. jag läste på sidan 61 i manualen, och javisst står det med att den kan ha problem att detekta stillastående objekt, men det står också att den kan ha problem att detekta rörliga objekt, små objekt, smala objekt och allehanda andra objekt. Jag läser det mer som en tydlig och specifik lista över friskrivningar för att Tesla inte ska kunna hållas ansvarig för någon typ av kollision som orsakats av att man litat på TACC.
danni skrev:
Du är på väg mot en skarp vänstersväng. Radarfarthållaren kommer detektera sidoräcket som ett stillastående objekt och se att du är på väg rakt mot det. Men radarfarthållaren kommer inte veta att vägen svänger och att du kommer svänga med den. Ska radarfarthållaren börja bromsa mot stillastående? Nej, självklart inte. Men om radarfarthållaren gör rätt i det här läget så kommer den göra fel i läget med bilkön, för hur ska den veta att det inte bara är en parkerad bil vid sidan av vägen och att vägen och därmed också du kommer svänga vid sidan av den?
Ditt exempel ovan hanterar bilen redan idag - den har också en kamera som läser av hur vägen ser ut och kan se skillnad på ett vägräcke och en bil, hur skarp kurvan än är.
Den kan göra det. Men gör den verkligen det i praktiken?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Tips: så här undviker du en snabb död

Inlägg av Herr X »

danni skrev:
Den kan göra det. Men gör den verkligen det i praktiken?
Hehe, ja. Det hade du vetat om du hade haft en Model S :) Ska du inte se till att du skaffar en snart?

Teslas TACC har blivit hyllad för att den är grym. Den enda situationen som den inte hanterar till fullo är snäva rondeller, då framförvarande bil försvinner ur sensorernas synvinkel. Då börjar Teslan accelerera kraftigt. Antar att de inte programmerat dessa scenarion ännu.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Tips: så här undviker du en snabb död

Inlägg av danni »

Herr X skrev:
danni skrev:
Den kan göra det. Men gör den verkligen det i praktiken?
Hehe, ja. Det hade du vetat om du hade haft en Model S :) Ska du inte se till att du skaffar en snart?

Teslas TACC har blivit hyllad för att den är grym. Den enda situationen som den inte hanterar till fullo är snäva rondeller, då framförvarande bil försvinner ur sensorernas synvinkel. Då börjar Teslan accelerera kraftigt. Antar att de inte programmerat dessa scenarion ännu.
Hur skulle jag kunna veta det bara genom att ha en? Det är väl knappast som att bilen berättar varför den inte saktar ner för räcket? Allt jag läst indikerar att Model S inte gör det du beskriver, utan fungerar som alla andra radarfarthållare out there (vilket också förklarar varför den inte saktar ner för en stillastående bil).

(Jag har skaffat en. Men de tar ju en sån fruktansvärd tid på sig att få hit den :))
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 971
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Tips: så här undviker du en snabb död

Inlägg av Segelflygaren »

Jag använder den adaptiva farthållaren flitigt, och man får lov att gå in och bromsa manuellt ganska ofta för att undvika kollision.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Tips: så här undviker du en snabb död

Inlägg av Herr X »

Segelflygaren skrev:
Jag använder den adaptiva farthållaren flitigt, och man får lov att gå in och bromsa manuellt ganska ofta för att undvika kollision.
Intressant - detta som hände mig har alltså hänt dig tidigare?
Jag behöver också ofta bromsa manuellt, men på mindre vägar är detta för att bilen håller alldeles för hög hastighet och inte automatiskt bromsar ner vid övergångsställen, korsningar, kurvor och alla andra platser där man gärna vill köra lite försiktigt. På motorväg behöver jag bromsa manuellt när jag ska svänga av.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Tips: så här undviker du en snabb död

Inlägg av mahulkp »

Segelflygaren skrev:
Jag använder den adaptiva farthållaren flitigt, och man får lov att gå in och bromsa manuellt ganska ofta för att undvika kollision.
Jag använder också farthållaren nästan hela tiden. Känner igen scenariot med stillastående bilar. Men vid de tillfällena är indikatorn alltid grå, dvs TACC har inte låst på något objekt. Är den blå har den alltid bromsat. Hittills iaf...
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
+46
Teslaägare
Inlägg: 1786
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Tips: så här undviker du en snabb död

Inlägg av +46 »

mahulkp skrev:
Segelflygaren skrev:
Jag använder den adaptiva farthållaren flitigt, och man får lov att gå in och bromsa manuellt ganska ofta för att undvika kollision.
Jag använder också farthållaren nästan hela tiden. Känner igen scenariot med stillastående bilar. Men vid de tillfällena är indikatorn alltid grå, dvs TACC har inte låst på något objekt. Är den blå har den alltid bromsat. Hittills iaf...
Jag tycker att det är mer stressande och tröttande att använda adaptiva farthållaren än att själv hantera pedaler och ratt under färd. Däremot ser jag fram emot den dag som Tesla får fram en mjukvara till kamera, radar och sensorer som blir bättre än jag på att förhindra viltolyckor...
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Tips: så här undviker du en snabb död

Inlägg av mahulkp »

+46 skrev:
mahulkp skrev:
Segelflygaren skrev:
Jag använder den adaptiva farthållaren flitigt, och man får lov att gå in och bromsa manuellt ganska ofta för att undvika kollision.
Jag använder också farthållaren nästan hela tiden. Känner igen scenariot med stillastående bilar. Men vid de tillfällena är indikatorn alltid grå, dvs TACC har inte låst på något objekt. Är den blå har den alltid bromsat. Hittills iaf...
Jag tycker att det är mer stressande och tröttande att använda adaptiva farthållaren än att själv hantera pedaler och ratt under färd. Däremot ser jag fram emot den dag som Tesla får fram en mjukvara till kamera, radar och sensorer som blir bättre än jag på att förhindra viltolyckor...
Tycke och smak är olika förstås. Själv upplever jag det precis tvärtom. Väldigt avstressande, jag märkte en klar skillnad när vi bilade i Europa i somras att jag var mer utvilad och avstressad vid långkörning på Autobahn. Handlar kanske om hur pass man vågar lita på att tekniken fungerar och reagerar som den ska.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: Tips: så här undviker du en snabb död

Inlägg av Machris »

mahulkp skrev:
Tycke och smak är olika förstås. Själv upplever jag det precis tvärtom. Väldigt avstressande, jag märkte en klar skillnad när vi bilade i Europa i somras att jag var mer utvilad och avstressad vid långkörning på Autobahn. Handlar kanske om hur pass man vågar lita på att tekniken fungerar och reagerar som den ska.
Håller helt med. Har detta i våra Passater och just vid tät trafik på landsväg/motorväg där folk inte håller avstånd utan plötsligt måste tvärbromsa är det oerhört skönt som en extra säkerhet. Men smaken är olika. Hustrun vägrar köra med den på, vill ha kontroll själv :)
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Skriv svar