Privatägd kalkyl mellan Volvo V40 och Tesla

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
VillHaTesla
Teslaägare

Privatägd kalkyl mellan Volvo V40 och Tesla

Inlägg av VillHaTesla »

Hej,

Jag korspostar detta i både Model S och Model 3 tråden, hoppas det är okej!
Anledningen är då jag egentligen inte har något "krav" på vilken Tesla jag vill köpa då jag själv ser för och nackdelar med båda, utan mer att jag Villhöver en Tesla dels p.g.a.
hela den tekniska delen som Tesla står för men också den oslagbara körsträckan m.m. och att olika Tesla ägare kanske mer sannolikt hänger i "sin forumtråd" utifrån vilken modell man äger.

Jag har haft en tråd tidigare där vi diskuterade Tesla som pendlarbil då jag i slutet på Augusti ska börja pendla ca. 12 mil om dagen dörr till dörr vilket kommer ge mig ca. 300 mil i månaden och en dryg bränslekostnad på 3500:- i månaden (300 mil x 11,50:-/milen). Detta tillsammans med köp av en fossilbil gör att man kommer upp i en rätt hög månadskostnad för en fossilare också.

Jag har gjort två stycken kalkyler utifrån en Volvo V40 -2016/-2017 års modell (Räknat på inköp 150 000:-) samt en uppskattad för en Tesla (Räknat på inköp 560 000:-).
Har jag lurat mig själv någonstans eller tycker ni att kalkylerna ser ut att vara någorlunda rätt uträknade?

VOLVO V40
Volvo V40 -2016 kalkyl.jpg

Tesla
Tesla.jpg

Sedan har jag såklart haft övriga elbilar i bakhuvudet också som klarar de 12 milen med råge, t.ex. Nissan Leaf 40 kWh.
Den stora frågeställningen jag har kring exempelvis Leaf är hur det andrahandsvärdet står sig om t.ex. 2 eller 3 år då det spontant känns som att det händer mer inom
Nissan och övriga tillverkares elbilsframställning då dom inte har kommit lika långt fram som Tesla...och att en Tesla kanske trots allt i jämförelse har ett bättre andrahandsvärde?
Har satt försäkringskostnaden på ovan kalkyl relativt lågt då jag utgick från en begagnad Model S från Teslas hemsida som i sintur har begagnat försäkring 4 år eller 8000 mil från mottag av bilen
vilket gör att jag på en Tesla därifrån lär klara mig med halvförsäkring första 2,5 åren? Antar att jag missar miljöbonusen på en begagnatbil från Teslas sida?

En annan frågeställning jag har funderat mycket på är varför så många räknar på sina restvärden på Teslorna på 3 år?
Byter alla upp sig då eller tar ni därefter ett privatlån och "köper ut" dom ifrån era DNB lån eller hur brukar ni gå tillväga därefter? :shock:

Sammanfattningsvis.... är jag i ett läge där jag snart måste ta ett beslut om vad jag ska köpa och jag försöker övertyga mig om att det inte skiljer så mycket
över tid på ett köp av en Tesle gentemot övriga bilar då jag ska Pendla dagligen. Självbedrar jag mig?
* Jag har en månadslön på 40 000:- i månaden.
* Kan inte få den som tjänstebil tyvärr
* Min pappa har ett fastighetsbolag för fastigheter han äger men det finns ingen anställd i bolaget (då han köper in tjänsterna vid renovering m.m) så det går tyvärr inte ta den där igenom
* Kommer pendla 12 mil om dagen samt övrig privatkörning så räknar med att landa omkring 3600 mil på ett helår
* Är vid dagens datum 32 år gammal och bor i en mindre stad på ca. 30 000 invånare (tänker på försäkring :| )
* Hade absolut kunnat köpa en skruttbil men vill samtidigt ha både säkerhet och komfort då pendlingen på vintern absolut kan bli obehaglig stundtals

Ursäkta många frågor..jag har suttit och läst igenom varenda tråd här på Tesla Club Sweden, vridit mig ut och in flera gånger om och är frälst i Teslorna och är väl beredd att betala ett par tusenlappar mer i månaden för en Tesla än för en fossil eller annan elbil (när man räknar på totalkostnaden över tid). Kan jag lägga ner drömmen att köpa den som privat med min nuvarande ekonomi eller har ni några inputs jag kan ta med mig? :roll:

Hoppas ni kan ge mig några svar iallafall, tack på förhand!
Ni är fasen grymma på detta forumet!!!
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare

Re: Privatägd kalkyl mellan Volvo V40 och Tesla

Inlägg av Jjonas »

Glöm inte miljöbonusen.

40.000 i månaden i småstad, varför har du inte redan en trea? 8-)
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
Antti V
Teslaägare

Inlägg av Antti V »

Jag undrar om Du inte missat miljöbilsbonusen på 60 000 kr?
Den hjälper ju till att förbättra elbilskalkylen? Kanske har jag missat den? :D
Blå TM3 SR+ med dragkrok, 2019
Användarvisningsbild
VillHaTesla
Teslaägare

Inlägg av VillHaTesla »

Jjonas skrev:
Glöm inte miljöbonusen.

40.000 i månaden i småstad, varför har du inte redan en trea? 8-)
Miljöbonusen räknas enbart på nya bilar va?
Å andar sidan är det visserligen enbart nya 3or som jag hittar!

Har däremot tänkt låna 60 000:- av farsan till kontantinsatsen (Har 60' själv idag) och sedan betala av de 60' till honom efter 6 månader! :| :roll:
Användarvisningsbild
VillHaTesla
Teslaägare

Inlägg av VillHaTesla »

Antti V skrev:
Jag undrar om Du inte missat miljöbilsbonusen på 60 000 kr?
Den hjälper ju till att förbättra elbilskalkylen? Kanske har jag missat den? :D

Har tänkt låna 60 000:- av farsan till kontantinsatsen (Har 60' själv idag) och sedan betala av de 60' till honom efter 6 månader! :| :roll:
Men överlag tänker du att sett till mitt användningsområde m.m. så är en ny 3a att föredra framför begagnad Model S?

Tänker både på vilken bil man får för pengarna men också ekonomiska aspekten både på kort och lång sikt? :shock:
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Jag skulle säga så här. En 3:a är ett säkrare kort och borde ge mindre risk för oväntade utgifter. En begagnad Model S är att ta en större risk. Dock kan du då troligtvis få tag i en med fri Supercharging men om du i din pendling inte alls utnyttjar Supercharging vilket jag förstått det som så är inte det någon större fördel. Därför skulle jag rekommendera en 3:a eftersom du ska äga den privat och då inte vill ta för stora risker. Kör själv en S från 2016 men som tjänstebil som jag tänkt behålla länge och kanske till slut köper ut privat. Lycka till! Tesla är fantastiska att köra och glöm inte att det kan vara någonting du uppskattar då du kommer lägga många timmar i bilen per år.

Synd att du inte kan ta bilen som tjänstebil då det är klart fördelaktigt för en Tesla jämfört med motsvarande fossilbil.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare

Inlägg av Nico »

Om man tänker längre, hur många år kommer du vilja behålla bilen?
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Värdeminskningen för Teslan känns väldigt låg? 53k per år är typ 10%.

Jag kan säga att jag själv hade iaf inte köpt en Tesla för halvmiljonen med den lönen. Frågan tillbaka blir helt enkelt, om du räknar bort bilen från din budget, hur mycket sparar du på ett år? Du säger att du har 60k själv att lägga in och behöver låna 60k för att ha kontantinsatsen ens, det säger mig att du inte sparar speciellt mycket.

Tänk på att du måste ju täcka kostnaderna för bilen, samt spara pengar du behöver till annat (inklusive kontantinsats till nästa bil).
Användarvisningsbild
VillHaTesla
Teslaägare

Inlägg av VillHaTesla »

MangeT skrev:
Jag skulle säga så här. En 3:a är ett säkrare kort och borde ge mindre risk för oväntade utgifter. En begagnad Model S är att ta en större risk. Dock kan du då troligtvis få tag i en med fri Supercharging men om du i din pendling inte alls utnyttjar Supercharging vilket jag förstått det som så är inte det någon större fördel. Därför skulle jag rekommendera en 3:a eftersom du ska äga den privat och då inte vill ta för stora risker. Kör själv en S från 2016 men som tjänstebil som jag tänkt behålla länge och kanske till slut köper ut privat. Lycka till! Tesla är fantastiska att köra och glöm inte att det kan vara någonting du uppskattar då du kommer lägga många timmar i bilen per år.

Synd att du inte kan ta bilen som tjänstebil då det är klart fördelaktigt för en Tesla jämfört med motsvarande fossilbil.
Okej, känns som man börjar luta sig mer och mer åt en Mod 3.
Det jag är lite orolig för är hur mycket mer man själv medverkar till den drastiska värdeminskningen genom att köra runt 3500-4000 mil om året när det gäller just en ny bil?
Men de är kanske inte lika "farligt" på en Tesla som det är på en Fossilbil?

När det gäller Superchargingen så är det precis som du säger, just pendlingsstreckorna så finns det inte SUC, utan de får bli hemma laddning alternativt laddstolpe vid jobbet.
Vad är kostnaden vid SUC stationerna när man inte har det gratis till bilen?
Användarvisningsbild
VillHaTesla
Teslaägare

Inlägg av VillHaTesla »

Nico skrev:
Om man tänker längre, hur många år kommer du vilja behålla bilen?
Den bilen som jag fick skrota för 6 månader sedan hade jag i 5 år.
Är inte en sådan som byter för bytets skull.

Det jag spontant tänker är mer på ifall det skulle hända något drastiskt att jag skulle sluta Pendla om några år och därmed inte "tjänar" på den bränslekostnaden längre!
Användarvisningsbild
VillHaTesla
Teslaägare

Inlägg av VillHaTesla »

OfarligTesla skrev:
Värdeminskningen för Teslan känns väldigt låg? 53k per år är typ 10%.

Jag kan säga att jag själv hade iaf inte köpt en Tesla för halvmiljonen med den lönen. Frågan tillbaka blir helt enkelt, om du räknar bort bilen från din budget, hur mycket sparar du på ett år? Du säger att du har 60k själv att lägga in och behöver låna 60k för att ha kontantinsatsen ens, det säger mig att du inte sparar speciellt mycket.

Tänk på att du måste ju täcka kostnaderna för bilen, samt spara pengar du behöver till annat (inklusive kontantinsats till nästa bil).
Det kanske den är, det är detta jag behöver er hjälp för.
Samtidigt tycker jag de här 50% minskningarna över 3 år låter grymt drastiska?

Håller helt med dig angående en bil för halvmiljonen med min lön, har inte ens tänkt på t.ex. en Volvo V90 med nuvarande lön.
Ända anledningen att jag väcker frågan kring Teslan är då jag kommer lägga ca. 3500:- till 4000:- i månaden på bränsle och tänkte då att skillnaden kanske inte blir lika stor gentemot en fossilbil i detta läget?
Jag har i dagsläget drygt 16000:- över efter räkningar och alla boende kostnader inkl. mat och dylikt.

Men förstår helt din poäng såklart..har varit inne på en Nissan Leaf just för mindre inköpskostnad men det jag hela tiden har i bakhuvudet är att jag tror att den värdeminskningen
kommer vara klart mer drastisk då dom inte har kommit lika långt som Teslan rent tekniskt sätt kring sina elbilar..men kanske räknar helt fel även här. :shock:
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

VillHaTesla skrev:
Det kanske den är, det är detta jag behöver er hjälp för.
Samtidigt tycker jag de här 50% minskningarna över 3 år låter grymt drastiska?

Håller helt med dig angående en bil för halvmiljonen med min lön, har inte ens tänkt på t.ex. en Volvo V90 med nuvarande lön.
Ända anledningen att jag väcker frågan kring Teslan är då jag kommer lägga ca. 3500:- till 4000:- i månaden på bränsle och tänkte då att skillnaden kanske inte blir lika stor gentemot en fossilbil i detta läget?
Jag har i dagsläget drygt 16000:- över efter räkningar och alla boende kostnader inkl. mat och dylikt.

Men förstår helt din poäng såklart..har varit inne på en Nissan Leaf just för mindre inköpskostnad men det jag hela tiden har i bakhuvudet är att jag tror att den värdeminskningen
kommer vara klart mer drastisk då dom inte har kommit lika långt som Teslan rent tekniskt sätt kring sina elbilar..men kanske räknar helt fel även här. :shock:
Jag hade iaf räknat med 50% efter 3 år, har du tur är den värd 60% men finns många aspekter som påverkar.

Om vi kikar på dina siffror ovan så räknar du ju lite dubbelt, du har ju med både värdeminskning och utgift till DNB/Lendo ser jag nu. I Volvons fall har du dessutom räknat med avbetalning av hela bilen som kostnad vilket drar upp den jämfört med Teslan. I Teslans fall har du även missat bränslekostnad samt räntekostnad för båda.

Tror knappast att det kommer kosta dig mer att köpa en begagnad leaf som du har i 2-3 år jämfört med Teslan.

Om vi räknar lite snabbt på en ny Model 3 SR+ som efter miljöbilspremie kostar 500k är det 7k/mån i värdeminskning vid 50% över 3 år och 5,5k/mån vid 40%, räntan hamnar runt 500 kr/mån om den är ca 2%. Till det kommer bränslet vilket om du endast laddar hemma kostar 5-800 beroende på elpris lite. Dina övriga kostnader kvittas väl mot skattereduktionen mer eller mindre? Totalen blir alltså typ 8,5k/månad.

Räknar du på en begagnad Volvo för 150k istället blir värdeminskningen 2,1k/mån vid 50% efter 36 månader, räntan typ 200 kr/mån och bränslet typ 3400 kr/mån. Lägg på en 500 för extra service osv som du inte har med Teslan och du hamnar på 6,2k/mån.

Utgifterna kan ju skilja lite på sig men detta är ju dina kostnader vilket är vad som är det viktiga. Du ser ju rätt snabbt att kan du hitta en begagnad elbil för typ 200k så kan du eliminera bränslekostnaden så du hamnar markant lägre. Så om du köper Teslan och har 16k över efter mat osv innebär det att du har 7,5k/mån kvar efter bilen, detta skall ju täcka allt annat du gör (resor, nöjen osv) samt sparande. För att ens kunna köpa ut Teslan efter 3 år behöver närmare 1,4k/mån sparas till det, vill du köpa en ny om 3 år behöver du spara 2,8k/mån bara till det.

Så jag tycker verkligen det börjar bli tight om du räknar 8,5k/mån+2,8k/mån bara för att vara tillbaka till samma scenario om 3 år. Då har du också bara 5k till per månad för allt annat du gör och allt annat sparande.
ascii

Inlägg av ascii »

En Model 3 är ju en sjukt mycket dyrare bil än en V40, men också extremt mycket billigare per mil. Både på grund av el istället för bensin men också på grund av mindre service på en elektrisk drivlina än på en fossil drivlina. Kan inte se att du fick med bonus malus-avdraget på 60 kkr, men baserad på egen erfarenhet tror jag också att försäkringen blir ett par tusen dyrare på Teslan än på V40n. I slutändan skulle jag gissa att de två alternativen blir ganska jämförbara med en liten fördel till V40.

Jag har kört många moderna Volvobilar samt Model 3 ganska mycket och kan säga att om jag skulle spendera över en timme om dagen i bilen skulle jag helt klart välja Model 3. Sjukt mycket tystare i låga farter, inga störande vibrationer från motorn, lite bättre självkörning, mycket rymligare bil, mer krocksäker, mycket bättre väghållning, etc. Men lite är det upp till dig. Hur viktiga är ovanstående fördelar för dig? Hur viktiga är miljöaspekterna? Vad skulle du göra annars med ett gäng extra hundralappar i månaden?
Skriv svar