Jag korspostar detta i både Model S och Model 3 tråden, hoppas det är okej!
Anledningen är då jag egentligen inte har något "krav" på vilken Tesla jag vill köpa då jag själv ser för och nackdelar med båda, utan mer att jag Villhöver en Tesla dels p.g.a.
hela den tekniska delen som Tesla står för men också den oslagbara körsträckan m.m. och att olika Tesla ägare kanske mer sannolikt hänger i "sin forumtråd" utifrån vilken modell man äger.
Jag har haft en tråd tidigare där vi diskuterade Tesla som pendlarbil då jag i slutet på Augusti ska börja pendla ca. 12 mil om dagen dörr till dörr vilket kommer ge mig ca. 300 mil i månaden och en dryg bränslekostnad på 3500:- i månaden (300 mil x 11,50:-/milen). Detta tillsammans med köp av en fossilbil gör att man kommer upp i en rätt hög månadskostnad för en fossilare också.
Jag har gjort två stycken kalkyler utifrån en Volvo V40 -2016/-2017 års modell (Räknat på inköp 150 000:-) samt en uppskattad för en Tesla (Räknat på inköp 560 000:-).
Har jag lurat mig själv någonstans eller tycker ni att kalkylerna ser ut att vara någorlunda rätt uträknade?
VOLVO V40
Tesla
Sedan har jag såklart haft övriga elbilar i bakhuvudet också som klarar de 12 milen med råge, t.ex. Nissan Leaf 40 kWh.
Den stora frågeställningen jag har kring exempelvis Leaf är hur det andrahandsvärdet står sig om t.ex. 2 eller 3 år då det spontant känns som att det händer mer inom
Nissan och övriga tillverkares elbilsframställning då dom inte har kommit lika långt fram som Tesla...och att en Tesla kanske trots allt i jämförelse har ett bättre andrahandsvärde?
Har satt försäkringskostnaden på ovan kalkyl relativt lågt då jag utgick från en begagnad Model S från Teslas hemsida som i sintur har begagnat försäkring 4 år eller 8000 mil från mottag av bilen
vilket gör att jag på en Tesla därifrån lär klara mig med halvförsäkring första 2,5 åren? Antar att jag missar miljöbonusen på en begagnatbil från Teslas sida?
En annan frågeställning jag har funderat mycket på är varför så många räknar på sina restvärden på Teslorna på 3 år?
Byter alla upp sig då eller tar ni därefter ett privatlån och "köper ut" dom ifrån era DNB lån eller hur brukar ni gå tillväga därefter?

Sammanfattningsvis.... är jag i ett läge där jag snart måste ta ett beslut om vad jag ska köpa och jag försöker övertyga mig om att det inte skiljer så mycket
över tid på ett köp av en Tesle gentemot övriga bilar då jag ska Pendla dagligen. Självbedrar jag mig?
* Jag har en månadslön på 40 000:- i månaden.
* Kan inte få den som tjänstebil tyvärr
* Min pappa har ett fastighetsbolag för fastigheter han äger men det finns ingen anställd i bolaget (då han köper in tjänsterna vid renovering m.m) så det går tyvärr inte ta den där igenom
* Kommer pendla 12 mil om dagen samt övrig privatkörning så räknar med att landa omkring 3600 mil på ett helår
* Är vid dagens datum 32 år gammal och bor i en mindre stad på ca. 30 000 invånare (tänker på försäkring

* Hade absolut kunnat köpa en skruttbil men vill samtidigt ha både säkerhet och komfort då pendlingen på vintern absolut kan bli obehaglig stundtals
Ursäkta många frågor..jag har suttit och läst igenom varenda tråd här på Tesla Club Sweden, vridit mig ut och in flera gånger om och är frälst i Teslorna och är väl beredd att betala ett par tusenlappar mer i månaden för en Tesla än för en fossil eller annan elbil (när man räknar på totalkostnaden över tid). Kan jag lägga ner drömmen att köpa den som privat med min nuvarande ekonomi eller har ni några inputs jag kan ta med mig?

Hoppas ni kan ge mig några svar iallafall, tack på förhand!
Ni är fasen grymma på detta forumet!!!