Tesla Wall connector / home charger frågor
Moderator: Redaktion
Tesla Wall connector / home charger frågor
Hej! Jag tackar för vänliga och lärorika svar i tidigare trådar, och fortsätter i samma anda:
Jag har en del frågor åt experterna (dvs ni) angående hemmaladdning:
1 Är 'Tesla wall connector' och 'Tesla home charger' samma sak, dvs 3-fasladdare?
2 Får man fortfarande bidrag för dessa, och hur mycket?
3 Har Model S Longrange raven inbyggd jordfelsbrytare?
4 Är min fasta jordfelsbrytare (se bild) från början av 90-talet kompatibel med Teslas krav för 3-fas-laddare?
.
Jag har en del frågor åt experterna (dvs ni) angående hemmaladdning:
1 Är 'Tesla wall connector' och 'Tesla home charger' samma sak, dvs 3-fasladdare?
2 Får man fortfarande bidrag för dessa, och hur mycket?
3 Har Model S Longrange raven inbyggd jordfelsbrytare?
4 Är min fasta jordfelsbrytare (se bild) från början av 90-talet kompatibel med Teslas krav för 3-fas-laddare?
.
Tesla Model S "Raven" Long range FSD 2019
Re: Tesla Wall connector / home charger frågor
1. Ja
2. Nja.. men om tombolan snurrar på rätt håll. Teslas WC är inte godkänd egentligen. Fast ibland är den. 50% av hela installationskostnaden
3. Nej
4. Nej, Du behöver en TYP B
2. Nja.. men om tombolan snurrar på rätt håll. Teslas WC är inte godkänd egentligen. Fast ibland är den. 50% av hela installationskostnaden
3. Nej
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Tackar så mycket!
Jag bubblar av frågor, och fyller på listan...
5. Var hittar man en prisvärd Tesla-godkänd Typ B?
6. Vad är skillnaden på att ladda från en Wall Connector och ett 'vanligt' 3-fasuttag?
7. Ni som har en wall connector utomhus, har ni byggt in den i en 'holk' eller hänger den fritt utsatt för väder och vind?
6. Vad är skillnaden på att ladda från en Wall Connector och ett 'vanligt' 3-fasuttag?
7. Ni som har en wall connector utomhus, har ni byggt in den i en 'holk' eller hänger den fritt utsatt för väder och vind?
Jag har min monterad på väggen... tog den med långa kabeln (kostar inte extra)Anders1 skrev:
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Går att söka nu hos Naturvårdsverket:Anders1 skrev:2 Får man fortfarande bidrag för dessa, och hur mycket?
https://eformular.funktionstjanster.se/ ... newSession
Info hos Naturvårdsverket:
https://www.naturvardsverket.se/Stod-i- ... -elfordon/
PS! Ansökte igår...

Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Visste inte att teslas wall charger ibland inte godkänns för bidrag. Vad jag sett i andra trådar är att den gör det. Finns det fall där den inte godkänts?Jeppe_E skrev:1. Ja
3. Nej
Model 3 SR+
Model Y Performance
Model Y Performance
tobiaslej skrev:Visste inte att teslas wall charger ibland inte godkänns för bidrag. Vad jag sett i andra trådar är att den gör det. Finns det fall där den inte godkänts?Jeppe_E skrev:1. Ja
3. Nej
Ja, tydligen var det en som frågat och fått svar tillbaka att Teslas WC inte uppfyller kraven för att få bidrag. Samtidigt som en annan fått det beviljat (i denna omgången).
5. Googla på det; men det finns nog en och annan som använt denna https://www.energibutiken.se/en/jordfel ... RgQAvD_BwEAnders1 skrev:Tackar så mycket!
6. Ingen skillnad att använda en 3-fas UMC i ett 3-fas uttag jämfört med en Wall Charger, men det medföljer inte längre en 3-fas UMC med bilarna (om du inte köper en äldre)
7. Inget svar, har ingen väggladdare än.
1. En sk laddbox är inte en laddare utan ett eluttag för elbilsladdning, laddaren sitter i bilen.
4. Tesla kräver inte jordfelsbrytare TypB, däremot är det ett krav från elsäkerhetsverket vid installation av laddbox.
4. Tesla kräver inte jordfelsbrytare TypB, däremot är det ett krav från elsäkerhetsverket vid installation av laddbox.
7. Det är ok att sätta Wall Connectorn utomhus, den klarar väder. Har min oskyddad på en stolpe (visserligen under ett träd), absolut inga problem.
Det är lite skillnad mellan UMC (den medföljande mobila laddboxen) i 3-fasuttag och en WallConnector. WallConnectorn är egentligen gjord för fast installation fast det går att använda sig av den så kallade Bjelkemetoden för att koppla via 3-fashandske. UMCn klarar max 16A medan WallConnectorn kan ge upp till 32A. Max effekt begränsas dock även av bilens inbyggda laddare.
Det som skiljer Typ2 (UMC, WC och andra laddstolpar med denna koppling) mitt CEE 3-fas är att Typ 2 inte är strömförande förrän efter kommunikation mellan bilen och laddboxen.
Det som skiljer Typ2 (UMC, WC och andra laddstolpar med denna koppling) mitt CEE 3-fas är att Typ 2 inte är strömförande förrän efter kommunikation mellan bilen och laddboxen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Hej! Frågorna tar aldrig slut...
Som jag har fattat det: Tesla wall connector ska ha en egen typ B jordfelsbrytare som bara täcker denna. Är detta rätt uppfattat av mig?
Jag har redan en typ A, och denna ska ju vara kvar för övriga huset, så det blir två parallella system där 3-fas-kablen till Tesla WC inte går igenom typ A-brytaren. Ska denna kabel gå genom en strömbrytare också?
Det här vill jag inte pilla med själv, så känner någon till en Tesla-certifierad installatör i Helsingborgsområdet?
Som jag har fattat det: Tesla wall connector ska ha en egen typ B jordfelsbrytare som bara täcker denna. Är detta rätt uppfattat av mig?
Jag har redan en typ A, och denna ska ju vara kvar för övriga huset, så det blir två parallella system där 3-fas-kablen till Tesla WC inte går igenom typ A-brytaren. Ska denna kabel gå genom en strömbrytare också?
Det här vill jag inte pilla med själv, så känner någon till en Tesla-certifierad installatör i Helsingborgsområdet?
Korrekt. Självklart ska WCn även vara avsäkrad på lämplig ampere, hur mycket beror på din huvudsäkring och på vilken kvadrat på kabel som används. Strömbrytare behöver du ej, ja förutom huvudströmbrytaren du redan har då förstås. Den biten kommer elektrikern vara bekant med.Anders1 skrev:Hej! Frågorna tar aldrig slut...
Tackar så mycket för hjälpsamma svar!
Så vitt jag förstår sitter det ingen jordfelsbrytare i själva bilen?
Kan batteriet ta skada vid laddning utan jordfelsbrytare?
Ingen jfb i bilen. Bilen bryr sig inte om jfb eller ej.Anders1 skrev:Tackar så mycket för hjälpsamma svar!
Enligt WCns manual kan den (eller bilen) detektera jordfel och avbryta laddningen så på sätt och vis sitter där en jfb.
Men den kanske inte är godkänd? Jag har iaf beställt en separat JFB typ B som elektrikern skall få installera.Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Ju mer man läser desto mer övertygad blir jag: Jag har en A-brytare sen tidigare för övriga huset, och tänker skaffa en typ B för separat 3-fas till WC, och då menar jag inte dasset...tor-ake skrev:Enligt WCns manual kan den (eller bilen) detektera jordfel och avbryta laddningen så på sätt och vis sitter där en jfb.
Men den kanske inte är godkänd? Jag har iaf beställt en separat JFB typ B som elektrikern skall få installera.
En liten fråga om Tesla WC. Jag var på ett ställe med destination charge. De hade tre styck Tesla WC, två märkta för enbart Tesla och en märkt med Electric vehicles. Båda laddarna för Tesla var upptagna så jag tog den sistnämnda. Men jag fick den aldrig att hoppa igång. Är det så att en Tesla WC som är inställd för annat än Tesla bara fungerar för andra elbilar? 

Tesla Model 3 SR+
Beställt Model Y 8/11-22
Beställt Model Y 8/11-22
Raoulen skrev:En liten fråga om Tesla WC. Jag var på ett ställe med destination charge. De hade tre styck Tesla WC, två märkta för enbart Tesla och en märkt med Electric vehicles. Båda laddarna för Tesla var upptagna så jag tog den sistnämnda. Men jag fick den aldrig att hoppa igång. Är det så att en Tesla WC som är inställd för annat än Tesla bara fungerar för andra elbilar?
Kan vara så att boxen styrs från ägaren. De är oftast inte offentliga, utan kopplade till någon affärsverksamhet och då vill ju de att det är kunderna som ska få ta del av den servicen. Var var det någonstans?
Lös det något på boxen? Om den är upplåst ska den funka till alla elbilar.
Den lös grönt som de andra boxarna. Testade att trycka på en röd reset knapp. Både trycka och hålla inne ett tag. Verkade som att boxen startade om. Men det stod bara ready to charge i Teslan.evilirish skrev:Lös det något på boxen? Om den är upplåst ska den funka till alla elbilar.
Tesla Model 3 SR+
Beställt Model Y 8/11-22
Beställt Model Y 8/11-22
Det är inte så att du har ställt in schemalagd laddning på bilen, så det "blockerade"?Raoulen skrev:Den lös grönt som de andra boxarna. Testade att trycka på en röd reset knapp. Både trycka och hålla inne ett tag. Verkade som att boxen startade om. Men det stod bara ready to charge i Teslan.evilirish skrev:Lös det något på boxen? Om den är upplåst ska den funka till alla elbilar.
Nej. Har inget schema.evilirish skrev:Det är inte så att du har ställt in schemalagd laddning på bilen, så det "blockerade"?Raoulen skrev:Den lös grönt som de andra boxarna. Testade att trycka på en röd reset knapp. Både trycka och hålla inne ett tag. Verkade som att boxen startade om. Men det stod bara ready to charge i Teslan.evilirish skrev:Lös det något på boxen? Om den är upplåst ska den funka till alla elbilar.
Tesla Model 3 SR+
Beställt Model Y 8/11-22
Beställt Model Y 8/11-22
Förmodligen var det fel på boxen. Är vanligt att en känslig liten sladd som hanterar kommunikation ballar ur om sladden virats för många gånger.
Det står att om man använder jordfelsbrytare typ A kan "spolen mättas" och därmed inte lösa ut vid jordfel.
Vad betyder detta?
Är brytaren förstörd för gott, eller är det bara under laddningsfasen som den mättas för att sedan återhämta sig?
Vad betyder detta?
Är brytaren förstörd för gott, eller är det bara under laddningsfasen som den mättas för att sedan återhämta sig?